Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekstiviesti TE-toimistolta

Vierailija
05.11.2018 |

" Hyvä tyänhakija, yritin tavoittaa sinua puhelimitse, soitan sinukle huomenna uudelleen. Soitan sinulle huomenna uudelleen 0295-alkuisesta numerosta , terveisin Uudenmaan Te-toimisto.

Merkillistä ettei puhelintiedoissani ole mitään ei-vastatut osiossa, eli koska minulle on soitettu.
"Huomenna" tulee siis soitto johonkin random-aikaan, joten oltava tarkkana koska mahdoton tietää etukäteen tai varautua koska soittoaikaa ei jostain kumman syystä mainita. Huomenna.
Lisäksi olemme näköjään tehneet sinunkaupat tekstiviestin perusteella.
Soittajaa ei puolestaan ole mitenkään yksilöity, kuka Te-toimiston sinunkaupat kanssani tehneestä ihmisistä on minua yrittänyt tavoittaa.
Ihan yimalkaista kohtelua työnhakijaa kohtaan. Asiantuntijan nimi vähintään tulee olla tekstiviestissä kuka tavoittelee ja miksi ja mihin aikaan ottaa uudelleen yhteyttä.

Kommentit (202)

Vierailija
181/202 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On joitain pieniä hetkiä päivässä jolloin ei pysty vastata, jos ei tiedä puhelun kellonaikaa.

Kuten?

Esimerkiksi suihku, autolla ajo, kaupan kassalla tms asioiminen, lääkärikäynti jne. Eikö työtön saa tehdä tällaisia asioita?

Me kaikki töissäolevathan teemme juuri noita asioita työaikana, miksi ei siis työtönkin?

Työssäollessa on olemassa selkeä työaika. Ymmärrät varmaan eron siihen että sinun oletetaan olevan koko ajan varpaisilla ettet missaa jotain tiettyä tärkeää puhelua minkä ajankohtaa on mahdoton ennalta tietää.

Toimistoaikana ne soittaa. Eli 8-16 välisenä aikana. Eli ei ole mitenkään vaikea varautua. Tai en tiedä millainen työtön sinä olet, minä olen tuolloin klo 8 jo kengät jalassa ja koiran kanssa lenkillä ja suihkut käytynä. Vessakäynnit on sen verran lyhyitä jopa minulla IBS-potilaalla että hemmetin huonoa tuuria saa olla jos puhelin soi silloin eikä ehdi vastaamaan.

Minulle on kerran soittanut työkkärin täti kun olin lääkärissä. Sanoin lääkärille heti vastaanoton aluksi, että valitettavasti joudun puhelimeeni vastaamaan jos se soi, koska odotan puhelua työkkäristä. Kun se sitten soi, sanoin vaan "anteeksi, olen lääkärissä, voitko soittaa myöhemmin uudestaan" ja se tietysti sopi hyvin.

Kaupassa ei ole mikään pakko käydä juuri sinä päivänä kun puhelua odottaa. Ainakin minä kykenen kauppareissuni ihan ennakoimaan ja kotivaraa on sen verran että kauppareissu voi myös odottaa päivän, pari.

Tässäkin ketjussa näkee että isolla osalla työttömistä on kyllä elämänhallinta hakusessa ja isosti onkin.

Minäpä se olen niin kunnon työtön, että en edes käy vessassa koko päivänä kun odotan sitä soittoa ja tuijotan herkeämättä puhelinta.  Kyllä se yksi päivä aina vaipoissa menee. Ihme vikinää ja elämänhallinta ISOSTI hakusessa jos ei moiseen pysty yhtenä päivänä - virka-ajan puitteissa. 

Vierailija
182/202 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi soitto menee ohi, kun et tiedä, että soittavat. Seuraavaan vastaamattomaan saatkin sitten kertoa selityksenä ihan mitä tahansa, mutta kolme kuukautta vietät työttömyysturvatta.

Jos esimerkiksi missaat lääkärin soittoajan, saat turhaan odottaa toista soittoa. TE-toimisto puolestaan vaatii selvitystä vastaamattomasta puhelusta ja olet hävinnyt matsin. On hyvä huomata, että jos TE-toimiston soiton tullessa puhut vaikka potentiaalisen työnantajan kanssa, etkä saa töitä sen puhelun johdosta, olet menettänyt tukesi, kun et vastannut työkkärin soittoon.

Ihmisille saattaa tulla muitakin puheluita, joihin KANNATTAA vastata, kuten esimerkiksi kutsu töihin. Aina ei voi tietää, kuka soittaa. Lukemattomattomat kerrat olen vastannut tietämättäni puhelinmyyjälle, kun olen odottanut haastattelukutsua työnantajilta.

Täytyy toivoa, että jokainen tajuaisi, että aina ei voi vastata, vaikka kuinka haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/202 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Lainsäätäjä edellyttää yhteydenottoa tietyin välein eli ketään ei voi karsia. Jokainen 3 kk työttömänä ollut tarvitsee erityistä tukea, vaikka itse olisi eri mieltä."

Mitä ihmettä minä juuri luin.

Lainsäätäjä päättää että tavitset erityistä tukea vaikka itse olisit eri mieltä.

Ja mitähän se erityinen tuki käytännössä on?

Täällä osa (moni) tuntuu ajattelevan että se tuki on kontrollointia ja sanktioita, eihän sellainen ole tukea, tuki kannustaa ja auttaa toisin kuin potentiaalisena rikollisena pitäminen ja ihmisarvon kieltäminen.

Ja en ole työtön. Olen kyllä ollut joskus mutta muistini ei ole valikoiva, muistan yhä miltä joidenkuiden julma asenne tuntui, ikinä en aio itse siihen syyllistyä.

Asiakashan saa itse kertoa, mitä tarvitsee! Hän saa valita suunnitelmaan tehtäviä, joiden katsoo edistävä työllistymistään. Asiantuntija valitsee sitten apunaan sellaisia palveluja, joista on apua. Ja kyllä, osallistumista kontrolloidaan ja työtön kokee sen ikävänä. Maailmassa kaikki ei voi olla kivaa.

No ei se ihan tuolla tavalla käytännössä toimi. TE-toimiston tuki on luokkaa jätettyäni soittopyynnön, minulle soitettiin viikon päästä (pahoiteltiin kyllä kiirettä). Kyselin myös itselleni sopivista työllisyyttä edistävistä koulutuksista (olen talousalan asiantuntija ammatiltani) ja postitse sain esitteitä tyyliin kaivinkoneneenkuljettajan koulutus ja kursseja lakimiehille. Ihan yhtä tyhjän kanssa koko palvelu!

Vierailija
184/202 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt verrataan puhelimen päivystämistä töissä ja työttömänä, niin onhan se nyt ihan eri tilanne. Jos missaa työpuhelun vessassa käymisen takia, niin voi soittaa takaisin, kun tulee vessasta. Tai syömästä, tai missä nyt onkaan ollut - ehkä jopa palaverissa tai muuten töiden takia tavoittamattomissa. Useimmissa tapauksissa tämä ei häiritse puhelun alkuperäistä soittajaa millään tavalla, vaan on ihan odotusten mukainen tilanne, että aina nyt ei vaan saa kaikkia kiinni. Siihen ei bisnekset kaadu, ei ole asiakas vihainen, eikä työsuhde vaarassa. Ja sitten jos ihmisen päätyönä on puhelimeen vastaaminen, on vastaajia yleensä useita, ja yhden ollessa tauolla puhelut menevät muille.

Työtön taas jos missaa sen työkkärin soiton ollessaan vessassa tms, on karenssin vaara, ainakin jos on aiemminkin jo yritetty soittaa. Ei voi soittaa takaisin, voi vain odottaa koska seuraavan kerran soitetaan, ja toivoa ettei silloin ole vessassa. Ja kun joku väitti että 8-16 soittavat, niin kyllä mulle on kerran soitettu joskus vähän ennen kuuttakin! (Se oli tosin sellainen työttömyyden aloituksen kontrollisoitto, ei näitä haastattelujuttuja. Varmaan purkivat jotain ruuhkaa illalla.) Välillä on vaan pakko tehdä muitakin asioita kuin päivystää puhelinta. Pahimmillaan tosi stressaavaa tuollainen, ja seuraukset puhelun missaamisesta ihan eri luokkaa kuin työelämässä.

Miten yksi ja sama työtön onnistuu 3 kertaa missaamaan työkkärin puhelun, vaikka saa tiedon, että huomenna soitetaan? Ja sen jälkeen tulee selvityspyyntö, jossa voi kertoa, että ei nyt vaan kykene vastaaamaan, kun on vessassa, kaupassa, ajaa autoa, on lääkärissä jne.

Kun yksi  kerta ei vielä merkitse mitään, vasta toisen kerran jälkeen aletaan pohtimaan työhaluja. Nämä "en huomannut soittoa" -työttömät on niitä, jotka ei voi tulla te-toimiston infoon, koska on aika eläinkääkärille, sovittu mökkikäynti, vatsa kovalla tai löysänä, dementikkomummo kotihoidossa tai marsu kuollut.

Työtön kykenee kuitenkin vastaamaan kaverinsa puheluun vaikka kesken työhaastattelun! Silloin ei ole mitään ongelmia.

Jos on aika eläinlääkärille silloin ei mennä te-toimiston infoon. Asiassa ei ole mitään ongelmaa kun sen ilmoittaa sinne etukäteen.

Vierailija
185/202 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Lainsäätäjä edellyttää yhteydenottoa tietyin välein eli ketään ei voi karsia. Jokainen 3 kk työttömänä ollut tarvitsee erityistä tukea, vaikka itse olisi eri mieltä."

Mitä ihmettä minä juuri luin.

Lainsäätäjä päättää että tavitset erityistä tukea vaikka itse olisit eri mieltä.

Ja mitähän se erityinen tuki käytännössä on?

Täällä osa (moni) tuntuu ajattelevan että se tuki on kontrollointia ja sanktioita, eihän sellainen ole tukea, tuki kannustaa ja auttaa toisin kuin potentiaalisena rikollisena pitäminen ja ihmisarvon kieltäminen.

Ja en ole työtön. Olen kyllä ollut joskus mutta muistini ei ole valikoiva, muistan yhä miltä joidenkuiden julma asenne tuntui, ikinä en aio itse siihen syyllistyä.

Asiakashan saa itse kertoa, mitä tarvitsee! Hän saa valita suunnitelmaan tehtäviä, joiden katsoo edistävä työllistymistään. Asiantuntija valitsee sitten apunaan sellaisia palveluja, joista on apua. Ja kyllä, osallistumista kontrolloidaan ja työtön kokee sen ikävänä. Maailmassa kaikki ei voi olla kivaa.

No ei se ihan tuolla tavalla käytännössä toimi. TE-toimiston tuki on luokkaa jätettyäni soittopyynnön, minulle soitettiin viikon päästä (pahoiteltiin kyllä kiirettä). Kyselin myös itselleni sopivista työllisyyttä edistävistä koulutuksista (olen talousalan asiantuntija ammatiltani) ja postitse sain esitteitä tyyliin kaivinkoneneenkuljettajan koulutus ja kursseja lakimiehille. Ihan yhtä tyhjän kanssa koko palvelu!

Joidenkin, omasta mielestään paremmin tietävien ja ymmärtävien mielestä, tuo on sitä erityistä tukea jota jokainen 3 kuukautta työttömänä ollut tarvitsee. Ja saa.

Vierailija
186/202 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Yksi soitto menee ohi, kun et tiedä, että soittavat. Seuraavaan vastaamattomaan saatkin sitten kertoa selityksenä ihan mitä tahansa, mutta kolme kuukautta vietät työttömyysturvatta.

Jos esimerkiksi missaat lääkärin soittoajan, saat turhaan odottaa toista soittoa. TE-toimisto puolestaan vaatii selvitystä vastaamattomasta puhelusta ja olet hävinnyt matsin. On hyvä huomata, että jos TE-toimiston soiton tullessa puhut vaikka potentiaalisen työnantajan kanssa, etkä saa töitä sen puhelun johdosta, olet menettänyt tukesi, kun et vastannut työkkärin soittoon.

Ihmisille saattaa tulla muitakin puheluita, joihin KANNATTAA vastata, kuten esimerkiksi kutsu töihin. Aina ei voi tietää, kuka soittaa. Lukemattomattomat kerrat olen vastannut tietämättäni puhelinmyyjälle, kun olen odottanut haastattelukutsua työnantajilta.

Täytyy toivoa, että jokainen tajuaisi, että aina ei voi vastata, vaikka kuinka haluaisi.

Nyt en ymmärtänyt mitä tarkoittaa "jos puhuu potentiaalisen työnantajan kanssa eikä saa töitä te-toimiston puhelun johdosta johon ei vastaa ja siksi menettää tuet".

Vierailija
187/202 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä säädetään, että työttömällä on oltava puhelin?

Vierailija
188/202 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Nyt en ymmärtänyt mitä tarkoittaa "jos puhuu potentiaalisen työnantajan kanssa eikä saa töitä te-toimiston puhelun johdosta johon ei vastaa ja siksi menettää tuet".

En minäkään ymmärrä. Siis työtön puhuu potentiaalisen työnantajan kanssa, ei vastaa te-toimistosta samaan aikaan tulevaan puheluun ja sen takia ko työnantaja päättää olla palkkaamatta häntä (miten niin juuri sen takia?) ja lisäksi te-toimisto määrää karenssin koska työtön on ollut estynyt vastaamaan puheluun kun on ollut työhaastattelutilanteessa?

En todellakaan ymmärrä logiikkaa.

Vierailija
189/202 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne aina soita luvatusti seuraavana päivänä vaikka tekstiviestissä niin lukeekin. Se vasta on stressaavaa, en minä halua olla neljän seinän sisällä päivästä toiseen odottamassa mahdollista puhelua. En halua enkä pysty puhumaan mitään virallisia puheluita kaupassa, bussissa, kadulla kulkiessani, yms.

Vierailija
190/202 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko odotettu puhelu on tullut vai vieläkö piinaava odotus jatkuu?

Vierailija
191/202 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

En minäkään ymmärrä. Siis työtön puhuu potentiaalisen työnantajan kanssa, ei vastaa te-toimistosta samaan aikaan tulevaan puheluun ja sen takia ko työnantaja päättää olla palkkaamatta häntä (miten niin juuri sen takia?) ja lisäksi te-toimisto määrää karenssin koska työtön on ollut estynyt vastaamaan puheluun kun on ollut työhaastattelutilanteessa?

En todellakaan ymmärrä logiikkaa.

Et(te) ole ainut.

Vierailija
192/202 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä ei pidä haukkua tai ajatella että "kaikki työttömät ovat samanlaisia ". Ovatko kaikki työssäkäyvät samanlaisia, lokeroitavissa?

Työttömyys on jo itsessään ihmiselle iso kriisi ja syö omanarvontuntoa. Itsetunto ja identiteetti ovat äärimmilleen koetuksella, hyvin usein. Siihen ei tarvita lisäksi mammapalstan tai muiden ulkopuolisten haukkumista ja arvostelua.

Tiesittekö että työttömyyttä voi jopa ylläpitää sillä, että tuomitsee työttömät (yleensä tätä tehdään tietenkin vain oman egon nostatuksen takia)? Ulkopuolinen arvostelu ei ainakaan paranna työnsaantimahdollisuuksia vaan masentaa. Ihminen alkaa pelätä ja käpertyä itseensä. On varmasti sellaisia työttömiä jotka haluavat vain oleskella mutta valtaosalle työttömyys ei ole mikään oma valinta eikä siitä todellakaan kaipaa haukkuja.

Ohi aiheen, sorry.

Ps en ole työtön, olen kyllä joskus ollut ja pisimmillään yli vuoden. Hain itse omat työpaikkani oman kiinnostuksen perusteella ja työkkärin määräämiä paikkoja olin hakenut jo ennenkuin määräys tuli :D  puheluitakin missasin mutta kävin paikan päällä kyselemättä ja sanoivat että eipä heillä lisättävää työllistymiseni metodeihin ole, ja kehottivat pyytämään apua jos tarvitsen. Hyvää palvelua.

Paitsi että kävi sama kuin jollain muullakin, että 2v työttömyyden loppumisen jälkeen tuli automaattilappu jossa käskettiin päivittämään työnhakusuunnitelma ja ottamaan yhteyttä, muuten päiväraha lakkautetaan. Kävin taas moikkaamassa työkkäriä kun en puhelimella saanut kiinni ja kysyin voiko lakkauttaa päivärahaa, jota ei saa ja onko vaki työpaikassa tosiaan päiviteltävä työnhakusuunnitelmia, pomo ei tykkäisi. Nauroivat ja laittoivat automaattilausuntoa perään; ei oikeutta työttömyyspäivärahaan koska on kokoaikatyössä. Oh really..

Go, työkkäri!😁👍🏻

Vierailija
193/202 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on automaattiviesti, ei niitä erikseen kirjoiteta, joten ei niissä ole mitään tietyn henkilön nimeä.

Aikaisemmin oli teitittelymuoto, jolloin asiakkaat tulkitsivat sen monikoksi ja suuttuivat, että miksi samalla viestillä yritetään lähestyä monia...

Mikäli sinulla on huomenna työhaastattelu tai testaus, voit laittaa siitä veistin te-toimiston kirjaamoon. Muussa tapauksessa olet joka tapauksessa työmarkkinoiden käytettävissä koko päivän eli tavoitettavissa virka-aikana.

Mikäli haluat reklamoida, voit hankkia omalta operaattoriltasi listan saapuneista puheluista. Mikäli tuota soittoa ei siellä näy, niin olet vahvoilla. Harmillisen usein eli käytännössä aina se sieltä operaattorin tiedoista on löytynyt.

Ei operaattorit toimita listaa saapuneista puheluista.  Itse soittamistasi vain, koska ne on laskutuksen peruste.

Vierailija
194/202 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On joitain pieniä hetkiä päivässä jolloin ei pysty vastata, jos ei tiedä puhelun kellonaikaa.

Kuten?

Esimerkiksi suihkussa. 

Vierailija
195/202 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas vanha ketju, anteeksi, minkähän ihmeen takia tämä oli erityisen esillä..

Mutta nostoa vaan!

Vierailija
196/202 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaudu sinne TE-toimiston omapalveluun ja lähetä sieltä viesti, jossa kysyt onko sinua tavoiteltu ja selität miksi et ole voinut vastata.  Kyllä niihin työkkärin täteihin yhteyden saa, ja voi myös tehdä yhteistyötä niiden kanssa.  Ei ne vihollisia ole, jos et itse niitä sellaisiksi koe ja tee.

Vierailija
197/202 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on 6 vuotta vanha niin en tiedä onko te-toimiston tyyli muuttunut vuosien saatossa, mutta ainakin nyt, jos et vastaa soittoon, tulee tekstiviesti jossa on uusi soittoaika kellonaikoineen. Ei tarvii kytätä päiväkausia. Ja aina soittavat ihan ajallaan. Jos annettu aika ei sovi, voit käydä vaihtamassa sen oma asioinnissa ilman selityksiä siitä, miksi vaihdat ajan. Ihan asiallista palvelua oon saanu koko ajan mitä nyt olen työttömänä ollut. Toki työvuosia takana yli 30v, joten ei voi kukaan ajatella, että olen työtävieroksuva kansalainen ja yritän tehdä kaikkeni, ettei te-keskus saa kiinni ja patista töihin :D

Vierailija
198/202 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sulla on varaa nillittää jostain kellonajoista ja sinunkaupoista?

Vierailija
199/202 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on automaattiviesti, ei niitä erikseen kirjoiteta, joten ei niissä ole mitään tietyn henkilön nimeä.

Aikaisemmin oli teitittelymuoto, jolloin asiakkaat tulkitsivat sen monikoksi ja suuttuivat, että miksi samalla viestillä yritetään lähestyä monia...

Mikäli sinulla on huomenna työhaastattelu tai testaus, voit laittaa siitä veistin te-toimiston kirjaamoon. Muussa tapauksessa olet joka tapauksessa työmarkkinoiden käytettävissä koko päivän eli tavoitettavissa virka-aikana.

Mikäli haluat reklamoida, voit hankkia omalta operaattoriltasi listan saapuneista puheluista. Mikäli tuota soittoa ei siellä näy, niin olet vahvoilla. Harmillisen usein eli käytännössä aina se sieltä operaattorin tiedoista on löytynyt.

Ei operaattorit toimita listaa saapuneista puheluista.  Itse soittamistasi vain, koska ne on laskutuksen peruste.

Oikeastiko? Kyllä minä olen saanut listan saapuneista puheluista pelkällä pyynnöllä. Eikä tarvinnut olla edes rikostutkinta.

Vierailija
200/202 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on 6 vuotta vanha niin en tiedä onko te-toimiston tyyli muuttunut vuosien saatossa, mutta ainakin nyt, jos et vastaa soittoon, tulee tekstiviesti jossa on uusi soittoaika kellonaikoineen. Ei tarvii kytätä päiväkausia. Ja aina soittavat ihan ajallaan. Jos annettu aika ei sovi, voit käydä vaihtamassa sen oma asioinnissa ilman selityksiä siitä, miksi vaihdat ajan. Ihan asiallista palvelua oon saanu koko ajan mitä nyt olen työttömänä ollut. Toki työvuosia takana yli 30v, joten ei voi kukaan ajatella, että olen työtävieroksuva kansalainen ja yritän tehdä kaikkeni, ettei te-keskus saa kiinni ja patista töihin :D

Sen ajan voi vaihtaa itse vain silloin, kun se on annettu ajanvarausjärjestelmän kautta. Tuo ei ole kaikilla käytössä (kallis systeemi verovaroin ylläpidettäväksi). Myös jokainen tekstiviesti maksaa, valtiolla ei ole samanlaisia liittymäpaketteja kuin kansalaisilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme