Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimiiko karppaus enää n:nnellä kierroksella laihdutuksessa?

Vierailija
06.11.2018 |

Takana vuosien jojoilu ja vhh:takin olen kokeillut useasti. Ymmärtääkseni karpatessa saa yhden "golden shotin", kultaisen mahdollisuuden, jolloin paino putoaa helposti ja reippaasti. Ja sitten uusilla kierroksilla onkin vaikeampaa..

Kyllästyttää tämä väsynyt ja plösö olo, mutta arveluttaa, että putoaako paino enää karpaten. Kokemuksia?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi myös kuulla

Vierailija
2/58 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se liity karppaukseen vaan rasvasolut kun ovat venyneet niin on vaikeempaa millään keinolla. just toi jojoilu tekee sen. kyllä sen silti pois saa jollain keinolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se liity karppaukseen vaan rasvasolut kun ovat venyneet niin on vaikeempaa millään keinolla. just toi jojoilu tekee sen. kyllä sen silti pois saa jollain keinolla

Ei kyllä johdu mistään rasvasolujen venymisestä

Vierailija
4/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii, kyllä se toimii.

Tiedä monennenko kerran karppaan, ja nyt kahdessa viikossa lähtenyt kolme kiloa. Mutta mulla kyllä on mitä lähteäkin. Nyt on taas motivaatio huipussaan.

Vierailija
5/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

N:nnellä?? :DD

Vierailija
6/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kyllä ei toimi uudelleen aloitettuna :( Koitin vieläpä ketoosidieettiä, ei siltikään. Olo on tosin selkeämpi ja siksi parempi, joten jatkan.

Vierailija
7/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii se. Ennemminkin ikä ja naisilla vaihdevuosien ylittäminen voi tehdä sen hitaammaksi, mutta toimii silti.

Vierailija
8/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N:nnellä?? :DD

Voihan sen ilmaista noinkin 😁

Vierailija
9/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan karppaus on se laihdutusmuoto josta helpoimmin sorrutaan, koska kukaan ei jaksa pitkään pysyä niin yksipuolisella ruokavaliolla. Eli se vanha kunnon elämäntapamuutos jossa opetellaan pysyvästi toimivat syömätavat on ratkaisu jojoiluun. Karppaus voi auttaa kertyneen painon pudottamisessa, mutta siihen löytyy terveellisempiäkin metodeja. Kasviksia kehiin!

Vierailija
10/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä syön kasviksia, vaikka karppaankin. ja kovia rasvoja en kyllä kykene mättämään suuhuni, sen verran kauan eletty virallisterveellisesti ja uskon, ettei se verisuonille hyvää tee. karppaan siltikin.

Vierailija
11/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan karppaus on se laihdutusmuoto josta helpoimmin sorrutaan, koska kukaan ei jaksa pitkään pysyä niin yksipuolisella ruokavaliolla. Eli se vanha kunnon elämäntapamuutos jossa opetellaan pysyvästi toimivat syömätavat on ratkaisu jojoiluun. Karppaus voi auttaa kertyneen painon pudottamisessa, mutta siihen löytyy terveellisempiäkin metodeja. Kasviksia kehiin!

Höpö höpö 😀 vai yksipuolinen.

Meitä on paljon, jotka ovat karpanneet jo vuosia vailla mitään ongelmia, koska sehän on niin monipuolinen ja terveellinen ruokavalio!

Kitudieetit on yksipuolisia, ei karppaus.

Vierailija
12/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä hiton takia sä vedät tuollaisia kuureja n kertaa? Etkö ole oppinut mitään niistä n:stä kerrasta kun olet lihonut takaisin?

Vierailija
13/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsetkin sanoi, että nyt meillä on suklaatakin jäljellä, kun mä en sitä enää syö. Eli todellisuudessa tää mun karppauksen teho perustuu siihen, että paljon höttöä jää pois. Pullat, karkit jätskit, cokikset..

Vierailija
14/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, lihavuus vaan yleistyy. Kannattaa kannustaa niitä, jotka edes yrittävät. Ja kyllä se viiden kilon rykäisy alaspäin edes silloin tällöin auttaa estämään, ettei tarvi yrittää sataa kiloa tiputtaa.

Vierailija
15/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsetkin sanoi, että nyt meillä on suklaatakin jäljellä, kun mä en sitä enää syö. Eli todellisuudessa tää mun karppauksen teho perustuu siihen, että paljon höttöä jää pois. Pullat, karkit jätskit, cokikset..

Hötön poisjättäminen toimii aina, mutta ei siihen mitään karppauksia tarvita. Päinvastoin, rasvan mättäminen voi tuhota ne terveyshyödyt mitä lahtumisesta saa.

Vierailija
16/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en mätä rasvaa, ei pysty eikä kykene. Hullulta kuulostaakin.

Vierailija
17/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis pöpsis. 

Uusi tutkimus: Karppaus tehokkain dieetti

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/2012072615886847

Karppaus ei ole mitään yksipuolista ja nimenomaan kasviksia siihen sopii vaikka kuinka paljon. Karppaus karsii pois hiilaripitoisimmat viljat ja juurekset, mutta suurin osa vihanneksista on ihan käypää ravintoa. Viljoissa ja tärkkelysjuurikkaissa ei ole mitään erityisiä terveyshyötyjä, joita ei monipuolisesta ruokavaliosta muuten saisi. 

Tuo näkemys karppauksen yksipuolisuudesta perustuu yleensä poikkeuksetta puutteelliseen tietoon ja ennakkoluuloihin. Jostain syystä asioista mitään tietämätön maallikko kuvittelee karppauksen olevan pelkkää punaisella lihalla mässäämistä. Mutta eihän sitä todellisuudessa ole karppaajan pakko syödä ollenkaan, jos ei halua. 

Siinä olet oikeassa, että kuuriluontoinen jojoilu ei auta mitään vaan pitää tehdä elämäntapamuutos. Elämäntapamuutoksena karppaus nimenomaan on ehkä helpoimmasta päästä verrattuna kitudieetteihin, koska siinä ei tarvitse kärsiä jatkuvasta nälästä ja kieltäytymisestä. Kaikki elämäntapamuutokset vaativat opettelua ja tietyn ajanjakson sinnikästä totuttautumista, ennenkuin elämäntavat oikeasti muuttuvat ja juurtuvat pysyviksi. Karppauksen etuna on, että elämäntapana ei tarvitse olla nälkä ja kärsimys.

Vierailija
18/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hötön poisjättäminen toimii aina, mutta ei siihen mitään karppauksia tarvita. Päinvastoin, rasvan mättäminen voi tuhota ne terveyshyödyt mitä lahtumisesta saa.

Täysin perätön ennakkoluulo. Rasvassa ei ole mitään epäterveellistä. Kyseessä on maallikkojen ja jossain määrin ihmedieettejä kaupittelevien kärmeöljykauppiaiden ylläpitämä myytti. Myytin taustalla on maagisen ajattelun "olet mitä syöt" -uskomus. Taikauskoinen mieli kuvittelee, että jos syö läskiä, muuttuu läskiksi ja jos syö norjaa purjoa, muuttuu hoikaksi. Maagisilla uskomuksilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä tiedon ja tieteen tarjoamien käsitysten kanssa, jotka perustuvat kehon prosessien toimintaan. 

Rasva on luonnollinen ja keholle välttämätön perusravintoaine ja lisäksi se on mainio energialähde. Toisin kuin esimerkiksi hiilarit, se ei aiheuta metaboliamuutoksia, kuten aikuisiän diabetestä liitännäisongelmineen. 

Vierailija
19/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä hiton takia sä vedät tuollaisia kuureja n kertaa? Etkö ole oppinut mitään niistä n:stä kerrasta kun olet lihonut takaisin?

En voi puhua ap:n puolesta, mutta kerron omista kokemuksistani.

Ruuhkavuosien kiireessä ei ole aina ihan mahdollista toteuttaa oman hyvinvoinnin kannalta optimaalisesti kaikkea. Esimerkiksi meillä kahden työssäkäyvän aikuisen ja kahden lapsen taloudessa, huomioiden koulut, vuorotyöt, päivähoidot, harrastemenot, erilaiset muut vastuut ja velvoitteet, on ruokahuolto jakautunut kahden aikuisen vastuulle ehkä suhteessa 75:25 puolisoni vastatessa suurimmasta osasta, lähinnä, koska hänellä vuorotyöläisenä on usein kätevimmin aamupäivisin mahdollisuus käydä kaupassa ja tehdä päivän-parin ruoat.

Nythän on niin, että kun itse olen toisinaan yrittänyt karppausdieettiä, niin se useimmiten kyykähtää siihen, että itselläni ei ole aikaa käydä OMILLA ruokaostoksillani ehkä kertaakaan viikon aikana. Eikä minulla ole välttämättä aikaa tehdä OMIA karppausruokiani siinä ohessa, kun puoliso tekee muun perheen "normaaliruoat". Nälkään on kuitenkin syötävä sitä, mitä sattuu tarjolla olemaan. Hyvällä lykyllä olen karpannut kuukauden, heikommissa tilanteissa se kestää viikon tai kaksi, kunnes lopahtaa. Ei itse dieetin, vaan olosuhteiden vuoksi. Karppaaminen onnistui täydellisesti ja pitkäkestoisesti ennen lapsiperhearkea, mutta tässä on ollut nyt pakko taantua puuro-mysli-leipä-pasta -kurimukseen ja se näkyy myös vaa'alla ja vyötäröllä.

Yksi osatekijä on tietysti puolison täydellinen haluttomuus huomioida terveyttäni ja hyvinvointiani, häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta. Hän kuvittelee kai yhä kymmenen vuoden jälkeen, että karppaus tarkoittaa sitä, että en vain ota perunamuusia jauhelihakastikkeen kera. Hän on suoraan ilmoittanut, ettei aio harkitakaan minkäänlaisia karppausruokia, että minä saan hoitaa kokonaan omat syömiseni jos ei kelpaa peruspasta. Ja sillä mennään sitten. 

Vierailija
20/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin perätön ennakkoluulo. Rasvassa ei ole mitään epäterveellistä. Kyseessä on maallikkojen ja jossain määrin ihmedieettejä kaupittelevien kärmeöljykauppiaiden ylläpitämä myytti. Myytin taustalla on maagisen ajattelun "olet mitä syöt" -uskomus. Taikauskoinen mieli kuvittelee, että jos syö läskiä, muuttuu läskiksi ja jos syö norjaa purjoa, muuttuu hoikaksi. Maagisilla uskomuksilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä tiedon ja tieteen tarjoamien käsitysten kanssa, jotka perustuvat kehon prosessien toimintaan. 

Rasva on luonnollinen ja keholle välttämätön perusravintoaine ja lisäksi se on mainio energialähde. Toisin kuin esimerkiksi hiilarit, se ei aiheuta metaboliamuutoksia, kuten aikuisiän diabetestä liitännäisongelmineen. 

Sehän on maagista ajattelua jos mikä että rasvan syöminen laihduttaa. Rasvaa pitää ruokavaliossa jonkun verran olla, mutta monityydyttymättömiä, luonnollisia kasvirasvoja, joita on mm. täysjyväviljassa jota karppaajat välttelevät.