Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkäaikaistyötön, kerropa rehellisesti mitä ajattelet työssäkäynnistä ja mikä on OIKEASTI syynä työttömyyteesi?

Vierailija
14.11.2018 |

.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

varastoduunitkin ovat kortilla ja en sovellu asiakaspalvelualoihin oikeastaan ollenkaan. Moni myynti- ja jakeluhomma vaatii nykyään oman auton omistamista mihin minulla ei ole varaa. Vanhaan työpaikkaan tehtaalle ei enää pääse koska robotti ja puolalaiset ovat korvanneet suurimman osan työntekijöistä.

Kotona piirrän animaatiolyhytelokuvaa että saisin siitä matskua portfolioon ja demoon, mistä sitten toivottavasti saisi vaikka Suomen pienistä pelifirmoista graafikon töitä. Olen jo tottunut ajatukseen että nykyajan menolla tulen todennäköisesti vaihtelemaan jatkuvasti pätkätöiden ja työttömyyden väliä.

UBIa odotellessa, sillä saisi oman pienen piirrosanimaatioon perustuvan mainosfirman pystyyn, nyt ei uskalla koska vuokra- ja ruokarahat menisivät samantien jos ryhtyisin yrittäjäksi.

Vierailija
42/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisin tekemään ehkä n. neljän tunnin päivää osin fyysisistä, osin muista syistä. En oikeasti kestäisi kauan 8h tai edes 6h päiviä. En kuitenkaan haluaisi osa-aikatyötä ja täytellä silti toimeentulotukihakemuksia eli nähdä paljon enemmän vaivaa ilman mitään rahallista hyötyä. Lisäksi en usko, että moni mua mielellään palkkaisi, koska olen menossa kohta kuitenkin sairaalaan ja sairaslomalle neljäksi viikoksi, enkä osaa varmaksi luvata mikä on työkyky sen jälkeen. Cv:kin on aika tyhjä ja autoa sekä ajokorttia ei ole, joten työmahdollisuuksia on aika vähän.

Kuten moni muukin tässä ketjussa, on syynä työttömyydelle se että ei ole työkykyinen, kuulemma kolmasosa pitkäaikaistyöttömistä on sellaisia joista ei töihin edes olisi, ja epäilen että tämäkin arvio on pahasti alakanttiin.

Jos olisit osa-aikatyössä niin ei sun varmaan tarvitsisi toimeentulotukea hakea, vaan pärjäisit palkalla, sovitellulla päivärahalla ja asumistuella. 

Eihän sun oikeasti kannatakaan nyt hakeakaan töitä jos just olet menossa sairaalaan ja sen jälkeen varmasti ole sairaslomalla. Mutta kun olet toipunut niin ehdottomasti kannattaa mennä vaikka typin asiakkaaksi niin saat itsellesi sopivaa apua ammattilaisilta ja voit löytää sen oman juttusi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

varastoduunitkin ovat kortilla ja en sovellu asiakaspalvelualoihin oikeastaan ollenkaan. Moni myynti- ja jakeluhomma vaatii nykyään oman auton omistamista mihin minulla ei ole varaa. Vanhaan työpaikkaan tehtaalle ei enää pääse koska robotti ja puolalaiset ovat korvanneet suurimman osan työntekijöistä.

Kotona piirrän animaatiolyhytelokuvaa että saisin siitä matskua portfolioon ja demoon, mistä sitten toivottavasti saisi vaikka Suomen pienistä pelifirmoista graafikon töitä. Olen jo tottunut ajatukseen että nykyajan menolla tulen todennäköisesti vaihtelemaan jatkuvasti pätkätöiden ja työttömyyden väliä.

UBIa odotellessa, sillä saisi oman pienen piirrosanimaatioon perustuvan mainosfirman pystyyn, nyt ei uskalla koska vuokra- ja ruokarahat menisivät samantien jos ryhtyisin yrittäjäksi.

Oletko kysellyt töitä pelifirmoista? Eikös niillä ole vähän aina haku päällä? Kuulostaa kyllä hyvältä jos sulla tuollaista osaamista on, pelifirmat kun on nykyajan Nokia. Turhaa sinä mihinkään varastoon menisit kökkimään kun kerran tuollaista lahjakkuutta on. Ovatko työkkäristä miten sinua neuvoneet? 

Vierailija
44/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjan lämpö on suurin syy työttömyyteeni. Työmatkat täältä Espanjasta Suomeen asti ovat kohtuuttoman pitkät.

Vierailija
45/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina ollut kunnia-asia tulla omillani toimeen. Valitettavasti työnantajat eivät ole halunneet palkata minua sen jälkeen kun tulin irtisanotuksi yt-neuvotteluissa. Ilmeisesti olen saanut jonkun leiman. Että se siitä karjuvasta it-alan osaajien pulasta. Kun ei kelpaa työnantajille niin ei kelpaa, ja muita hommia on yhtä nihkeää hakea. Olen sitten pitkäaikaistyöttömänä, syytön minä siihen olen.

Vierailija
46/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä: mä olen lukenut HR-puolen tradenomiksi. Olen mies. Valmistumiseni jälkeen tein 2v työhyvinvointia isossa firmassa ja sieltä siirryin vielä isompaan yritykseen, jossa tein 7 vuotta työhyvinvointia. Nyt olen 42-vuotias hr-tradenomi, joka on tehnyt urallansa käytännössä työhyvinvointia. Mä en sano, mutta arvaan ettei 42-vuotiaat miehet ole etunenässä kun työhyvinvoinnin asiantuntijoita palkataan.

Jo joku näppärä sanoo, että lähde opiskelemaan. Niin mitä? Sillä kolmosen arvosanalla lopputyöstä mistä riitelin ei pääse ylemmän ammattikorkean opintoihin. Toisaalta HR-ihmisenä tiedän varsin hyvin, että ei se yamk-tutkinto mua mihinkään pelasta. 

Mitä sä tekisit käytännössä, et vain teorian tasolla? Mulla on kolme lasta elätettävänä. Mitä tällaisen HR-reppanamiehen pitäisi sitten tehdä? Alkaa opettelemaan putkimieheksi, vai mikä tämä sun elämän ohjenuora oikeasti on?

Oletko sä minkälaisia paikkoja hakenut HR-puolelta? Olisko kuitenkin oma firma parempi? Olisit konsultti tai jotain vastaavaa?

Vierailija
47/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pitkään työtön. Otin yhteyttä viimein työvoimatoimistoon ja "pakotin" heidät etsimään asuinkunnaltani palkkatukityöllistetyn paikan. Se onnistui. Minua kohdeltiin työpaikalla kuin idioottia, olin siis ison kunnan palveluksessa, melko vaativassa tehtävässä. Työtoverit sekä koko laitoksen hierarkia ja byrokraattisuus löivät sellaisen leiman, että eipä tee enää mieli töihin. Minulla täyttyy eläkeikä parin vuoden päästä.

Työtovereiden ja pomon käytös oli kaikkein halvaannuttavinta tässä. Työtoverit pimittivät tarvittavia tietoja ja kantelivat kaikenlaisista yhdentekevistä asioista, joita minä heidän mielestään olin toteuttanut etsiessäni asiakkaille heidän pyytämiään tietoja.

Naispomo piti ensin kaksi kahdenkeskistä puhuttelua minulle aiheesta: sinun pitää olla nöyrä ja kysellä kovasti muilta asioita (haloo: eletään vuotta 2018, mutta palkkatukityöllistetyn pitäisi silloin olla nöyrä ...), lopulta sain suullisen huomautuksen aiheesta: olet liian itsenäinen, et saa etsiä työssä tarvittavia tietoja esim. netistä ... sitä tein, koska työtoverit eivät halunneet kertoa, vaan ennemmin pimittivät asioita. Lisäksi lähin työtoveri väitti, että häiritsen häntä kysymyksilläni. Kun kerroin tästä pomolle, minä olin syyllinen eikä työtoveri ollut koskaan mitään tällaista puhunut.

