Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin harva terapeutti ymmärtää narsistisesta perheestä olevaa (usein syntipukkia)?

Vierailija
13.11.2018 |

Pitääkö se itse kokea, että sen voi ymmärtää, vai mistä moinen johtuu?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä juuri siitä syystä, että monesti narsistit itse syyttävät toisia narsisteiksi. Eli kun joku sanoo jonkun olevan narsisti, niin hälytyskellot alkavat soimaan. Jos terapeutti ei vielä tunne sinua, niin varovaisuus on aiheellista.

Minun eksässäni on narsistisia piirteitä, mutta en ikinä uskaltaisi sitä ääneen sanoa. Ettei tule itse leimatuksi.

Juuri näin. Minä pohdin asiaa ääneen, terapeutti raivostui "olette samanlaisia". Ja sen jälkeen kun yritin purkaa traumojani, terapeutti keskeytti koko paskan jankkaamalla, että ymmärrätkö kuinka syytät muita omista ongelmistasi eli asia kääntyi aivan sairaasti ympäri. Sillä seurauksella, että uskaltanut puhua terapeutille aidosti. Lopuksi pelkäsin terapeuttia niin paljon, että mietin että terapiassa käyminen on todella sairasta että pelkään terapeuttiani enemmän kuin miestäni. Lopetin terapian, nyt olen päättänyt vuoden jälkeen tehdä selvityspyynnön, todennäköisesti sekin kääntyy siihen, että olen narsisti koska valitan terapiasta - mutta en välitä.

Sehän vain todistaa sen, etteivät he osaa katsoa peiliin, olla nöyriä ja halua opetella erilaisia näkökulmia. Terapeutti, joka ei kykene omaa toimintaansa arvioimaan sietääkin selvittää miksi ja mitkä ovat olleet hänen toimintasa ajurit. Näin ollen terapeutti saa tehdä selvityksen onko hänen toimintansa ollut asianmukaista. 

Vierailija
42/45 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä juuri siitä syystä, että monesti narsistit itse syyttävät toisia narsisteiksi. Eli kun joku sanoo jonkun olevan narsisti, niin hälytyskellot alkavat soimaan. Jos terapeutti ei vielä tunne sinua, niin varovaisuus on aiheellista.

Minun eksässäni on narsistisia piirteitä, mutta en ikinä uskaltaisi sitä ääneen sanoa. Ettei tule itse leimatuksi.

Juuri näin. Minä pohdin asiaa ääneen, terapeutti raivostui "olette samanlaisia". Ja sen jälkeen kun yritin purkaa traumojani, terapeutti keskeytti koko paskan jankkaamalla, että ymmärrätkö kuinka syytät muita omista ongelmistasi eli asia kääntyi aivan sairaasti ympäri. Sillä seurauksella, että uskaltanut puhua terapeutille aidosti. Lopuksi pelkäsin terapeuttia niin paljon, että mietin että terapiassa käyminen on todella sairasta että pelkään terapeuttiani enemmän kuin miestäni. Lopetin terapian, nyt olen päättänyt vuoden jälkeen tehdä selvityspyynnön, todennäköisesti sekin kääntyy siihen, että olen narsisti koska valitan terapiasta - mutta en välitä.

Sehän vain todistaa sen, etteivät he osaa katsoa peiliin, olla nöyriä ja halua opetella erilaisia näkökulmia. Terapeutti, joka ei kykene omaa toimintaansa arvioimaan sietääkin selvittää miksi ja mitkä ovat olleet hänen toimintasa ajurit. Näin ollen terapeutti saa tehdä selvityksen onko hänen toimintansa ollut asianmukaista. 

Todella ikävää, että olet joutunut kokemaan  tuollaista terapiasuhteessa. Itse jouduin vaihtamaan terapeuttia juuri siksi, että ensimmäinen terapeuttini suhtautui lähtökohtaisesti kaikkiin ongelmiini siten, että vika oli aina minussa. Hän pyrki sivuuttamaan ja mitätöimään minun tunteeni ja kokemukseni ja siirtämään huomion toisen osapuolen ymmärtämiseen. Lopulta minäkään en uskaltanut enää puhua terapeutilleni avoimesti, koska hänen suhtautumisensa oli usein niin tuomitseva ja mitätöivä. Sain kyllä terapeutilta joihinkin oireisiini paljonkin apua, mistä olen kiitollinen. Mutta kokonaisuudessaan terapiasuhde meni niin pahasti pieleen, että vuoden jälkeen minun oli lopetettava se.

Toki terapiaprosessista voi seurata se, että oppii näkemään myös omia virheitään (siis aikuisiän ihmissuhteissa, en nyt tarkoita lapsuuden traumoja) ja myötätunto muita kohtaan kasvaa. Mutta tämän tuloksen pitäisi seurata omista oivalluksista, ei siitä että terapeutti tuomitsee tai mitätöi asiakkaansa tunteita ja kokemuksia. Ensin terapeutin pitäisi ymmärtää asiakkaan kokemusta, jolloin asiakas tulee nähdyksi ja hänen tunteensa hyväksytyiksi. Aito nähdyksi tulemisen kokemus antaa perustan terapiaprosessin onnistumiselle.

Terapeuttia vaihdettuani uuden terapeutin kanssa on sujunut hyvin. Joskus on tullut joitakin pieniä väärinkäsityksiä, mutta niitä on pystytty selvittämään. Paljon on kiinni terapeutin ja asiakkaan henkilökemioiden yhteensopivuudesta, mutta myös terapeutin harjoittama terapiasuuntaus vaikuttaa enemmän tai vähemmän. Oliko terapeuttisi terapiasuuntaus ratkaisukeskeinen? Se voisi osaltaan selittää sitä, miksi hän suhtautui noin torjuvasti menneisyyden traumoistasi puhumiseen. Itse olen joskus ajatellut, että ehkäpä ratkaisukeskeisen suuntauksen valitsevat terapeutit ovat niitä, jotka haluavat itse torjua esim. oman lapsuutensa vaikutuksen nykyiseen elämäänsä.

Suosittelisin, että yrittäisit vielä etsiä itsellesi uuden terapeutin. Kannattaisi ehkä etsiä sellaista terapeuttia, jonka terapiasuuntaukseen selkeästi kuuluu tuo menneisyyden asioiden pohtiminen (esim. kognitiivis-analyyttinen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisäyksenä tuohon edelliseen viestiini, että en siis tarkoittanut että terapian tarkoituksena olisi saada esimerkiksi narsistin kanssa parisuhteessa oleva ajattelemaan, että hän on itsekin narsisti. Tarkoitin, että terapia voi saada ihmisen lopulta ymmärtämään paremmin omia syitään esimerkiksi ajautua epäterveisiin ihmissuhteisiin. Tai näkemään omia virheellisiä toimintatapojaan joissakin ihmissuhteissa.

Vierailija
44/45 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä yritys, KKÄ.

Vierailija
45/45 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KKÄ? Kivikissa? Ei en ole kivikissa. Kumpaan viestiin viittasit?

Terapeutin on tehtävä selvitys mikäli asiakas sellaisen häneltä kirjallisesti pyytää. Ei asiassa ole mitään ihmeellistä. Jos kokee, että terapeutin toiminnassa olisi kysyttävää tai selvitettävää, niin käyttäkää ihmeessä oikeuttanne. Usein valitus koetaan raskaaksi ja leimaavaksi prosessiksi eivätkä tyytymättömät valita, jolloin myöskään terapeuteille ei tule tietoa miten voisivat parantaa.. Selvittäkää oikeutenne ja mieltänne kaivavat asiat. Esimerkiksi jos tuntuu siltä, ettei terapia etene eikä mieltään askarruttaviin asioihin saa vastauksia, niin vaihtakaa terapeuttia ja pyytäkää kirjallisesti selvitys. Miksi ravaisitte terapeutilla selvittämässä jotain asiaa, ja maksatte siitä 90e/h jos tuntuu ettei se selviä millään? Pankaa ne terapeutit työskentelemään teille. Te olette asiakkaita, joista ne saavat palkan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän