Millaisia mielikuvia nimistä Janette, Jasmin tai Jasmi?
Uhkasin jo lopettaa vähäksi aikaa tämän nimien pohtimisen, mutta vielä tuli mieleen kysyä tällaista pointtia. Millaisia mielikuvia teille tulee noista nimistä? Onko joku reipas, joku prinsessa jne.?
Kommentit (44)
No minusta Janniina on ainakin kiva nimi! :o) Ja sopii kivasti sisarusten sarjaan. Tykkään tuosta Jannista sekä paljon Anniinasta, joten myös Janniinasta. Minusta on aina kiva, kun tietää nimestä heti, että siinä on tyttövauva, ja Janniina on itseasiassa aika naisellinenkin, mitä enemmän maistelee. Pidetään peukkuja, että miehesikin tykkäisi. Onhan Johannakin tavallaan kahden nimen yhdistelmä Johanin ja Hannan...? Tosin tietysti paljon tutumpi kuin Janniina. Suomesta löytyy toistaiseksi vain 255 Janniinaa, se on uusi nimi.
Minusta sekä Janni että Janniina ovat liian lähellä Janikaa. Tiedän sisarukset Janita ja Jenina, suoraan sanottuna on melkein mahdotonta aina muistaa ovatko he Janita, Janika, Janina, Jenita, Jenika vai Jenina. Joten sinun asemassasi etsisin hieman toisentyyppistä J-nimeä. Teillä jo käytössä olevat ovat hieno esimerkki nimistä, jotka ovat riittävän erilaisia keskenään.
Jenja
Jennikki
Jella
Jea
Jettiina
Suomessa on vain yksi Jenja ja yksi Jettiina, eikä yhtään Jennikkiä (!!), josta hämmästyin valtavasti.
Mutta jokohan mulla NYT yhtään alkais helpottaa. J-nimien listaa tutkailin ja sieltä löysin seuraavaa:
Jennimari / Jenni-Mari
Jennimaria / Jenni-Maria
Jenni-Sofia näitä lähellä olisi tietysti myös
Jenniina joka ollut mulle jo aiemmin ehdotettuna, mutta tätä kautta sekin voisi helpommin tulla tutuksi ja helpommaksi hyväksyä eli jos se oppis mieltämään niin, ettei tuntuis niin tekemällä tehdyltä ;-)
tai sitten
Jennamari / Jenna-Mari
Jennamaria / Jenna-Maria
Täytyy näitä nyt sulatella vähän aikaa ;-).
Janette:Ihan kiva, mutta jää näissä nimissä minun mielestäni ehdottomasti vasta häntä päähän.
Jasmin:Niinkuin tuolla toisaalla jo kerroinkin niin aivan ihana minusta :o)!!
Jasmi:Ehkä on reippaampi kuin Jasmin, mutta minusta tuntuu kuin loppuis kesken!!
Jade:Tarkoitti jossain " isän tyttöä" ja jalokiveä..minusta aivan ihana ja oli viime metreillä mietinnässä meidänkin neidille :o)!
Jenna:Yhdessä vaiheessa pieniä Jennoja oli joka toisella kaverilla ja kaverin kaverilla, joten kyllästyin nimeen enkä vieläkään oikein tykkää siitä ;o(!
Jassiina:Kiva!!
Jessiina:Kiva myös!!
Nuo miettimäsi Jennimari yms. ovat myös mukavan reippaita :o)!!
Minä oon kyllä sitä mieltä, että jos Jenni tuntuu teistä parhaimmalle ja sopis kyllä hyvin isompien lasten nimien kanssakin niin antakaa ihmeessä se, sillä se sukulaistyttöhän ei ole Jenni vaan Jenny eli ei ole sama nimi vaikka liki onkin ;o)!!
Vielä muutama uusikin ehdotus, vaikka voi mennä jo liian " tekemällä tehdyiksi" :
Justiina
Jadena
Jamelia
Janiela
Jarna
Jassi
Jadelia
Jemilia
Janna
Juni
Jane
Jennika
Jenissa
Jonna
Esim.tuo Jennimari kuulostaa tosi reippaalta ja " perus-suomalaiselta" nimeltä!
Jennamarikin kuulostaa kivalta! Ja Jenni-Sofia on ihana!
Jenniina ja Janniina on minusta myös molemmat hyviä nimiä.
körömölli:
Jenna:Yhdessä vaiheessa pieniä Jennoja oli joka toisella kaverilla ja kaverin kaverilla, joten kyllästyin nimeen enkä vieläkään oikein tykkää siitä ;o(!
Minä en tunne kuin yhden ainoan Jennan, mutta silti tuo nimi ei vaan sytytä. Lienenkö sitten alitajuisesti tiedostanut sen, että nimi on tosi suosittu vai mikä ihme lie, mutta ei vaan nappaa millään.
Minä oon kyllä sitä mieltä, että jos Jenni tuntuu teistä parhaimmalle ja sopis kyllä hyvin isompien lasten nimien kanssakin niin antakaa ihmeessä se, sillä se sukulaistyttöhän ei ole Jenni vaan Jenny eli ei ole sama nimi vaikka liki onkin ;o)!!
No tuotahan minäkin miehelle sanoin, mutta kun siinä on vielä se, että miehen serkku, jota mies aikoo pyytää kummiksi, on jo tämän sukulais-Jennyn kummi. Eli hänen kummilapsensa olisivat sitten Jenny ja Jenni :-/. Ja muistelen, että tuo Jenny lausutaan i:llä. Tuosta muistelemisesta voi siis päätellä, että paljoa ei olla tämänkään Jennyn kanssa tekemissä, kun asuvat 500 km:n päässä meistä ja yhtä kaukana asuu myös tämä tuleva kummi.
Vielä muutama uusikin ehdotus, vaikka voi mennä jo liian " tekemällä tehdyiksi" :
Justiina
Jadena
Jamelia
Janiela
Jarna
Jassi
Jadelia
Jemilia
Janna
Juni
Jane
Jennika
Jenissa
Jonna
Hetkittäin nimet Jenniina ja Jennika tuntuvat ihan hyviltä. Jennika voisi jopa olla parempi, kun minusta tuo k antaa nimeen sellaista reippautta. Niin ja hetkittäin (Jenni-Mari tai) Jennimari tuntuu kivalta ja reippaalta, hetkittäin taas en niinkään tykkää (miehelle en ole vielä päässyt edes esittämään...).
Epätoivon vallassa katselin jo taas ihan kaikkia millä tahansa kirjaimella alkavia nimiä. Tällä hetkellä en niistäkään löydä oikein mitään, joka kunnolla sytyttäisi paitsi ehkä Krista, mutta jostain syystä mies ei pidä siitä (en tiedä, saisinko suostuteltua). Mies esitti muilla kirjaimilla alkavista nimistä Vilma tai Venla, mutta minua ei taas täysin sytytä. Onneksi ristiäisten pitäisi olla vasta joskus loka-marraskuussa, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan ;-). Tuntuu vaan jotenkin ikävältä, ettei meidän rakkaalle lapselle tahdo löytyä mieleistä nimeä. Tykkäisin niin ajatella tätä masuasukkia jo tulevalla nimellään...
AliceDesiree:
No tuotahan minäkin miehelle sanoin, mutta kun siinä on vielä se, että miehen serkku, jota mies aikoo pyytää kummiksi, on jo tämän sukulais-Jennyn kummi. Eli hänen kummilapsensa olisivat sitten Jenny ja Jenni :-/. Ja muistelen, että tuo Jenny lausutaan i:llä. Tuosta muistelemisesta voi siis päätellä, että paljoa ei olla tämänkään Jennyn kanssa tekemissä, kun asuvat 500 km:n päässä meistä ja yhtä kaukana asuu myös tämä tuleva kummi.
eiköhän se voi todellakin olla se Jenni
Kummin ongelmahan se Jenny ja Jenni tulee olemaan.. ;)
Te ja lähipiiri osaatte taatusti puhua ihan vaan teidän Jennistä.
SAmassa suvussahan voi olla Miia, Piia ja Tiia tai Tommi, Tomi ja Toni tai Saara, Sari ja Sara.....
...ja onhan lapsilla monta mummua, joita mummuiksi kutsutaan.
jotenkin se ero sieltä löytyy.
Te voitte puhua JennYstä ja JennIsta jos tarvii erotella samassa lauseessa... esim.
' Kummi keksii oman tapansa.. =) taatusti
Jos Jenni on se rakkain, niin eikö se voisi olla se Jenni?
Mun korvaan Janika ja Jennika on vähän niinku liian samikset.
Jennimari tosi kiva myös
Jenniinaa silloin jo tarjosin ja kivalta kuulosti silloinkin ;)
onkos tarjolla ollut jo Jenina?
Janika ja Jenina, ja sehän kuulosti kun olisin japanilainen.. ;)
oho, vedän ehdoituksen pois
Vähän pelkään, että anopin suu saattais vähän loksahtaa auki, kun ristiäisissä kuulis, että nimeksi tuli Jenni ;-). Anopin sisko on siis tämän sukulais-Jennyn mummo. Ja anoppi taas on tyypiltään sellainen, että ottaa stressiä pienistä " muotoseikoista" tms. Voin jo kuvitella huolestuneen ilmeen hänen naamallaan ja tilaisuuden tullen sitten ristiäisissä sanois miehelleni, että miksi te menitte Jennin antamaan nimeksi, kun Arjan tyttö on Jenny... Mutta eiköhän se anoppikin tuohon äkkiä tottuisi. Ja ainahan niitä on kaimoja maailmassa ollut. Ja kyllähän isä ja poikakin voi olla saman nimiset, joten jos toiset serkut on lähes saman nimiset, niin eipä luulis paljoa painavan. No, miehestäkin nyt paljon riippuu tämä tilanne.
Minusta Jenni+toinen nimi olisi erittäin kaunis vaihtoehto, ja tarpeeksi " poikkeava" sisarusten nimistä (vrt Janika ja Janette-ongelma). Jenni-Mari(a) olisi erityisen kaunis!
Toinen vaihtoehto on palata IHAN alkuun, eli alkuperäiseen ajatukseen, ja valita nimi Janette. Unohtakaa kaikki j-nimilistat ja pitäytykää suunnitelma A:ssa (tai J:ssä, heh).
Onnea loppuraskauteen!
Hei,
Krista on kaunis nimi. Itse mietin sitä yhdessä vaiheessa meidän tytölle myös. Ei kannata antaa samaa nimeä kuin lähisuvussa on. Onneksi mekään ei annettu samaa nimeä kuin serkun tulevalla vaimolla on, vaikka se oli yksi suosikki ja kaunis nimi.
Janette on ihan hyvä nimi. Tiedän perheen, jossa on niin lähellä toisiaan olevat nimet kuin Irene ja Irina, eivätkä ole kokeneet hankalaksi.
Jenni on edelleen vain vahvistunut suosikkinimenäni. Tein taas miehelle kirjallisen listan muutamista nimistä, joihin piti merkitä onko hyvä nimi vai ei tule kysymykseenkään ja muutama vaihtoehto myös tuosta väliltä. Mies on aiemmin sanonut tykkäävänsä Jennistä, mutta juuri tuon sukulaisjutun takia vastasi, ettei varmaankaan tule kysymykseen. Tällä hetkellä mulla on mieliala se, että soitan mieheni serkulle ja kysyn, tykkäisikö hän huonoa, jos käytettäis tuota nimeä Jenni (heillä siis Jenny, ikää nyt 17 vuotta). En puhunut miehelle asiasta mitään. Olenko mielestänne pöhkö, jos soitan ja kysyn?
et todellakaan. Onhan se kohteliasta...mutta minusta sinun ei tarvitse kysyä!
Jenni on hyvä nimi, laittakaa se.
Sen verran nyt kuitenkin päätin, että en mä sentään vielä rupea soittelemaan minnekään. Olishan se vähän hassua jo tässä vaiheessa soittaa. Viisaampi varmasti sitten, kun vauva on syntynyt ja jos silloinkin tuo Jenni on ykkössuosikkini eikä mies suostu siihen, että ihan ilman kysymisiä nimeksi laitetaan, niin sitten soitan ja kysyn.
Jostain syystä mulla ei nyt taas nuo yhdistelmänimet kuten Jenni-Mari tunnu oikein omilta. Enemmän on alkanut miellyttää Jenniina ja itse asiassa eilisiltaiseen kyselyyni mies vastasi tuon nimen kohdalle, että aika hyvä ;-).
Kiitos kaikille, jotka ovat näihin pähkäilyihini jaksaneet kommentoida. Ja edelleen saa antaa kommenttia esim. tuosta, että pitäiskö soittaa ja kysyä vai voisko nimen antaa kysymättä, jos se vielä syksylläkin eniten miellyttää.
@Tintti:
et todellakaan. Onhan se kohteliasta...mutta minusta sinun ei tarvitse kysyä!
Jenni on hyvä nimi, laittakaa se.
Voithan kysyä anopilta jos hänen mielipide mietityttää. Ehkä hänellä on ehdotus tai sitten tuo Jenni on hänestä ok.
Jenni on ihan käyttökelpoinen nimi. Aika tavallinen mielestäni, mutta helppo niinkuin vaikka Johanna. Ei kirjoiteta väärin tai muuta vastaavaa.
Anoppini on sellainen hössöttäjä ja helposti stressaava tyyppi, joten ei kyllä yhtään tee mieli hänen mielipidettään kysyä. Mulla vaan menis hermot, kun se sitten miettis ja jahkailis sitä asiaa ja miehellenikin sitten alkais kommentoida nimistä ym. En halua, että tämä nimiasia nousee miksikään suureksi sopaksi, jota puoli sukua alkaa setviä. Vuosien mittaan ollaan huomattu miehen kanssa, että anopin mielipiteitä ei kannata kysellä, koska se todellakin alkaa hössöttää ja hätäillä. Parempi aina kertoa sitten, kun asiat on jo päätetty tai toteutettu ;-).
Jonina - aivan liian erikoinen minun, puhumattakaan mieheni makuun ;-)
Jemina - tämä nimi on käytetty samassa perheessä kuin on tämä Jenny, joka " hiertää" tässä meidän Jenni-nimen käytössä; muutenkaan en oikein tästä nimestä pidä. Mulla on sellainen juttu, että jos nimessä on m ja a (tai ainakin joidenkin nimien kohdalla on näin), niin nimestä tulee mieleen sellainen vähän tukevampi tyttö. Sama esim. nimen Emma kanssa. Mielikuvat on aika hassuja juttuja eikä niitä useinkaan pysty edes selittämään, mistä ne tulee ;-).
Mun omat suosikkinimet on nyt tällä hetkellä Jenni ja Jenniina :-).
Eli mietiskelin mielessäni, että saisko jonkun päätteen lisäämällä (tai sitten yhdysnimisysteemillä) johonkin nimeen sellaisen yhdistelmän, että se tuntuis kivalta ja silloin juolahti mieleen Janniina.
Joonas, Johanna, Julia, Janika ja Janniina. Miltähän tällainen sisarussarja kuullostaisi? Tuo Janniina kuuluu varmasti tosin niihin nimiin, jotka miehellä tökkii. En edes tunne enkä tiedä ketään, jonka nimi olis Janniina, joten minkäänlaista ennakkokuvaa ei siltä osin ole. Mielestäni tuo nimi kävisi sukunimeemmekin ihan hyvin.
Löytyykö siis mielipiteitä nimelle Janniina? Vaikka minun ja miehen mielipiteethän ne ratkaisevimmat on ;-).