Asiakkaat olivat minuun tyytyväisiä, sain paljon kiitosta. Halusin siis hoitaa työni, mutta minun odotettiin istuskelevan tyhmänä ja vetelänä ja vastailevan etten tiedä, kysy joltain muulta. En jaksanut sellaista. Mielestäni töissä tehdään töitä.

Pääsin eroon pestistä jo vähän aikaa sitten ja todella mielelläni olen nyt ansiosidonnaisella ja teen muutamia keikkoja silloin tällöin. Mikään maailmassa ei saisi minua palaamaan tähän työpaikkaan. Ei ole stressiä eikä pahaa mieltä enää eikä tarvitse varoa sanojaan ja sitä kenelle mitäkin puhuu (juorut vääntyvät).

Olen 60-vuotias ja minua kohdeltiin kuin ymmärtämätöntä 14-vuotiasta pässinpäätä.

Todella outoa. Minä olen ollut palkkatuella töissä parissa paikassa, ja toisessa oli paljon muitakin jotka oli palkkatuella ja kyllä siellä kohdeltiin kaikkia työntekijöitä samalla tavalla, koska palkkatukityöntekijälläkin on normaali työsopimus tehty ja kaikki samat edut ja velvollisuudet kuin vakkareillakin. Sitä ei tarvitse edes sanoa muille että susta saa palkkatukea, ei se liity työntekemiseen millään lailla mitä rahaa työnantaja saa siitä hyvästä että sinä olit työtön ennen nykyistä työpaikkaasi.

En ymmärrä mitä sellaisen ihmisen päässä liikkuu joka pitää ihmistä huononpana jos saa palkkatukea, mikä siinä on se peruste?

Vierailija
48/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 2 vuotta hyvin aktiivisesti hakenut töitä, ja päässyt vähintään kerran kuussa haastatteluunkin. Aina on vaan ollut joku parempi. Minulla ei ole juuri työkokemusta kun en pääse edes siihen ensimmäiseen oman alan paikkaan mistä sitä kokemusta saisi. Maisterin paperit on ihan hyvillä numeroilla ja työkokemusta toiselta alalta. Silti ei vaan ole napannut ja toivo alkaa mennä.

Vierailija
49/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen menettänyt intoni hakea työtä.

Ikää 37, sain lähtöpassit neljä vuotta sitten YT-neuvottelujen takia. Minulla ei ole kovin maineikasta työhistoriaa tai himoittavaa koulutusta. Olen täysin epäkelpo mihinkään kunnolliseen tai kohtuupalkkaiseen työhön (puhelinmyyntiä tai muuta vastaavaa oksennuspaskatyötä saisi, mutta niitä ei kukaan tervejärkinen tee). Valtio paskantaa kokoajan meidän työttömien päälle, me olemme syyllisiä, me olemme huonoja, on meidän syytä ettemme hae töitä joita ei ole sekä kasa muita syitä.

En vaan näe mitään syytä työllistyä. Olen liian vanha saamaan enää parisuhdetta, onnea tai rakkautta, naisille kun ei kaltaiseni työtön tai matalapalkkainen mies nykypäivänä kelpaa. Koitan taistella sisälläni olevaa toivonkipinää vastaan ja hyväksyn kohtaloni olla loppuelämäni tässä harmaassa ankeassa kaupungissa sekä asua näiden neljän seinän sisällä.

Tiivistettynä: pitäkää tunkkinne.

Arvostan, veliseni.

Vierailija
50/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysellyt töitä pelifirmoista? Eikös niillä ole vähän aina haku päällä? Kuulostaa kyllä hyvältä jos sulla tuollaista osaamista on, pelifirmat kun on nykyajan Nokia. Turhaa sinä mihinkään varastoon menisit kökkimään kun kerran tuollaista lahjakkuutta on. Ovatko työkkäristä miten sinua neuvoneet? 

Ongelma että suurin osa Suomen pelifirmoista ovat hyvin pieniä, tyyliin 4-5 kaveria yhdessä huoneessa. Eli palkkaaminen on hankalaa. Palkkatuella todennäköisesti onnistuisi ja lähitulevaisuudessa sen avulla varmaan ainakin vähäksi aikaa tulen saamaankin duunia. Mutta koska se on muuten hyvin freelancer-luontoista ja Suomi on markkina-alueena aika pieni niin todennäköisesti eri keikkojen välissä tulee aina olemaan työttömyysjaksoja.

Vierailija
51/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooksää joku hallituksen kätyri.

Vierailija
52/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista typerisntä on muitten olettamus, jota on lauottu päin naamaa, että haluaisin olla työttömänä.=siksi työttömyytenä jatkuisi.

Te-toimiston asiakkuus on salattavaa tietoa. Työttömien leimaaminen Suomessa on yleistä. Ei kannattaisi puhua asioista joista ei edes ymmärrä mitään.

Vierailija
53/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käytännössä ikinä ollut töissä. Nyt nelikymppisenä eläkekertymäni näyttää noin kymmentä euroa. Olen jo vuosikausia sitten hyväksynyt, että en tule enää tässä elämässä työllistymään, enkä siksi ole sen eteen pitkiin aikoihin myöskään mitään tehnyt.

Kun on keski-ikäinen ihminen, jolla on CV täynnä tyhjää, ei lukionjälkeistä koulutusta, eikä mitään työmarkkinoilla tarvittavaa osaamista niin ylikilpailtu työelämä ei ole minun paikkani. Sinnitellään loppuun sillä mitä valtio suo ja sitten, jos joskus hana laitetaan kiinni nukahdetaan ojanpohjalle.

Vierailija
54/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se ihan oikea syy työttömyyteeni on se, että haluan apn kaltaisten reppanoiden kokevan ahdistusta.

Vierailija
55/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosittain n. 30 000 euroa osinkoja. Ei millään jaksa lähteä töihin.

Vierailija
56/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, töihin siitä hopi hopi...

Vierailija
57/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käytännössä ikinä ollut töissä. Nyt nelikymppisenä eläkekertymäni näyttää noin kymmentä euroa. Olen jo vuosikausia sitten hyväksynyt, että en tule enää tässä elämässä työllistymään, enkä siksi ole sen eteen pitkiin aikoihin myöskään mitään tehnyt.

Kun on keski-ikäinen ihminen, jolla on CV täynnä tyhjää, ei lukionjälkeistä koulutusta, eikä mitään työmarkkinoilla tarvittavaa osaamista niin ylikilpailtu työelämä ei ole minun paikkani. Sinnitellään loppuun sillä mitä valtio suo ja sitten, jos joskus hana laitetaan kiinni nukahdetaan ojanpohjalle.

Jos hankit jonkun hyvän koulutuksen niin olemattomalla työhistoriallasi ei ole välttämättä mitään väliä, tuore koulutus merkkaa niin paljon että voit saada töitä yhtä hyvin kuin kuka tahansa muukin.

Vierailija
58/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosittain n. 30 000 euroa osinkoja. Ei millään jaksa lähteä töihin.

Eli periaatteessa sijoittaminen on työtäsi?

Vierailija
59/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä töitä löytyy jos työhaluja. Aplle sopisi puhelinmyynti.

Vierailija
60/65 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen monisairas. Työharjoittelut eivät työllistä, otetaan vaan uusi uhri jonosta. Kouluihin en ole yhdessäkään haussa päässyt sitten vuoden 2013, tämäkin koulutus jäi kesken, koska sairaalajaksosta tuli liian pitkä. Kaikki kolme tutkintoani ovat poissa laskuista sairauksieni takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän