Lapsella korvasärky, arvauskeskus kieltäytyi ottamasta vastaan
No, olen nyt sitten 80 € köyhempi.
Ja onnellinen.
-
Mentiin yksityiselle terveysasemalle, koska arvauskeskuksen th sanoi puhelimessa, että tilannetta vaan pitää tarkkailla ja antaa Pamol F:ää, vaikka lapsi on eilisillasta ollut kovassa korvakivussa.
-
En ole sellainen äiti, joka antaa lapsensa kärsiä!
Enkä ole sellainen äiti, joka voi yli 10-vuotiaan lapsen kanssa jäädä kotiin "tarkkailemaan tilannetta" päivätolkulla.
-
No, nyt on tipat ja tropit ja tässä pienessä perheessä kaikki hyvin.
Lapsi päässee huomenna kouluunkin.
-
Ja minä töihin tienaamaan palkkaa, josta maksan veroja, jonka vuoksi olettaisin, että lastani voitaisiin hoitaa myös julkisella puolella!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Juu,ei voida.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisten korvatulehduksiin määrätään aina antibiootit? Ainakin työterveydessä.
Vastaus löytyy tästä ketjusta.
Löytyi yksi pizzaa syövä mätäkorva. En silti saanut vastausta. Miksi aikuiselle määrätään AINA antibiootit korvatulehdukseen? Ei kehoiteta tarkkailuun burana kourassa?
No juuri teki mulle työterveys noin. Että tarkkaillaan ja palataan asiaan. Aikuisten korvatulehduksia hoidetaan näin, ei tuo mikään hoitovirhe ollut. Toki se vähän ihmetytti, ettei lääkärin mielestä tarvita edes saikkua, mutta suostui sentään murahtelun jälkeen pari päivää kirjoittamaan.
Vähän ihmetyttää miksi tarvitaan saikkua jos korva on vähän pipi?
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuossa aiemmin joku kirjoitti, on outoa vähintäänkin, ettei th antanut meille aikaa arvauskeskuksesta, millä nimikkeellä tosiaankin kutsun terveyskeskusta: arvataan, miten sairaus tulisi hoitaa ihan puhelimitse ptilasta näkemättä.
-
Muutama viikko sitten itse soitin arvauskeskukseen, kun olin yskinyt neljättä viikkoa ja olo oli huono; silloinkaan en saanut aikaa, vaan piti "tarkkailla tilannetta".
Menin samalle yksityiselle kuin tänäänkin: paha keuhkoputkentulehdus. Ja -yllätys, yllätys- antibioottikuuri!!!
Nyt jo henki kulkee.
-
Kuka väitti, ettei lapsellani ole vakuutusta?
En minä ainakaan.
ap
Yksityinen lääkärisi ei ole kovin pätevä. Keuhkoputkentulehdus on lähes aina virusperäinen, eikä siihen nykyisten Käypä Hoito- suositusten mukaan pitäisi antaa antibioottia.
Uusimpien tutkimusten mukaan muuten maitohappobakteerit itse asiassa hidastavat suoliston bakteerikannan uusiutumista ab-kuurin jälkeen. Nykyään suositellaan Precosaa, joka on eräänlainen hiiva.
Käypähoito suosituksessa on kylläkin, että jos välikorvan tulehdus diagnoosi on varma. Aloitetaan antibiootti hoito. Jos ei aloiteta korvat katsotaan uudestaan 2-3 päivän jälkeen.
Hitto miten ilkeitä äidit ovat tässäkin ketjussa toisilleen.
Hävetkää nimittelijät.
Vierailija kirjoitti:
Käypähoito suosituksessa on kylläkin, että jos välikorvan tulehdus diagnoosi on varma. Aloitetaan antibiootti hoito. Jos ei aloiteta korvat katsotaan uudestaan 2-3 päivän jälkeen.
Ja varma se on vain, jos korva on puhjennut/puhkaistu, ja näytteestä on saatu positiivinen tulos.
Hyvä, kun tällä on näköjään niin paljon lääkärikoulun käyneitä, että tiedetään paremmin kuin kukaan kaikki antibiooteista ja erityisesti niiden kamaluudesta!
.
Ja "tiedetään", että pitäisi saada lääkärintodistus, vaikka moneen kertaan kirjoitin, että ei yli 10-vuotiasta lääkärintodistuksellakaan saa ilman palkan/lomapäivien/saldovapaiden menetystä voi hoitaa.
Sitä ei näköjään tiedetty; hyvä, ettei tule vallan alemmuuskompleksia.
.
Onneksi lapseni korva on jo paljon parempi -kiitos antibioottien- ja hän suoriutui jopa tuplaliikuntatunnista erittäin hyvin.
Samoin ruotsin kokeesta.
.
Onneksi ei tiedetä, mikä on lapselleni tai minulle parasta.
Minä tiedän ja niin tietää luotettava lääkärimmekin.
.
Kiitos kommenteista, joista muutama oli jopa ihan järkeväkin.
ap
Ihan normaali julkisen th.n käytäntö: Syödään särkylääkettä pari viikkoa ja toivotaan että vaiva häviää.
Jos ei, niin sitten aletaan pikkuhiljaa tutkia.
Missä pussissa olet tähän asti elänyt, kun tämä tulee sulle uutisena?
Ja ennen kuin alat rummuttaa miten Suomessa on hirveää, tiedoksi: sama käytäntö se on muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali julkisen th.n käytäntö: Syödään särkylääkettä pari viikkoa ja toivotaan että vaiva häviää.
Jos ei, niin sitten aletaan pikkuhiljaa tutkia.Missä pussissa olet tähän asti elänyt, kun tämä tulee sulle uutisena?
Ja ennen kuin alat rummuttaa miten Suomessa on hirveää, tiedoksi: sama käytäntö se on muuallakin.
Olen elänyt pussissa, jonka nimi on Yktyislääkäri, koska itse en sairaana koskaan menisi jonottamaan kuumehoureissajohonkin arvauskeskukseen, jossa kukaan ei tosiaankaan tiedä minusta mitään.
.
Tein sen kerran parikymmentä vuotta sitten, koska rahaa ei ollut muuhun.
Makasin lähes 40 C kuumeessa itkien odotushuoneen lattialla tietäen tasan tarkkaan, että minulla on angiina, koska se on ollut onhelmani lapsuudesta asti.
Hoitsut kävelivät vain ohi minusta mitään piittaamatta.
Valehtelematta SIIVOJA tuli ja auttoi minut sänkyyn viltin alle odottamaan täristen arvausta.
.
Sitten joku virkaheitto alkoi ehdottaa nielunviljelyä ja tulosten odotusta 2 vrk, jolloin ärähdin sen, minkä kykenin ja sain penisilliinireseptini.
.
Sen koommin en ole itse julkisella käynyt akuutissa sairaudessa.
Eikä käy lapsenikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aikuisena kerran ollut korvatulehdus, söin kipulääkkeitä muutaman päivän ja sitten helpotti, kipu ei ollut kovin suurta joten pärjäsin hyvin.
Pienen lapsen korvatulehduksen kanssa en odottele, jos lapsi itkee kipua ja panadol auttaa vain parituntia haluan lapselle antibiootit ja mielummin tarpeeksi pitkän kuurin.
Pelkään korvakierrettä. Ja ilmeisesti lääkärit pitävät korvakierrettä hyvin todennäköisenä lapsilleni kun molemmilla vanhemmilla on ollut todella pahat kierteet ja ollaan saatu antibiootit heti.
Minullakin on ollut aikuisena ollut kerran korvatulehdus - se oli varsin kivulias, ja minulla oli vain mietoa särkyläkettä matkalla mukana. Koska korvaa särki vielä neljäntenäkin päivänä, menin lääkäriin, ja sain antibiootit, jotka auttoivat runsaan puolen vuorokauden kuluessa, niin kuin ne silloin tekevät, kun tulevat tarpeeseen.
Miksi sitä saikkua sitten tarvittiin?