Miten hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa itse?
Otsikossa kysymys. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, johon ei ole lääkitystä. Syön mahdollisimman terveellisesti ja normaaleja annoksia, liikun 6 tuntia viikossa ja syön ravintolisiä ja D vitamiinia joka päivä. Mikään ei silti auta rumaan ulkonäköön, ikävään tunteeseen kurkussa tai rytmihäiriöihin. Ne ärsyttävät. Miten olette hoitaneet?
Kommentit (55)
Olisiko koulustressiä? Nykyäänhän on puhuttu paljon ettei koko sairautta oikeastaan edes ole olemassa vain se on rahastuskeino.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut seurannassa pari vuotta tämän asian tiimoilta ja TSH aina ollut yli viiterajojen. Lääkärin mukaan johtuu lihavuudesta ja olen kyllä itsekin sillä kannalla, mutta painoa on hankala pudottaa.
Terveyskeskuksella olen hoidossa. Kokeet otetaan noin puolen vuoden välein.
Ap
Lääkärisi ei tajua, että lihavuus on seuraus, ei syy. Mene yksityiselle saamaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut seurannassa pari vuotta tämän asian tiimoilta ja TSH aina ollut yli viiterajojen. Lääkärin mukaan johtuu lihavuudesta ja olen kyllä itsekin sillä kannalla, mutta painoa on hankala pudottaa.
ApLääkärisi ei tajua, että lihavuus on seuraus, ei syy. Mene yksityiselle saamaan apua.
Niin muuten on, lihavuus on nimenomaan seuraus vajaatoiminnasta, ei toistepäin.
Kilpirauhasen vajaatoiminnassa koko keho toimii hitaasti, nimenomaan myös aineenvaihdunta. Eli vähempi ruokamäärä riittää. Laihtuminen terveellisesti on käytännössä mahdotonta, jos kilpirauhasarvot eivät ole kunnossa.
No höpö höpö. Ap on provo. Noilla arvoilla saa lääkityksen kaikkein urpoimmaltakin lääkäriltä. Itse sain koelääkityksen, kun tsh oli 3.9 ja ollut koko ajan nousussa. Huslabin alueella raja-arvo on lisäksi laskettu jo 3.6:een.
Koko ketju on vain luontaistuotespämmääjien aikaansaannosta.
Kokeile ashwagandhaa. Tai hae lääkäriltä tyroksiiniresepti.
Ihme trollaaja. Kukaan 16-vuotias ei kirjoita tuollaista tekstiä ja muka karpannut jo ala-asteelta lähtien, hohhoijaa.
Ap täällä, kävin lääkärissä rytmihäiriöisen takia ja lääkityksen aloittamista taas lykättiin, koska tsh vain 5. Ulkonäöltäni muutun aina täysin tunnistamattomaksi, kun arvot ovat koholla. Sydämessä ei ole mitään vikaa joten hoitoa ei ole syytä aloittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApLääkärisi ei tajua, että lihavuus on seuraus, ei syy. Mene yksityiselle saamaan apua.
Niin muuten on, lihavuus on nimenomaan seuraus vajaatoiminnasta, ei toistepäin.
Kilpirauhasen vajaatoiminnassa koko keho toimii hitaasti, nimenomaan myös aineenvaihdunta. Eli vähempi ruokamäärä riittää. Laihtuminen terveellisesti on käytännössä mahdotonta, jos kilpirauhasarvot eivät ole kunnossa.
Ei kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuta kaikille lihomista. Joitakin se voi jopa laihduttaa. Lihominen on kyllä tyypillisempi oire, se on totta. Ei kannata kuitenkaan ajatella niin, että minulla ei voi olla vajaatoimintaa, kun olen laiha.
Mulla on vajaatoiminta ja lääkitys ollut 10 vuotta. Omahoitona: ota lääke aamulla tyhjään mahaan. Sitten vaan elelen normaalisti ja voin hyvin. Siinä kaikki. Ei liity mitään dramatiikkaa tähän tautiin. Pakkausselosteen mukaan soijatuotteet ja esim. magnesium voivat haitata lääkkeen tehoa. Monivitamiinin otan illalla, että on riittävästi väliä edellisen ja seuraavan aamun lääkkeeseen.
Fb:ssä ryhmä Kilpirauhanen ja kokonaisvaltainen hoito.
Mm. jodi, seleeni, sinkki kilpirauhaselle tärkeitä. Muutamia asioita kuitenkin hyvä muistaa, mm.:
- jodista voi tulla sivuoireita ja siksi hyvä ottaa seleeniä ensin suojaksi ja jatkaa myös jodin rinnalla
- seleeni (ja melkein mikä vain) voi olla myrkyllistä liikaa saatuna
- liika sinkki voi vaikuttaa kuparitasoon, joka pitäisi säilyttää myös hyvänä, ei saisi laskea liikaa (joillain sitä voi olla entuudestaan liikaakin ja esim. kertyneenä maksaan, mikä huono; kuparia saatava juuri sopivasti=puutos on huono, mutta liikasaantikin on vaarallista)
- raudasta paljon puhutaan ja toki se on tärkeää & monella voi olla puutosta, mutta muistettava, että sen puutoksen syyt olisi tutkittava ja hoidettava kunnolla. Takana voi olla vaikka mitä: tulehduksellisia sairauksia, joissa se krooninen tulehdus käyttää rautaa "ruokana"=rautalisä voi pahentaa tilaa, kuukautisongelmat, joiden takana voi olla vaikka ja mitä, muut puutokset tai ongelmat imeytymisessä, rautaa voi myös olla maksaan kertyneenä jne. Rautaa ei siis kuitenkaan kannata tuosta vain sännätä syömään.
- maksan ja munuaisten toiminnasta ja hyvinvoinnista kannattaa pitää hyvä huoli; esim. maksa on tärkeä myös hormoneille
- progesteronin puute voi olla joillakin naisilla kilpirauhasongelmien taustalla; progesteronin puutetta voi hoitaa myös luonnollisesti tutkimalla mikä aiheuttaa sen puutosta ja hoitamalla ne asiat kuntoon
- joillakin saattaa esim. yliherkkyys maitoproteiinille olla yksi syy kilpirauhasongelmiin
Tässä nyt jotain asioita ensi alkuun. :)
Mene terveyskeskukseen. Saat taatusti lääkettä. Koetetaan pientä määrää.
T sis el terveyskeskuksessa
Vierailija kirjoitti:
Luontaistuotekaupoista voi ostaa kilpirauhaslääkkeitä. Ovat samoja kuin lääkärin määräämät.
Yksi parhaista vitseistä, jonka olen kuullut
Joillakin potilailla t4v verikoe antaa virheellisen tuloksen. Jos ette minua usko, niin ehkä uskotte tohtori Kiminkistä, joka on puhunut julkisuudessa tästä asiasta. On se Kiminkinen sentään ihan oikea lääkäri, vaikka hänen tyylinsä kuinka ärsyttäisi.
Ja tuo tsh arvo 1 on ihmisille joilla ON JO lääkitys olemassa.