Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin harva terapeutti ymmärtää narsistisesta perheestä olevaa (usein syntipukkia)?

Vierailija
13.11.2018 |

Pitääkö se itse kokea, että sen voi ymmärtää, vai mistä moinen johtuu?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä se vilustunut lintu? Miksi kukaan ei puhu vilustuneesta linnusta? 

Vierailija
22/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia en mene terapiaan vaikka narsistivanhemman syntipukkilapsi olenkin. Mua on jo lapsuus ja nuoruus kyykytetty, hakattu ja nöyryytetty - en anna kenenkään terapeutin lässyttää miten asiat pitäisi sopia tai välit korjata.

Ei terapeutti tuollaisia puhu asiakkaalle. Terapia lähtee aina asiakkaan edusta. Jos sinun etusi mukaista on ottaa etäisyyttä, niin otat sitä, ja saat terapeutilta apua siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä juuri siitä syystä, että monesti narsistit itse syyttävät toisia narsisteiksi. Eli kun joku sanoo jonkun olevan narsisti, niin hälytyskellot alkavat soimaan. Jos terapeutti ei vielä tunne sinua, niin varovaisuus on aiheellista.

Minun eksässäni on narsistisia piirteitä, mutta en ikinä uskaltaisi sitä ääneen sanoa. Ettei tule itse leimatuksi.

Jatkan vielä: eli jatkossa vain kuvaat vanhempasi toimintaa. Kerro konkreettisia esimerkkejä, mitä tapahtui, kuka toimi mitenkin sen seurauksena. Mutta älä itse leimaa toista narsistiksi.

Olen kuvaillut vanhempieni toimintaa jo usean vuoden ajan terapeutille. En kuitenkaan halua kalliissa terapiassa varoa tulevani itse leimatuksi, jos ehdotan, että vanhempani olisivat narsisteja. Mielestäni parantuminen voi alkaa vasta, kun tosiasiat on myönnetty.

Ap

Eihän sinun parantumisesi ala siitä, että terapeutti myöntää vanhempiesi olevan narsisteja.... terapeutin mielipiteellä sinun vanhemmistadi ei ole mitään väliä. Eli sinun parantumisesi alkaa, kun katsot itseesi ja alat mm. muuttamaan vääriä ajatusmalleja ja uskomuksia.

Vierailija
24/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä terapeutin mielestä sinun amatöörin tekemät narsistidiagnoosit läheisistäsi eivät ole kovinkaan vakuuttavia...

25/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että terapeutti ei ole vertaistukihenkilö, vaan asiantuntija, jonka tarkoitus on auttaa potilasta pääsemään eteenpäin.

Jos haluaa vain vatvoa asioita ja saada vertaistukea, joku vertaistukiryhmä voisi ehkä olla oikea osoite?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
26/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon tuon johtuvan siitä, että harva terapeutti oikeasti uskoo narsismin olemassaoloon. Näkevät narsistit samanlaisina ihmisinä kuin muutkin, väärinymmärrettyinä ongelmatapauksina. Eivät käsitä narsistin kykyä manipuloida ja vääristellä asioita.

27/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä juuri siitä syystä, että monesti narsistit itse syyttävät toisia narsisteiksi. Eli kun joku sanoo jonkun olevan narsisti, niin hälytyskellot alkavat soimaan. Jos terapeutti ei vielä tunne sinua, niin varovaisuus on aiheellista.

Minun eksässäni on narsistisia piirteitä, mutta en ikinä uskaltaisi sitä ääneen sanoa. Ettei tule itse leimatuksi.

Jatkan vielä: eli jatkossa vain kuvaat vanhempasi toimintaa. Kerro konkreettisia esimerkkejä, mitä tapahtui, kuka toimi mitenkin sen seurauksena. Mutta älä itse leimaa toista narsistiksi.

Olen kuvaillut vanhempieni toimintaa jo usean vuoden ajan terapeutille. En kuitenkaan halua kalliissa terapiassa varoa tulevani itse leimatuksi, jos ehdotan, että vanhempani olisivat narsisteja. Mielestäni parantuminen voi alkaa vasta, kun tosiasiat on myönnetty.

Ap

Terapeutti ei voi diagnosoida tuntemattomia ihmisiä. Kohdatessakin diagnoosin tekeminen kuuluu psykiatrille

Tämä kannattaa tosiaan kaikkien pitää mielessä.

Voidaan puhua siitä, miten potilas on kokenut asiat, mutta ei kukaan kolmas osapuoli voi väittää faktana, että Ap:n vanhemmat ovat narsisteja. Ei terapeutin pidä lähteä mukaan leimaamaan hänelle täysin tuntemattomia ihmisiä.

Potilaan tunteet pitää validoida toki, eli hänen kokemuksensa tilanteesta pitää aina ottaa tosissaan. 

Siinä on kuitenkin vissi ero.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
28/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinä olet väärä ihminen antamaan kenellekkään diagnooseja, koska sinulla ei ole alan koulutusta eikä sinulla ole objektiivista näkemystä tilanteista. Näet tilanteesi vain oman kokemuksesi kautta ja näin monesti pelkästään "uhrin" asemasta. 

Muutenkin narsistiset ihmiset haukkuvat muita ihmisiä narsisteiksi, varsinkin kun he eivät tee asioita niinkuin he haluavat. Muutenkin tämä narsisti nimen käyttö on mennyt ihan överiksi, vähän niinkuin narsisti on korvannut sanan itsekäs.

Vierailija
29/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka terapeutti ei voi diagnosoida ihmisiä, niin kai hän voi tukea potilasta tämän omissa havannoissa ja vähintään myöntää että kyseessä ei ole ollut terve ihmissuhde ja perheolot. Että potilas saa oikeutuksen tunteilleen ja ehkä myös selityksen tilanteelle. Ymmärrän toki varoivaisuutta, mutta usein ainakin näissä anonyymikeskusteluissa ainakin jäädään pyörimään ihmisen itsensä ympärille ja unohdetaan ympäristö tekijät. Riippuu tietenkin tapauksesta, mutta minä ainakin haluan nähdä jonkinlaisen syy ja seuraus suhteen asioiden välillä.

Vierailija
30/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti otsakkeen laatija on maaseudulta. Narsismi ei ole samaa kuin individualismi. Narsismi on sairaus, individualismin tervettä ja nykyaikaista. Mieluummin hoidan individualistisiä ihmisiä, joilla on jotain ongelmia, kuin ihmistä, jolla on kaikki päin helvettiä. Tietysti kun näistä maksetaan, niin työni puolesta autan molempia t. Psykoterapeutti

Vierailija
31/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti otsakkeen laatija on maaseudulta. Narsismi ei ole samaa kuin individualismi. Narsismi on sairaus, individualismin tervettä ja nykyaikaista. Mieluummin hoidan individualistisiä ihmisiä, joilla on jotain ongelmia, kuin ihmistä, jolla on kaikki päin helvettiä. Tietysti kun näistä maksetaan, niin työni puolesta autan molempia t. Psykoterapeutti

Huh, kauhistuttaa, että sinulle joku maksaa "avustasi".

Vierailija
32/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka terapeutti ei voi diagnosoida ihmisiä, niin kai hän voi tukea potilasta tämän omissa havannoissa ja vähintään myöntää että kyseessä ei ole ollut terve ihmissuhde ja perheolot. Että potilas saa oikeutuksen tunteilleen ja ehkä myös selityksen tilanteelle. Ymmärrän toki varoivaisuutta, mutta usein ainakin näissä anonyymikeskusteluissa ainakin jäädään pyörimään ihmisen itsensä ympärille ja unohdetaan ympäristö tekijät. Riippuu tietenkin tapauksesta, mutta minä ainakin haluan nähdä jonkinlaisen syy ja seuraus suhteen asioiden välillä.

Haluat nähdä, mutta näetkö oikein se on eri asia. Varsinkin silloin kun asioita käsitellään jonkun muun kun asianomaisen itsensä kautta, sanotaan nyt vaikka diagnosoidaan joku henkilö tai mietitään jotain tilannetta, voi mennä arvaukseksi ne johtopäätökset kun kuullaan vain kolikon toinen puoli.

Vierailija
33/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ratkaisu sieltä menneisyydestä laukea vaan nimenomaan jättämällä narskut pois elämästä

Vierailija
34/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat nähdä, mutta näetkö oikein se on eri asia. Varsinkin silloin kun asioita käsitellään jonkun muun kun asianomaisen itsensä kautta, sanotaan nyt vaikka diagnosoidaan joku henkilö tai mietitään jotain tilannetta, voi mennä arvaukseksi ne johtopäätökset kun kuullaan vain kolikon toinen puoli.

Ohiksena totean, että totta kai omaa tilannetta pitää käsitellä oman kokemuksen kautta. Ei siellä terapiassa kuulu miettiä olenko minä oikeassa vai voisiko äiti olla oikeassa. Turhaa syyllistämistä väittää, että oma kokemus ei ole välttämättä oikea. Se on aina oikea. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä mieltä minun äitini tilanteesta olisi.

Vierailija
35/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää saada terapeutti taivastelemaan, että onpas sinulla ollut kauhea perhe? Ei se asioita muuksi muuta. Lopeta se ruinaaminen.

Vierailija
36/45 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää saada terapeutti taivastelemaan, että onpas sinulla ollut kauhea perhe? Ei se asioita muuksi muuta. Lopeta se ruinaaminen.

Hän haluaa osoittaa vain empatiaa. Mutta joo, se on rasittavaa.... tuon takia en kerro mitään asioitani omalle äidilleni, kun en jaksa sitä taivastelua ja ymmärtämistä.

Vierailija
37/45 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että lapsuus (tai parisuhteessa) on nöyryytetty ja lannistettu, ei pitäisi IKINÄ päästä tapahtumaan terapiasuhteessa. Ikävä kyllä psykodynaaminen lähtee personaallisuuden muutoksesta, ja sinä itse päätät miten persoonasi muuttuu kyseisellä matkalla.

Se mitä unohdetaan, sinun koko historiasi vaikuttaa siihen miten päätät toimia terapiassasi oppimallasi matkalla kun sinut viedään ahdistuksen, mitättömyyden ja avuttomuuden rajamaille. Jos olet kokenut kovin rankkoja asioita, et ehkä kestä analyyttisiä terapiasuuntauksia ja pahimmillaan terapia voi hajoittaa sinut lopullisesti. Kun lopuksi ymmärrät, että sinä olitkin se narsisti ja muut hyviä. Kun ihminen kääntää vihansa itseensä ja oppii terapeutin avulla lyttäämään itseään vielä enemmän (sekä kohdistamaan empatiansa muihin) voi jälki olla aika kamalaa. 

Dynaamiset ja analyyttiset perustuvat siihen, että sinun pitää olla riittävän terve kestääksesi terapian nöyryytksen. Jos sinut on nöyryytetty lapsuudessasi, et ehkä kestä terapiaa ilman lääkitystä. 

Vierailija
38/45 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on vain sitä, että terapeutti ei halua korosta uhriutta? Koska syntipukki kokee olevansa (ja onkin) syytön, syytön on aina uhri. Ja uhri joko pääsee kokemuksestaan eteenpäin, tai sitten hän uhriutuu. Jälkimmäisessä koko elämä nähdään ”mua kohdeltiin väärin, minä en voi asialle mitään, kaikki aina vain kiusaa mua”. Ja terapeutin tehtävänä on auttaa asiakasta tästä tilanteesta eteenpäin. Ja silloin asiakas kokee, ettei häntä ymmärretä, jos häntä ei säälitä?

Kunhan spekuloin...

Vierailija
39/45 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin siksi, että aina "pitää ottaa vastuu omista ongelmistaan ja lopettaa muiden syyttely". Joskus silti paraneminen voi alkaa vasta, kun ymmärtää oikeasti tulleensa kohdelluksi huonosti ilman omaa syytä.

Vierailija
40/45 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa käytöstään voi muuttaa. Muiden ei.

Jos terapeutille kertoo mitä on tehnyt ja mitä tulee nyt vastaukseksi, hän vähitellen voi tukea sua toimimaan itsellesi parhaalla tavalla. Noi ratkaisukeskeiset terapiat toimii usein niin. Eli osa nykyisistä terapiasuuntauksista jättää sen menneisyyden rauhaan, paitsi silloin kun se kertautuu nykyisyydessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä