Olen töissä Rax-ravintolassa. Kysy mitä vaan.
Tylsä vapaapäivä. Työpaikallani tuntuu olevan huono maine enemmistön silmissä, joten jos jollain on kysyttävää jostain mikä mieltä askarruttaa, voisin auttaa ja selkeyttää mielikuvia.
Ja se netissä 15 vuotta kiertänyt piiitkä syöksyripulitarina lienee totta, mutta kuten jokainen järkevästi osaa ajatella niin kys. ihmisellä lienee ollut vatsaongelmia jo ennestään.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Onko totta että pizzataikinassa on jotain erityisen täyttävää ainetta, jolla pyritään siihen ettei pizzaa jaksaisi syödä niin paljon?
Ei. Suoraan taikinalaatikon kyljestä ainesosat: vesi, hiiva, vehnäjauho.
Tämä on yksi niitä huhuja mitä jatkuvasti kuulee. Toinen huhu liittyy jotenkin johonkin rasvaan, jota suihkutetaan pizzojen päälle tehden niistä rasvaisempia?
Ja vaikka olisikin jokin täyteaine, ihmiset lappaavat lautasensa aina täyteen ja heittävät puolet pois joten eipä siitä aineesta olisi hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Ällöttääkö pizza, tekeekö koskaan mieli?
Kerran olen käynyt Kotipizzassa viimeisen 4 vuoden aikana, mutta sekin oli vain älytön himo, ja sitten syömisvaiheessa tuli sellainen yök-olo enkä pystynyt syödä paria palaa enempää. En kai koskaan muutenkaan ole ollut pizzahullu, syönyt ehkä pari kertaa vuodessa.
Kotona leivon joskus. Se on hyvää.
syötkö itse ja muut työntekijät jämiä joita jää paistamisen jälkeen tai ovat kylmentyneitä ja/tai sulkemisen jälkeen? vai heitetäänkö jämät muka roskiin? tai jos olet heittämässä niin hotkaisetko siinä salassa puolikkaan pitsan naamariin kun kukaan ei näe? ja onko valvontakameroita siellä paistajien puolella tai asiakkaiden puolella? entä onko vessassa valvontakameroita jos siellä käy joku aina tunkemassa pizza ja kanapaloja laukkuun?
Vierailija kirjoitti:
Vetääkö työntekijät limsoja ja pehmistä kaksin käsin työaikana.
Limua tulee joskus juotua ihan verensokerin nostattajana kiireisinä päivinä. Kaveritkin juo vain janojuomana pari lasia per työvuoro. Vesi on parempi kuumassa työskentelyyn. Jäätelöstä en tykkää eikä sitä kovin moni muukaan näytä syövän.
kolme kysymystä kirjoitti:
Hitonko takia on taas tällainen ketju: kysy minulta? Eikö ylläpito voisi vihdoin poistaa nämä kysely-ketjut?Ketä kiinnostaa tällaiset ja miksi pitäisi kysellä joltakin jotakin?
Tässä jo kolme kysymystä - ylläpidolle.
Olen vain nähnyt tällaisia ketjuja av:ta selatessani ja näytti minusta hauskalta. Uskoin myös että ihmisillä olisi kysymyksiä. Mulla ei myöskään ole kavereita, joiden kanssa jutella vapaapäivinä joten roikun täällä. Sori kun häiritsin.
Mikä on mielestäsi inhottavin/ärsyttävin asia teidän Raxissa? Olin itse nuorempana kesätöissä Raxissa ja oli aivan uskomatonta, kuinka paljon ihmiset heittävät ruokaa roskiin. Sen jälkeen en ole periaatteestakaan kannattanut buffet-ruokailuja. Aivan naurettavaa aiheuttaa ravintolalle ja koko maapallolle turhaa hävikkiä sillä, että lappaa lautasen kolme kertaa täyteen tavaraa ja sitten puolet menee yhdestä lautasellisesta roskiin. Osaatko arvioida, kuinka monta kiloa jätettä tulee päivän aikana?
Ja voin niin muistaa tuon, että tingataan lapsen iästä ja porukassa on aina joku, joka ei syö mutta kuitenkin "vähän maistaa" muiden lautaselta. Kerrankin yksi ihan suomalainen perhe vänkäsi useamman minuutin, että heidän tyttö on ihan varmasti alle 6-vuotias, kun oli selvästi lähenemässä jo kymmentä ikävuotta.
kolme kysymystä kirjoitti:
Hitonko takia on taas tällainen ketju: kysy minulta? Eikö ylläpito voisi vihdoin poistaa nämä kysely-ketjut?Ketä kiinnostaa tällaiset ja miksi pitäisi kysellä joltakin jotakin?
Tässä jo kolme kysymystä - ylläpidolle.
No minusta on ainakin mielenkiintoista lukea erilaisista työpaikoista, ei minuakaan suurin osa AV-keskusteluista kiinnosta mutta sitten en vain niitä lue :D
Vierailija kirjoitti:
Mitataanko sitä bakteerien määrää, joka siirtyy pitsalastojen mukana käytetyiltä lautasilta kaikille. Osa pyörittelee lastaa villeinä likaisilla lautasillaan.
On meillä sellaisia mittaliuskoja joilla viikottain testaillaan. Täytyy sanoa, että en ole tajunnut mitata sitä otin-puolta. Otan näytteet aina siitä mistä kädellä pidetään kiinni. Mutta kaikissa buffeteissa on aikamoisia kontaminaatioriskejä ja bakteereja myllää. Uskon, että monet ruokamyrkytysepäilyt onkin ollut vain henkilön oman vastustuskyvyn pettämistä ((ja sitä että vatsa ei ole kestänyt rasvaista ruokaa))
Ei nyt suoraan liity tähän, mutta osaatko kenties alan ammattilaisena sanoa, tai osaako joku muu sanoa, että jos menen Burger Kingiin ja ostan vaikka pienen limun enkä muuta, niin saanko täyttää sen ilmaiseksi vai onko ilmainen täyttö vain aterian ostaessa?
Päästätteko ryhmän aikuisia syömään, jos yksi ostaa ruuan ja loput neljä on seurana? Arvatenkin 4 käy yhden lautasella.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mielestäsi inhottavin/ärsyttävin asia teidän Raxissa? Olin itse nuorempana kesätöissä Raxissa ja oli aivan uskomatonta, kuinka paljon ihmiset heittävät ruokaa roskiin. Sen jälkeen en ole periaatteestakaan kannattanut buffet-ruokailuja. Aivan naurettavaa aiheuttaa ravintolalle ja koko maapallolle turhaa hävikkiä sillä, että lappaa lautasen kolme kertaa täyteen tavaraa ja sitten puolet menee yhdestä lautasellisesta roskiin. Osaatko arvioida, kuinka monta kiloa jätettä tulee päivän aikana?
Ja voin niin muistaa tuon, että tingataan lapsen iästä ja porukassa on aina joku, joka ei syö mutta kuitenkin "vähän maistaa" muiden lautaselta. Kerrankin yksi ihan suomalainen perhe vänkäsi useamman minuutin, että heidän tyttö on ihan varmasti alle 6-vuotias, kun oli selvästi lähenemässä jo kymmentä ikävuotta.
Kyllä tuo ruokahävikki pistää usein tipan silmään. Olen tehnyt muissakin buffet-periaatteen ravintoloissa töitä ja sama ilmiö on mm. kiinalaisessa buffassa, hotellien aamiaisilla ja erilaisissa erityisesti halvemmissa vaihtoehdoissa. Meillä asiakkaiden puolella käytössä oleva biojäteastia on muistaakseni 150Litrainen, viikonloppuisin se tulee täyteen ainakin kahdesti, arkipäivisin yli puolilleen. Koulujen loma-aikoina astia on päivittäin täynnä sen 2x. Mitähän se olisi kiloina, 30kg? Pitääpä punnita joskus, mutta ihan älyttömiä määriä. Tietää ainakin itse syödä lautasen tyhjäksi jos buffeteissa ruokailee.
Nälkäkiukkuiset asiakkaat kyllä aiheuttaa harmitusta. Vaikka kuinka yritän olla ystävällinen, hymyilevä ja avulias niin mitään ei saa takaisin. Ainakaan aikuisilta. Teinit porukoissa on tosi rasittavia, varsinkin nykyään kun kuvataan snapchatiin ja minnelie jos niitä alkaa komentaa.
Ja sitten kaikenmaailman pummit ja kitisijät.
Hävikib määrä on varmasti järjetön. Euroopassa oli hieno tapa buffeteissa punnita ja LASKUTTAA asiakkaan lautaselta syömättä jäänyt hävikki. Ehdota tätä pomollesi?
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt suoraan liity tähän, mutta osaatko kenties alan ammattilaisena sanoa, tai osaako joku muu sanoa, että jos menen Burger Kingiin ja ostan vaikka pienen limun enkä muuta, niin saanko täyttää sen ilmaiseksi vai onko ilmainen täyttö vain aterian ostaessa?
Sori en kyllä osaa vastata. Voisi kuvitella, että vain aterian yhteydessä. Raxista saa ostettua 3eurolla sen "juo niin paljon kuin haluat" ja takeaway-juoma (eli 1 täyttö) muistaakseni 1,50 tai sellaseen hienoon mukiin joitain euroja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Päästätteko ryhmän aikuisia syömään, jos yksi ostaa ruuan ja loput neljä on seurana? Arvatenkin 4 käy yhden lautasella.
Sanoisin että jos on todella siistin näköistä porukkaa niin voisin päästää, mutta kertoisin että normaalisti paikat on vain maksaville asiakkaille. Ja vain jos ravintolassa on runsaasti tilaa, eli he eivät veisi paikkaa maksavilta asiakkailta.
Jos tällaisia otetaan sisään, heitä tarkkaillaan. Koska 95% kerroista siellä on vilunkipeliä. Jopa se yksi nakinpalanen rikkoo periaatteen. Kaikki ei vaan tätä tajua.
Onhan tuo vähän kiusallinen tilanne jos ystäväporukka on vaikka kokoontunut ja yhden on saatava ruokaa, muut on syönyt, no pitääkö sen nyt sit syödä yksin..... Kyllähän se pitäisi, mutta ollaan välillä liian hyväsydämisiä. Ja hyväuskosia.
Eikö teidän ole pitänyt kirjoittaa vaitiolovelvollisuudesta sopimusta työsopimuksen yhteydessä?
Miksi olet Raxissa töissä? Onko sinulla mitään koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Hävikib määrä on varmasti järjetön. Euroopassa oli hieno tapa buffeteissa punnita ja LASKUTTAA asiakkaan lautaselta syömättä jäänyt hävikki. Ehdota tätä pomollesi?
J ä r j e t ö n. Olen myös ulkomailla törmännyt tähän laskutukseen. Tämä ei kyllä tulisi toimimaan, eikä ikinä menisi ketjulle läpi. Olen Suomessa törmännyt yhteen ravintolaan joka laskuttaa ruokahävikistä, ja joo siellä on niitä jotka puoltaa kyseistä toimintatapaa, mutta paljon he ovat myös menettäneet asiakkaita ja saaneet kritiikkiä. Onko suomessa sitten totuttu että ruokaa voi vaan heittää roskiin, en tiedä....
Vierailija kirjoitti:
Eikö teidän ole pitänyt kirjoittaa vaitiolovelvollisuudesta sopimusta työsopimuksen yhteydessä?
En itse asiassa muista, liikesalaisuuksista jotain. En koe kirjoittamieni asioiden olevan liikesalaisuuksia tai sellaista joka pilaisi maineemme.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet Raxissa töissä? Onko sinulla mitään koulutusta?
Ottivat suoraan haastattelusta töihin, oli sopivalla paikalla työmatkaan nähden. Amispohja. Työsuhde-edut ja työterveys hyvä. Työkaverit ja työympäristö hauska. Työ helppoa kun sen oppii. Työpanostani arvostetaan. En koe tarvetta vaihtaa.
:DD:D joo. Sanotaanko näin, että moni ei tässä työssä pärjää ja jaksa, niin paljon on työkaverit vuosien varrella vaihtunut että heikko karsiutuu. Asiakaskunnassa myös paljon wt:tä, mutta työntekijöissä tätä ei paljoa näe. Meni ehkä vähän tunteisiin toi kommentti, mutta turha kai koittaa puolustella itseään.