Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13 vuotta kotiäitinä, 2 vuotta töissä. Opiskeltu on kaksi korkeakoulututkintoa. Ikää 37v ja eläkertymä 200€/kuussa tällä hetkellä.

Vierailija
13.11.2018 |

Hetkeäkään en kadu sitä, että olen ollut pitkään kotona ja olen opiskellut pitkään (osin samaan aikaan kuin olin kotona). Silti, vähän tämä arvovalinta kirpaisee, kun katsoo eläkekertymää. Kyllä se tuosta nousee ja onhan eläkeikään vielä 30 vuotta, mutta silti.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 vuotta, töissä 27 vuotta, eläkekertymä 800€

Vierailija
22/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi takuueläke on tällä hetkellä 775e, jos ei ole mitään muita eläkkeitä.

SDP esittänyt alimpiin eläkkeisiin 100e korotusta (useamman vuoden aikana yhteensä). Kokoomus ja kepu vastustavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän itselläni tähänastisen noin 10v työuran aikana kertynyt... jotain alle 400€ kai (niin pitkälti eläkkeeseen, eten hirveästi vaivaa päätäni; lähden oletuksesta että tuhoavat systeemin ja ei hiluja enempää tule kuitenkaan).

Sijoittaa on tarkoitus ja toiveissa olisi saada joku vähintään 500 000€ osakesijoituksia kasaan (aikaa kuitenkin on. Nyt 30v ja 120 000€ sijoituksissa (joista osakkeita 50 000) sekä asuntovarallisuutta noin 75 000€), jos työllisyyttä vain riittää. Siitä summasta osinkotuotojenkin pitäisi riittää jonkinlaiseen kituuttamiseen; jos ei suomessa niin jossain halvemmassa maassa.

Vierailija
24/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on. Kotona laiskottelusta ei yhteiskunta palkitse, ja hyvä niin.

Vierailija
25/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniinno kannattaa aloittaa eläkesäästäminen ajoissa!

Varsinaista "eläkesäästämistä" en tule aloittamaan, kun sitoo pääomat ja kusessa olet, jos tarvitsisit varoja ennen.

Mites, jos kuollakupsahtaa ennen kuin eläkesäästöjä saa ulos, jääkö edes perillisten iloksi, vain molokin kitaan?

Vierailija
26/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei kannata jäädä kotiäidiksi, mikäli mies ei pysty maksamaan sinulle yksityistä eläkevakuutusta siltä ajalta.

Vierailija
27/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on. Kotona laiskottelusta ei yhteiskunta palkitse, ja hyvä niin.

Eipä se perheen ja kodin hoitaminenkaan mitään laiskottelua välttämättä ole. Siitä ei vain nykyinen yhteiskunta kovin paljon palkitse.

- Eri

Vierailija
28/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa hyvän eläkkeen kannattaa paiskia ihan sikana duunia ennen vuoden 2004 eläkeuudistusta. Siis ylitöitä, lisätöitä ja opintoja lähinnä vain työn ohessa ja työajalla. Sen jälkeen voi ottaa rennommin, varsinkin viimeisen 2015 uudistuksen jälkeen todella paljon rennommin. Ai mitä, tulitko työelämään vasta tuon jälkeen? No se on sit varmaan vaan no can do.

Tämä on niin totta :). Mutta kerropa tuo 65-vuotiaalle valtion palveluksessa uransa tehneelle entiselle virkamiehelle, jolla on erittäin hyvä eläke. EI, kyllä HE ikääntyneet ovat niin paljon vääryyttä kärsineet kun heidän eläkkeensä on NIIIN pieni.

Kymmenen vuotta nuorempana valtion virkamiehenä muistuttaisin kuitenkin, että maksamme aika reippaasti veroja parhaillaan ja olemme maksaneet koko työuramme. Ja omien lasten syntymän aikaan ne äitys ym. etuisuudet olivat huomattavasti alhaisemmat, kuten myös opintorahat, asumistuet jne. Itse olin äitiyslomat kotona, vanhempaislomat jaettiin ja sen jälkeen lapset hoitoon maksimihoitomaksuilla, osittain yksityisesti. Ihan kiinnostavaa olisi laskea missä vaiheessa tässä muuttuu jotenkin nettosaajaksi jos 66 v eläkkeelle siirtyy. Vielä pitkään kuitenkin nettomaksaja - suhteessa näistä palkkatuloista maksaa huomattavasti enemmän veroa kuin nuo ketjun osakesijoittajat maksavat.

Vierailija
29/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa hyvän eläkkeen kannattaa paiskia ihan sikana duunia ennen vuoden 2004 eläkeuudistusta. Siis ylitöitä, lisätöitä ja opintoja lähinnä vain työn ohessa ja työajalla. Sen jälkeen voi ottaa rennommin, varsinkin viimeisen 2015 uudistuksen jälkeen todella paljon rennommin. Ai mitä, tulitko työelämään vasta tuon jälkeen? No se on sit varmaan vaan no can do.

Tämä on niin totta :). Mutta kerropa tuo 65-vuotiaalle valtion palveluksessa uransa tehneelle entiselle virkamiehelle, jolla on erittäin hyvä eläke. EI, kyllä HE ikääntyneet ovat niin paljon vääryyttä kärsineet kun heidän eläkkeensä on NIIIN pieni.

Kymmenen vuotta nuorempana valtion virkamiehenä muistuttaisin kuitenkin, että maksamme aika reippaasti veroja parhaillaan ja olemme maksaneet koko työuramme. Ja omien lasten syntymän aikaan ne äitys ym. etuisuudet olivat huomattavasti alhaisemmat, kuten myös opintorahat, asumistuet jne. Itse olin äitiyslomat kotona, vanhempaislomat jaettiin ja sen jälkeen lapset hoitoon maksimihoitomaksuilla, osittain yksityisesti. Ihan kiinnostavaa olisi laskea missä vaiheessa tässä muuttuu jotenkin nettosaajaksi jos 66 v eläkkeelle siirtyy. Vielä pitkään kuitenkin nettomaksaja - suhteessa näistä palkkatuloista maksaa huomattavasti enemmän veroa kuin nuo ketjun osakesijoittajat maksavat.

Aatteleppa sitten nuorempia, joilla alkaa eläkeikä mennä yli 70v onko edes mahdollista elää niin pitkään ettei olisi rankasti nettomaksun puolella (olettaen, että on käynyt töissä).

Vierailija
30/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nykyinen 40-vuotias haluaa saada eläkettä yli 4000 euroa, hänen työuransa täytyy olla yli 40 vuotta ja keskipalkalla 6600 euroa. Toisin sanoen, jos työuran alussa palkka on esim. 3000-3500 euroa ensimmäiset vuodet, sitten pikkuhiljaa nousee 4000-5000 euroon niin loppupäässä palkan täytyykin sitten olla 10 000 euroa kuussa, jotta on mitään mahdollisuutta päästä yli 4000 euron.

0.015*6600 = 99 euroa eläkekertymää per vuosi

41 vuotta x 99 = 4059 euroa eläkettä jos tekee töitä n. 68-69 vuotiaaksi asti

Jos jää esim. 66-vuotiaana eläkettä leikataan n. 10 % (elinaikakerroin)

Eli jos nykyinen nelikymppinen meinaa jäädä n. 66-vuotiaana eläkkeelle niin sitten koko työuran keskimääräisen palkan pitääkin olla jo reippaasti yli 7000 euroa kuussa

Eläkettä 4000 euroa. Aika harvalla lienee näin epärealistinen tavoite.

Vierailija
31/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysi takuueläke on tällä hetkellä 775e, jos ei ole mitään muita eläkkeitä.

SDP esittänyt alimpiin eläkkeisiin 100e korotusta (useamman vuoden aikana yhteensä). Kokoomus ja kepu vastustavat.

Demaritrolli innoissaa, älkää menkö halpaan.

Vierailija
32/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paistanut kokopäivätyötä, vuorotyötä, viikonloppuisin toista työtä, niin paljon kuin olen ehtinyt ja jaksanut. Nyt jään eläkkeelle ja sain juuri tietää, että eläkkeeni on 2600 euroa, josta maksan 700 euroa veroja. Kahdesta lapsesta olen pitänyt yhteensä 8 kuukautta äitiyslomaa ja eläke alkoi kertyä 21-vuotiaana.

Vierailija
33/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hölmöltä että saa takuueläkettä 775 euroa tekemättä mitään. Jos tällainen tavallinen toimistoihminen on koko ikänsä töissä, eläke on loppujen lopuksi n. 1300.   Viissatasen takia kannattaakin olla töissä tuon 40-45 vuotta!

Vierailija
34/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yliopistolliset loppututkinnot suoritettu v.1983 ja v.1990. Olen 58-vuotias ja eläkekertymäni on 518 euroa. Olen ollut viimeiset 19 vuotta työttömänä. Sitä ennen olin työelämässä.

Vierailija
35/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä mietin, mitä verorahojen hukkaanheittoa, kun noikin korkeakoulupaperit olis voinu antaa semmoselle, joka tekee töitä. Toisaalta hienoa, että lapsilla on ollut äiti kotona, liian harvalla vanhemmat enää huolehtii jälkikasvustaan. Ei kerkeä töiden takia. Mutta olisihan isäkin voinut olla 6,5 vuotta kotona, että olisit voinut tehdä töitä.

Vierailija
36/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täytän pian 35 ja eläkekertymä on 0 euroa. Olen ollut nyt pitkään työttömänä. En ole murehtinut eläkkeen puuttumista kun tässä on nykyhetkelläkin niin paljon murehdittavaa ja köyhyyteenkin olen joutunut tottumaan. Minulla on huonoista geeneistä johtuen lisäksi lyhyt eliniänodote, enkä muutenkaan usko pääseväni koskaan vanhuuseläkkeelle.

Vierailija
37/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieneksi jää eläke minullakin. Mutta vanhuuden turvaksi on sijoitukset, oma asunto ja mökki. Asunto voidaan vaihtaa edullisempaan tai muuttaa edullisempaan maahan, jossa eläke riittää paremmin. 

Vierailija
38/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu hölmöltä että saa takuueläkettä 775 euroa tekemättä mitään. Jos tällainen tavallinen toimistoihminen on koko ikänsä töissä, eläke on loppujen lopuksi n. 1300.   Viissatasen takia kannattaakin olla töissä tuon 40-45 vuotta!

Kun noissa summissa liikutaan, viisi sataa kuussa on valtava ero!

Vierailija
39/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun noissa summissa liikutaan, viisi sataa kuussa on valtava ero!

Toimeentulotuki ja asumistuki tasaa vat eroa aika paljon.

Vierailija
40/46 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 46, eläkekertymä 780 euroa, eläkeikä 68.

Yli 80 vuotias isäni saa edelleen suurempaa eläkettä kuin minä saan palkkaa (3500). Eläketurvani tulee todennäköisesti olemaan omilta vanhemmilta saatu perintö ja nippanappa eläkeikään mennessä maksettu asunto ja mökki.

Ihan järkyttävää katsella työeläkeotetta: alle 23 vuotiaana tehdyt työt ei kerrytä eläkettä, koko 90-luvun tehdyt pätkätyöt ei kerrytä eläkettä, eka äitiysloma+hoitovapaa ei kerrytä eläkettä. Ja sitten tuo 2004 uudistus: vuosi 2003 kerrytti enemmän eläkettä kuin viime vuosi vaikka vuosipalkka on noussut 10 000 euroa.

Ja vielä: kiva juhlia kun minua 13 vuotta vanhemmat kollegat lähtee hyville eläkkeille 60 vuotiaina, itse sitten kitueläkkeelle 8 vuotta vanhempana.

Prkle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä