Onko ahneudella mitään rajaa
Työkaverini pyytää kimpassa kuljetusta työmatkasta minulta rahaa enemmän kuin mitä bensakuluihin todellisuudessa menee. Laskin, että edestakaiseen matkaan n.30km kuluu henkilöautolla bensaa n.1,5-2l mikä maksaa nykyisellä bensan hinnalla n.3e. Tämän kun jakaa kahdella se tekee 1,5 euroa/ hlö. Työkaveri pyysi minulta 20e viideltä päivältä. Näin ollen hän tekee voittoa yli 12e/vko. Mitä mieltä olette tällaisesta rahastuksesta? Suostuisitteko tällaiseen hyväksikäyttöön?
Kommentit (179)
Kuljen työkaverin kyydissä samaan työpaikkaan ja yritän olla mahdollisimman vähän vaivaa aiheuttava, hypäten matkan varrelta kyytiin ja pois jne. Katson ettei siitä kovin kauheasti yli puolten bensakulujen tarvitse maksaa, ei hän ole mikään ammattilaistaksikuski joka ajelee virallisten taksojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuljen työkaverin kyydissä samaan työpaikkaan ja yritän olla mahdollisimman vähän vaivaa aiheuttava, hypäten matkan varrelta kyytiin ja pois jne. Katson ettei siitä kovin kauheasti yli puolten bensakulujen tarvitse maksaa, ei hän ole mikään ammattilaistaksikuski joka ajelee virallisten taksojen mukaan.
No näinhän se pitäisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri pyysi samalla tavalla kyytiä ja lupasi maksaa puolet bensoista. Totesin, että minulle on parempi juttu, jos menet julkisilla. Joudut käyttämään siihen aikaan yli tunnin, minun kyydissäni pääsisit noin 30 minuutissa, mutta menettäisin samalla vapauden käydä matkalla kaupassa jne. Joten ota mieluummin se halpa kuukausilippu kuin vaivaat minua ja kitiset kalleudesta. Minulle maksaa aika enemmän kuin kilometrit.
Juuri Näin. En itsekään tietenkään ottaisi ketään riesakseni työmatkoille. Eli Saan lähteä töihin silloin kun se itselleni sopii (ei siis tarvitse sopia sun kanssa eikä päättää etukäteen), saan lähteä töistä kotiin silloin kun itse haluan (ei siis tarvitse taaskaan sopia eikä neuvotella eikä kuunnella kitinää että kun mulla just tänään olis tätätätää). Saan sairastua ilman että tarvitsee sulle soitella, saan pitää lomani sulta kysymättä, saan pitää vapaapäivän sulle ilmoittamatta. Juu ei ei tollasta riesaa en ottais kyytiini mistään hinnasta. Halvalla menee jos vain 20€ viikko pyytää. Mee taksilla ja kerroppa mitä se makso edes takas. Taksikin kuluttaa vain bensaa =D
Ei ole mutta sama on onko köyhä vai rikas ihan sama meininki.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mutta sama on onko köyhä vai rikas ihan sama meininki.
Ihan yhtä kylmäveristä.
Ja vieläkö ihmetellään, miksi teillä liikkuu autoja joissa vain kuski sisällä? Aika tehotonta kehonkuljettamista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli pieni taloudellinen takaisku ja kysyin suoraan kollegalta voisinko päästä hänen kyydissään.
Asuu 1,5 km päässä. Sanoi lähtee klo 7.10 ja olin joka aamu klo 7 hänen pihallaan. Laitoin silloin viestin täällä olen.
Kahden viikon aikana yhden kerran joutui odottamaan minua n 2 min verran kotiin lähdössä ja yhden kerran hänen piti paluussa käydä ostoksilla, kävelin ostoskeskukselta kotiin, n 2,5 km.Kun taloudellinen isku tuli, laitoin yhden Arabian esineen myytyä ja kahdessa viikossa se meni kaupaksi. Sain rahat bussilippuun loppukuuksi.
En edes kysynyt kollegalta mitä olen velkaa, mutta kun täytti pyöreitä, voin hänelle käsimatkatavaroissa alkoholia ja toin ne myös töihin.
Sanoi itse olemme sujut.
Tämä taas on poikkeustilanne ja tilanne jossa työkaveri mahdollisesti haluaa auttaa läheistä työkaveriaan. Vaikean tilanteen yli pääsemiseksi olisin itse kuskannut sut mukisematta ilmaiseksi, ei siinä mitään.
Auttaminen pulassa on eri asia kuin se, että joku vain omaksi helpotuksekseen/omaa laiskuuttan/omaa piheyttään pummaa kyytiä.
Meillä toimii kimppakyydit töihin ja olemme määritelleen taksan jonka ne maksavat jotka eivät koskaan itse aja vaan istuvat siis vaan muiden kyydissä. Taksaan on laskettu bensakulut ja summa sille me muut kasvatamme koko ajan autojemme kilometrilukemaa, autoa joutuu huoltamaan useammin ja sen arvo laskee kilometrien karttuessa. En todellakaan ottaisi ketään kyytiin pelkällä bensamaksulla kun hän ei piheyttään halua hankkia omaa autoa, ettei tule itselle näitä huoltokuluja yms. tai vielä parhaassa tapauksessa on auto mutta seisottaa sitä pihassaan ettei tule kilometrejä ja huollettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja vieläkö ihmetellään, miksi teillä liikkuu autoja joissa vain kuski sisällä? Aika tehotonta kehonkuljettamista.
Niin ettäkö se jolla on auto, maksaa itse neljä naapuria duuniin? Mummulassa käydään kätsysti silloin jos veli on menossa omalla autollaan. Olisihan se kätevää. Katsoisin että olisin se viimeinen auton omistava, jos näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Niin jos ei julkinen liikenne kulje niin ei kulje, silloin on ostettava ne omat autot koska jokaisella on töiden jälkeen ne omat menonsa - eikä kerkiä ketään toista kuskailemaan minnekään muualle ja joillakin perheellisillä on jo aamusta omat koukkaukset ja kuviot joten eivät kekiä sua hakemaan.
Eli osta sinäkin vain oma auto, niin ei tarvitse kitistä kun ei julkiset kulje.
Mene julkisilla jos auton omistajan määrittelemä summa ei sinusta ei ole sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulut on noin 22snt/km ja jos huomioidaan myös pääomakulut, niin verottajan hyväksymä km-korvaus on 42snt/km.
Ihanko oikeesti ap on niin toope että kuvittelee auton kulkevan pelkällä bensalla?Aika proffa saa olla jos meinaa laskea paljonko ne kaikki auton osat kuluu enemmän siitä että on yksi ylimääräinen kyydissä.
Eikös kaikki auton kulut panna puoliksi tuolta matkalta. Eli vaikkapa tuo 22 snt/km jaettuna 2:lla. Itse maksaisin 60% ja kuski-omistaja 40%, enkä pitäisi sitä liiallisena. Nää pelkän polttoainekulutuksen korvaajat ovat lokkeilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toimii kimppakyydit töihin ja olemme määritelleen taksan jonka ne maksavat jotka eivät koskaan itse aja vaan istuvat siis vaan muiden kyydissä. Taksaan on laskettu bensakulut ja summa sille me muut kasvatamme koko ajan autojemme kilometrilukemaa, autoa joutuu huoltamaan useammin ja sen arvo laskee kilometrien karttuessa. En todellakaan ottaisi ketään kyytiin pelkällä bensamaksulla kun hän ei piheyttään halua hankkia omaa autoa, ettei tule itselle näitä huoltokuluja yms. tai vielä parhaassa tapauksessa on auto mutta seisottaa sitä pihassaan ettei tule kilometrejä ja huollettavaa.
Kauheestihan se auto kyllä varmasti kuluukin enemmän, jos vaikka 1 tyyppi kyydissä. Kuulostaa kyllä melko autistiselta "minun auto kuluu nyt 45.0% enemmän joten olen määritellyt tarkan summan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ettäkö se jolla on auto, maksaa itse neljä naapuria duuniin? Mummulassa käydään kätsysti silloin jos veli on menossa omalla autollaan. Olisihan se kätevää. Katsoisin että olisin se viimeinen auton omistava, jos näillä mennään.
Eihän sun tarvi maksaa bensoja paljo mitään, jos ne jaetaan 4 pekkaan ja ajat autoasi käytännössä ilman bensoja ja kaikki kulkee samaan duuniin.
Vierailija kirjoitti:
Autossa on muitakin kuluja kuin polttoaine. Huollot, katsastus jne.
Kaveri ei käsittääkseni toimi ap:n henk. koht. kuskina? Autoa käytetään katsos muulloinkin kuin työmatkoilla. Ap tulee vain samalla kyydillä töihin joten auton kulut eivät kuulu hänelle koska hän ei niitä aiheuta.
Jos kuskin määrittelemä maksu ei sovi, voi aina kulkea julkisilla. Minä en ainakaan sietäisi jatkuvaa rasitetta autossani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulut on noin 22snt/km ja jos huomioidaan myös pääomakulut, niin verottajan hyväksymä km-korvaus on 42snt/km.
Ihanko oikeesti ap on niin toope että kuvittelee auton kulkevan pelkällä bensalla?Aika proffa saa olla jos meinaa laskea paljonko ne kaikki auton osat kuluu enemmän siitä että on yksi ylimääräinen kyydissä.
Eikös kaikki auton kulut panna puoliksi tuolta matkalta. Eli vaikkapa tuo 22 snt/km jaettuna 2:lla. Itse maksaisin 60% ja kuski-omistaja 40%, enkä pitäisi sitä liiallisena. Nää pelkän polttoainekulutuksen korvaajat ovat lokkeilijoita.
Niin varmaan maksaisitkin parhaimmillan satasia kuussa että pääset jonkun kyydissä samaa tietä töihin. Kuulostat ahneelta kuskilta.
Vierailija kirjoitti:
Osta hyvä ihminen joukkoliikennelippu. Tuleeko halvemmaksi ja helpommaksi?
Joukkoliikennelipulla pääsee muuallekin kuin töihin ja ainakin pk-seudulla tulisi kunnan sisäinen kausilippu huomattavasti halvemmaksi ja seutulippu ~ saman hintaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei pitäisi pyytää enempää kuin kulutus on. Itse en toimisi niin, mutta suurimman osan mielestä varmaan ok ja haukkuvat sut ap tästä alotuksesta. Sellaseksi tämä maailma on mennyt. Toinen ihminen tuntuu olevan vain haitta ja vaiva jolle voi tehdä mitä vaan ja rahaa saa riistä enemmän kuin irti lähtee.
Kyllä. Näyttää olevan tyyppiä Uuraisten keisari nykyidoli. On ilmeisesti ihan ok, että "600 euron kamoista ovelle tuotuna saa pokkana rosvota huutokaupassa 2700 euroa". Ja vaikka kansa määrää hinnan, niin silti.
Ja siihen päälle vielä se tuttu ahneen muikea ilme, sekä toteamus kuinka keisari taas arvasi, että paperirahaahan näillä saa ja reilusti. Ja kun joku täällä oli sitä mieltä, että elävät suurin piirtein köyhyysrajalla (Fuengirolaan talveksi jo suunnittelevat muuttaa...) niin jo pelkkä kuparipannu tuo kassaan jopa 1000 euroa, mikä ollut suurin huuto!!! Keskimääräinenkin jo sellaiset 250 euroa. Kuukauden osuudeksi tulee siis vähintään tonni, ja siitä kun nappaa verot päältä, on se jo melkein pienen kk-palkan verran!
Kenen tahansa kanssa olen jutellut, ei yksikään ole tuominnut. Ahneus on saanut ihmiset sekaisin. Huomaa jo kirpparien jäätävistä hinnoista. Monissa paikoissa tavara sitten seisoo useita viikkoja. On kai varaa paikasta maksaa, kun ilmeisesti on aiemmin saatu joku nyljettyä :D
Ja kimppakyydin ei tulisi olla ansaitsemiskeino voittotarkoituksessa. Ymmärtäisin vielä euro tai pari voittoa reissulta, mutta tuo on jo aivan liikaa. Tuskin sentään mikään sadan tonnin mersukaan auto on?
Ja sitten vain lopuksi, että kyse on oikeudenmukaisuudesta, ei kateudesta! Harmittaa ne, joilta ryöstetään. Mulla on omiksi tarpeiksi, en ahnehdi.
Ei sillä ole merkitystä on työkaverisi ahne vai ei. Jos 20e viikossa on sinusta liikaa, voit kieltäytyä tarjouksesta ja järjestää työmatkasi muuten.