Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella korvasärky, arvauskeskus kieltäytyi ottamasta vastaan

Vierailija
14.11.2018 |

No, olen nyt sitten 80 € köyhempi.
Ja onnellinen.
-
Mentiin yksityiselle terveysasemalle, koska arvauskeskuksen th sanoi puhelimessa, että tilannetta vaan pitää tarkkailla ja antaa Pamol F:ää, vaikka lapsi on eilisillasta ollut kovassa korvakivussa.
-

En ole sellainen äiti, joka antaa lapsensa kärsiä!

Enkä ole sellainen äiti, joka voi yli 10-vuotiaan lapsen kanssa jäädä kotiin "tarkkailemaan tilannetta" päivätolkulla.
-
No, nyt on tipat ja tropit ja tässä pienessä perheessä kaikki hyvin.

Lapsi päässee huomenna kouluunkin.
-
Ja minä töihin tienaamaan palkkaa, josta maksan veroja, jonka vuoksi olettaisin, että lastani voitaisiin hoitaa myös julkisella puolella!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Juu,ei voida.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti määrätään antibiootit kun ei voida olla täysin varmoja meneekö tulehdus ohi itsestään muutamassa päivässä. On paljon vaivalloisempaa pyytää potilas tulemaan uudelleen vastanaotolle tarkistukseen. Oikea hoitokäytäntö kuitenkin olisi seurata.  Tietysti jos kipu on todella voimakasta tai on korkeakuumeinen on parempi "arvalla" aloittaa kuuri kun olla aloittamatta.

Vierailija
22/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just saatiin antibiootit molemminpuoliseen korvatulehdukseen uudesta lastensairaalasta, vaikuttivat toimivan oikein hyvin.

Onko teillä muilla kokemuksia korvatulehduksen antibiootittomasta hoidosta? Kuulovaurio on hoitamattoman korvatulehduksen riski, aika kova hinta olis maksaa siitä ettei vaan mitenkään tule otettua antibioottia turhaan.

Kuulovaurio ei tule siitä, että seurataan pari päivää, mikä siis nykyään on ohjeistus.

Onko nyt varma tieto?

Julkinen terveydenhuolto toimii keskiarvojen mukaan, mutta yksilöllinen poikkeama saattaa vaikka tappaa lapsen*. Siksi mä hoidan omani varman päälle.

Sä voit toki hoitaa omasi keskiarvojen mukaan.

*Suomessa kuoli lapsi siihen että neuvottiin seurailemaan kun luultiin suolenkiertymää vatsataudiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just saatiin antibiootit molemminpuoliseen korvatulehdukseen uudesta lastensairaalasta, vaikuttivat toimivan oikein hyvin.

Onko teillä muilla kokemuksia korvatulehduksen antibiootittomasta hoidosta? Kuulovaurio on hoitamattoman korvatulehduksen riski, aika kova hinta olis maksaa siitä ettei vaan mitenkään tule otettua antibioottia turhaan.

Isoäitisikö kertoi?

Luulen, että sinullakin on tästä kokemuksia. Osa korvatulehduksista menee ohi ilman mitään oireitakin. 

No itseasiassa vaarini oli täyskuuro johtuen lapsuusiän infektiosta. Sellaista se oli aikana ennen antibiootteja.

Vierailija
24/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulovaurio ei tule siitä, että seurataan pari päivää, mikä siis nykyään on ohjeistus.

Onko nyt varma tieto?

Julkinen terveydenhuolto toimii keskiarvojen mukaan, mutta yksilöllinen poikkeama saattaa vaikka tappaa lapsen*. Siksi mä hoidan omani varman päälle.

Sä voit toki hoitaa omasi keskiarvojen mukaan.

*Suomessa kuoli lapsi siihen että neuvottiin seurailemaan kun luultiin suolenkiertymää vatsataudiksi.

Todennäköisemmin lapsesi kuolee turhien antibioottien käyttöön kuin siihen, että seurataan korvakipua pari päivää.

Vierailija
25/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoäitisikö kertoi?

Luulen, että sinullakin on tästä kokemuksia. Osa korvatulehduksista menee ohi ilman mitään oireitakin. 

No itseasiassa vaarini oli täyskuuro johtuen lapsuusiän infektiosta. Sellaista se oli aikana ennen antibiootteja.

Ja siihen aikaan olemme sinun kaltaistesi takia palaamassa. Jos emme lopeta antibioottien liikakäyttöä, sinun lapsesi lapsi voi kuolla angiinaan.

Vierailija
26/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei, ei ole kokemusta antibiootittomasta korvatulehduksen hoidosta. Meillä on aina viety lapset lääkäriin korvatulehduksessa, ja ne antibiootit syöty mitkä lääkäri on määrännyt.

Miksi lääkärit eivät määrää pamolia ja korvatippoja? Minä en ole erityisesti pyytänyt antibiootteja.

Voisiko olla että kuulovaurion riski huolestuttaa heitäkin enemmän?

Vierailija
27/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtkö sinä ollenkaan lukemaasi? 

Vierailija
28/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoäitisikö kertoi?

Ja tähän aikaanko sinä haluat palata?

Vierailija
29/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tänään kovassa korvakivussa ja huomenna kouluun? Ei näin, hyvä ihminen!

Miksi ei? Jos kipu saadaan hoidettua, lapsi on saanut nukuttua, yleisvointi on hyvä ja tauti ei ole tarttuva tai koulutyötä estävä niin why not? Sehän on voinut olla vaikka harmiton virusperäinen korvakäytävän tulehdus, ei siihen vuodelepoa tarvita.

Se on tietysti eri asia jos lapsi on vaikean tulehduksen vuoksi puolikuntoinen, kipu vaivaa edelleen tai lapsi on sairastaessa valvottujen öiden jälkeen vielä liian uupunut.

Vierailija
30/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olisi pitänyt ymmärtää?

Se että joku on täällä sitä mieltä että puudutus ja särkylääkkeet ovat paras hoito jokaiseen korvatulehdukseen?

Ilmeisesti tämä joku ei ole ainakaan lääkäri koska lääkärit ovat vaikuttaneet ihan antibioottimyönteisiltä mitä tulee meidän lasten korvatulehduksiin. (Joita ei ole edes sanottavasti ollut.)

Vierailija
31/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti määrätään antibiootit kun ei voida olla täysin varmoja meneekö tulehdus ohi itsestään muutamassa päivässä. On paljon vaivalloisempaa pyytää potilas tulemaan uudelleen vastanaotolle tarkistukseen. Oikea hoitokäytäntö kuitenkin olisi seurata.  Tietysti jos kipu on todella voimakasta tai on korkeakuumeinen on parempi "arvalla" aloittaa kuuri kun olla aloittamatta.

Isojen lasten korvatulehdukset hoidettu meidän terveysasemalla niin, että on päässyt näytille, tulehdus katsottu ja todettu ja sovittu että puhelimella yhteys jos ei parin päivän päästä ole parempi. Sopivat kipulääkkeet samalla neuvottu, joskus näyte nielusta myös otettu. Kun ei ole ollut parin päivän päästä parempi vaan jopa pahempi, ei ole tarvinnut mennä uudelleen vaan sitten lääkäri on kirjoittanut antibiootit puhelun perusteella, kun hoitaja tai lääkäri sen tulehduksen jo aiemmalla käynnillä todenneet. Näin meidän terveysasemalla, 3 kertaa menty sama kuvio läpi, kerran ei lopulta tarvinnut antibiootteja, 2 kertaa tarvitsi mutta tämän parin päivän odotuksen takia oli sitten tieto, ettei niitä syöty turhaan.

Vierailija
32/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoäitisikö kertoi?

Häh?

Jollakulla täällä on sisälukuvaikeuksia.

Mulla on se kuuro vaari ja muutama kokemus korvatulehdusta sairastaneesta lapsesta, ja olen ihan hemmetin tyytyväinen siihen että ollaan saatu ilmeisen toimiva lääkitys joko syystä tai sitten varmuuden vuoksi.

Kivun lääkitseminen toki paikallaan, mutta kyllä mun mielestä tulehduksen pysäyttäminen on tärkeämpää - vaikka ne antibiootit eivät kaikkiin tulehduksiin tehoakaan.

Vierailija
33/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aikuisena ollut tämän " ei hoitoon korvakipuisena". Sitten kun vihdoin ja viimein pääsin sinne  lekuriin niin korvakäytävätkin olivat ihan turvonneet kiinni ja en kuullut enää mitään.

Ah, sitä onnea kun sain lääkityksen, antibiootin, heti auttoi.

Ja, kyllä olen nykyään erittäin huonokuuloinen, ilman kuulolaitteita en kuulisi juuri mitään.

Toisessa korvassa ollut ruusu ja toisessa vyöruusu.

Toivottavasti joku teistä lääkevastaisista kokevat saman.

Vierailija
34/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isojen lasten korvatulehdukset hoidettu meidän terveysasemalla niin, että on päässyt näytille, tulehdus katsottu ja todettu ja sovittu että puhelimella yhteys jos ei parin päivän päästä ole parempi. Sopivat kipulääkkeet samalla neuvottu, joskus näyte nielusta myös otettu. Kun ei ole ollut parin päivän päästä parempi vaan jopa pahempi, ei ole tarvinnut mennä uudelleen vaan sitten lääkäri on kirjoittanut antibiootit puhelun perusteella, kun hoitaja tai lääkäri sen tulehduksen jo aiemmalla käynnillä todenneet. Näin meidän terveysasemalla, 3 kertaa menty sama kuvio läpi, kerran ei lopulta tarvinnut antibiootteja, 2 kertaa tarvitsi mutta tämän parin päivän odotuksen takia oli sitten tieto, ettei niitä syöty turhaan.

No toihan olis tosi fiksu järjestys, mutta ei mitenkään toimisi meillä kun hädin tuskin pääsee terveyskeskukseen läpi saman päivän aikana, saati että sieltä mitään aikaa saisi.

Viimeksikin oli "järjestelmä kaatunut" niin että kehottivat menemään päivystykseen heti kun aukeaa.

Vierailija
35/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tänään kovassa korvakivussa ja huomenna kouluun? Ei näin, hyvä ihminen!

Miksi ei? Jos kipu saadaan hoidettua, lapsi on saanut nukuttua, yleisvointi on hyvä ja tauti ei ole tarttuva tai koulutyötä estävä niin why not? Sehän on voinut olla vaikka harmiton virusperäinen korvakäytävän tulehdus, ei siihen vuodelepoa tarvita.

Se on tietysti eri asia jos lapsi on vaikean tulehduksen vuoksi puolikuntoinen, kipu vaivaa edelleen tai lapsi on sairastaessa valvottujen öiden jälkeen vielä liian uupunut.

Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että virustulehdus olisi harmiton? Viruksiin ei ole lääkkeitä, ja ne pitää hoitaa levolla ja kipulääkkeillä. Se, ettei tautiin ole lääkettä, ei tietenkään tarkoita, että se olisi harmiton.

Vierailija
36/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että joku on täällä sitä mieltä että puudutus ja särkylääkkeet ovat paras hoito jokaiseen korvatulehdukseen?

Ilmeisesti tämä joku ei ole ainakaan lääkäri koska lääkärit ovat vaikuttaneet ihan antibioottimyönteisiltä mitä tulee meidän lasten korvatulehduksiin. (Joita ei ole edes sanottavasti ollut.)

Ku-kaan ei o-le väit-tä-nyt et-tei lää-kä-riin pi-dä men-nä ol-len-kaan vaan, että tilannetta voi rauhassa tarkkailla 2-3 päivää ja oireita hoitaa kipulääkkeillä. Kuten tässä tapauskessa on ohjeistettu.

Vierailija
37/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoäitisikö kertoi?

Häh?

Mulla on se kuuro vaari ja muutama kokemus korvatulehdusta sairastaneesta lapsesta, ja olen ihan hemmetin tyytyväinen siihen että ollaan saatu ilmeisen toimiva lääkitys joko syystä tai sitten varmuuden vuoksi.

Kivun lääkitseminen toki paikallaan, mutta kyllä mun mielestä tulehduksen pysäyttäminen on tärkeämpää - vaikka ne antibiootit eivät kaikkiin tulehduksiin tehoakaan.

Vierailija
38/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ku-kaan ei o-le väit-tä-nyt et-tei lää-kä-riin pi-dä men-nä ol-len-kaan vaan, että tilannetta voi rauhassa tarkkailla 2-3 päivää ja oireita hoitaa kipulääkkeillä. Kuten tässä tapauskessa on ohjeistettu.

Kerrotko sinä seuraavaksi miten minä voin muuttaa terveyskeskuksen käytäntöjä alueellani?

Maksatko sinä minun sairauspoissaoloni kun lasta pitää hoitaa kotona?

Vai onko sinusta ok lääkitä lapsi päiväkotikuntoon aamulla ja pyytää antamaan korvatipat ja pamolit sitten lounasaikaan kans?

Vierailija
39/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko sinä seuraavaksi miten minä voin muuttaa terveyskeskuksen käytäntöjä alueellani?

Maksatko sinä minun sairauspoissaoloni kun lasta pitää hoitaa kotona?

Vai onko sinusta ok lääkitä lapsi päiväkotikuntoon aamulla ja pyytää antamaan korvatipat ja pamolit sitten lounasaikaan kans?

Sairas lapsi pitää joka tapauksessa hoitaa kotona. Turha antibiootti ei nopeuta paranemista sekuntiakaan.

Vierailija
40/110 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin mitä minä olen lukenut antibioottiresistenssistä oli että kuurit voi jättää kesken jos vaikuttavat toimivan.

Mulla ei kyllä ole munaa toimia noin jos kuuri kerran on määrätty, mutta olisiko nyt niin että ongelma ei ole se korvatulehduksen aiheuttajabakteeri joka voimistuu pikku treenistä hirmutappajaksi, vaan viemäriin päätyvä antibioottiylijäämä?

Faageja odotellessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi