Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2018 influenssarokotuksen haittavaikutukset

Vierailija
13.11.2018 |

Oletko saanut rokotuksesta jotain haittaa? kuumetta? tai kipuja? Mietin, että otanko ollenkaan

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole sairastunut vaikka en ole rokotusta ottanut. En ole tekemisissä epähygieenisten ihmisten kanssa. Kyllä sen huomaa ketkä eivät käsiään paljon pese.

:D

Vierailija
22/93 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole sairastunut vaikka en ole rokotusta ottanut. En ole tekemisissä epähygieenisten ihmisten kanssa. Kyllä sen huomaa ketkä eivät käsiään paljon pese.

:D

En pese ikinä käsiä ja silti ei ole ollut edes perus flunssia. Sattumaako?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia, kyse on riskiarvioinnista. Erittäin todennäköisesti rokote on pienempi riski, vaikka saisi viikon kuumeen tai vain lieventäisi sairastettavaa influenssaa.

Viime kevään taudin jälkeen tulen itse ottamaan rokotteen joka vuosi, sitä kärsimystä ei toivoisi pahimmalle vihamiehellekään

Vierailija
24/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee aina pistoskohtaan pieni patti, joka on kosketuksesta kipeä useamman päivän. Viikossa kipu lakkaa, mutta patti saattaa pysyä kuukaudenkin.

Joka kerta, kun otan asian puheeksi terveysasemalla saan saman vastauksen: "ei sen pitäisi niin käyttäytyä!".

Se vastaus varmaan helpottaakin oloa :D

Vierailija
25/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskipu, pääkipu ja 38 asteen kuume. Kesti vuorokauden.

Vierailija
26/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotuksessa harmittaa lähinnä se ettei joukkorokotuksia ole kaikille halukkaille, vain riskiryhmille. Perheestämme kukaan ei ole rokotukseen oikeutettu, mutta olisi kauheaa sairastua ja haluaisin suojata vauvaamme. En ymmärrä miksi vauvaperheille ei rokotetta anneta.

Onhan se vauva oikeutettu, tai jos se on alle 6kk niin sitten te ootte oikeutettu, neuvolasta saa.

Vain vastasyntyneiden perheet saavat, eivät ne joilla on hieman isompi, mutta alle 3 kk ikäinen vauva.

Vierailija
27/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samana iltana selvät vilunväreet, ei muuta.

Vierailija
28/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotuksessa harmittaa lähinnä se ettei joukkorokotuksia ole kaikille halukkaille, vain riskiryhmille. Perheestämme kukaan ei ole rokotukseen oikeutettu, mutta olisi kauheaa sairastua ja haluaisin suojata vauvaamme. En ymmärrä miksi vauvaperheille ei rokotetta anneta.

Onhan se vauva oikeutettu, tai jos se on alle 6kk niin sitten te ootte oikeutettu, neuvolasta saa.

Vain vastasyntyneiden perheet saavat, eivät ne joilla on hieman isompi, mutta alle 3 kk ikäinen vauva.

Alle 6kk vauva on riskiryhmää joten jos neuvola ei anna niin sitten yleisissä riskiryhmien rokotuksissa lähipiiri saa. Meillä (Helsinki) saa neuvolasta vauvan lähipiiri.

Vierailija
29/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perhe rokotettiin, kellekään ei tullut mitään.

Vierailija
30/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin pari viikkoa sitten. Seuraavana yönä käsi oli vähän kipeä. Miehellä sama plus pari päivää pientä kolotus-vilutusta.

Vierailija
31/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin eilen. Pistoskohta on vähän arkana edelleen, ja illalla oli vilunväreitä.

Vierailija
32/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuume, lihassärky ja hirvittävä päänsärky keskellä yötä. Olin 4 vrk todella sairas, mutta päivystyksestä todettiin, että ei kannata tutkia sen enempään, rokote aiheuttaa tuollaista. Nyt on kulunut 2 vko eikä rokotuskäsi vieläkään tunnu terveeltä, sormet turpoavat ja kättä särkee.

Onko sinulla jotain allergioita lääkeaineisiin? 

Vierailija
33/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään päivällä otin, olin jo unohtanut koko piikin ennen kuin äsken näin tämän otsikon, joten ei ainakaan vielä mitään.

Päivitän: yöllä käsi jomotteli luultavasti vauvan kanniskelun ja rokotuksen yhteisvaikutuksesta. Nyt ei tunnu enää mitään.

Puolivuotiaalle nousi 38.1 kuume, annoin panadolia (jonka takia vauva ilmeisesti luuli, että on aamu, eikä suostunut sammumaan ilman kanniskelua). Nyt vauva ärsyttävän pirteä kun itse olisin vielä mielelläni nukkunut.

Leikki-ikäiselle annettiin nenäsumutekokote eikä hänelle tullut siitä mitään.

Vierailija
34/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä keskusteluista usein huomaa, että kerran influenssan sairastaneet ovat innokkaimmin rokotuksen kannalla. Ihmiset oikeasti tuntuu olevan niin typeriä, että eivät usko muiden kärsimyksestä, vaan pitää odottaa sen osuvan omalle kohdalleen ennen kuin ottaa opikseen. Itse muuten kävin pari päivää sitten rokotuksessa enkä saanut mitään oireita.

Vierailija
35/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä mitään haittoja tullut. Enempi haittoja tulee, jos satun saamaan influenssan. Viimeksi 2 viikkoa kuumeessa ja neljä toipuessa. Eli 6 viikkoa 'pois pelistä'.

Juuri näin on asia. Muutama vuosi sitten olin ensin influenssan takia kovassa kuumeessa viikon, jälkitautina paha keuhkoputkentulehdus joka kesti pari viikkoa, viikko toipilaana siihen päälle. Kuukauden verran siinä sairastin, ja lääkäri totesi, että tältä olisit säästynyt jos olisit sen rokotuksen ottanut. No sen kokemuksen jälkeen olen ihan suosiolla ottanut rokotuksen.

Voit tehdä lääkäristä saman tien ilmoituksen Valviraan. Rokotteen teho on ollut viimeiset kaksi vuotta todella heikko, keskimäärin 30% luokkaa. Eli rokote ei anna 100% suojaa. Näppisääntö on se, että noin 6/10 voi siitä saada jonkinlaista suojaa.

Miksi lääkäristä pitäisi tehdä Valviraan ilmoitus? Etkö pölvästi tajua, että vaikkei influenssarokote estäisikään tautia, se tekee siitä huomattavasti kevyemmän sairastaa?

Sitä paitsi "keskimäärin 30 %" on ilmeisesti Tietotoimisto Hanurin lukema, joten kaivataan parempaa lähdettä. CDC:n tutkimuksissa oli 40 %.

Vierailija
36/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin eilen. Pistoskohta on vähän arkana edelleen, ja illalla oli vilunväreitä.

Lisäisin vielä, että olen sairastanut influenssan 3 kertaa (joista yksi sikainfluenssa), ja vaikka ihminen kyllä kestää senkin taudin, uskoisin, että rokote on todella paljon pienempi paha. Varsinkin yrittäjänä, kun työt on hoidettava taudista huolimatta. Tuo tauti kuitenkin vie toimintakyvyn ihan täysin 2 viikoksi (ainakin mulla).

Vierailija
37/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö hoitsujen pitänyt rautaisella ammattitaidollaan olla oikeassa siinä että influenssarokotteesta tulee autismi, aivokuume, narkolepsiaepilepsia, kooma ja jopa kuolema? Missä kaikki ne kokemukset ovat? Varmaan lääketeollisuus sensuroinut tämänkin keskustelun! 

Vierailija
38/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö hoitsujen pitänyt rautaisella ammattitaidollaan olla oikeassa siinä että influenssarokotteesta tulee autismi, aivokuume, narkolepsiaepilepsia, kooma ja jopa kuolema? Missä kaikki ne kokemukset ovat? Varmaan lääketeollisuus sensuroinut tämänkin keskustelun! 

Hölmö yleistää noin, minäkin olen hoitaja enkä ilmeisesti yhtään rautainen ammattilainen kun koko perhe on ihan vapaaehtoisesti rokotettu. Että on meitä hölmöjäkin hoitajia jotka uskoo rokotteen hyötyihin 😉

Vierailija
39/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä keskusteluista usein huomaa, että kerran influenssan sairastaneet ovat innokkaimmin rokotuksen kannalla. Ihmiset oikeasti tuntuu olevan niin typeriä, että eivät usko muiden kärsimyksestä, vaan pitää odottaa sen osuvan omalle kohdalleen ennen kuin ottaa opikseen. Itse muuten kävin pari päivää sitten rokotuksessa enkä saanut mitään oireita.

Olen sairastanut kaksi kertaa influenssan, viimeksi n. 18 vuotta sitten.

Rokotteen ottanut kaksi kertaa. Tänäkään vuonna en olisi ottanut, mutta oli pakko. Tosin ei tuosta mitään oireita tullut. Eikä siitä aiemmastakaan.

Eli vaikka kokemusta on influenssasta, en silti ottaisi rokotetta.

Vierailija
40/93 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sairastanut influenssan kerran, samana talvena kun otin ensimmäisen ja viimeisen kerran influenssarokotuksen. Minusta se on hyvä osoitus siitä, ettei rokotus tee ketään 100 % immuuniksi ja että kunkin vuoden viruskannan ja rokotteen yhteispeli on aika sattumanvaraista. Jos kuuluisin riskiryhmään, pienentäisin omaa mahdollisuuttani sairastua, mutta nyt en edelleenkään koe pakottavaa tarvetta rokotuttaa itseänu. En, vaikka työpaikassani (ihan tavallinen konttori, ei terveydenhoitoon liittyvä työ) on 7 viimeistä talvea v*ttuiltu asiasta ja todettu varmana tietona, että sairastun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä