Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13 vuotta kotiäitinä, 2 vuotta töissä. Opiskeltu on kaksi korkeakoulututkintoa. Ikää 37v ja eläkertymä 200€/kuussa tällä hetkellä.

Vierailija
13.11.2018 |

Hetkeäkään en kadu sitä, että olen ollut pitkään kotona ja olen opiskellut pitkään (osin samaan aikaan kuin olin kotona). Silti, vähän tämä arvovalinta kirpaisee, kun katsoo eläkekertymää. Kyllä se tuosta nousee ja onhan eläkeikään vielä 30 vuotta, mutta silti.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa hyvän eläkkeen kannattaa paiskia ihan sikana duunia ennen vuoden 2004 eläkeuudistusta. Siis ylitöitä, lisätöitä ja opintoja lähinnä vain työn ohessa ja työajalla. Sen jälkeen voi ottaa rennommin, varsinkin viimeisen 2015 uudistuksen jälkeen todella paljon rennommin. Ai mitä, tulitko työelämään vasta tuon jälkeen? No se on sit varmaan vaan no can do.

Tämä on niin totta :). Mutta kerropa tuo 65-vuotiaalle valtion palveluksessa uransa tehneelle entiselle virkamiehelle, jolla on erittäin hyvä eläke. EI, kyllä HE ikääntyneet ovat niin paljon vääryyttä kärsineet kun heidän eläkkeensä on NIIIN pieni.

Kymmenen vuotta nuorempana valtion virkamiehenä muistuttaisin kuitenkin, että maksamme aika reippaasti veroja parhaillaan ja olemme maksaneet koko työuramme. Ja omien lasten syntymän aikaan ne äitys ym. etuisuudet olivat huomattavasti alhaisemmat, kuten myös opintorahat, asumistuet jne. Itse olin äitiyslomat kotona, vanhempaislomat jaettiin ja sen jälkeen lapset hoitoon maksimihoitomaksuilla, osittain yksityisesti. Ihan kiinnostavaa olisi laskea missä vaiheessa tässä muuttuu jotenkin nettosaajaksi jos 66 v eläkkeelle siirtyy. Vielä pitkään kuitenkin nettomaksaja - suhteessa näistä palkkatuloista maksaa huomattavasti enemmän veroa kuin nuo ketjun osakesijoittajat maksavat.

Aatteleppa sitten nuorempia, joilla alkaa eläkeikä mennä yli 70v onko edes mahdollista elää niin pitkään ettei olisi rankasti nettomaksun puolella (olettaen, että on käynyt töissä).

Jos saisin valita maksaisin huomattavasti enemmän eläkevakuutuksia ja huomattavasti vähemmän veroja, säästäisin mm. kaikista niistä tukiaisista jonka vuoksi väki makailee kotona eikä ota mitä tahansa työtä vastaan. Mennäänkö USAn malliin, minullehan se kävisi. Olen kuitenkin kiltisti hyväksynyt korkeat veroprosentit (nyt käytännössä puolet palkasta häviää veroihin ja sotumaksuihin) kun olen ajatellut joskus pääseväni hyötymään systeemistä. Todennäköisesti hyvin nopeasti hyvinvointiyhteiskunta alasajetaan mikä tarkoittaa alempia veroja teille nuoremmille työssäkäyville hyväpalkkaisille - voitte sitten itse päättää sijoittaa eläketurvaa niin kuin täällä jo monet tekevät.

Vierailija
42/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu hölmöltä että saa takuueläkettä 775 euroa tekemättä mitään. Jos tällainen tavallinen toimistoihminen on koko ikänsä töissä, eläke on loppujen lopuksi n. 1300.   Viissatasen takia kannattaakin olla töissä tuon 40-45 vuotta!

Jos elää yksin vuokralla, tähän tulee päälle n. 400 euroa asumistukea. Tulot verottomana. Yhteensä noin 1200 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa hyvän eläkkeen kannattaa paiskia ihan sikana duunia ennen vuoden 2004 eläkeuudistusta. Siis ylitöitä, lisätöitä ja opintoja lähinnä vain työn ohessa ja työajalla. Sen jälkeen voi ottaa rennommin, varsinkin viimeisen 2015 uudistuksen jälkeen todella paljon rennommin. Ai mitä, tulitko työelämään vasta tuon jälkeen? No se on sit varmaan vaan no can do.

Tämä on niin totta :). Mutta kerropa tuo 65-vuotiaalle valtion palveluksessa uransa tehneelle entiselle virkamiehelle, jolla on erittäin hyvä eläke. EI, kyllä HE ikääntyneet ovat niin paljon vääryyttä kärsineet kun heidän eläkkeensä on NIIIN pieni.

Aattele perusterveydenhoidossakin leikataan pikkuvaivat nopeammin työikäiseltä kuin harmaalta pantterilta ellei pidä kovaa ääntä ja valita aktiivisesti. Kyllä ne nuoret jaksaa klenkata kauemmin.

Vierailija
44/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla työvuosia 28 takana, eläkekertymä nyt 16,76e kk. Ei paljon naurata.

Tässä mättää nyt joku, tuo ei ole mahdollista. Kaikki kertynyt eläke ei ainakaan ennen näkynyt samassa työeläkeotteessa, että tarkista se. Tai sitten olet yrittäjä, joka ei ole huolehtunut eläketurvastaan.

Minulla on 20 työvuotta takana ja eläkettä on kertynyt tähän mennessä n. 700 €. Melkein toinen mokoma pitäisi jaksaa, mutta ennuste lupaa silti vain n. 1300 € eläkettä. Teen toimistotyötä tällä hetkellä n. 2600 €/kk palkalla. Maisterin tutkintokin on, josta minulle ei kertynyt eläkettä, kuten nykyään. Samoin 15-vuotiaasta lähtien tekemäni kesätyöt ja välivuosi jätetään huomioimatta. Ei ole reilua.

Vierailija
45/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku kehtaa antaa noin huonon naisen mallin lapsilleen? Miten tuollaista voi olla vielä nykyaikana?

Vierailija
46/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläkekertymä oli 1012€ ja ennuste 2300€. Jos sinne asti selvitään niin musta se on ihan hyvä.

N 48v, 4 lasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi