Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joko teillä riidellään joulunvietosta?

Vierailija
13.11.2018 |

Anoppi ja miehen sisko vaativat TAAS sukujouluun, vaikka on vuosikaudet kieltäydytty siitä ja sanottu, että ollaan mieluummin kotona. Aiempien mielenpahoitusten rinnalle on nyt tullut uutena se, että riistetään lapselta ikimuistoinen sukujoulu. Menee taas joulutunnelma kokonaan, kun pitää jankata samaa asiaa joka vuosi.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mun äiti puuhaa jotain jos sisko järjestää ja lapset riitelee kyllä ihan keskenään ja serkkujensa kanssa toisen mummon luona. Win-Win.

Vierailija
42/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riidellä, ollaan yhteisessä kodissa lasten kanssa. Ollaan kutsuttu tänne muutama yksinäinen kaveri. Luvassa saunomista ja hyvää ruokaa. Anoppilaan mennään välipäivinä. Minun suku ei vietä joulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä 20-vuoden aikana on tullut jos jonkilaisia jouluja viettettyä. Ensimmäinen yhteinen joulu oli hirveä, juostiin kaikki sukulaiset läpi ja kumpikin yritti toteuttaa omaa lapsuuden joulua. Ei onnistunut, varsinkin kun miehellä perinne oli iso sukujoulu ja itsellä hiljainen ja enemmän uskonnollinen joulu.

Sen jälkeen päädyttiin viettämään omaa joulua, toki edelleen piti kiertää sukulaisia mutta jouluaatto ja joulupäivä vietettiin kahdestaan. Lasten synnyttyä vietettiin pari joulua äitini luona, mutta kun muutimme omakotitaloon, sukulaiseni tulivat meille jouluksi. Viime vuodet on menty taas sellaisella kaavalla, että aattona mennään anopille isoon sukujouluun ja myös minun pari sukulaistani tulevat sinne. Loput joulusta vietetään rauhassa kotona.

Anopin joulussa on vain se vika, että joka vuosi hän voivottelee että ei hän enää taida jaksaa (vaikka apua kyllä tarjotaan, mutta ei se oikein tahdo kelvata) järjestää. Ja sitten ihan viime tingassa kun on itse jo pukit varattu ja jouluruuat hankittu, hän päättääkin että sittenkin järjestää. Onneksi ei enää tarvitse tilata pukkia, joten voidaan jatkossa lähteä nopeallakin varoitusajalla, matkaa kun on alle 100 km. Välillä oli oikeasti noloa perua monta viikkoa aikaisemmin tilattua pukkia kolme päivää ennen aattoa ja sitten taas viime tingassa hankkia isolle porukalle syötävää kun omat ostokset mitoitettu huomattavasti pienemmälle porukalle.

Ja kyllä, tänä vuonna on jo anopilta kuultu ettei hän jaksa järjestää joulua.

Vierailija
44/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi aloitti jo syksyllä joka vuotisen pommituksensa, milloin tulemma jouluksi, vaikka viimeiset 5 vuotta olemme olleet keskenämme joulut, tämä jankutus yltyi kun 3 vuotta sitten syntyi lapsi. 

Olemme ratkaisseet tilanteen niin, että minä en vastaa anopille lainkaan puhelimeen, mies sanoo puhelussa jos alkaa jankuttaa joulusta, että jos jatkaa sitä, lyö luurin korvaan ja näin myös tekee joka kerta, koska anoppi alkaa jankuttaa. Jouluksi puhelimet laitamme äänettömälle ja katsomme niitä kun muistamme. Yleensä anoppi soittelee aattona minulle ja miehelle kummallekin muutaman tunnin aikana 30-50 kertaa. Viestejä tulee toista kymmentä kummallekin.

Ymmärrän hyvin, ettette halua lähteä lapsen kanssa reissuun, mutta oletteko pyytäneet anoppia teille? Vai viettääkö anoppi joulun yksinään ja te kolmestaan?

Vierailija
45/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. V*tuttaa vaan koska joudun taas töihin jouluksi. Bussit ei edes kulje ja taksiin ei varaa. Paskapaskapaskajoulu taas tulossa. Antaisin mitä vain että sais olla joulun rauhassa. Vaikka siellä anoppilassa.

Vierailija
46/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riidellä. Mennään aattona haudoille ja mun vanhemmille, ehkä jäädään yöksikin (vanhemmille, ei haudoille).

Mies käykööt äidillään sitten kun haluaa jos haluaa, jos menee niin varmaan vie lapsetkin näytille.

Tulee paha mieli appivanhempiesi puolesta, jos joka jouluaatto sinun vanhempasi kyllä näkevät lapsenlapset, mutta appivanhempasi vasta jonakin muuna päivänä. Ettkö tasapuolisuuden vuoksi voisi tehdä joka toinen joulu toisin päin tai kutsua kaikkia isovanhempia teille?

Vierailija
47/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, stressataan vaikkakin eri asiasta.

Olen saanut koulupaikan muualta ja muutto on edessä. Ajatus joulusta muuttolaatikoiden keskellä ei houkuta, eikä liiemmin sellainen pikajoulu...Voihan ahdistus 😫

Vierailija
48/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. V*tuttaa vaan koska joudun taas töihin jouluksi. Bussit ei edes kulje ja taksiin ei varaa. Paskapaskapaskajoulu taas tulossa. Antaisin mitä vain että sais olla joulun rauhassa. Vaikka siellä anoppilassa.

Meillä työnantaja kustantaa taksimatkan aattona ja joulupäivänä niille jotka normaalisti tulevat julkisilla töihin ja työvuoro osuu siihen aikaan etteivät julkiset kulje. Käytännössä siis jouluaattoiltana töistä lähtevät ja yövuoroon tulijat, sekä joulupäivänä aamuvuoroon tulijat ja yövuorosta lähtevät. Tämä siis HUS:ssa.

Vierailija
49/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikasta ei riidellä, se linja on vedetty jo parikymmentä vuotta sitten. Suunnaton turhan tavaran ostaminen on se, mistä joka vuosi väännetään ikään kuin uutena asiana. Ihan kuin viisikymppisenä työssäkäyvänä tarvitsisi äitinsä maun mukaista kerrastoa tai astiasarjaa. Mikään ei auta kun on niin mukava ANTAA.

Vierailija
50/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme viettäneen miehen kanssa joulua yhdessä omassa kodissamme niin kauan kuin meillä on yhteinen koti ollut. Molempien lapsuuden kodissa joulua vietetään perinteisin menoin hampaat irvessä ja äidin/anopin tiukassa käskytyksessä. Joulurauhasta ei ole tietoakaan. Jos joku sukulainen haluaa tulla meille jouluna niin on tervetullut. Itse emme lähde ryynäämään ympäri maata. Ei ehkä vietetä sitä perinteisintä stressi ja hössötys joulua vaan jokainen saa toivoa herkkuruokiaan ja mitä tehdään. Pääasia että on mukavaa ja rauhallista.

Juuri sitä hampaat irvessä suorittamista on meilläkin molemmin puolin, miehen suvussa vielä pahempana. Siksi on valittu tämä oma tapa. Olisi varmaan vielä kamalampaa, jos kaiken muun narinan lisäksi oltaisiin mustasukkaisia siitä, että toiset isovanhemmat saavat lapsenlapsen luokseen.

ap

Vierailija
51/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riidellä. Mennään aattona haudoille ja mun vanhemmille, ehkä jäädään yöksikin (vanhemmille, ei haudoille).

Mies käykööt äidillään sitten kun haluaa jos haluaa, jos menee niin varmaan vie lapsetkin näytille.

Tulee paha mieli appivanhempiesi puolesta, jos joka jouluaatto sinun vanhempasi kyllä näkevät lapsenlapset, mutta appivanhempasi vasta jonakin muuna päivänä. Ettkö tasapuolisuuden vuoksi voisi tehdä joka toinen joulu toisin päin tai kutsua kaikkia isovanhempia teille?

Ei tarvitse ollenkaan murehtia, asiaan ei oikeastaan liity mitään draamaa.

Miehen äiti ei oikeastaan taida viettää joulua ellei miesystävänsä halua. Yritin aikoinaan, kun oltiin vielä väleissä, ehdottaa, että jos tultaisiin edes puurolounaalle tai kahville aattona niin ei kuulemma tarvii tulla.

Meillä taas on aina juhlittu joulua niin tuntuu ihan luontevalta mennä vanhemmilleni ja kun mieskin tykkää niin ei ole tarvetta muuttaa perinteitä.

Vierailija
52/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, parisen viikkoa sitten aloiteltiin 13-vuotinen jouluriitaperinne. Anopilta on "viety kaikki" ja hän kuolee jos emme ole siellä aattona. Mies saisi puolestani mennä, mutta sinne on rahdattava nimenomaan minut ja lapset myös. Meille hän ei suostu tulemaan myöskään, koska "ei kukaan lähde kotoaan pois jouluksi". Anoppi ilmaisee mielipiteensä pihtaamalla lahjoja, eli lahjat on mentävä avaamaan hänen luokseen 300 km päähän vaikka se tapahtuisi vasta juhannuksena, mutta lapsille hän ei niitä ennen sitä anna. Kaikki on ihanan ristiriitaista, minä olen syyllinen koko suvun pahaan mieleen myös puolisoni mielestä, en kuulemma osaa ajatella lasten etua, ja toimintaani (kotijoulua) voisi pitää henkisenä väkivaltana lapsia kohtaan kun riistän heiltä oikean joulun eli anoppilan joulun. Ketään ei varmaan yllätä, että olen ainoa jäljellä oleva miniä siinä suvussa, kaikki kolme muuta ovat luovuttaneet yksi toisensa jälkeen, eli eronneet näistä mammanpojista. Mutta minä olen kova luu, en ole hellittämässä vielä moneen vuoteen!

Viimeisessä lauseessa on oikeaa asennetta kunnolliseen vuosittaiseen joulunviettoriitaan! : )

Vierailija
53/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä riitelette? Me vietetään joulua kotona, ihan rauhassa, ja näin on ollut koko avioliiton ajan. Tai ollaan vietetty kyllä jouluja ulkomailla useinkin. Meillä on omat perinteet, ja ainoa jupina tulee, kun mä haluan hiukan siistimmän kodin. Mutta ruuista ei tuu riitaa, koska ollaan heivattu suurin osa perinteisistä ruuista pois, ja syödään ( juhlavasti) mutta vain herkkuruokia, josta oikeasti pidämme.

Vierailija
54/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että jouluriitoja tulee eniten niillä perheillä jotka eivät ole osanneet vetää omia rajojaan tarpeeksi ajoissa, muuhun sukuun nähden. Näillä samoilla pariskunnilla on vaikeuksia häiden järjestämisessä, kun muiden toiveet menevät omien toiveiden ohi.

Kukin yksittäinen perheyksikkö (sinkku/pariskunta/lapsiperhe) vastaa itsestään ja omista menoistaan, se tuleeko mukaan yhteiseen joulunviettoon on ilmoitusasia. Jos ei sopuun päästä ,voidaan joulua viettää tarvittaessa myös erillään. Ei kukaan voi pakottaa aikuisa ihmisiä lähtemään kodistaan jouluna, tai järjestämään kodissaan juhlia 15 hengelle, jos hän ei niin tahdo. Joulun saa viettää kukin tavallaan, muiden siitä loukkaantumatta.

Vierailija
55/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi mököttää jo toista viikkoa kun ei pompita sen pillin mukaan. En kehtaisi itse suuttua siitä että aikuiset ihmiset päättävät itse mitä tekevät jouluna.

Vierailija
56/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin sukujouluun kun olen viimeisilläni raskaana, mies haluaa että ollaan kotona ei kuulemma ”tarvi tehdä mitään” niin ettei lapsilla olisi sitten ollenkaan joulua vai 🙄

Vierailija
57/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että jouluriitoja tulee eniten niillä perheillä jotka eivät ole osanneet vetää omia rajojaan tarpeeksi ajoissa, muuhun sukuun nähden. Näillä samoilla pariskunnilla on vaikeuksia häiden järjestämisessä, kun muiden toiveet menevät omien toiveiden ohi.

Kukin yksittäinen perheyksikkö (sinkku/pariskunta/lapsiperhe) vastaa itsestään ja omista menoistaan, se tuleeko mukaan yhteiseen joulunviettoon on ilmoitusasia. Jos ei sopuun päästä ,voidaan joulua viettää tarvittaessa myös erillään. Ei kukaan voi pakottaa aikuisa ihmisiä lähtemään kodistaan jouluna, tai järjestämään kodissaan juhlia 15 hengelle, jos hän ei niin tahdo. Joulun saa viettää kukin tavallaan, muiden siitä loukkaantumatta.

Luulisin, että eniten vaativat he, joiden yli on aikanaan kävelty samoissa asioissa. Ei haluta antaa muille päätösvaltaa, kun itselläkään ei ollut, tai ei edes osata ajatella, että muut haluaisivat toisenlaista.

Vierailija
58/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riidellä joulusta. Ei olla koskaan riidelty. Aikoinaan vanhempani järjestivät joulut ja sinne menivät ne, jotka menivät. Minä menin joka vuosi, koska exän vanhemmat eivät uskontonsa vuoksi viettäneet lainkaan joulua. Siskoni perheineen oli joka toinen vuosi miehensä vanhemmilla ja joka toinen meidän kanssamme. Siskoni jäi vuosia myöhemmin leskeksi ja hänen appivanhempansa muuttivat lähemmäs toista lastaan ja viettivät joulut sen jälkeen siellä. Mun toinen lapsistani on vielä sinkku ja toisen appivanhemmat asuvat 10 000 km päässä, joten useimmiten ovat joulut meidän kanssamme. Esikoinen on ollut vain kahtena jouluna anoppilassaan. Maksaa sen verran maltaita matkat, ettei opiskelijapariskunnalla ole ollut kauheasti rahaa matkustaa niin kauas. Yhtenä jouluna annoin heille matkan etukäteiseksi joululahjaksi eli olivat sitten joulun maapallon toisella puolella. Siskoni lapset perheineen vuorottelevat puolisoidensa vanhempien ja meidän suvun välillä. Meillä on siis joka vuosi perinteinen sukujoulu, kokoonpano joulupöydässä vain vaihtelee. 

Vierailija
59/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvun kanssa ei onneksi mutta sain riidan aikaan kaverin kanssa kun erehdyin puhumaan joululahjoista :D Tiedän että hän ei ole innokas jouluihminen mutta hän itse otti joulun puheeksi aiemmin tänään kun kysyi ehdotuksia mitä ostaisi lähes täysi-ikäiselle kummilapselle lahjaksi, annoin ehdotuksia ja juttelimme aiheesta hetken. En ymmärtänyt että hän stressaantuu kun otin joululahjat uudelleen puheeksi myöhemmin.. Olemme käyneet varmasti kymmeniä kertoja keskustelun jossa hän uhriutuu että on tämä kun kaikkien pitäisi viettää joulua yhtä innokkaasti ja samanlailla ja minä vakuutan että mulle on ihan ok miten hän joulua viettää ja hyväksyn sen että meillä on todella erilaiset joulunviettotavat. Ymmärrän että hän saattaa kokea tuollaista painetta julkisesti jouluhössötyksestä mutta alkaa riittää kun hän kerta toisensa jälkeen kääntää asian niin että minä muka paheksuisin hänen vähempää jouluintoaan vaikka asia todellakin on tehty selväksi monta kertaa. 

Vierailija
60/83 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työnantaja kustantaa taksimatkan aattona ja joulupäivänä niille jotka normaalisti tulevat julkisilla töihin ja työvuoro osuu siihen aikaan etteivät julkiset kulje. Käytännössä siis jouluaattoiltana töistä lähtevät ja yövuoroon tulijat, sekä joulupäivänä aamuvuoroon tulijat ja yövuorosta lähtevät. Tämä siis HUS:ssa.

Kiva teille. Halpuuttaja ei maksa.