Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lainan lyhennyksistä ja pohdintaa omakotitalo vai rivari

09.05.2006 |

Kuinka paljon lyhennätte noin 140 000¿ lainaanne?

Mikä on laina-aikanne?

Meillä on tilanne, että olemme säästäneet 70 000¿ rahaa.

Mietimme alkaisimmeko rakentaa tai siis rakennuttaisimme avaimet käteen talon. Olemme jo tehneet muutamia suunnitelmia ja saaneet tarjouksia ym. Mutta tontti ei ole kaikkein mieluisimmalla paikalla mutta hyvä kuitenkin.

Uudistuotantona on valmistunut juuri ihana rivitalo aivan haluamallemme alueelle unelma paikalla palveluiden lähellä mutta luontoa ja järveäkin on lähellä. Asuntokin on kiva mutta ei tietty niin tilava kun omakotitalot ja omat pihat.

Talo tulisi maksamaan 210 000¿ ja rivitalo 196 000¿ ja kumpaankin käyttäisimme tuon säästämämme 70 000¿ mutta emme millään osaa päättää mitä tekisimme... kauhen vaikea tilanne ja päätös pitäisi tehdä pian koska rivitaloasunnolle olisi muitakin ostajia.

Apua!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka paperille lista molempien asumismuotojen edut ja haitat. Jaksatteko hoitaa omakotitaloa ja mahd. isoa pihaa, kaikesta saa vastata itse kun taas rivarissa taloyhtiö hoitaa paljon asioita. Toisaalta rivarissa on aina se naapuriasia, millaset naapurit sattuu saamaan.

Vierailija
2/13 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotitalossamme ei olisi piha kovin suuri, tontti olisi vain 700neliöä.

Mutta juuri se rivitalon asunto oy:n tuoma turva tuntuu vähän mukavemmalle. Toisaalta taasen ero rivitalon ja omakotitalon välillä ei ole kovin suuri, molemmista pääsee pihalle kätevästi tai omalle terassille, rivarissa vaan piha alue pieni kun taasen on yhtiön oma leikkialue, omakotitalossa joutuisi varmaan lapsille tehdä oman hiekkiksen jne...

En osaa sanoa mitenkään että olisimmeko enemmän rivari vai omakotitalo asujia, kerrostalossa olemme aina asuneet mutta emme ole tykänneet kyllä.

*huokaus*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinulle,

Tässä on pari kuukautta asuttu uudessa omakotitalossa ja haluaisin vain vähän kertoilla kokemuksistamme. Mekään emme ole aikaisemmin ok-talossa asuneet. Sen verran ainakin haluan kertoa, että kun talo on valmis, ei piha ole lähimainkaan valmis!! Rahaa tulee palamaan ja paljon vielä senkin jälkeen. Kaikki pitää ostaa itse siis jokaista haravaa ja ruohonleikkuria myöten. Pihanlaittoon tarvitaan todennäköisesti lukuisia hiekka-, sora- ja multakuormia jotka eivät ole ilmaisia. Niiden levitykseen tarvitaan joku kone, ellette halua viettää tuskaisia 3 kuukautta eka ja toka kesänä levitellen niitä. Tarvitsette myös autokatoksen tai autotallin, jonka tekeminen maksaa ellette halua rakentaa sitä itse. Avaimet käteen -taloon tarvitaan usein myös lisäksi ulkoportaita kestopuusta (itse tehdään), terasseja, terassin kaiteita sekä talon maalaus, joka sekin tehdään itse. Maalit maksavat reilusti yli 500 euroa ja maalaukseen tarvitaan telineitä yms. ja aikaa rut-kas-ti. Teidän pitää ostaa itse lumilapiot ja -kolat, postilaatikko ja sen teline, roska-astia, mahdolliset kompostit sekä lukuisa määrä työkaluja, joilla selvitätte kaikki eteen tulevat ongelmat, joita taloyhtiö ei tee. Isossa talossa on paljon huollettavaa, vaikka talo olisikin uusi, ja paljon ikkunoita pestäväksi. :-) Sitten kun olette laittaneet pihan kuntoon ja kylväneet nurmikon ja istuttaneet kasvit, niitten hoitoon menee paljon aikaa. Pihakivetysten hinnat (meillä pienempi tontti kuin teillä) alkavat 5 000 eurosta, ja tämä siis itse tehtynä. Tarvitsette vuosittain myös nuohoojan, ja jokaisesta putkiongelmasta tms. joudutte maksamaan itse korjausfirmoille.

Nämä tulivat mieleeni tässä kun vertaillaan rivitaloasumista ok-talossa asumiseen näin tuoreen asujan näkökulmasta. Toki ok-talossa on sitten se ihanuus, että tilaa on rivitaloa enemmän (yleensä) eikä seinän takaa kuulu mitään. Äänet, jotka kuuluvat, kuuluvat omasta perheestä. Oma piha on tietysti oma piha, mutta meillä talot ovat vain muutaman metrin päässä toisistaan, joten ei tässäkään bikineissä pihassa olla vielä vuosiin. Toisaalta kukaan ei määrää tekemään tietynlaista aitaa tai hankkimaan mitään muutakaan yhteistä, eikä tietenkään tarvitse maksaa yhtiövastiketta. Tai jakaa mitään muutakaan muiden kanssa. Toki uudessa omakotitalossa on myös se viehätys, että kaiken saa itse valita huonejärjestyksestä pistorasioiden paikkoihin.

Nyt vaan välillä huokaisen syvään kun naapurissa tehdään rivaria ja ihmiset istuu terasseillaan, jotka on heille valmiiksi rakennettu, siemailevat kahvia kun firman miehet maalaavat metrin päässä taloa ja kaivuri kaivaa pihaa valmiiksi, jotta saisivat laittaa nurmikon. Itse tarvitsisi hankkia vain muutama tuija ja pari orvokkia... :-)

Vierailija
4/13 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy siihen että päädyimme rakentamiseen oli se ettei meidän perheelle löydy asiallisella hinnalla rivariasuntoa. Meillä on 4 lasta ja 6h+k rivari 110m2 olisi maksanut vh 249 000e halvimmillaan ja talon saimme avaimet käteen rakentaen vähän reilulla 200 000e (sis. ihan kaikki tonttia ja autotallia myöden).

Rivitaloasunot = huolettomuus, asuminen kallistuu noin 10v asunnolla kun hiljalleen tulee asuntojen kylppäri remontit ym eteen.

Omakotitalo= tilaa, mutta puuhaa, vastuuta

Vaikka meille ns avaimet käteen talo tulikin niin silti on miehen kanssa painettu hommia joulukuun alusta tähän päivään asti lähestulkoon joka päivä pitkälle iltaan ja yöhön. Meidän talo tuli ns yk-varauksella ja olemme itse tehneet yläkertaa ja nyt se juuri onkin valmistunut. No sitten alkaakin ensi viikolla autotalli/varastorakennuksen teko, talon maalaus, nurmikon istutus, aitakin pitäisi saada puron puolelle tehtyä....

Jos haluaa elää huoletonta elämää jossa talo ei ole number 1 niin kannattaa ostaa rivariasunto. Itse kyllä mieluusti olisin voinut rivariinkin muuttaa. Mies on onnellinen saadessaan rakentaa ja touhuta omassa talossa.

Vierailija
5/13 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa siitä on rahaa roskakoriin.

Pitkäaikais tähtäimellä ok talo tulee sen takia halvemmaksi.

yhtiovastike saattaa nousta ja jos se on korkea niin asuntoa on vaikea myydä.

