Rokotevastaisuus
Moikka!
Olen viimeisellä kuulla raskaana ja olen miettinyt pääni puhki otanko lapselleni rokotteita vai en. Saisinko monipuolisia kommenteja rokotteita vastaan ja niiden puolesta.
Kommentit (41)
Lapsi mukaan rokotusohjelmaan. Ne kaikkein vanhimmat ja hyväksi todetut rokotteet ovat turvallisia. Suomi taravitsee jatkossakin hyvän rokotekattavuuden, jotta taudit pysyvät poissa. Kriittisyys kannattaa kohdistaa noihin uudempiin ja testaamattomiin tai johonkin tavalliseen flunssarokotteeseen. Kun vauva on terve ja normaalin vastustuskyvyn omaava, ei ole vaaraa rokoteohjelman rokotteista, mutta samalla voit jättää flunssahöpötykset ottamatta.
Mä haluaisin vielä jatkaa tuosta tuberkuloosista... Googlasin vähän, ja vastaan tuli juttu vuodelta 2013, jossa kerrottiin tuberkuloositartuntojen koko ajan vähentyneen. Suora lainaus: "Väheneminen johtuu siitä, että tähän asti suurin osa tuberkuloositapauksista on todettu vanhuksilla, joilla lapsuuden- tai nuoruudenaikainen tuberkuloositartunta on aktivoitunut vastustuskyvyn heikkenemisen myötä. Kun lapsuudessaan tuberkuloositartunnan saaneiden vanhusten määrä vähenee, myös taudin ilmaantuvuus vähenee." http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/tuberkuloositartunnat-vahene…
Tuberkuloosi.fi-sivuston mukaan tartuntoja on tällä hetkellä alle 250 vuodessa. Tuolloin vuonna 2013 niitä sanottiin olleen alle 300. http://tuberkuloosi.fi/medialle/tietopaketti/ Että en nyt oikein tiedä, mitkä ovat ne perusteet, joiden mukaan koko väeston calmetointi pitäisi aloittaa!
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin vielä jatkaa tuosta tuberkuloosista... Googlasin vähän, ja vastaan tuli juttu vuodelta 2013, jossa kerrottiin tuberkuloositartuntojen koko ajan vähentyneen. Suora lainaus: "Väheneminen johtuu siitä, että tähän asti suurin osa tuberkuloositapauksista on todettu vanhuksilla, joilla lapsuuden- tai nuoruudenaikainen tuberkuloositartunta on aktivoitunut vastustuskyvyn heikkenemisen myötä. Kun lapsuudessaan tuberkuloositartunnan saaneiden vanhusten määrä vähenee, myös taudin ilmaantuvuus vähenee." http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/tuberkuloositartunnat-vahene…
Tuberkuloosi.fi-sivuston mukaan tartuntoja on tällä hetkellä alle 250 vuodessa. Tuolloin vuonna 2013 niitä sanottiin olleen alle 300. http://tuberkuloosi.fi/medialle/tietopaketti/ Että en nyt oikein tiedä, mitkä ovat ne perusteet, joiden mukaan koko väeston calmetointi pitäisi aloittaa!
Rahasta on kyse. THL:n Eerolan aikana esimerkiksi infulenssarokotteiden ostomäärät ovat nousseet noin 0,4 miljoonasta annoksesta 1,7 miljoonaan annokseen. Vaikuttavuus eli teho ollut järjestään erittäin huono, noin 30-40%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahasta on kyse. THL:n Eerolan aikana esimerkiksi infulenssarokotteiden ostomäärät ovat nousseet noin 0,4 miljoonasta annoksesta 1,7 miljoonaan annokseen. Vaikuttavuus eli teho ollut järjestään erittäin huono, noin 30-40%
Anteeksi, rahasta on kyse MISSÄ? Jos tb-tartuntoja on vähän ja määrä on koko ajan ollut laskusuuntainen, mihin sitä rokotetta tarvitaan? Siihen nyt kaipaisin perusteluja, en puhetta rahasta. Riskiryhmät rokotetaan, koska muilla tartunnan riski on niin pieni.
Ja vielä tuolta tuberkuloosi.fi-sivustolta...
"Onko tuberkuloosiin rokotetta?
Tuberkuloositartuntaa ei voida estää rokottein. BCG-rokotus suojaa alle 5-vuotiaita lapsia tartunnan jälkeen tuberkuloosin vakavilta tautimuodoilta. Rokotteen suoja keuhkotuberkuloosia vastaan on vähäisempi. Suojan kesto on eri tutkimuksissa vaihteleva (5-40 vuotta). Kaikkien vastasyntyneiden BCG-rokotus lopetettiin Suomessa 9/2006, jolloin siirryttiin riskiryhmien rokottamiseen. Syntyvän lapsen rokotustarve arvioidaan THL:n ohjeiden mukaan äitiysneuvolassa: http://www.thl.fi/fi_FI/web/rokottajankasikirja-fi/bcg-rokotukset
Tuberkuloosiin kehitetään maailmalla uusia, turvallisempia ja parempia rokotteita."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eerola = Eskola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, rahasta on kyse MISSÄ? Jos tb-tartuntoja on vähän ja määrä on koko ajan ollut laskusuuntainen, mihin sitä rokotetta tarvitaan? Siihen nyt kaipaisin perusteluja, en puhetta rahasta. Riskiryhmät rokotetaan, koska muilla tartunnan riski on niin pieni.
Kyse on tulonsiirrosta veronmaksajilta rokotevalmistajille, THL:n avustuksella ja entisen rokoteohjelman päällikön, nykyisen THL:n pääjohtajan suosittelemana ja lobbaamana. Pitää siis luoda pelote, johon ihmiset ottavat rokotteita, kuten puutiaisaivokuumeseen ja sama pätee myös tubiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan osan, mutta en automaattisesti kaikkia rokotusohjelmaan kuuluvia. Eli jos tauti on joko ei järin vakava tyyliin tuhkarokko, tai sellainen jonka saaminen Suomessa on äärimmäisen epätodennäköistä, jätän rokotteen väliin.
Tuhkarokkoko epätodennäköinen Suomessa eikä järin vakava?? Missä todellisuudessä oikein elät?
Tuhkarokkoa on maailmalla todella paljon ja se tarttuu helposti. Hoitokeinoa ei ole. Riittää yksi tartunnan saanut lapsesi lähettyvillä Alepassa, bussissa tms. ja se on menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tuhkarokko oli hetken aikaa käytännössä kokonaan hävitetty Suomesta, kunnes rokottamattomien lasten määrä on lisääntyi. Joissain kunnissa ei täyty 95% vaadittava suoja ja tämä uhka arvioidaan vakavaksi. Rokottamattomuus ei vaaranna ainoastaan sun lasta, se vaarantaa myös muut.
Pelottelua. Tilastojen mukaan ihan kaikki tartuntataudit mukaanlukien vuonna 2016 kuoli 255 ihmistä. Ikäluokassa 0v ei yhtään, ikäluokassa 1-4 v. yksi ja ikäluokissa 5-14 ei yhtään, 15-19 yksi, 20-24 kaksi, 25-34 ei yhtään. Eli aika hemmetin pieni todennäköisyys on kuolla yhtään mihinkään tartuntatautiin.
Tuhkarokkovirus voi vahingoittaa keskushermostoa. Pelätyin komplikaatio on aivotulehdus, jonka saa noin yksi tuhannesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tuhkarokko oli hetken aikaa käytännössä kokonaan hävitetty Suomesta, kunnes rokottamattomien lasten määrä on lisääntyi. Joissain kunnissa ei täyty 95% vaadittava suoja ja tämä uhka arvioidaan vakavaksi. Rokottamattomuus ei vaaranna ainoastaan sun lasta, se vaarantaa myös muut.
Pelottelua. Tilastojen mukaan ihan kaikki tartuntataudit mukaanlukien vuonna 2016 kuoli 255 ihmistä. Ikäluokassa 0v ei yhtään, ikäluokassa 1-4 v. yksi ja ikäluokissa 5-14 ei yhtään, 15-19 yksi, 20-24 kaksi, 25-34 ei yhtään. Eli aika hemmetin pieni todennäköisyys on kuolla yhtään mihinkään tartuntatautiin.
Tuhkarokkovirus voi vahingoittaa keskushermostoa. Pelätyin komplikaatio on aivotulehdus, jonka saa noin yksi tuhannesta.
Aika moni muukin voi vahingoittaa keskushermostoa. Esimerkiksi aspartaami liikaa syötynä. Aivokalvontulehdus on vakava, mutta harvoin johtaa pysyviin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen niin, että jos immonologiaan erikoistunut lääkäri, joka on erikoistunut alalleen 12 vuotta, rokottaa itsensä ja lapsensa niin teen myös minä.
Jää vain kysymys saako lääkärit ja tavan pulliaiset saman rokotteen?
Voin sanoa, että ulkomaalaisten lisääntyessä myös tubi lisääntyy. Olen töissä kotihoidossa sellaisella alueella jossa asuu paljon ulkomaalaisia ja 80 asiakkaasta 4 on tuberkuloosi ja kaikki ulkomaalaisia, jotka tod. Näköisesti sen saanut omassa kotimaassaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni muukin voi vahingoittaa keskushermostoa. Esimerkiksi aspartaami liikaa syötynä. Aivokalvontulehdus on vakava, mutta harvoin johtaa pysyviin ongelmiin.
Aivotulehdus ja aivokalvontulehdus on kaksi eri asiaa.
Ja kyllä aika moni lääkekin voi väärinkäytöllä vahingoittaa keskushermostoa, ongelmaahan ei ole kun käytät oikein. Mitä sulla oli tällä tarkoitus osoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa, että ulkomaalaisten lisääntyessä myös tubi lisääntyy. Olen töissä kotihoidossa sellaisella alueella jossa asuu paljon ulkomaalaisia ja 80 asiakkaasta 4 on tuberkuloosi ja kaikki ulkomaalaisia, jotka tod. Näköisesti sen saanut omassa kotimaassaan
No, tilastojen mukaan se on kuitenkin vähentynyt. Johtuu siitä, että rokoteohjelman ansioista on vähemmän ihmisiä, joilla tartunta on. Kuten tuolla edellisellä sivulla selitettiin, aikaisemmin valtaosa tubitartunnoista oli niitä, joissa lapsena sairastettu tubi aktivoitui vanhuksena uudelleen. Nyt näitä tartuntoja on aina vain vähemmän, koska noiden lapsena sairastaneiden määrä on enää pieni. Nyt suurin ryhmä taitaa olla ulkom aalaiset, mutta heidän lapsensa calmetoidaan. Tubi ei tartu helposti, joten ei-riskiryhmät eivät ole sen kummemmassa vaarassa. Jos katsotte WHO:n tuberkuloosikarttoja, naapurimaamme Venäjä on maa, jossa esiintyy enemmän tuberkuloosia kuin monessa kehitysmaassa. Venäläiset ovat myös suurin m a a h a n m u u t t a j a r y h m ä Suomessa, heitä on tullut paljon jo 90-luvulla (esim. inkerinsuomalaiset), mutta silti tb-tartuntojen määrä on koko ajan laskenut, ja vauvojen calmetointi lopetettiinkin vuonna 1996.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen niin, että jos immonologiaan erikoistunut lääkäri, joka on erikoistunut alalleen 12 vuotta, rokottaa itsensä ja lapsensa niin teen myös minä.
Miksi jää? Lääkärin ovat tavan pulliaisia.
Minä rakastan lapsiani niin paljon, että rokotutan rokotusohjelman mukaiset rokotteet ja tarvittaessa muitakin. En halua pahimmassa tapauksessa menettää kumpaakaan, enkä lievimmässäkään tapauksessa halua lapseni kärsivän kun sen kärsimyksen voi helposti välttää.
Lisäksi se, että rokotutan nämä terveet lapseni niin jonkun toisen lapsi jota ei voida rokottaa on paremmassa turvassa.
Tässä oli melko tunteikkaat mutta rehelliset perustelut sille miksi rokotutan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tällaisessa asiassa ole. Lääkäri se piikin eliitinkin suoneen pistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tällaisessa asiassa ole. Lääkäri se piikin eliitinkin suoneen pistää.
Ei ainakaan rokotteita 🤔
Vierailija kirjoitti:
Itse otan osan, mutta en automaattisesti kaikkia rokotusohjelmaan kuuluvia. Eli jos tauti on joko ei järin vakava tyyliin tuhkarokko, tai sellainen jonka saaminen Suomessa on äärimmäisen epätodennäköistä, jätän rokotteen väliin.
.
Tuhkarokko on vakava tauti, ihan vain tiedoksi. Laita ne folioaivosi hyllylle.