Tekstiviesti TE-toimistolta
" Hyvä tyänhakija, yritin tavoittaa sinua puhelimitse, soitan sinukle huomenna uudelleen. Soitan sinulle huomenna uudelleen 0295-alkuisesta numerosta , terveisin Uudenmaan Te-toimisto.
Merkillistä ettei puhelintiedoissani ole mitään ei-vastatut osiossa, eli koska minulle on soitettu.
"Huomenna" tulee siis soitto johonkin random-aikaan, joten oltava tarkkana koska mahdoton tietää etukäteen tai varautua koska soittoaikaa ei jostain kumman syystä mainita. Huomenna.
Lisäksi olemme näköjään tehneet sinunkaupat tekstiviestin perusteella.
Soittajaa ei puolestaan ole mitenkään yksilöity, kuka Te-toimiston sinunkaupat kanssani tehneestä ihmisistä on minua yrittänyt tavoittaa.
Ihan yimalkaista kohtelua työnhakijaa kohtaan. Asiantuntijan nimi vähintään tulee olla tekstiviestissä kuka tavoittelee ja miksi ja mihin aikaan ottaa uudelleen yhteyttä.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
"
Lainsäätäjä edellyttää yhteydenottoa tietyin välein eli ketään ei voi karsia. Jokainen 3 kk työttömänä ollut tarvitsee erityistä tukea, vaikka itse olisi eri mieltä."
Mitä ihmettä minä juuri luin.
Lainsäätäjä päättää että tavitset erityistä tukea vaikka itse olisit eri mieltä.
Kyllä. Lainsäätäjä tulkitsee, että jos et työllisty, niin tarvitset erityistä apua. Mitä tässä yhtälössä et ymmärrä? Jos työllistyit, et tarvitse apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Lainsäätäjä edellyttää yhteydenottoa tietyin välein eli ketään ei voi karsia. Jokainen 3 kk työttömänä ollut tarvitsee erityistä tukea, vaikka itse olisi eri mieltä."
Lainsäätäjä päättää että tavitset erityistä tukea vaikka itse olisit eri mieltä.
Ja mitähän se erityinen tuki käytännössä on?
Täällä osa (moni) tuntuu ajattelevan että se tuki on kontrollointia ja sanktioita, eihän sellainen ole tukea, tuki kannustaa ja auttaa toisin kuin potentiaalisena rikollisena pitäminen ja ihmisarvon kieltäminen.
Ja en ole työtön. Olen kyllä ollut joskus mutta muistini ei ole valikoiva, muistan yhä miltä joidenkuiden julma asenne tuntui, ikinä en aio itse siihen syyllistyä.
Asiakashan saa itse kertoa, mitä tarvitsee! Hän saa valita suunnitelmaan tehtäviä, joiden katsoo edistävä työllistymistään. Asiantuntija valitsee sitten apunaan sellaisia palveluja, joista on apua. Ja kyllä, osallistumista kontrolloidaan ja työtön kokee sen ikävänä. Maailmassa kaikki ei voi olla kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinun ole minkään lain mukaan pakko vastata puheluihin, jos et itse niin halua.
Kyllä noihin on vastattava jos ei karenssia halua. Kolmannella soitolla jos ei vastaa niin takuulla jo tulee.
Ei. Kirjallisesti tulee antaa mahdollisuus selvittää työnhakuasiat.
Tämä on tarkistettu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Kyllä. Lainsäätäjä tulkitsee, että jos et työllisty, niin tarvitset erityistä apua.
Mitä tässä yhtälössä et ymmärrä? Jos työllistyit, et tarvitse apua.
Mitä en tässä yhtälössä ymmärrä, on tuo hyökkäävän holhoava, alentuva ja tyly asenne.
Mikä maaginen aika tuo 3 kk muka on kun kunnollista työpaikkaa nykytyömarkkinoilta metsästetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joitain pieniä hetkiä päivässä jolloin ei pysty vastata, jos ei tiedä puhelun kellonaikaa.
Voi sentään. Ota se puhelin mukaan sinne vessaan.
Työtön työnhakija voi olla myös uimahallissa, elokuvissa tai kaupungilla jossa soitto ei kuulu.
Vai, onko kaikki työttömät vaan koko ajan paikallaan. Oma vika sitten jos elämä on tylsää, jos ei itse tee mitään.
Oulussa on työttömille liikuntapassi. Sillä saa käydä ilmaiseksi esimerkiksi uimahallissa toimistoaikoina.
Saako työtön käyttää kyseistä liikuntakorttia lainkaan jos hänen on oltava puhelimen ääressä valmiudessa toimistoajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Täällä osa (moni) tuntuu ajattelevan että se tuki on kontrollointia ja sanktioita, eihän sellainen ole tukea, tuki kannustaa ja auttaa toisin kuin potentiaalisena rikollisena pitäminen ja ihmisarvon kieltäminen.
Ja en ole työtön. Olen kyllä ollut joskus mutta muistini ei ole valikoiva, muistan yhä miltä joidenkuiden julma asenne tuntui, ikinä en aio itse siihen syyllistyä.
Asiakashan saa itse kertoa, mitä tarvitsee! Hän saa valita suunnitelmaan tehtäviä, joiden katsoo edistävä työllistymistään. Asiantuntija valitsee sitten apunaan sellaisia palveluja, joista on apua. Ja kyllä, osallistumista kontrolloidaan ja työtön kokee sen ikävänä. Maailmassa kaikki ei voi olla kivaa.
Totta, maailmassa kaikki ei voi olla "kivaa", mutta voi olla järkevällä toimintapohjalla.
Oma asiointi-sivuilla kun ilmoittaudutaan työttömäksi saattaa käydä niin että valmiiksi työpaikkoja ja toimenkuvia tarjoava valikko ei edes tarjoa ammattinimikettäsi,eikö tunnista sitä -- etkä siitä eteenpäin pääse ellet valitse jotain tarjotuista.
Näin ollen ammatinkuvasi ei vastaa alkujaankaan osaamistasi minkä olet tuosta valikosta pakotettu valitsemaan ja se ei ole tosiaankaan "kivaa", se on pöljää.
[/quote]
Asiakashan saa itse kertoa, mitä tarvitsee! Hän saa valita suunnitelmaan tehtäviä, joiden katsoo edistävä työllistymistään. Asiantuntija valitsee sitten..."
Tämähän ei pidä paikkaansa, että asiakas saa itse kertoa ja että häntä erityisemmin kuunneltaisiin ellei satu helkkarinmoinen onni saada fiksua virkailijaa kohdalleen joka ei lässytä työtöntä syyllistävää pascaa.
Asiakas "saa" valita suunnitelmista , jotka on etukäteen mietitty hänelle ---> rasti ruutuun . Valitse haluatko yrittäjäksi, tarvitsetko koulutusta ,jne -meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Maailmassa kaikki ei myöskään ole reilua. Voi huonolla säkällä saada alentuvan ja osallistumis-kontrolli-aktivointi-jargonia ihan tosissaan lässyttävän "asiantuntijan" soittelemaan kotiinsa.
[/quote]
Aaa, siis ette saaneet kyllin arvokasta lähestymistä, teidän korkeutenne. Sitten ymmärrän tuskanne, arvoisa työtön. Törkeää suorastaan.[/quote]
Aaa, toivottavasti sinä et soita minulle. Koskaan. Missään asiassa.
Jos nyt verrataan puhelimen päivystämistä töissä ja työttömänä, niin onhan se nyt ihan eri tilanne. Jos missaa työpuhelun vessassa käymisen takia, niin voi soittaa takaisin, kun tulee vessasta. Tai syömästä, tai missä nyt onkaan ollut - ehkä jopa palaverissa tai muuten töiden takia tavoittamattomissa. Useimmissa tapauksissa tämä ei häiritse puhelun alkuperäistä soittajaa millään tavalla, vaan on ihan odotusten mukainen tilanne, että aina nyt ei vaan saa kaikkia kiinni. Siihen ei bisnekset kaadu, ei ole asiakas vihainen, eikä työsuhde vaarassa. Ja sitten jos ihmisen päätyönä on puhelimeen vastaaminen, on vastaajia yleensä useita, ja yhden ollessa tauolla puhelut menevät muille.
Työtön taas jos missaa sen työkkärin soiton ollessaan vessassa tms, on karenssin vaara, ainakin jos on aiemminkin jo yritetty soittaa. Ei voi soittaa takaisin, voi vain odottaa koska seuraavan kerran soitetaan, ja toivoa ettei silloin ole vessassa. Ja kun joku väitti että 8-16 soittavat, niin kyllä mulle on kerran soitettu joskus vähän ennen kuuttakin! (Se oli tosin sellainen työttömyyden aloituksen kontrollisoitto, ei näitä haastattelujuttuja. Varmaan purkivat jotain ruuhkaa illalla.) Välillä on vaan pakko tehdä muitakin asioita kuin päivystää puhelinta. Pahimmillaan tosi stressaavaa tuollainen, ja seuraukset puhelun missaamisesta ihan eri luokkaa kuin työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joitain pieniä hetkiä päivässä jolloin ei pysty vastata, jos ei tiedä puhelun kellonaikaa.
Kuten?
Esimerkiksi suihku, autolla ajo, kaupan kassalla tms asioiminen, lääkärikäynti jne. Eikö työtön saa tehdä tällaisia asioita?
Me kaikki töissäolevathan teemme juuri noita asioita työaikana, miksi ei siis työtönkin?
Työssäollessa on olemassa selkeä työaika. Ymmärrät varmaan eron siihen että sinun oletetaan olevan koko ajan varpaisilla ettet missaa jotain tiettyä tärkeää puhelua minkä ajankohtaa on mahdoton ennalta tietää.
Ja työttömänä ollessasi sinun työaikasi on sama kuin työkkärin työaika. Sen tietää jokainen, se on noin klo 8-16. Ei tarvitse olla koko ajan varpaisillaan, vaan etukäteen ilmoitettuna päivänä tuon kyseisen kellonajan.
Minulle on soitettu työkkäristä klo 17.25.
Aiemmin asiakasta tavoiteltiin pari-kolme kertaa ja jos ei tavoitettu lähetettiin pyyntö ottaa yhteyttä tiettyyn päivään mennessä. Sitten tulivat nämä nykyhallituksen lanseeraamat määräaikaishaastattelut ja jokainen työtön piti haastatella kolmen kuukauden välein. Oli se järkevää tai ei. Haastatteluja pitää monessa paikassa tehdä tietty määrä päivässä ja tällöin otettiin käyttöön myös tekstarit, jotta ihmiset tavoitettaisiin nopeammin. Tarkempaa aikaa on vaikea sanoa, kuten tuossa jo aiemmin todettiinkin kun tavoitellaan lukuisia ihmisiä saman päivän aikana ja toisten kanssa puhelu voi venyä pitkäksikin.
Työkkärin ilmoituksiin yhteydenotoista ei ole voinut luottaa enää pitkiin aikoihin. Eihän siellä ole enää vähään aikaan näkynyt mitään arviota että milloin ottavat yhteyttä, toisin kun joskus ennen. Tosin sekin meni koko ajan siihen suuntaan että arvioidusta päivästä heitot oli helposti pari päivää tai jopa kuukausi. Joskus taas se peruttiin kokonaan ja siirrettiin 3kk päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä valitat, huomennahan se soittaa ja saat sitä "yksilökohtaista asiantuntijuutta". Kerta oot työtön, niin sulla on varmasti koko pitkä päivä aikaa päivystää puhelimen luona.
Kyllä taas kitistään ihan tyhjästä ihan vaan kitisemisen ilosta.
Niin että sitten mennään puhelimen kanssa vessaankin eikä käydä suihkussa lainkaan.
En ole itse työtön, mutta ymmärrän kyllä että tuommoinen on työttömälle hankalaa.
Suihkussa voi käydä muunakin aikana kuin juuri tiettynä päivänä klo 9-16. Ei varmaan koko elämä mene siitä pilalle jos käy suihkussa aamulla tai illalla. Sama juttu kaupassa käyntiin ja moneen muuhunkin asiaan. Kummasti ihmiset jotka ovat muuten koko ajan kiinni puhelimissaan kitisevät heti jos pitäisi sitä puhelinta käyttää vaikka työkkäriasiointiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt verrataan puhelimen päivystämistä töissä ja työttömänä, niin onhan se nyt ihan eri tilanne. Jos missaa työpuhelun vessassa käymisen takia, niin voi soittaa takaisin, kun tulee vessasta. Tai syömästä, tai missä nyt onkaan ollut - ehkä jopa palaverissa tai muuten töiden takia tavoittamattomissa. Useimmissa tapauksissa tämä ei häiritse puhelun alkuperäistä soittajaa millään tavalla, vaan on ihan odotusten mukainen tilanne, että aina nyt ei vaan saa kaikkia kiinni. Siihen ei bisnekset kaadu, ei ole asiakas vihainen, eikä työsuhde vaarassa. Ja sitten jos ihmisen päätyönä on puhelimeen vastaaminen, on vastaajia yleensä useita, ja yhden ollessa tauolla puhelut menevät muille.
Työtön taas jos missaa sen työkkärin soiton ollessaan vessassa tms, on karenssin vaara, ainakin jos on aiemminkin jo yritetty soittaa. Ei voi soittaa takaisin, voi vain odottaa koska seuraavan kerran soitetaan, ja toivoa ettei silloin ole vessassa. Ja kun joku väitti että 8-16 soittavat, niin kyllä mulle on kerran soitettu joskus vähän ennen kuuttakin! (Se oli tosin sellainen työttömyyden aloituksen kontrollisoitto, ei näitä haastattelujuttuja. Varmaan purkivat jotain ruuhkaa illalla.) Välillä on vaan pakko tehdä muitakin asioita kuin päivystää puhelinta. Pahimmillaan tosi stressaavaa tuollainen, ja seuraukset puhelun missaamisesta ihan eri luokkaa kuin työelämässä.
Miten yksi ja sama työtön onnistuu 3 kertaa missaamaan työkkärin puhelun, vaikka saa tiedon, että huomenna soitetaan? Ja sen jälkeen tulee selvityspyyntö, jossa voi kertoa, että ei nyt vaan kykene vastaaamaan, kun on vessassa, kaupassa, ajaa autoa, on lääkärissä jne.
Kun yksi kerta ei vielä merkitse mitään, vasta toisen kerran jälkeen aletaan pohtimaan työhaluja. Nämä "en huomannut soittoa" -työttömät on niitä, jotka ei voi tulla te-toimiston infoon, koska on aika eläinkääkärille, sovittu mökkikäynti, vatsa kovalla tai löysänä, dementikkomummo kotihoidossa tai marsu kuollut.
Työtön kykenee kuitenkin vastaamaan kaverinsa puheluun vaikka kesken työhaastattelun! Silloin ei ole mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä valitat, huomennahan se soittaa ja saat sitä "yksilökohtaista asiantuntijuutta". Kerta oot työtön, niin sulla on varmasti koko pitkä päivä aikaa päivystää puhelimen luona.
Niin että sitten mennään puhelimen kanssa vessaankin eikä käydä suihkussa lainkaan.
En ole itse työtön, mutta ymmärrän kyllä että tuommoinen on työttömälle hankalaa.Suihkussa voi käydä muunakin aikana kuin juuri tiettynä päivänä klo 9-16. Ei varmaan koko elämä mene siitä pilalle jos käy suihkussa aamulla tai illalla. Sama juttu kaupassa käyntiin ja moneen muuhunkin asiaan. Kummasti ihmiset jotka ovat muuten koko ajan kiinni puhelimissaan kitisevät heti jos pitäisi sitä puhelinta käyttää vaikka työkkäriasiointiin.
Huomaa: nämä ovat niitä, jotka työpaikan saatuaan järkyttyvät siitä, että oma puhelin ei saakaan olla koko ajan kädessä. Tai että kesken työpäivän ei voi käydä kaupassa ja lisäksi pitäätunnin ruokataukoa. Tai että työaikana ei käydä suihkussa, ei tehdä nettiostoksia tai katsella elokuvia vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse työtön, mutta ymmärrän kyllä että tuommoinen on työttömälle hankalaa.Onhan se hankalaa ottaa puhelin vessaan. Ihan kamala ajatus. Harva meistä sitä ottaa muutenkaan mukaan...
Ja on tosi ikävää, kun ei voi käydä suihkussa klo 8-16 välillä. Siis tosi ikävää. Mä oisin niin halunnut.
Tyhmä työkkäri kun mun pitää tehdä jotain!
Haluatko esimerkin ihan normaalin työssä käyvän ihmisen aikatauluista.
Tässä tulee.
Tänään hoidin aamupäivällä lapsen kouluun liittyviä asioita. Töihin lähdin lounaan jälkeen ja työpäivä päättyy neljältä.
Loppuviikon teen 5-6 tunnin työpäiviä.
Ensi viikon teen etätyötä, sillä en ehdi toimistolle muiden kiireiden takia.
Suihkuun en mene edes työpäivinä ennen kahdeksaa.Teen mielenkiintoista asiantuntijatyötä ja palkkani on sellainen ettei minulla ole mitään tarvetta tehdä kokopäivätyötä. Siksi teen lyhyttä työpäivää. Ja ymmärrän oikein hyvin jos työtöntä ahdistaa tuommoiset epämääräiset soittoilmoitukset.
Itse koen hankalaksi senkin jos lääkäri soittaa iltapäivällä kahden ja neljän välisenä aikana.
Siinä käy yleensä niiy, että puhelinta kyttää pienessä stressissä koko sen kaksi tuntia. Todennäköisesti stressin takia suoli päättää sinä päivänä tyhjentyä juuri kello kaksi, ja sitten joudun vastaamaan lääkärin puheluun siinä pöntöllä istuessani. Kyllähän se aika epämiellyttävää on.Mutta kiva jos täydelliselle mammoille ei tule mitään stressiä ja pystyvät suhtautumaan rennosti tällaisiin asioihin.
Olisin varmaan ihan sairaan kehno työtön 🤪
Miten nuo sun jorinat sun työelämästä tai stressisuolesta liittyy tähän, kun kyse on siitä että joku on työtön kotona kaiket päivät eikä pysty vastaamaan puhelimeen?
Oletko vähän tyhmä?
Jos kahden tunnin päivystäminen stressaa, niin koko päivän päivystäminen stressaa monta kertaa enemmän.
Siksi sympatiani ovat työttömien puolella, enkä näe heidän asiatonta kohteluaan työllistymistä edustävänä toimenpiteenä.
Tässä ketjussahan oli kyse siitä onko kohtuutonta edellyttää että työtön on tavoitettavissa milloin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Kyllä. Lainsäätäjä tulkitsee, että jos et työllisty, niin tarvitset erityistä apua.
Mitä tässä yhtälössä et ymmärrä? Jos työllistyit, et tarvitse apua.
Mitä en tässä yhtälössä ymmärrä, on tuo hyökkäävän holhoava, alentuva ja tyly asenne.
Mikä maaginen aika tuo 3 kk muka on kun kunnollista työpaikkaa nykytyömarkkinoilta metsästetään.
Se on lainsäätäjän eli esim. Vihreiden ja SDP:nkin aikoinaan päättämä aikaraja, ei edes tämän hallituksen keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Asiakashan saa itse kertoa, mitä tarvitsee! Hän saa valita suunnitelmaan tehtäviä, joiden katsoo edistävä työllistymistään. Asiantuntija valitsee sitten..."
Tämähän ei pidä paikkaansa, että asiakas saa itse kertoa ja että häntä erityisemmin kuunneltaisiin ellei satu helkkarinmoinen onni saada fiksua virkailijaa kohdalleen joka ei lässytä työtöntä syyllistävää pascaa.
Asiakas "saa" valita suunnitelmista , jotka on etukäteen mietitty hänelle ---> rasti ruutuun . Valitse haluatko yrittäjäksi, tarvitsetko koulutusta ,jne -meininki.
No mitä sinä sitten oletit sieltä työkkäristä saavasi? Siellä on noin 30 erilaista jatkotoimea valittavana eli kyllä työtön todella pääsee ihan itse kertomaan, mitä katsoo tilanteessaan tarpeelliseksi. Haluaako keskustella tilanteestaan ammatinvalintapsykologin kanssa, aikooko hakea töitä ulkomailta ja tarvitsee siihen apua jne. Valitettavasti sieltä puuttuvat vaihtoehdot "lomailu ja sohvaperunointi" sekä "en viitsi mitään,mutta haluan rahaa".