Onko ahneudella mitään rajaa
Työkaverini pyytää kimpassa kuljetusta työmatkasta minulta rahaa enemmän kuin mitä bensakuluihin todellisuudessa menee. Laskin, että edestakaiseen matkaan n.30km kuluu henkilöautolla bensaa n.1,5-2l mikä maksaa nykyisellä bensan hinnalla n.3e. Tämän kun jakaa kahdella se tekee 1,5 euroa/ hlö. Työkaveri pyysi minulta 20e viideltä päivältä. Näin ollen hän tekee voittoa yli 12e/vko. Mitä mieltä olette tällaisesta rahastuksesta? Suostuisitteko tällaiseen hyväksikäyttöön?
Kommentit (179)
Itsekin kuljen kahden kimpalla ja kuukaudessa tulee matkaa n. 350km yhteensä. Autona 1.2 moottorinen ja laskin että jos se nut vaikka 6 litraa vie sataselle, tulisi kuluja 21 litralle n. 30 euroa ja se kahteen pekkaan viitisentoista euroa per nuppi. Jäi vähän vaivaamaan kun kymppi vaan sattui löytymään ja sen vippasin kuskille, että menee liian halvalla.
Mun mielestä ei pitäisi pyytää enempää kuin kulutus on. Itse en toimisi niin, mutta suurimman osan mielestä varmaan ok ja haukkuvat sut ap tästä alotuksesta. Sellaseksi tämä maailma on mennyt. Toinen ihminen tuntuu olevan vain haitta ja vaiva jolle voi tehdä mitä vaan ja rahaa saa riistä enemmän kuin irti lähtee.
Autossa on muitakin kuluja kuin polttoaine. Huollot, katsastus jne.
Osta hyvä ihminen joukkoliikennelippu. Tuleeko halvemmaksi ja helpommaksi?
Onhan se myös aikaavievää koukata sut matkanvarrelta. Vai menetkö itse aina pihaan sovittunua aikana?
Mutta okei.... mä en ottais edes mitään bensakuluja, jos vain naapuri hyppää kyytiin sopivasti. Tuo sitten vaikka sienipiirakan tähän vuodenaikaan ja myöhemmin lapsille joululahjat :)
Kulut on noin 22snt/km ja jos huomioidaan myös pääomakulut, niin verottajan hyväksymä km-korvaus on 42snt/km.
Ihanko oikeesti ap on niin toope että kuvittelee auton kulkevan pelkällä bensalla?
Itseäni rassaisi aikataulujen sovittelu, kyytien viesittely, pienikin mutka matkassa ja minuuttienkaan odottelu jossain kadunkulmassa. Olen kuljettanut lapsen kaveria kouluun pari vuotta, ihan ilman korvausta. Periaatteessa pieni vaiva, mutta rassasi arjessa ja helpotus oli suuri kun lapset kasvoivat ja alkoivat kulkea itse.
Lisäksi auto kuluttaa oikeasti aina enemmän bensaa kuin tuo laskennallinen 6 l / 100 km.
Miten laskit? Käyttääkö ilmastointia? Laskitko oman painosi lisäyksen kulutukseen? Eihän vain pidennä kuskkn matkaa edes minuutilla ajallisesti? Imuroithan sen käyttämäsi istuimen ja jalkatilan töissä tauollasi, ettet aiheuta kuraa sinne autoon.
Vierailija kirjoitti:
Kulut on noin 22snt/km ja jos huomioidaan myös pääomakulut, niin verottajan hyväksymä km-korvaus on 42snt/km.
Ihanko oikeesti ap on niin toope että kuvittelee auton kulkevan pelkällä bensalla?
Aika proffa saa olla jos meinaa laskea paljonko ne kaikki auton osat kuluu enemmän siitä että on yksi ylimääräinen kyydissä.
Muistelen, että työnantajalta voi laskuttaa 42 snt/km. Siten todellinen ap:lta laskutettava summa olisi puolet tuosta. 30 km osalta se tekisi 6,3 e, se olisi siis kohtuullinen korvaus. 5 päivältä tuo tekee vähän yli 30 e,joten ap sai kivat alennukset.
Ihmettelen, kun ihmiset on niin ahneita ja kuitenkin ottavat ilmaista rahaa vierailta ihmisiltä eli yhteiskunnalta helposti.
Meillä kuljetetaan kaverit autolla ilmaiseksi, jos ollaan itse menossa samaan suuntaan. Lentokentältä on haettu ilman korvausta. Vieraillekin annan vanhat lasten vaatteet ilman korvausta. Mitä minä niillä räsyillä tekisin?
Ollaan menty omilla matkakuluilla jelppimään toisia remonttihommissa. Ollaan alle keskituloisia, mutta pärjätään.
Työkaveri pyysi samalla tavalla kyytiä ja lupasi maksaa puolet bensoista. Totesin, että minulle on parempi juttu, jos menet julkisilla. Joudut käyttämään siihen aikaan yli tunnin, minun kyydissäni pääsisit noin 30 minuutissa, mutta menettäisin samalla vapauden käydä matkalla kaupassa jne. Joten ota mieluummin se halpa kuukausilippu kuin vaivaat minua ja kitiset kalleudesta. Minulle maksaa aika enemmän kuin kilometrit.
Eiköhän se auton kulutus mene auton käyttökulujen mukaan eikö bensakulujen mukaan. Eli pelkkä bensakulut puoliksi ei ole oikeudenmukaista.
Laskisin auton käyttökulujen mukaan eli sen mukaan, mitä työnantajalta voi pyytää autonkäyttökuluista ja sitten siitä summasta puolet pyytäisin aloittajalta. Valitettavasti en osaa laskea, mutta eiköhän tuossa jo joku ylhäällä laskenut ja tulos on enemmän kukn aloittajan ajattelema summa.
Mutta pointti on se, että auton käyttökulujen mukaan ei bensakulujen mukaan.
Tietysti jokainen saa laskuttaa vähemmän jos haluaa, mutta hullua ajatella, että pelkillä bensakulujen hinnalla saa kuskauksen ovelta ovelle. Auto on kuitekin ostettu ja se on maksettava ja se kuluu.
Jos taas on kyse jostain yksittäisestä reisusta, niin suurin osa pyytänee ne bensakulujen puoliskat, mutta kun on kyse pysyvästä järjestelystä, niin sinun on osallistuttava niihin menoihin, mitä sen auton käyttämiseen oikeasti menee.
Mun työkaveri suuttui kun olin valmis maksamaan 5€ tku-hki välistä viikon ajan. Eli 10€ päivä
En itse pyytänyt kyytiä mutta kun hän mainitsi asiasta niin sanoin että voin sen bussilipun hinnan sinullekkin maksaa, mulle on sama kummalla menen.
Olin kuulemma törkeä, en kyllä vieläkään ymmärrä miten.
Vakuutus, huollot, katsastus, pesettäminen, pysäköinti, kahdet renkaat, ajokortti, ajokuntoisuus, lämmittäminen pakkasella, menetetty oma aika, lasinpesunesteet, vahaus, siivous, ajoneuvovero...
mitä jos ostaisit oman auton tai tilaisit taksin?
No niin... Agrentiinan pressat (mies ja vaimo) otti 11 vuoden ajan rakennusliikkeiltä 3 miljoonaa... ...joka päivä. Et sillee...
- hei kato mä voisin muuttaa sun luo ja maksaa puolet yhtiövastikkeesta.
Meillä tuli pieni taloudellinen takaisku ja kysyin suoraan kollegalta voisinko päästä hänen kyydissään.
Asuu 1,5 km päässä. Sanoi lähtee klo 7.10 ja olin joka aamu klo 7 hänen pihallaan. Laitoin silloin viestin täällä olen.
Kahden viikon aikana yhden kerran joutui odottamaan minua n 2 min verran kotiin lähdössä ja yhden kerran hänen piti paluussa käydä ostoksilla, kävelin ostoskeskukselta kotiin, n 2,5 km.
Kun taloudellinen isku tuli, laitoin yhden Arabian esineen myytyä ja kahdessa viikossa se meni kaupaksi. Sain rahat bussilippuun loppukuuksi.
En edes kysynyt kollegalta mitä olen velkaa, mutta kun täytti pyöreitä, voin hänelle käsimatkatavaroissa alkoholia ja toin ne myös töihin.
Sanoi itse olemme sujut.
nosto