Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joko teillä riidellään joulunvietosta?

Vierailija
13.11.2018 |

Anoppi ja miehen sisko vaativat TAAS sukujouluun, vaikka on vuosikaudet kieltäydytty siitä ja sanottu, että ollaan mieluummin kotona. Aiempien mielenpahoitusten rinnalle on nyt tullut uutena se, että riistetään lapselta ikimuistoinen sukujoulu. Menee taas joulutunnelma kokonaan, kun pitää jankata samaa asiaa joka vuosi.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mä haluan olla vanhempieni kanssa ja mies omiensa, joten mä meen pohjoiseen ja mies jää tänne etelään.

Vierailija
62/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riidellä. Lähdetään ulkomaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika sukujoulussa? Nehän on parhaita :)

Sukujoulu on ihana, jos kaikki osallistuu sen rakentamiseen eikä vain talon väki.

Vierailija
64/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ollenkaan murehtia, asiaan ei oikeastaan liity mitään draamaa.

Miehen äiti ei oikeastaan taida viettää joulua ellei miesystävänsä halua. Yritin aikoinaan, kun oltiin vielä väleissä, ehdottaa, että jos tultaisiin edes puurolounaalle tai kahville aattona niin ei kuulemma tarvii tulla.

Meillä taas on aina juhlittu joulua niin tuntuu ihan luontevalta mennä vanhemmilleni ja kun mieskin tykkää niin ei ole tarvetta muuttaa perinteitä.[/quote]

Ok, siinä tapauksessa ymmärrän sinua erittäin hyvin.

Vierailija
65/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on ratkastu homma niin, että ei vietetä joulua mitenkään. Pääsee tosi helpolla.

Vierailija
66/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 jatkaa. Eräänä vuonna tilanne eskaloitui siihen, että mies itki, että minun pitää järjestää hänelle samanlainen joulu kuin äitikin tekee jos jäämme omaan kotiimme. Minun pitää olla hänelle äiti jouluna. Silloin oli kengänkuva takamuksessa lähellä.

Sori .Nauroin tälle ääneen.

Niin me kaikki.

Vierailija
67/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä matka, tavaroiden raahaaminen eestaas, nukkumapaikkana huono patja lattialla, hermot kireällä hääräävä marttyyri joka ei huoli muilta apua... Kaukana parhaasta, erityisesti puolison suvun luona.

Vierailija
68/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riidellä. Poikaystäväni on ulkomaalainen ja ollaan päädytty viettämään joulua vuorotellen hänen perheensä ja minun perheeni luona. Itse rakastan kyllä suomalaista joulua mutta tämä on tuntunut tasapuoliselta, voisin kyllä nähdä että joskus viettäisimme myös erikseen omien perheidemme kanssa ennen kun tulee lapsia yms. Poikaystäni on sen verran kaukaa että ei ole varaa käydä siellä usein, ihan kiva on sitten välillä ollut viipyä vähän pidempi pätkä joulun aikaan.

Kun vietetään joulua täällä, aattona  ollaan  nykyään vanhemmillani, veli vaimoineen ja isovanhemmat yleensä mukana jos vaan suostuvat tulemaan. Joulupäivänä sitten mennään koko isän puolen suvun voimin mummolaan. Äidin vanhemmat ei ole enää elossa,  mutta silloin kun olivat niin olivat myös joskus aattona vieraina. Kun olin lapsi aattoa vietettiin usein vuorotellen kummassakin mummulassa.

Vierailija
69/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi aloitti jo syksyllä joka vuotisen pommituksensa, milloin tulemma jouluksi, vaikka viimeiset 5 vuotta olemme olleet keskenämme joulut, tämä jankutus yltyi kun 3 vuotta sitten syntyi lapsi. 

Olemme ratkaisseet tilanteen niin, että minä en vastaa anopille lainkaan puhelimeen, mies sanoo puhelussa jos alkaa jankuttaa joulusta, että jos jatkaa sitä, lyö luurin korvaan ja näin myös tekee joka kerta, koska anoppi alkaa jankuttaa. Jouluksi puhelimet laitamme äänettömälle ja katsomme niitä kun muistamme. Yleensä anoppi soittelee aattona minulle ja miehelle kummallekin muutaman tunnin aikana 30-50 kertaa. Viestejä tulee toista kymmentä kummallekin.

Ymmärrän hyvin, ettette halua lähteä lapsen kanssa reissuun, mutta oletteko pyytäneet anoppia teille? Vai viettääkö anoppi joulun yksinään ja te kolmestaan?

Olemme sanoneet, että voi tulla meille joulupäivänä, aaton haluamme olla ydinperheen kanssa, mutta ei kelpaa. Hän ei tahdo tulla, voivottelee vain pitkää matkaa, mutta jos olisi niin päin että meidän pitäisi mennä hänen luokseen, aina muistaa sanoa ettei matka ole edes pitkä. Silloin kuitenkin on, kun kutsutaan meidän luoksemme, aina meidän pitäisi lähteä hänen luokseen. Eikä vietä joulua yksin, hänellä on aviomies (ei mieheni isä), oma äitinsä ja iso liuta sukulaisia.

Vierailija
70/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan tullut  siitä riitaa. Kotona olemme kaksin, rentoudumme ja syömme hyvin.Sukulointi ei jouluumme kuulu. Joulu on rentoutumista varten.

Vierailija
71/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna on tiedossa ihan uudenlaista jouluriitaa. Anoppi kuoli pari vuotta sitten ja tänä vuonna minä, mieheni ja lapsemme muutimme anoppilaan. Minä olen lunastanut miehen siskon ulos kuolinpesästä ja yhdessä mieheni kanssa olemme rempanneet taloa omanlaiseksi. Nyt miehen sisko ilmoitti että on tulossa perheensä kanssa "kotiin" viettämään joulua kuten aina ennenkin (eli anopin aikaan) ja pitkän matkan vuoksi aikovat viipyä koko joulun. Vastasimme siskolle että saa tämän kerran tulla viettämään joulua "kotiin", mutta jatkossa hänen on muistettava, että samalla kun kauppakirjat tehtiin, hän luopui myös "oikeuksistaan" tulla ja mennä miten haluaa lapsuudenkodissaan. Eli jos haluaa tulla meille viettämään joulua on asiasta neuvoteltava meidän kanssa etukäteen. Herneet se veti nenään ja varmasti tulee osoittamaan mieltään koko joulupyhän.

Vierailija
72/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bbbnn kirjoitti:

Tänä vuonna on tiedossa ihan uudenlaista jouluriitaa. Anoppi kuoli pari vuotta sitten ja tänä vuonna minä, mieheni ja lapsemme muutimme anoppilaan. Minä olen lunastanut miehen siskon ulos kuolinpesästä ja yhdessä mieheni kanssa olemme rempanneet taloa omanlaiseksi. Nyt miehen sisko ilmoitti että on tulossa perheensä kanssa "kotiin" viettämään joulua kuten aina ennenkin (eli anopin aikaan) ja pitkän matkan vuoksi aikovat viipyä koko joulun. Vastasimme siskolle että saa tämän kerran tulla viettämään joulua "kotiin", mutta jatkossa hänen on muistettava, että samalla kun kauppakirjat tehtiin, hän luopui myös "oikeuksistaan" tulla ja mennä miten haluaa lapsuudenkodissaan. Eli jos haluaa tulla meille viettämään joulua on asiasta neuvoteltava meidän kanssa etukäteen. Herneet se veti nenään ja varmasti tulee osoittamaan mieltään koko joulupyhän.

Kun nyt suostuitte, ensi vuonna on edessä vielä pahempi riita. Kannattaa perääntyä jos pystytte, tai sitten tarjoatte aattona ruuat, mutta yöpyvät hotellissa.

Vierailija
73/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanoutunut kaikesta irti, mikä liittyy yhdessö naisiin ja jouluun. Vietämme lasten kanssa rauhallista joulua keskenämme, ilman yhtään stressaavaa suoritusta. Elämämme on muutenkin aika mukavaa :)

Vierailija
74/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M42v kirjoitti:

Ei ole joulua ei, tai jos ostan palan kinkkua, muutaman kaljan ja synkistelen kotona yksin.

Olisiko joku yksinäinen nainen halunnut tulla tekemään joulua ja olemaan mun kanssa?

Jotain syötävää, sauna, kynttilän vienti isovanhempien haudalle.

Miksi synkistelet? Minä vietän tulevan joulun ensimmäistä kertaa yksin ja oikein odotan sitä. Kämpän laitan täyteen joulutämminkiin 250 cm korkean aidon kuusen kera ja teen kaikki jouluruuat itse. Hankin muutaman hyvän kirjan ja suklaata.

Enkä kaipaa seuraa.

Vierailija
75/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla koskaan riidelty. Aina ollaan vietetty joulu kahdestaan kotona. Näin helpompi, kum kumpiekin vanhemmat asuvat ulkomailla. Vieraillaan heidän luonaan muutoin kuin jouluna. 

Vierailija
76/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä 20-vuoden aikana on tullut jos jonkilaisia jouluja viettettyä. Ensimmäinen yhteinen joulu oli hirveä, juostiin kaikki sukulaiset läpi ja kumpikin yritti toteuttaa omaa lapsuuden joulua. Ei onnistunut, varsinkin kun miehellä perinne oli iso sukujoulu ja itsellä hiljainen ja enemmän uskonnollinen joulu.

Sen jälkeen päädyttiin viettämään omaa joulua, toki edelleen piti kiertää sukulaisia mutta jouluaatto ja joulupäivä vietettiin kahdestaan. Lasten synnyttyä vietettiin pari joulua äitini luona, mutta kun muutimme omakotitaloon, sukulaiseni tulivat meille jouluksi. Viime vuodet on menty taas sellaisella kaavalla, että aattona mennään anopille isoon sukujouluun ja myös minun pari sukulaistani tulevat sinne. Loput joulusta vietetään rauhassa kotona.

Anopin joulussa on vain se vika, että joka vuosi hän voivottelee että ei hän enää taida jaksaa (vaikka apua kyllä tarjotaan, mutta ei se oikein tahdo kelvata) järjestää. Ja sitten ihan viime tingassa kun on itse jo pukit varattu ja jouluruuat hankittu, hän päättääkin että sittenkin järjestää. Onneksi ei enää tarvitse tilata pukkia, joten voidaan jatkossa lähteä nopeallakin varoitusajalla, matkaa kun on alle 100 km. Välillä oli oikeasti noloa perua monta viikkoa aikaisemmin tilattua pukkia kolme päivää ennen aattoa ja sitten taas viime tingassa hankkia isolle porukalle syötävää kun omat ostokset mitoitettu huomattavasti pienemmälle porukalle.

Ja kyllä, tänä vuonna on jo anopilta kuultu ettei hän jaksa järjestää joulua.

20 vuoden, EI 20-vuoden!!!!!

Vierailija
77/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Sukua voi nähdä muinakin päivinä joten miksi ihmeessä pilata joulu viettämällä se sellaisten ihmisten kanssa joita ei muutenkaan jaksa nähdä kuin  maksimissaan 2 h kerrallaan.Masokismia sellainen eikä mikään perinne  ole riittävä syy moiseen.

Vierailija
78/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M42v kirjoitti:

Ei ole joulua ei, tai jos ostan palan kinkkua, muutaman kaljan ja synkistelen kotona yksin.

Olisiko joku yksinäinen nainen halunnut tulla tekemään joulua ja olemaan mun kanssa?

Jotain syötävää, sauna, kynttilän vienti isovanhempien haudalle.

Miksi synkistelet? Minä vietän tulevan joulun ensimmäistä kertaa yksin ja oikein odotan sitä. Kämpän laitan täyteen joulutämminkiin 250 cm korkean aidon kuusen kera ja teen kaikki jouluruuat itse. Hankin muutaman hyvän kirjan ja suklaata.

Enkä kaipaa seuraa.

Minäkin synkistelen, joulu on kamala. Jokapuolella samat kulahtaneet rallatukset, kaikki ahmii, lapset kyllästetään muovirojulla. Mitä hyvää tässä on? Synkistelen ja juon viinaa. Joulun jälkeen ostan halvan kinkun, josta osan unohdan pakkaseen.

Vierailija
79/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini, leski-ihminen asuu vartin ajomatkan päässä, olemme siellä joulun kolme päivää, mutta öisin tulemme kotiin yöksi. Aattona menee koko päivä, pyhinä käymme vaan syömässä. Nuoret aikuiset lapset, he ovat aattona tuolla mummin luona, mutta osalla seurustelukumppaneita, pyhinä ovat käyneet syömässä "anoppilassa" tai sitten tuolla äitini luona. Miehen vanhemmat ovat kuolleet jo vuosia sitten, tällä kaavalla on menty useampana vuonna. Kimppaan tehdään ruoat äitini kanssa ja ollaan ostettu kinkku ja kaloja, tuotu kuusi, ettei kaikki tule mummin kustannettavaksi.

Vierailija
80/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Sukua voi nähdä muinakin päivinä joten miksi ihmeessä pilata joulu viettämällä se sellaisten ihmisten kanssa joita ei muutenkaan jaksa nähdä kuin  maksimissaan 2 h kerrallaan.Masokismia sellainen eikä mikään perinne  ole riittävä syy moiseen.

Koko joulu on masokismia. Ehkä nämä epämiellyttävät ihmiset ovat sen huipentuma? Ainoa hyvä juhla on juhannus. Ei mitään krääsää, eikä muutakaan hypea, on vain juhannus. Juhan ja Hannun juhla.