Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on pahempi, 8v:n pelata Fortniteä vai jäädä koulussa ulkopuoliseksi kun ei saa pelata?

Vierailija
07.11.2018 |

Olen pitänyt ikärajoista kiinni, miksi muut vanhemmat eivät? Toikin peli on joku murhapeli. Lapsi kertoo jäävänsä koulussa yksin kun puheenaiheena on pelkkä Fortnite. Mitä tehdä?

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on joku saanut päähänsä, että jos lapsi saa pelata mm. Fortnitea, on lapsen perhe sekä rajaton että vastuuton. Ja pelaaminen on portti siihen, että katsottaisiin myös kauhuelokuvia ja lopulta ollaan kaikki tuolla jossain murhaamassa viattomia kanssakulkijoita.

Ihan niinhän se ei mene.

Moni on kertonut pelipäivistä, ruutuajan rajoittamisesta, ja siitä, että lapset tekevät muutakin ja koulu sujuu. Tässä on se kultainen keskitie, mitä iso osa vanhemmista noudattaa. Toki on niitä, jotka eivät rajoita mitään ja niitä, jotka kieltävät kaiken. Kumpikaan näistä ei toimi, oli se asia sitten pelaaminen tai telkkarin katselu tai vaikka karkin syönti.

Käy kyllä sääliksi niitä lapsia joiden vanhemmat ovat hirveän tiukkapipoja. Sitten lopulta kun ollaan syrjäydytty eikä ole yhtään kavereita niin päädytään Ylilaudalle 21-vuotiaana kertomaan surullinen elämäntarina muille.

8-vuotiaana ei saanut pelata Fortniteä, 13-vuotiaana kotona piti olla joka ilta klo 19, 15-vuotiaana ei saanut mopoa koska ne ovat ”hengenvaarallisia” ja 17-vuotiaana tuo kotiintuloaika pätee yhä. Ylisuojelevat vanhemmat vain aiheuttaa haittaa lapselleen.

Jos nyt pysytään siinä et saako 8 vee pelata fortnitee.

Mä mieluummin annan sen pelata sitä, ennenkuin päästän sen kavereiden kanssa liukkaille kallioille kalaan tai pyörällä 10 km päähän kuten minä tein. Ihme että ollaan hengissä.

Niin ja äitini on muuten oikein ylpeä itsestään kun ei 70 veenä osaa edes kännykkää käyttää.. Tietokoneeseen ei ole koskaan edes koskenut. Nettipankki on jotain avaruusajan juttuja ja mustaa magiaa. Meillä ei koneita ollut, vaikka muilla oli--ja kyllä, kärsin siitä edelleen.

Vierailija
122/145 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on joku saanut päähänsä, että jos lapsi saa pelata mm. Fortnitea, on lapsen perhe sekä rajaton että vastuuton. Ja pelaaminen on portti siihen, että katsottaisiin myös kauhuelokuvia ja lopulta ollaan kaikki tuolla jossain murhaamassa viattomia kanssakulkijoita.

Ihan niinhän se ei mene.

Moni on kertonut pelipäivistä, ruutuajan rajoittamisesta, ja siitä, että lapset tekevät muutakin ja koulu sujuu. Tässä on se kultainen keskitie, mitä iso osa vanhemmista noudattaa. Toki on niitä, jotka eivät rajoita mitään ja niitä, jotka kieltävät kaiken. Kumpikaan näistä ei toimi, oli se asia sitten pelaaminen tai telkkarin katselu tai vaikka karkin syönti.

Käy kyllä sääliksi niitä lapsia joiden vanhemmat ovat hirveän tiukkapipoja. Sitten lopulta kun ollaan syrjäydytty eikä ole yhtään kavereita niin päädytään Ylilaudalle 21-vuotiaana kertomaan surullinen elämäntarina muille.

8-vuotiaana ei saanut pelata Fortniteä, 13-vuotiaana kotona piti olla joka ilta klo 19, 15-vuotiaana ei saanut mopoa koska ne ovat ”hengenvaarallisia” ja 17-vuotiaana tuo kotiintuloaika pätee yhä. Ylisuojelevat vanhemmat vain aiheuttaa haittaa lapselleen.

Voi ei. Mun lapset ei pelaa sitä peliä, eikä ole tarvinnut edes kieltää. On paljon parempia pelejä. Eivätkä tosiaan jää mistään paitsi. Eivätkä syrjäydy yhen hemmetin pelin takia. Kaverin poika 6vee pelaa forttia ja voin sanoo, että syrjäytyny jo nyt johonki omaan maailmaan, ettei tahdo osata leikkiä normi leikkejä. Jokainen toki päättää, mitä lapselleen tarjoaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on pahempi, osallistua mellakkaan, vai jäädä ulkopuoliseksi. Kyllä vanhemman pitää ymmärtää, että jos lapsi jonkin asian, mikä ei ole hyväksi lapselle, takia jää ulkopuoliseksi, niin ehkä se on ihan hyvä asia.

Tai ehkä ne voi pelata sitä forttia kun kaveritkin pelaa ja kasvaa ihan normaaleiksi ihmisiksi.

Mä kyllä sanon lapsille, ettei tarvi mitään asiaa tehdä, koska kaveritkin tekee. Ehkä siksi he ovatkin yksilöitä ja jokainen omanlaisensa. Yleensähän lapsi saa pelata tuota peliä siksi, että itse haluaa ja nykyään vanhemmat eivät osaa asettaa rajoja. Annatko lapsesi juoda 14 vuotiaana viinaa, koska kaveritkin juo? Ehkä sillä ikärajalla on jokin syy??

Vierailija
124/145 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan niinhän se ei mene.

Mä mieluummin annan sen pelata sitä, ennenkuin päästän sen kavereiden kanssa liukkaille kallioille kalaan tai pyörällä 10 km päähän kuten minä tein. Ihme että ollaan hengissä.

Niin ja äitini on muuten oikein ylpeä itsestään kun ei 70 veenä osaa edes kännykkää käyttää.. Tietokoneeseen ei ole koskaan edes koskenut. Nettipankki on jotain avaruusajan juttuja ja mustaa magiaa. Meillä ei koneita ollut, vaikka muilla oli--ja kyllä, kärsin siitä edelleen.

Jep jep, meilläkin pelataan, mutta ei Fortnitea alle 12-vuotiaana. Olen itsekin ollut nörtti lapsena ja meillä oli oma tietokone/koneita aikana jolloin kovin monilla ei vielä ollut.

Vierailija
125/145 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselle ei sovi pelattavaksi kyseinen peli. Alkoi olemaan itsekin aggressiivinen. Herkällä lapselle tai vaikutuksille alttiille en suosittele. Tuo peli on jotenkin muutenkin tyhmän oloinen.. Nykyään meillä kiellettyjen listalla. Fifa, Nhl jne. sopivissa määrin kivoja pelejä joita myös voi kaverin kanssa pelata. Tuo Fortnite on myös koukuttava peli. Mielestäni se, että vanhemmista on jotenkin mageeta kun lapset sitä pelaa ja puhuu kaverin kanssa samalla kuulokkeiten välityksellä, kertoo jo sekin jostain..... Mutta kukin tyylillään.

Vierailija
126/145 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahempi on jäädä ulkopuoliseksi.

Vierailija
127/145 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan niinhän se ei mene.

Jep jep, meilläkin pelataan, mutta ei Fortnitea alle 12-vuotiaana. Olen itsekin ollut nörtti lapsena ja meillä oli oma tietokone/koneita aikana jolloin kovin monilla ei vielä ollut.

Meilläpä pelataan. Lasten kaveritkin pelaa. Hyvinkin sosiaalista toimintaa.

Vierailija
128/145 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalle lapselle ei sovi pelattavaksi kyseinen peli. Alkoi olemaan itsekin aggressiivinen. Herkällä lapselle tai vaikutuksille alttiille en suosittele. Tuo peli on jotenkin muutenkin tyhmän oloinen.. Nykyään meillä kiellettyjen listalla. Fifa, Nhl jne. sopivissa määrin kivoja pelejä joita myös voi kaverin kanssa pelata. Tuo Fortnite on myös koukuttava peli. Mielestäni se, että vanhemmista on jotenkin mageeta kun lapset sitä pelaa ja puhuu kaverin kanssa samalla kuulokkeiten välityksellä, kertoo jo sekin jostain..... Mutta kukin tyylillään.

Joku on hieman mainiona..

Vierailija
129/145 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoispoikani on 15, kuopus 11. Aikanaan oli kauhea mietintä, voiko esikoinen pelata CS:ää ja kun sitten alkoi pelata, totesin, ettei muuttunut aggressiiviseksi tms. Nyt kuopus on alkamassa pelaamaan Fortnitea ja se on minulle ihan ok. Sinänsä olen kurkkuani myöten täynnä tätä digi- ja pelaaminen-sitä ja tätä ja mielestäni kaikki laitteet voisi hävittää, mutta tosiasia on, että se pelaaminen on ainakin pojille se yhteinen juttu, mistä jutellaan, mitä tehdään yhdessä, mikä pitää yllä kaverisuhteita. En väitä, että ilman ei olisi mahdollista, mutta kannattaa aika tarkkaan miettiä, ennen kuin rajoittaa kovin paljon. Täällä oli villityksenä, että ekaluokkalaiset pelasivat GTA:ta, joka käsittääkseni on K18-peli ja siihen en todellakaan olisi antanut omalleni lupaa, jos olisi halunnutkaan. Mutta jos joku peli on väkivaltaisuusasteeltaan kutakuinkin ok, on aika turha alkaa marista, että ei minun nuoruudessani. Varmaan on joskus lukeminen ollut ihan turhaa, samaten hyppynarun hyppely. Pelit kuitenkin koukuttavat ja täytyy pitää huoli siitä, että elämässä on muutakin.

Vierailija
130/145 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli ihan tervepäinen ja normaali ihminen, vaikka olen pelannut 3-vuotiaasta eteenpäin ja repertuaariin on kuulunut perus lastenpelien lisäksi niin Doomit, Tomb Riderit, Tekkenit kuin Prince of Persiat jne, missä en todellakaan täyttänyt ikärajoja.

Kyllä pelaaminen on valvottuna ihan ok, toi Fortnitekin on kai aika löysähkö ja epärealistinen, ei sitä yhdistä oikeaan tappamiseen.

Vierailija
131/145 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pelannut (jos nykyään pelaan, niin en pelaa lapseni nähden koskaan yhtään mitään) GTA ja RDR pelejä ja näiden pelien kohdalla voin todeta, että on pelit kauniita, väkivaltaisia ja hyvin realistisia. En ikimaailmassa antaisi oman alaikäisen pelata näitä pelejä. Ovat niin realistisia, että todellisuus ja pelimaailmat menee vähemmästkin sekaisin. Siksi tuntuukin uskomattoman vastuuttomalta, että jopa alakoululaiset lapset saa pelata näitä. Fortnite on ilmeisesti vähän "softimpi" versio näistä, mutta ideana on kuitenkin tappaa kaikki muut... Öö, meidän lapset ei ainakaan pelaa näitä, ennenkuin oikeasti ymmärtää asian merkityksen ja senkin jälkeen vasta harkiten ja kohtuullisissa määrin.

Vanhempien olisi hyvä tietää mihin lapset aikansa käyttää, eikä vain ostaa jotain peliä/konsolia "lapsenvahdiksi".

Vierailija
132/145 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pelannut (jos nykyään pelaan, niin en pelaa lapseni nähden koskaan yhtään mitään) GTA ja RDR pelejä ja näiden pelien kohdalla voin todeta, että on pelit kauniita, väkivaltaisia ja hyvin realistisia. En ikimaailmassa antaisi oman alaikäisen pelata näitä pelejä. Ovat niin realistisia, että todellisuus ja pelimaailmat menee vähemmästkin sekaisin. Siksi tuntuukin uskomattoman vastuuttomalta, että jopa alakoululaiset lapset saa pelata näitä. Fortnite on ilmeisesti vähän "softimpi" versio näistä, mutta ideana on kuitenkin tappaa kaikki muut... Öö, meidän lapset ei ainakaan pelaa näitä, ennenkuin oikeasti ymmärtää asian merkityksen ja senkin jälkeen vasta harkiten ja kohtuullisissa määrin.

Vanhempien olisi hyvä tietää mihin lapset aikansa käyttää, eikä vain ostaa jotain peliä/konsolia "lapsenvahdiksi".

Siinä tulikin sitten totuus. Tiedoksi kaikille huonoille vanhemmille tässä ketjussa.

Vierailija
133/145 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 10v:n annoin pelata fortnitea pitkän harkinnan jälkeen. Peli ei ole mielestäni kovin raaka. Peliaika on meillä rajattu ja poika lopettaa kiltisti kun pitää, koulu sujuu hyvin, ulkoilee, urheilee, on kaverien kanssa jne. En tykkää aseisiin keskittymisestä mutta olen todennut, että näillä näkymin pelaamisesta ei ole hänelle haittaa. On tosi innostunut ja saa paljon iloa tuosta pelistä, pelaa usein kaverien kanssa ja juttelee pelistä Mutta hengailee myös ei-pelaajien kanssa ja leikkii ym.

Olemme katsoneet myös joitain K12 elokuvia yhdessä.

Ja kaikki 8v:t eivät todellakaan pelaa. Mun poika sai aloittaa hieman ennen kuin täytti 10, 8v olisi ollut mielestäni liian nuori (en antanut pelata sitä silloin muodissa olevaa räiskintää, en muista nimeä).

Vierailija
134/145 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ajatellaan näitä viimevuosien teinitappajia, niin pelasikohan he tappopelejä? Vai olikohan syynä tappamiseen kuitenkin mielenterveysongelmat ja väärissä piireissä liikkuminen. Lapset ja nuoret kyllä ymmärtää pelin ja todellisuuden erot kunhan vanhempi viitsii heidän kanssaan puhua. jos lapsi alkaa olla aggressiivinen pelin takia, se ei aina johdu siitä pelin maailmasta vaan myös voi johtua siitä että on tullut liian riippuvaiseksi pelistä. Samalla tavalla muihinkin riippuvuuksiin liittyy raivokohtauksia. Pelaamisen ohella on hyvä opettaa myös se, että mikä tahansa kiva asia mennessään liiaallisuuksiin muuttuu huonoksi ja siitä ei ehkä saa enää aitoa iloa sen jälkeen. Sama se on niin pelaamisessa kuin alkoholin käytössäkin.

Vierailija
135/145 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin 8-v. pelaa Fortniteä ja pelattuaan on aina raivokas ja väkivaltaisempi. 

Toisen kaverin 4-vuotias pelaa Brawl Starsia ja pelattuaan on raivokas ja väkivaltaisempi. 

Meillä mies haluaa antaa 8-vuotiaan pelata Fortniteä (en tajua miksi?? Mitään hyvää selitystä ei anna, vain että "ei liikaa kannata rajoittaa"), minä kiellän. Todella kivaa perhe-elämää. 

Vierailija
136/145 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en antaisi. Fortnitessahan on esim. tilanteita joissa potkitaan maassa makaavaa. Ehkä se jonkun mielestä on kahdeksanvuotiaalle sopivaa.

Oman 8-vuotiaani luokkakavereista kaksi saa pelata Fortia, muut eivät. Ei jää kukaan ulkopuoliseksi. Lieneekö sitten paljon aluekohtaisia eroja mutta tällä alueella (Helsingissä) lähes kaikilla on aika tarkat rajat pelaamisen suhteen.

Vierailija
137/145 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh, kunnon vanhoillisia konservatiiveja. Vieläkö ajattelette että Rock pilaa nuorison ja Beatles on saatanasta ?

Kas kun ette ehdota pitsinnypläystä, voi olla että kavareita ei saa mutta sosiaalista toimintaa koulussa ja vapaa-ajalla.

Vierailija
138/145 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pelaa 8v fortnitea. Hänellä on kaksi pelitöntä päivää viikossa ja muina päivinä pelaa tunnin. Hän pelaa useasti isoveljen kanssa, mutta tämän kavereiden kanssa ei amsaa pelata. Fortnite on aika kilttiä tavaraa kuitenkin. Ihan samalla tavalla leikkivät "tappamista" nerf-aseilla, vaikka toki myönnän, että jonkinlaista eroa asialla on. Omat poikani ovat aina olleet kilttejä, suosittuja kavereita ja taitavia ratkomaan sosiaalisia tilanteita puhumalla. Koulu sujuu, harrastuksiaon ja lähes päivittäin liikkuvat ulkona (jos ei harrastusta) tämän lisäksi. Kiipeilevät puissa, rakentavat majoja, piilosta, pelaavat lautapelejä jne. Kirjoja 8v lukee päivittäin. Toki siinä on omat ongelmansa ja joskus joutuu puhumaan, miksi ei saa pelata yhtä paljon kuin kaverit.

Valittiin miehen kanssa tämä, koska kyllästyttiin katsomaan lasten pelaamista kännykällä. Siinä kun 8v könöttää tunnin päivässä sohvalla niskat ja pää alaspäin pelaamassa Brawl, niin minun ärsytyskynnys nousi liian suureksi. Sai valita pelaako kännykällä vai koneella ja valitsi jälkimmäisen. Vaihdettiin älypuhelin vanhaan puhelimeen.

Toisaalta meillä 12v ei saa Instaa eikä TikTokkia, joka on kyllä mielestäni ihan hirveä riippuvuuden aiheuttaja (kuten Fortnite ilman rajoja). Samoin YouTube ja WhatsApp on pahoja, mutta jäävät usein vanhemmilta huomaamatta.

Vierailija
139/145 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan vanhemmat on ihan järkyttävän p*skoja vanhempia, kun eivät pikkulapsiaankaan viitsi kasvattaa, vaan antavat vaan peliaddikteiksi kasvaa ja konsolin kasvattaa. Ovat varmaan itsekin peliaddikteja, sen defensiivisyyden ainakin näkee HETI, että mistä on kyse. 

Vierailija
140/145 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kaikki muut pelaa. Kai te muistatte omilta kouluajoiltanne, että se "kaikki muut" tarkoitti jotakuta, jolla oli isompia sisaruksia, jotka saivat pelata.

Itselläni on ekaluokkalainen, joka ei pelaa fortnitea eikä edes sitä jalkapalloa. Silti on kavereita.

Kyllä varmana pelaa suurin osa, toki nyt alkaa suosio ilmeisesti hieman laantumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi