12v tyttö aloitti nälkälakon, kunnes saa älypuhelimensa takaisin, mitä teen, mitä te tekisitte??
Tyttö on ihan omalla käytöksellään aiheuttanut tilanteen jossa puhelin oli pakko takavarikoida. Sanoin että jouluna saa sen takaisin JOS ei perseile. On kuvannut luokatovereitaan sopimattomissa tilanteissa ja uhannut levittää kuvia. Ei ole kuitenkaan niitä vielä omien sanojensa mukaan levittänyt. Näiltä salakuvatuilta ja heidän vanhemmiltaan on pyydetty, että jos kuvia jossain näkyy niin heti ilmoitus meille.
Nyt tyttö on arestissa ja älypuhelinkiellossa + viikkorahakiellossa. Tyttö on nyt toista päivää syömättä ja on juonut pelkkää vettä. Tein pannukakkuja iltapalaksi (muun lisäksi) ja hilloa mutta ei kelpaa. Yläkerrasta kuuluu vaan "mä en syö mitään, ennenkun saan mun puhelimen" ja "Onko kiva sit kun oon kuollut häh"
Yleensä tyttö on ihan fiksu, saa hyviä numeroita koulussa ja pelaa esim. pikkuveljensä kanssa Arfikan Tähteä ihan hyvässä hengessä.
Mutta mitä tekisin? Annanko puhelimen takaisin? Mies ehdotti että jos tyttö siivoaa autotallin niin saisi puhelimensa takaisin. Talli on kylläkin miehen sotkema.
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Mene tytön huoneeseen rouskuttamaan sipsiä tai tilaat perhepitsan kotiin 😜
Tämä on mielestäsi kiva tapa toimia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun on kompattava edelleen, että rangaistus on liian julma ja kerrassaan sadistinen, mutta kun se kerta on annettu niin siinä on pysyttävä. Lapsen manipulointiyritys on ymmärrettävä, joskaan sille ei tule antaa periksi.
Komppaan myös sitä ajatusta, että aplla ei ole keinoja selvitä lapsen kanssa. Ei voi reagoida näin tunteella, ja olla sen perään näin keinoton, kun lapsi ei tottelekkaan.
Samaa mieltä olen myös siitä, että kiusaaminen kertoo siitä, että lapsella ei ole kaikki kunnossa. Eli nyt kun tämä puhelindraama on saatu selvitettyä, on aika lähteä lähestymään lapsen ongelmia. Mikä hänet saa kiusaamaan? Avuksi voi pyytää kuraattoria, viime kädessä apua saa sosiaalipalveluista.
t. 37
Ei kyllä ole mitenkään sadistista ottaa lapselta älypuhelinta pois. Jos lapsi ei osaa käyttäytyä sen kanssa, on vanhemman velvollisuus ottaa laite häneltä pois ja kun saa sen lopulta takaisin, sen käyttöä on opetettava ja valvottava tarkasti.
Siinä olet oikeassa että ihan arvattavaa oli lapsen yritys manipuloida tilannetta. Totuus on kuitenkin ettei lapsi ole oikeasti nälkälakossa. On syönyt koulussa ja luultavasti käy yöllä hakemassa kaapista itselleen ruokaa. Ja siinäkin olet oikeassa ettei kiusaaminen lopu ennen kuin sen syihin paneudutaan tarkasti. Kuraattorista aloittaisin ja katsoisin sitten miten etenisin jos siitä ei ole apua.
Ei se ole manipulointia. Se on raktio kohtuuttomaan tilanteeseen. Lapsi on täynnä vihaa ja hänellä ei ole keinoja. Näin radikaali toiminta kertoo että lapsi kokee olevansa nurkkaan ajettu. Lapsi on ahdistunut ja kokee ettei hänntä kuulla
Miksi jotain sadistista pikkunilkkiä pitäisi kuulla ja ymmärtää?!? Tätä en tajua. Jos olisi oma lapseni niin ei saisi älypuhelinta enää ennen kuin omilla rahoillaan ostaa, se on ihan varma. Ei tulisi kuuloonkaan.
Sinä pitäisit omaa lastasi sadistisena pikkunilkkinä. Hän varmaan onkin kun on kasvanut noin epäempaattisessa kodissa
Kyllä pitäisin, koska tuo on sellaista käytöstä. Koti on kaikkea muuta kuin epäempaattinen mutta kiusaamista kohtaan on ehdoton nollatoleranssi ja lapset tietävät sen. Erityisesti sen että jos ketään aletaan somessa nolaamaan niin puhelin pois saman tien. Jonkun rehellisen tappelun vielä ymmärrän mutta toisen nöyryyttämistä ja nolaamista en.
Sano tytölle, että jos syö normaalisti saa kännykän takaisin maanantaina. Ehtona myös, ettei kuvaile salaa ketään, koska se on rikollista. Tietenkin ehtona on ettei kiristetä millään.
Vanha viisaus. Rakasta minua eniten kun sitä vähiten ansaitsen. Osoittaa sen miten rakkaus toimii parhaiten. Virheen tekijä oppii parhaiten näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun on kompattava edelleen, että rangaistus on liian julma ja kerrassaan sadistinen, mutta kun se kerta on annettu niin siinä on pysyttävä. Lapsen manipulointiyritys on ymmärrettävä, joskaan sille ei tule antaa periksi.
Komppaan myös sitä ajatusta, että aplla ei ole keinoja selvitä lapsen kanssa. Ei voi reagoida näin tunteella, ja olla sen perään näin keinoton, kun lapsi ei tottelekkaan.
Samaa mieltä olen myös siitä, että kiusaaminen kertoo siitä, että lapsella ei ole kaikki kunnossa. Eli nyt kun tämä puhelindraama on saatu selvitettyä, on aika lähteä lähestymään lapsen ongelmia. Mikä hänet saa kiusaamaan? Avuksi voi pyytää kuraattoria, viime kädessä apua saa sosiaalipalveluista.
t. 37
Ei kyllä ole mitenkään sadistista ottaa lapselta älypuhelinta pois. Jos lapsi ei osaa käyttäytyä sen kanssa, on vanhemman velvollisuus ottaa laite häneltä pois ja kun saa sen lopulta takaisin, sen käyttöä on opetettava ja valvottava tarkasti.
Siinä olet oikeassa että ihan arvattavaa oli lapsen yritys manipuloida tilannetta. Totuus on kuitenkin ettei lapsi ole oikeasti nälkälakossa. On syönyt koulussa ja luultavasti käy yöllä hakemassa kaapista itselleen ruokaa. Ja siinäkin olet oikeassa ettei kiusaaminen lopu ennen kuin sen syihin paneudutaan tarkasti. Kuraattorista aloittaisin ja katsoisin sitten miten etenisin jos siitä ei ole apua.
Ei se ole manipulointia. Se on raktio kohtuuttomaan tilanteeseen. Lapsi on täynnä vihaa ja hänellä ei ole keinoja. Näin radikaali toiminta kertoo että lapsi kokee olevansa nurkkaan ajettu. Lapsi on ahdistunut ja kokee ettei hänntä kuulla
Miksi jotain sadistista pikkunilkkiä pitäisi kuulla ja ymmärtää?!? Tätä en tajua. Jos olisi oma lapseni niin ei saisi älypuhelinta enää ennen kuin omilla rahoillaan ostaa, se on ihan varma. Ei tulisi kuuloonkaan.
Sinä pitäisit omaa lastasi sadistisena pikkunilkkinä. Hän varmaan onkin kun on kasvanut noin epäempaattisessa kodissa
Kyllä pitäisin, koska tuo on sellaista käytöstä. Koti on kaikkea muuta kuin epäempaattinen mutta kiusaamista kohtaan on ehdoton nollatoleranssi ja lapset tietävät sen. Erityisesti sen että jos ketään aletaan somessa nolaamaan niin puhelin pois saman tien. Jonkun rehellisen tappelun vielä ymmärrän mutta toisen nöyryyttämistä ja nolaamista en.
Empaattinen äiti pitää lastaan sadistisena pikkunilkkinä. Yksi virhe ja lapsi on sadistinen pikkunilkki. Muu unohtuu. Ja paras tapa on mittava kosto
Itse voin kuvitella lapselle paljon pahempaakin ja silti lapsi on minun lapseni. Vaikka olisi rikollinen tai mikä tahansa.
Pistin aikoinaan pojalle kunnolliset rangaistukset kiusaamisesta. Kysyin tuossa jokin aika sitten, mitä hän ajatteli asiasta. Vastaus oli että hyvä juttu, minusta oli tulossa melkoinen pikku kusipää. I rest my case.
Itse olisin ottanut puhelimen pois 1 kk ja sitten palauttanut EHKÄ. Oikein että rankaiset ja olet johdonmukainen, tuo lapsi on tehnyt todella törkeän teon. Paras rangaistus olisi se, että lapsi itse häpeäisi tekoaan ja oikeasti katuisi. Nyt vaikuttaa siltä, että kiukuttelee vain puhelimen vuoksi eikä mieti tekoaan. Harmillista. Mutta pysy lujana, rangaistuksen on ansainnut.
Meillä alakoulussa oli joskus tyttö joka kiusasi toista. No asia sitten räjähti kaikkien aikuisten tietoon. Tilanne loppui ja tämä luokkalaiseni kiusaajatyttö purskahti häpeästä ja noloudesta itkuun, katui hirveästi. Kertoi että kotiarestiin joutui mutta oikea rangaistus oli häpeä omasta kiusaamisesta. Olimme kaikki n.13v. Eipä enää kiusannut.
Mummuvainaa sanoi aikoinaan, että "sika ittellensä kiusaa tekee, kun kottinsa kaataa", tyttöhän on itse alkanut nälkälakkoon (syö varmaan koulussa), niin olkoon sitten nälkälakossa. Ja puhelin pysyy pois siltä tytöltä niin kauan, että osaa olla perseilemättä. Jos nyt ap annat maanataina sen puhelin takaisin tai siivotatte sen autotallin, niin siinähän vesittyy se rangaistus kokonaan, ja tyttö oppii, että kun heittää sen "nälkälakkokortin" pöytään, niin siinä viedään vanhempia kuin litran mittaa. Nyt kysytään kanttia teiltä vanhemmilta. Ihan normi SYÖMÄÄN-kutsu yleisesti kaikille ja ne tulevat syömään, ketkä tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 37
Empaattinen äiti pitää lastaan sadistisena pikkunilkkinä. Yksi virhe ja lapsi on sadistinen pikkunilkki. Muu unohtuu. Ja paras tapa on mittava kosto
Itse voin kuvitella lapselle paljon pahempaakin ja silti lapsi on minun lapseni. Vaikka olisi rikollinen tai mikä tahansa.
Mikä kosto? Se on rangaistus, joka on seuraus siitä että lapsi on KIUSANNUT toista ihmistä tosi inhottavasti. Ja tämä voi nyt tulla yllätyksenä mutta se on ihan vanhemman velvollisuus sellainen langettaa kun näin tapahtuu. Ja kestää draamailut ja pysyä linjassaan. Eikä alkaa nyyhkiä nurkkaan ajamisesta sun muusta. Miltähän siitä kiusatusta tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 37
Tulkitset mielestäni lapsen tunteita oikein, mutta on todettava, että manipulointi on manipulointia, vaikka lapsen tarkoitus ei olisikaan varsinaisesti manipuloida. Tuskin hän siis ajattelee, että manipuloinpas nyt äidin antamaan sen puhelimen takaisin. Ajatus lienee enemmänkin luokkaa "mä tarviin sen puhelimen takaisin sen on pakko antaa se mulle jos mä en syö kotona koska muutenhan se haluu et mä kuolen!"
37
Ei. Se ajatus on että minä en ole tärkeä. Kukaan ei välitä minusta. En pysty vaikuttamaan mihinkään. Ei ole keinoja. Ja vihaa äitiään kohtaan. Suurta raivoa. Kuten nurkkaan ajetulla on
Niin, ketähän tässä nurkkaan ajetaan? Sitä kiusattua ei ainakaan. Jos tyttö ei tosiaan tajua mitä tuli tehtyä, pitäisin puhelimen tasan tarkkaan niin kauan että alkaa tajuta ilman mitään dramaqueeneilyjä.
Sinusta asioita alkaa tajuamaan kovalla kovaa vastaan.
Sinusta ei voi olla myötätuntoa virheen tehnyttä kohtaan. Sinusta on niin että yksi on hyvä kuisattu ja ylsi paha kiusaajaa
Tuo kuulostaa siltä että kiusattu on ansainnut kohtelunsa. Korjaa toki jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vanha viisaus. Rakasta minua eniten kun sitä vähiten ansaitsen. Osoittaa sen miten rakkaus toimii parhaiten. Virheen tekijä oppii parhaiten näin
Olen samaa mieltä. Tytär tarvitsee nyt puolelleen aikuisen, joka välittää. Hän on nyt aivan pulassa tunteidensa kanssa, luultavasti saanut kuraa niskaan koulussakin, on aivan ulkona, mitä somessa nyt tapahtuu.
Pyri keskusteluun, mistä oikein kenkä puristaa? Mistä tässä kuvaamisessa on kysymys? Ymmärtääkö, että toimii rikollisesti?
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä on!
Ap ei ole kommentoinut mitään, ei vastaa onko kuvat poistettu, ei osallistu muutenkaan keskusteluun.
Jos kuvat on laitettu julkiseen jakeluun, ei niitä niin vain poisteta. Ei edes poliisit. Monet eivät vain tätä ymmärrä, eivät edes vanhemmat.
Ap. kertoi, ettei kuvat ole vielä tulleet julkisuuteen, mutta rivien välistä voi lukea, että tyttö olisi niitä kuitenkin jakanut eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Rakastan silloin kun opetan vaikka kuinka pakolla, miten yhteiskunnassa toimitaan ja ei toimita. Jos saa kasvaa kusipääksi, on mutsilla keinot vähissä kun lapsi on aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 37
Tulkitset mielestäni lapsen tunteita oikein, mutta on todettava, että manipulointi on manipulointia, vaikka lapsen tarkoitus ei olisikaan varsinaisesti manipuloida. Tuskin hän siis ajattelee, että manipuloinpas nyt äidin antamaan sen puhelimen takaisin. Ajatus lienee enemmänkin luokkaa "mä tarviin sen puhelimen takaisin sen on pakko antaa se mulle jos mä en syö kotona koska muutenhan se haluu et mä kuolen!"
37
Ei. Se ajatus on että minä en ole tärkeä. Kukaan ei välitä minusta. En pysty vaikuttamaan mihinkään. Ei ole keinoja. Ja vihaa äitiään kohtaan. Suurta raivoa. Kuten nurkkaan ajetulla on[/
Voi mitä skeidaa. Se kakaa on tehnyt tosi väärin toista ihmistä kohtaan eikä ilmeisesti ole edes pahoillaan. Ansaitsee rangaistuksen ja jos ei sitä pysty hyväksymään niin olkoon nälässä sitten. Tämä on juuri tätä kiusaajien päähänsilittelyä minkä takia sitä ei Suomessa saada kitkettyä. Muissa maissa erotetaan koulusta määräajaksi heti ensimmäisetä tapauksesta. Siinä ei paljon nälkälakot auta. Ilkeys on ilkeyttä ja se on kitkettävä heti ensimmäisestä kerrasta.
Oletko sinä ollut koskaan oikein vihainen? Ihan raivoissasi
Joo, silloin kun kuulin että lapseni oli ollut kiusaamassa kaveria.
Jos lapsesi joutuisi kiusatuksi ja salaa kuvatuksi, kuinka toivoisit kiusaajan vanhempien toimivan?
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsesi joutuisi kiusatuksi ja salaa kuvatuksi, kuinka toivoisit kiusaajan vanhempien toimivan?
Antaisin ihan poliisin ohjeistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12v tyttö aloitti nälkälakon, kunnes saa älypuhelimensa takaisin, mitä teen, mitä te tekisitte??
Menisin tytön huoneeseen vasaran ja sen puhelimen kanssa ja sanoisin, että nyt perkele syömään tai tää pamahtaa paskaksi. Ja jos ei senkään jälkeen sana kuuluisi, niin laittaisin puhelimen lattialle ja nuijisin sen tuhannen päreiksi.
Näinhän toimitaan paljon ulkomailla elektroniikan kanssa, kun vanhemmat huomaavat, että lapsista on tullut laitteidensa orjia. Youtubesta löytyy paljon videoita, joissa vanhemmat pistävät surutta lastensa pelikonsolit tai puhelimet tuusan nuuskaksi, jos heitä ei totella. Minusta suomalaiset vanhemmat voisivat ottaa tästä mallia. Eiköhän alkaisi pahimpaakin lökäpöksy-jonneen tulla vauhtia, kun tietäisi että xbox löytyy muuten palasina etupihan asfaltista.
Tosi fiksua ostaa tonnilla laitteita, ja nuijia ne kostoksi paskaksi. :DD Omaan nilkkaanhan siinä kusee.
...Ja jos mun vanhemmat ois noin tehny kun olin teini, niin en ois muutako nauranu, että kyllä on tyhmiä, kun omia rahojaan hajottavat. Kasvattaa varmaan tosi fiksuja aikuisia tuollainen toiminta niistä teineistä. :'D
No, olisi nähty kuinka ise fiksuna olisit raatanut rahat kasaan uuteen kännykkään. Minä en sitä olisi sinulle ostanut.
Keksikää jotakin kivaa yhteistä tekemistä jotta asiat ja puhelin hetkeksi unohtuu
Vierailija kirjoitti:
Onko lihava teini? Sitten ei ole sitä vaaraa että paino putoaa vaarallisen alhaiseksi muutamassa päivässä. Epäilen että hänellä on ruokajemma jossakin ja sen turvin voi pärjätä pitkäänkin ns syömättä, voi jopa paino nousta.
😂😂 Ei voi mitään ku naurattaa mielikuva jossa pullukka teini hiippailee ympäri kämppää ruokavarastoillaan ja rapistelee karkkipapereita😂😂😂 Suklaamuruja suupielessä😂 Tän on pakko olla provo!