Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkärin työllistämissuunnitelma. Kaipaan neuvoja! Joudun tekemään sen ensi viikolla.

Vierailija
09.11.2018 |

Olen yli 50-vuotias akateemisen koulutuksen omaava. Haluaisin alaltani kokopäivätyön.

Jäin työttömäksi muutama vuosi sitten. Koulutukseni ei ole ikivanha, sillä valmistuin nelikymppisenä ja sen jälkeen olin alani töissä muutaman vuoden. (Ja ennen koulutustani myös töissä)

Kysymys: onko mahdollista jotenkin välttyä niiltä 9 euroa päivässä -"töistä" tai pitkistä pilipalikursseista. Mihin mut voidaan pakottaa.

Itse haluaisin vaan etsiä itsekseni kokopäivätyötä. (Eikä siinä toki apu haittaisi, mutta se työkkärin apu voi olla huonojen töiden tyrkyttämistä, joten hän mieluummin itse.)

Onko vinkkejä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen suunnitelmaan kirjoitetaan "omatoimista työnhakua". Sillä lauseella minä olen välttänyt työkkärin pakkokurssit koko pitkän elämäntapatyöttömän urani ajan. No, ehkä salaisuuteni on se, että olen itsekin ollut pitämässä niitä työnhakukursseja ja olisihan se vähintään naurettavaa, jos minut sellaiselle passitettaisi. 9 euron työläiseksi menin silloin, kun oli tarjolla sellainen oikea työpaikka, jossa sain taas ainakin ansiosidonnaisen työssäoloehtoa, ja itse asiassa se on ollut tähänastisen työurani pisin yhtäjaksoinen kokoaikatyö eikä loppu ole aivan varmasti tiedossa vieläkään.

Jos joku edes vihjailee kurssista, niin kerrot sinulla olevan tiedossa työ, joka alkaa kuukauden parin päästä. Akateeminen tutkinto kyllä suojelee aika hyvin, sillä harvemmin on tarjolla mitään työkkärissä  korkeakoulututkinnon suorittaneille.

Silti  kyselet kovasti oman alasi kursseista, joille tietenkin haet heti kun sellainen löytyy. 

Vierailija
22/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommissa kaupungeissa on kyllä korkeakoulutetuillekin suunnattuja valmennuksia / koulutuksia. Ei siis mitään kuntouttavaa tms. Sitten jos asut jossain Juupajoella ei varmaan mitään olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

spermantola kirjoitti:

Työllistymissuunnitelmaan älä hyväksy,siis allekirjoita sitä paperia mitä tuputtavat että voidaan myös puoltaa työkokeilun mahdollisuutta,koska se on vapaaehtoista. Itselläni täytyi osallistua keväällä työnhakuvalmennuskurssille jottei leikkuri leikkaa anskasta -4,7%. En muista oisko karenssi paukkunut jos en olisi mennyt. Työttömänä olen ollut tämän vuoden maaliskuun alusta lähtien ja en ole vielä edes pitkäaikaistyötön. Etsin pääsääntöisesti kokoaikatyötä ja oikeaa työtä,en ilmaistöitä.

Tämä on paras neuvo. Kieltäydy allekirjoittamasta sopimusta, riitauta asia ja saat olla ilman työttömyysetuutta kuukausia, koska allekirjoittamaton suunnitelma on synonyymi sille, että kieltäytyy palvelusta. Työttömän tulee pystyä todistamaan, että tarjottu palvelu on hänelle tarpeeton.

Eikö sitä vaan voi siis sanoa niin, että siihen työllistymissuunnitelmaan laitetaan vain, että "työtön hakee itsenäisesti kokopäivätyötä".

Noin ymmärsin viesteistänne. Voivatko ne joskus riitauttaa sen, että siihen täytyy laittaa muutakin?

Ap

Voit sanoa, mutta se ei riitä, kun työttömyys on jatkunut noin pitkään. Jos et hyväksy mitään muuta kuin tuon, voi te-toimisto todeta, että asiakas ei suostu työnhakuvalmiuksiaan parantaviin palveluihin, joten etuus voidaan evätä. Maksaja sitten päättää, maksaako turhasta työnhausta.

Ei yliopistotutkinnon suorittanutta laiteta kuntouttavaan työhön PAITSI siinä tapauksessa, jos on elämänhallinnallista ongelmaa, esim. huumeita, alkoholia...

Tämä on varma tieto. Eikä tule mitään karenssia, jos kieltäytyy. Muista katsoa tarkkaan millaiseen paperiin nimesi laitat.

Miten saisin sinut uskomaan, että kuntouttava työtoiminta on kunnan tarjoama palvelu, ei te-toimiston.

Vierailija
24/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, toivottavasti en joudu mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan tai muuhun 9 euroa päivä -työhön. Minulla ei ole mt- tai päihdeongelmia.

Tuollainen on kuulemani mukaan usein limbo, mistä ei pois pääse.

Ei minun työnsaantimahdollisuuksiani pajatoiminnalla paranneta. Oikeasti se alkaa olla ikäni, miksi ei enää palkata.

Ap

valitettavasti laki koskee kaikkia työttömiä

jos et olisi äänestänyt lindströmmiä, olisit selvinnyt kunnialla

nyt sitten joudut kuntouttavaan työtoimintaan

Vierailija
25/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista kuin mikä. Haette saikkua heti, kun tulee määräys työkokeiluun/kuntouttavaan. Jos kaikki toimisivat näin, systeemi loppuisi. Mehän olemme sairaita, jotka näihin kunnan orjatöihin pakoitetaan, meillehän kuuluu sairausloma. Eihän niihin terveitä laiteta, vai kuinka? Terveethän voivat hakea töitä ilman kunnan pakkotöitä?

Vierailija
26/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20: KokoAIKAtyön haku on edellytys työttömyyskorvauksen saamiselle. Ei välttämättä päivätyön, mutta jos terveydelle ei tuossa iässä enää yö- ja vuorotyö sovi, niin voi sen niinkin kirjoittaa.

Kuntouttavaan toimintaan yleensä riittää niin paljon moniongelmaisia, että ei niihin tavallisia täysipäisiä tungeta.

Vierailija
27/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnat velvoittavat työttömät kuntouttavaan työtoimintaan siksi, että kunta joutuu maksamaan sakkomaksuja, jokaisesta pitkäaikaistyöttömästä, 10.90€. /päivä. Jos kunta saa työnnettyä työttömän näihin kuntouttaviin paikkoihin, kunta säästää tämän maksun ja saa saman summan valtiolta. Kunta saa 10.90€/päivä jokaisesta kuntouttavassa työtoiminnassa olevasta. Ei ihme, että kuntouttaviin käpykerhoihin pakoitetaan työttömiä.

Vierailija
28/34 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnat velvoittavat työttömät kuntouttavaan työtoimintaan siksi, että kunta joutuu maksamaan sakkomaksuja, jokaisesta pitkäaikaistyöttömästä, 10.90€. /päivä. Jos kunta saa työnnettyä työttömän näihin kuntouttaviin paikkoihin, kunta säästää tämän maksun ja saa saman summan valtiolta. Kunta saa 10.90€/päivä jokaisesta kuntouttavassa työtoiminnassa olevasta. Ei ihme, että kuntouttaviin käpykerhoihin pakoitetaan työttömiä.

Mä olen ymmärtänyt kunnan sakkomaksun työttömän työttömyyspäivärahasta maksajalle niin, että kunta joutuu maksamaan puolet eli 50 % sakkoa työttömän saamasta työttömyyspäivärahasta maksajalle, kun työttömyys on työttömän kohdalla jatkunut yli 300 työttömyyspäivää ja työttömyyden jatkuessa yli 1000 työttömyyspäivää joutuu kunta maksamaan sakkoa 70 % työttömän saamasta työttömyyspäivärahasta kelalle.

Sitten jos pitkäaikaistyötön pakotetaan työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan, niin työnantajalle maksetaankin tuo 10,90 €/työpäivä valtiolta, ja itse työtön ei saa kuin tuon 9 €:a päivärahansa päälle.  Samantein kunta vapautuu työttömän sakko-osuuden maksulta. 

Tämän takia homma haiskahtaa ja pahalle hyväksikäytölle, usein jopa todellakin sairaiden pitkäaikaistyöttömien kohdalla, joita ei kuitenkaan ole päästetty työkyvyttömyyseläkkeelle vakuutuslaitoksien päätösten mukaan.

Vierailija
29/34 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: onko mahdollista jotenkin välttyä niiltä 9 euroa päivässä -"töistä" tai pitkistä pilipalikursseista. Mihin mut voidaan pakottaa.

Ei, sut voidaan pakottaa ihan mihin vaan niin kauan kuin olet työnhakija. Ainoa keino välittää nuo on saada työpaikka.

Ei voida pakottaa.

Sanot että haet oman alan töitä ja sillä siisti.

Virkailijat itse sais tehdä työnsä 9€/pvä-hintaan, sen arvoista se on.

Tiedoksi, että ammattitaitosuoja on voimassa 3 kuukautta ja sen jälkeen työttömän tulee ottaa vastaan mitä tahansa työtä, mitä tarjotaan. Jos siis "haet vain oman alasi töitä", karenssia pukkaa.

Vierailija
30/34 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

spermantola kirjoitti:

Työllistymissuunnitelmaan älä hyväksy,siis allekirjoita sitä paperia mitä tuputtavat että voidaan myös puoltaa työkokeilun mahdollisuutta,koska se on vapaaehtoista. Itselläni täytyi osallistua keväällä työnhakuvalmennuskurssille jottei leikkuri leikkaa anskasta -4,7%. En muista oisko karenssi paukkunut jos en olisi mennyt. Työttömänä olen ollut tämän vuoden maaliskuun alusta lähtien ja en ole vielä edes pitkäaikaistyötön. Etsin pääsääntöisesti kokoaikatyötä ja oikeaa työtä,en ilmaistöitä.

Tämä on paras neuvo. Kieltäydy allekirjoittamasta sopimusta, riitauta asia ja saat olla ilman työttömyysetuutta kuukausia, koska allekirjoittamaton suunnitelma on synonyymi sille, että kieltäytyy palvelusta. Työttömän tulee pystyä todistamaan, että tarjottu palvelu on hänelle tarpeeton.

Eikö sitä vaan voi siis sanoa niin, että siihen työllistymissuunnitelmaan laitetaan vain, että "työtön hakee itsenäisesti kokopäivätyötä".

Noin ymmärsin viesteistänne. Voivatko ne joskus riitauttaa sen, että siihen täytyy laittaa muutakin?

Ap

Olet nyt siis ollut jo työttömänä 2 vuotta eli olet jo pudonnut työmarkkinatuelle. Suunnitelmassa on tarkoitus kartoittaa millä tavoin yrittää työllistyä. Onko se uudelleen koulutus jos oman alan työpaikat vähenee (digitalisaation myötä) tai työpaikkojen etsimistä itsenäisesti tai erilaisten toimenpiteiden kautta. Jos ilmoitat hakevani itsenäisesti töitä niin työllistymistä edellytetään jossain vaiheessa.

Aktiivimalli asettaa ehdot sille että on pakko osoittaa tehneensä jotain työllistymisen eteen. Tuki pienenee jos ei ole joka kolmen kuukauden jaksolla ollut jossain toimenpiteessä vähintään yhden kalenterivuikon ajan.

AktiivimalliKarenssin välttämiseksi ei riitä itsenäinen hakeminen. Jos sinua ei haittaa se vajaan 5 % leikkaus niin ei siinä mitään. Tuleva aktiivimalli 2 tietää sitten jo karenssia.

Luulen että joudut itse sen työnhakusuunnitelman tekemään. Onko niin, että olet melko turvallisessa taloudellisessa asemassa eikä se 5% leikkaus hetkauta mitenkåän. Onko puolisosi töissä ja talous hyvä? Muuten en ymmärrä.

Vierailija
31/34 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttamaan täysin työkykyistä?

Ei Kela eikä TE-toimisto voi olla niin idiootteja täynnä, että pakottavat mielenterveysongelmista kärsimättömät kuntoutukseen!

Vierailija
32/34 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, toivottavasti en joudu mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan tai muuhun 9 euroa päivä -työhön. Minulla ei ole mt- tai päihdeongelmia.

Tuollainen on kuulemani mukaan usein limbo, mistä ei pois pääse.

Ei minun työnsaantimahdollisuuksiani pajatoiminnalla paranneta. Oikeasti se alkaa olla ikäni, miksi ei enää palkata.

Ap

Kuntouttava työ on tarkoitettu niille joilla on joku sairaus. Ei terveille. Tuo 9 e on kulukorvaus ei siis mikään palkka. Se on käytännössä kulukorvaus matkakuluihin eikä siitä pidätetä veroa. Sitä ei myöskään huomioida tulona toimeentukilaskelmassa, asumistukipäätöksessä jne.

Tuo kulukorvaus maksetaan kun osallistuu johonkin työkkärin toimenpiteeseen on se sitten työharjoittelu tai -kokeilu, työvoimakoulutus tai muu kurssi esim. työnhakuvalmennus.

Toimenpiteen ajalta maksetaan sama työttömyyskorvaus mitä muutenkin saa (työmarkkinatuki, peruspäiväraha tai ansiosidonnainen) sen päälle voidaan maksaa korotusosa joka on kelan tuissa (peruspäiväraha, työmarkkinatuki) n. 4 e / pvä ja ansiosidonnaisesta riippuu Anssin määrästä. Lisäksi se kulukorvaus 9 e.

Korotusosan saamiseksi toimenpiteestä täytyy olla sovittu juurikin siinä työnhakusuunnitelmassa. Ai niin korotusosaakaan ei huomioida tulona toimeentulo- ym. päätöslaskelmissa.

Kannatan nyt ainakin johonkin toimenpiteeseen menemistä aktiivimallin täyttämiseksi vaikka edes 5 pv kestävälle työnhakukurssille.

Vierailija
33/34 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 50-vuotias akateemisen koulutuksen omaava. Haluaisin alaltani kokopäivätyön.

Jäin työttömäksi muutama vuosi sitten. Koulutukseni ei ole ikivanha, sillä valmistuin nelikymppisenä ja sen jälkeen olin alani töissä muutaman vuoden. (Ja ennen koulutustani myös töissä)

Itse haluaisin vaan etsiä itsekseni kokopäivätyötä. (Eikä siinä toki apu haittaisi, mutta se työkkärin apu voi olla huonojen töiden tyrkyttämistä, joten hän mieluummin itse.)

Onko vinkkejä?

Ei hätää, mihinkään ei pakoteta, eikä mihinkään 9 euroa päivässä pilipalikursseilla tarvitse osallistua. Tietysti oletuksena, ettet elä toisten rahoilla, vaan omillasia. Silloin ei kukaan perään huutele.

Vierailija
34/34 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vinkkejä?

Ei hätää, mihinkään ei pakoteta, eikä mihinkään 9 euroa päivässä pilipalikursseilla tarvitse osallistua. Tietysti oletuksena, ettet elä toisten rahoilla, vaan omillasia. Silloin ei kukaan perään huutele.

Kenenpä luulet ne pilipalikurssit tai pilipalikurssien 9 euron tulot maksavan?