Vierailija
6/13 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut lapsena omakotitalossa (jossa vanhempani edelleen asuvat) ja nyt asun oman perheeni kanssa rivarissa. Itse en ole haaveillut omakotitalosta, vaikka tietysti asumisen vapaus houkuttelee juuri omakotitalossa. Tarkoitan asumisen vapaudella sitä, ettei heti seinän takana ole ketään ja saa elää ja pitää omaa meteliään ja toisaalta ei ehkä häiriinny niin paljon toistenkaan aiheuttamasta metelistä, kun se ei ole heti seinän takana.

MUTTA itse omakotitalossa asuneena ja nykyään vierestä seuranneena, niin täytyy myöntää että ainakin meidän perheelle on rivari oikea asumismuoto. Kotitalossani on tontti reilu 1000 m2 ja pihassa on puustoa ja istutuksia. Piha töitä on tehtävä koko aika. Keväällä on haravoimista ja istuttamista ja kesällä nurmikko pitää ajaa kerran viikossa jos mielii sen pysyvän siistissä kunnossa. Talvella on lumitöitä puhumattakaan syksyn haravoimisurakasta ja lehtien keräämisestä kaatopaikkakuormiin. Isäni on hommannut haravoimista helpottamaan lehtipuhaltimen ja talvella lumitöitä helpottaa lumilinko.

Silti tuntuu että varsinkin talvella hän on jo kukonlaulun aikaan putsaamassa pihatietä ja kulkuväyliä. Pihassa on koko aika laitettavaa ja kaikki mitä talon ja pihanpitoon tarvitsee pitää itse kustantaa. Rivarissa on se helpotus, että huoltoyhtiö hoitaa yleisten alueiden kunnossapidon ja itselle jää vain oma oleskelupiha. Onhan meilläkin talkoita mutta niitä ei yleensä ole kuitenkaan kuin muutaman kerran vuodessa. Yhtiövastikkeeseen sisältyvät huoltokustannukset, vesimaksut ja katumaksut ym. kustannukset jotka jäävät omakotiasujalle itselleen maksettavaksi.

Jos olette löytäneet mieluisen rivariasunnon niin miksi enää aikailette. Pääsisitte valmiiseen ja mieluiseen asuntoon. Säästyisitte rakentamisen aikaiselta stressiltä (vaikka ottaisittekin avaimet käteen talon on silti tekemistä paljon). Hyvä ystäväni tilasi avomiehensä kanssa avaimet käteen talon ja kun talo tuli valmiiksi ja saivat pihan laitettua ja olivat asuneet talossaan vajaan vuoden tuli heille ero.

Toivottavasti löydätte itsellenne sopivan ratkaisun ja olette tyytyväisiä.

Onnea uuteen kotiin!

Vierailija
7/13 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiovastike

Suuri osa siitä on rahaa roskakoriin.

Varmaan riippuu yhtiöstäkin. Meillä yhtiövastike on 108m2 asunnosta 50e kuussa. Siitä maksetaan jätemaksut, kiinteistöverot, kaapeli-tv ja tehdän pienet remontit (esim edellisinä kesinä on maalattu kattoja ja seiniä) Paljon ei siihen enää " roskaa" jää.

Itse muuttaisin rivitaloon, jos on mieluinen. Minusta asunnon sijainnilla on tosi paljon merkitystä. Ennemmin itse ottaisin muutaman neliön vähemmän ja hyvältä paikalta kun päinvastoin. Omakotitalossa on tilaa enemmän, mutta kun lapset kasvaa ei sitä tilaa niin kamalasti tarvita. Murrosikäisinä ne viihtynyt omissa huoneissaan ja kavereillaan ja sen jälkeen muuttavat pois kotoolta. Näin kärjistetysti.

Asumme nyt 4h+k 108m2 paritalossa, mutta joskus haaveilemme yhden huoneen isommasta rivitalo- tai paritaloyhtiöstä.

KOSKA:

- Emme ole pihaihmisiä. Nykyinen paritalon tontti on 900m2 ja se on ihan liikaa. Emme tosiaan rakasta ruohonleikkuuta ym. Mulle olisi kauhistus alkaa rakentaa pihaa uudelle tontille!

- Taloyhtiössä on minusta turvaa. Emme osaa itse korjata yhtään mitään ja onkin mukavaa kun remontit tehdään ulkoapäin porukalla, mutta sisällä jokainen saa tehdä mitä haluaa.

Kylpyhuoneremontin ym remontin tarve tulee siihen omakotitaloonkin. Se ei ole uusi montaa vuotta. Jo 10v kuluttua on aika vaihtaa pintamateriaaleja, ehkäpä uusia keittiötä ja kylpyhuonetta ym.

Vierailija
8/13 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon rt vai okt minun on vähän huono ottaa kantaa, kun en ole ollenkaan pientaloihmisiä, mutta minä olen sitä mieltä asunnon ostossa on kolme tärkeää asiaa sijainti, sijainti ja sijainti. Neljännelle sijalle ehtii sitten pohja. Nämä siksi, että niitä on erittäin vaikea vaihtaa. Jokainen toki tavallaan, mutta minä ainakin henkilökohtaisesti arvotan näin. Niin ja sijainti on sitten tietysti jokaisen oman maun mukainen sijainti. Jollekin ratkaisee rauhallisuus, toiselle hyvät palvelut, kolmannelle hyvät yhteydet töihin, mutta yhtä kaikki sijainti on tärkein näissä kaikissa tapauksissa miettiä.

Vierailija
9/13 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kyllä painoittaisin sijaintia melkein tärkeimpänä. Riippuu kuitenkin perheen tarpeista ja tavoista mikä olisi parempi. Mikä on teille tärkeintä? Kuulostaa kyllä siltä että teille vois olla tuo rivari hyvä vaihtoehto. Tai ainakin sä hehkutit sitä sen verran. Tarvitseeko teidän ajatella jälleenmyyntiarvoa jatkoa ajatellen, onko sillä merkitystä?

Mitä tulee tohon vastikkeeseen ja omakotitalon kuluihin, niin omakotitalossa siihen voi vaikuttaa paljon enemmän itse (niinkuin moniin muihinkin asioihin). Uusissa rivareissa tuppaa kai vastikekin olemaan kohtalaisen kova ja ainakin meillä omakotitalossa varmasti päästään vähempään. Tosin me tykkäämmekin tehdä itse ja joka asiaan ei tarvitse palkata ulkopuolista ja onneksi mies on kätevä käsistään. Tosin sitten niitä lumia luodaan, pihoja rapsutellaan jne. Meillä on talkoot lähes joka päivä! Mutta omakotitaloasuminen on meille mitä parhain muoto ja viihdymme kotona, sekä todella paljon pihalla. Mutta jokaisella perheellä on varmasti omanlaisensa tarpeet.

Vierailija
10/13 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

et mikä sopii. Meillä on 2300m2 tontti ja en koe ollenkaan raskaaksi istutus- ja puutarhatöitä. Päinvastoin, mikäs sen mukavempaa kun hyvällä ilmalla viettää päivä ulkona. Lunta täytyy talvella kolata isolta pihalta paljon, mutta siinä samallahan se menee kun muutenkin on ulkona lasten kanssa. Eipähän palele. ;)

Miettikää itse, mitä haluatte/olette valmiit tekemään ja valitkaa sen mukaan.

Vierailija
11/13 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tärkeää, että on " oma rauha" . Ilman omaa pihaa olisin paljon onnettomampi, koska pihatyöt ja puutarhanhoito on minulle tärkeitä asioita. Lapsuuteni olen asunut omakotitalossa ja en koe noita edellä mainittuja asioita työläinä, ne on itsestään selvyyksiä. Muutaman vuoden asuin kerrostalossa, mutta se ei todellakaan ollut minun juttuni.

Vierailija
12/13 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä rakennan kaksi kerroksisen talin hissillä

Vierailija
13/13 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa voi sekstailla äänekkäämmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi