Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo yrittää lihottaa jo ennestään ylipainon rajalla olevaa lasta?!

Vierailija
08.11.2018 |

Mummo on itse ylipainoinen, ja olen huomannut että hänelle ei mene perille mitä normaali syöminen on, kun ei itsellä taitoa kohtuuteen ole. Haluaisi hoitaa lasta usein, mutta ei ymmärrä, että välipalapatukat, murot ja vanukkaat ovat tyhjää energiaa sisältäviä tuotteita, ihan kuin karkkia. Mm. näitä ja paahtoleipää hunajan kera lapsi syö mielellään, jos rajaa ei ole. Mummolla ollessa lapsi saa siis ehkä salaattia ruuan kanssa plus huonot välipalat, letut, mehut ja jäätelöt. Tällöin syöminen on mummon näkökulmasta ok, koska kasviksia on ollut esillä ja karkkia ei ole ollut. Ja ruoka-aika on siis parin, kolmen tunnin välein. Mummo ei ymmärrä, että jos valinta on lapsella, niin hän mielellään tankkaa nopeilla, makeilla hiilihydraateilla ja syö myös huvin vuoksi, jos on tylsää. Mummo myös ajattelee, että ulkoilu oikeuttaa syömään mielin määrin ("kyllähän lapsi liikkuukin paljon").
Koska olen ruokavaliosta ja ruuan määrästä useasti hyvässä hengessä puhunut ja huomannut puheiden menneen kuuroille korville, ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin rajoittaa näkemistä. Lapsi pyöristyy jo yhden viikonlopun aikana mummon luona, mummo mielellään pitäisi vaikka joka kuukausi yhden tai kaksi viikonloppua. Nyt kun ei olla enää usein tavattu, eikä lapsi yökyläile usein, oli mummo vienyt lapsen karkki- ja sipsiostoksille syntymäpäiviä varten, ilman lupaa! Sen lisäksi, että oli tuonut jo karkkia laivalta aiemmin (ei ollut pyydetty). Synttäreidenkin jälkeen kaapit ovat täynnä ja mietin, mihin lahjoittaa loput sipsit. Ei olisi edes pitänyt ottaa vastaan syömisiä, mutta olin sillä hetkellä todella hämmentynyt tempauksesta ja herkut oli jo luvannut lapselle.
Mahdotonta. Säälittää lapsi, joka tykkää mummosta ja tuntee olevansa puun ja kuoren välissä, koska emme tule enää toimeen mummon uhmailun takia. Tottakai mun pitää silti suojella lasta, vaikka mummon mielestä "suutun turhasta". Mua vaan ihmetyttää, MIKSI mummo haluaa väkisin syöttää ja lihottaa lasta? Onko se tosiaan ainoa tapa tuntea jotain yhteisyyttä lapsen kanssa? Onko tämä lapsellista kapinaa mua kohtaan? Vai addiktille tyypillistä sokeutta nähdä oma käytös ja tartuttaa ja normalisoida omat huonot tavat toisille?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mummo elänyt nälässä lapsena?

Vierailija
2/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli samanlainen mun kanssa ja nyt yrittää lihottaa myös oman lapseni. Ei vaan ymmärrä jostain syystä ettei joka päivä voi ottaa kahvin kanssa pullaa tai kakkua tai ehkä aikuinen nyt voisi mutta pienen lapsen kanssa se kyllä johtaa varmasti sokerikierteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastaa lapsesi sairaaksi.

Otan osaa.

Vierailija
4/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se mummon syy että lapsonen on alun alkujaan pullukka?

Vierailija
5/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä mummo siis sinun anoppisi?

Vierailija
6/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vierailette lyhyemmän ajan kerrallaan? Koko viikonlopun vierailut on liikaa.

Vierailija
7/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Mua vaan ihmetyttää, MIKSI mummo haluaa väkisin syöttää ja lihottaa lasta?

Mummo on tottunut siihen, että rakkautta osoitetaan tuomalla pöytään hyvää ruokaa. On ihanaa katsella, kun rakas lapsukainen mussuttaa tyytyväisenä eteen kannettuja mättöjä. Pitäisi löytää jokin muu tapa, jolla mummo saisi lapsen yhtä tyytyväiseksi. Tykkäisikö lapsi riekkua vaikka jossain Hoplopissa, kiipeliypuistossa tms? Mummo, joka ei itse jaksa painaa perässä, voisi istua ja katsella tyytyväisenä, kun lapsi kerta toisensa jälkeen laskee liukumäestä ja juoksee ehtiäkseen kapuamaan portaat ylös niin pian kuin suinkin.

Vierailija
8/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on liioittelua, että syöminen näkyisi jo viikonlopun jälkeen. 

Vierailija
9/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kenties kateellinen noista suussasulavista herkuista? Voit tietysti sanoa että vierailut loppuu jos ei pysytä kohtuudessa.

Vierailija
10/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia ne mummelit ovat. Tyrkyttämässä aina pullaa ja kahvia.

Vierailija
11/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on summattu about kaikki mummot ikinä. Voi olla vaikeaa muuttaa ;D

Vierailija
12/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida itse lapsesi niin päätät mitä he syövät. Jos hoidatat muualla, et määritä sääntöjä.

Vierailija
13/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoida itse lapsesi niin päätät mitä he syövät. Jos hoidatat muualla, et määritä sääntöjä.

Mummo oli ostanut moskaa ap:n kotiin...

Vierailija
14/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lastenhoitajallakin on velvollisuus tarjota vanhemman valitsemaa ruokaa. Ja kyllä tervejärkinen mummokin kuuntelee äidin mielipidettä asiaan varsinkin kun kyse herkuista eikä mistään oikeasta ruuasta.

Vierailija
15/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lastenhoitajallakin on velvollisuus tarjota vanhemman valitsemaa ruokaa. Ja kyllä tervejärkinen mummokin kuuntelee äidin mielipidettä asiaan varsinkin kun kyse herkuista eikä mistään oikeasta ruuasta.

Niin eikö ap vain pysty sanomaan asiaansa?

Vierailija
16/49 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja näitä nirppanokkia. Mitä syötät itse lapselle jos se on muutenkin yläpainon rajoilla.

Vierailija
17/49 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikonloppua kuukaudessa ei selitä lapsen ylipainoa.

Äidin ortoreksia paljon ylipainoa vaarallisempaa.

Syömishäiriö on tappava tauti.

Vierailija
18/49 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se mummon syy että lapsonen on alun alkujaan pullukka?

Meinaat että jos on jo pyöreä niin ei enää haittaa lihota lisää?

Vierailija
19/49 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hemmetti tuossa on niin mummojen vaikea ymmärtää, että se jatkuva herkun kantaminen lapsille ei ole järkevää. Mun äiti ei syötä lapsille karkkia, mutta joka päivä on jätskiä, kakkua, keksejä.... Mutta hyvin selkeästi EI karkille. Anoppi syöttää ihan jatkuvasti tasapuolisesti kaikkea. Jos lapsi syö puolikkaan pullan ja lähtee sit pesemään käsiään, niin anoppi hakee takaisin pöytään ja houkuttelee ja maanittelee lasta syömään kaiken. Monta kertaa joutunut puuttumaan asiaan, mutta ei se mihinkään vaikuta.

Vierailija
20/49 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on sairaalloisen ylipainoinen, mistä on jo monenlaista terveysongelmaa. Hänellä on ihan normi että lapsen kanssa kahden syötäisiin joka päivä kokonainen marjapiirakka. Jne. Ruoka on myös koko ajan esillä ja koko ajan, siis tuntitolkulla, syötäisiin siitä pöydästä. Hampaat tykkää.

Jouluna huomaa sen järkyttävän syömismäärän, kun voi olla, ettie kukaan muu ehdi edes maistaa joulutorttuja, kun ne on jo syöty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi