Mitä harrastuksia lapsille on nykyään sellaisia, joihin vanhempien ei tarvitse osallistua?
Kun itse olin lapsi, niin harrastin partiota ja ratsastusta, ja kumpaankaan vanhempieni ei tarvinnut osallistua mitenkään, ei myydä mitään myyjäisissä, ei tuurata vetäjiä, ei kuljettaa (menin itse pyörällä kesällä ja kävelin talvella).
Mitä harrastuksia nykyään on lapsille sellaisia, johon vanhempien ei odoteta osallistuvan? Olen seurannut vierestä ystävieni lasten jalkapallo- ja jääkiekkoharrastuksia, ja molemmissa vanhempien vaaditaan osallistuvan varainkeruuseen, pelipaitojen hoitamiseen, pelimatkojen järjestämiseen, turnauksiin kuljettamiseen jne jne. Itse en pysty tällaiseen repeämään, joten mietinnässä on minkä harrastuksen lapsi voisi aloittaa. Vinkkejä sellaisista harrastuksista, joissa vanhempien ei tarvitse osallistua siihen harrastamiseen?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Mun lasten harrastuksista musiikki- tai taideopistossa harrastaminen on ollut sellaista, johon ei ole tarvinut muuta panostusta kuin lukukausimaksujen maksaminen (ja kuskaaminen, jos ei harrastuspaikka ole ihan lähellä. Ja esiintymisiin voi joskus joutua kuskaamaan.) Toki soitin pitää musiikkia harrastavalle hankkia, jos ei sitten harrasta laulua.
Ratsastamiseenkaan ei ole muuten lompakkona olemisen lisäksi tarvinnut osallistua, kuin siten, että alussa piti auttaa ponin laittamisessa kuntoon ja taluttamisessa kentälle / maneesiin. Kun lapsi kasvaa, hän pystyy tekemään tuonkin itse. Toisaalta ratsastus on tosi kallis harrastus.
Nykyään kouluissa on monia kerhoja, esim. liikunta- ja taidekerhoja, ja ne saattavat olla jopa ilmaisia eivätkä vaadi vanhemmilta minkäänlaista osallistumista.
Eli alkeisratsastuskurssilako nykyään pitää äidin tai isän olla laittamassa se poni kuntoon ja taluttamassa? Silloin kun itse lapsena menin alkeiskurssille, niin siellä oli niitä isompia tallityttöjä auttamassa ponin laitossa ja se kurssin opettaja, kenenkään vanhempia ei ollut edes maneesin laidalla katsomassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiseltään tulee mieleen muskari ja musiikkiharrastus muutenkin, baletti (tanssi ylipäätään), näytelmäkerho, lasten taidekerho, parkour, uinti - toki kaikki tämä sillä ajatuksella, että lapsi ei halua kilpailla ko. lajissa.
Eli kulttuuriharrastuksiin vanhempien ei tarvitse osallistua? Ne voisi sopia, ellei lapsi ilmoita, että ei tykkää sellaisista vaan haluaa vain urheiluharrastuksia. Poika on kyseessä. Ap
Urheiluseurat ovat yleishyödyllisiä yhdistyksiä, joiden toimitaa sitoo laki, joka ei velvoita ketään osallistumaan mihinkään. Ottakaa hyvä vanhemmat selvää omista laillista oikeukistanne sen sijaan, että uhriudutte noissa talkoissa, jne...
Vierailija kirjoitti:
No jos et halua kuskata, sitten katselet ensin harrastusmahdollisuudet läheltä kotia ja sellaiset joissa ei ole kuljetettavia tavaroita (kuten esim. lätkä). Siitä sitten valitsemaan. Pakkohan noihin talkoisiin ei ole osallistua, rahalla noista selviää aina.
Meillä ainakin kun seura järjestää kotikisat niin talkootöihin pitää joka perheestä jonkun osallistua. Ei selviä rahalla.
Assburger kirjoitti:
Kaksi lapsistamme harrasti joukkuelajia,
kyllä oli pelikausi täynnä talkoita, varainkeruuta ja kisamatkoja, sekä tuomarina(!!!!) toimimista.Siis jos ei laji nappaa itseä yhtään, silti sinut määrätään pelikentälle tuomariksi.
Sitten nämä urheiluhemulit huutavat pää punaisena kstsomossa törkeyksiä vastapuolen pikku pelaajille ja tuomareille.
Onneksi muksut lopettivat moisen laumaälämölöurheilun.
Saan ihottumaa pelkästä muistelusta.
Kuulostaa kamalalta. En ole itse koskaan katsonut edes telkkarista jalkapalloa enkä jääkiekkoa enkä tiedä säännöistä yhtään mitään, olisin ihan surkea tuomari. Tai oikeasti joutuisin kieltäytymään, koska oman työni, perheemme yrityksen ja muiden lasten tarpeiden vuoksi yksinkertaisesti vain ehdi mennä tuomariksi jonnekin peliin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
kyllä oli pelikausi täynnä talkoita, varainkeruuta ja kisamatkoja, sekä tuomarina(!!!!) toimimista.Siis jos ei laji nappaa itseä yhtään, silti sinut määrätään pelikentälle tuomariksi.
Sitten nämä urheiluhemulit huutavat pää punaisena kstsomossa törkeyksiä vastapuolen pikku pelaajille ja tuomareille.
Kai silti ymmärrät miksi niitä talkoita oli tehtävä? Tuo käyttäytyminen taas on lajikohtaista ja kyllä, se on törkeää ja itsekin pyörittelen silmiä kun sellaista näkee. Aikuiset ihmiset... ja vielä kun kyse on jostain alakouluikäisistä(!!)
Talkoita ei ole mikään pakko tehdä. Enemmistön päätöksellä, kun säädetään kausimaksut riittävän korkeiksi tuomari ja muut palvelut voidaan ostaa esim. seuran vanhemmilta pelaajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei voi missään harrastuksessa vaatia osallistumaan. Ja eiköhän harrastukset nyt sentään ole lapsen tahdon asia ja heille pitää tarjota harrastusta, joka heitä kiinnostaa jos sille tielle lähtee.
Totta. Meillä on itsestäänselvää, että jos vanhemmat ei osallistu toimintaan, niin lapsen vanhemmat maksavat pelipaidan ja pelimatkat itse, niitä ei korvata talkooväen töillä. Tai vaihtoehtoisesti lapsi ei pääse mukaan kisamatkoille.
Tarkoitatko, että jos ilmoitan lapsen johonkin jalkapalloseuraan lasten joukkueeseen niin hän pääsee joukkueen mukana peleihin vain jos osallistun toimintaan tai maksan pelimatkat itse? Eikö se ole hmm... jopa laitonta? Ap
Meinaat että koska sinua ei huvita niin teetät oman osuutesi muilla ja hyvillä mielin tulet perheesi kanssa siivellä? Mikä lokki!
Tiedoksesi vain että jos maksuja ei nosteta ja porukka ei suostu talkoilemaan niin se harrastus loppuu kaikilta lapsilta siitä seurasta. Seuratyö ja -toiminta pyörii talkoilla/isoilla kausimaksuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Kai silti ymmärrät miksi niitä talkoita oli tehtävä? Tuo käyttäytyminen taas on lajikohtaista ja kyllä, se on törkeää ja itsekin pyörittelen silmiä kun sellaista näkee. Aikuiset ihmiset... ja vielä kun kyse on jostain alakouluikäisistä(!!)
Talkoita ei ole mikään pakko tehdä. Enemmistön päätöksellä, kun säädetään kausimaksut riittävän korkeiksi tuomari ja muut palvelut voidaan ostaa esim. seuran vanhemmilta pelaajilta.
Hyvä, ymmärsit siis miksi niitä tehdään. Se ei ole mitään halpaa lystiä kun ostetaan kaikki muualta. Loppuu monen lapsen harrastus siihen kun ei yksinkertaisesti ole varaa kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos et halua kuskata, sitten katselet ensin harrastusmahdollisuudet läheltä kotia ja sellaiset joissa ei ole kuljetettavia tavaroita (kuten esim. lätkä). Siitä sitten valitsemaan. Pakkohan noihin talkoisiin ei ole osallistua, rahalla noista selviää aina.
Meillä ainakin kun seura järjestää kotikisat niin talkootöihin pitää joka perheestä jonkun osallistua. Ei selviä rahalla.
Ihan uteliaisuudesta: entä jos kumpikaan vanhemmista ei osallistu (eikä edes joku mummo)? Mitä sitten käy? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä, jos seura on yleishyödyllinen yhdistys. Sen toiminta ei saa koskaan kohdistua vain rajoitettuihin henkilöpiireihin vaan toimintaa pitää tarjota kaikille sen jäsenille vastikkeetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei voi missään harrastuksessa vaatia osallistumaan. Ja eiköhän harrastukset nyt sentään ole lapsen tahdon asia ja heille pitää tarjota harrastusta, joka heitä kiinnostaa jos sille tielle lähtee.
Totta. Meillä on itsestäänselvää, että jos vanhemmat ei osallistu toimintaan, niin lapsen vanhemmat maksavat pelipaidan ja pelimatkat itse, niitä ei korvata talkooväen töillä. Tai vaihtoehtoisesti lapsi ei pääse mukaan kisamatkoille.
Tarkoitatko, että jos ilmoitan lapsen johonkin jalkapalloseuraan lasten joukkueeseen niin hän pääsee joukkueen mukana peleihin vain jos osallistun toimintaan tai maksan pelimatkat itse? Eikö se ole hmm... jopa laitonta? Ap
Meinaat että koska sinua ei huvita niin teetät oman osuutesi muilla ja hyvillä mielin tulet perheesi kanssa siivellä? Mikä lokki!
Tiedoksesi vain että jos maksuja ei nosteta ja porukka ei suostu talkoilemaan niin se harrastus loppuu kaikilta lapsilta siitä seurasta. Seuratyö ja -toiminta pyörii talkoilla/isoilla kausimaksuilla.
Ei ole kyse siitä, että haluanko vai en, vaan siitä, että en pysty. Minulla on kiireinen työ, sen lisäksi perheellämme on yritys, on kotityöt hoidettavana, ja muiden lasteni tarpeet. Ei ole mahdollisuutta osallistua yhden lapsen harrastukseen, koska ei yksinkertaisesti ehdi. En voi laiminlyödä toisia lapsia talkoiden vuoksi enkä olla pois työstäni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole edes vaihtoehtona, etteikö osallistuisi. Makkaraa on myytävä, piirakkaa leivottava, liikennettä ohjattava ja sen lisäksi toki kuukausimaksut, linsenssit ym. maksettava. Pelkällä rahallakaan ei selviä, eli mikäli et osallistu niin silloin mäkätetään niin kauan, että osallistut tai lapsesi lopettaa "harrastuksen". Kyseessä jalkapallo jossa ei ole mahdollisuutta "harrastaa", eli raakaa kilpailua ja totista työtä se on. Lapsi on itse motivoitunut ja innoissaan, eli sen takia osallistun, osallistun ja vielä kerran osallistun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisiko tulee kotoa hakemaan, jos ei osallistu? Niinpä, ei tule.
Assburger kirjoitti:
Varainkeruun(kioskivuorot) js kisamatkakyyditykset olin valmis hyväksymään, mutta en tuomarina toimimista, koska en itse lajia harrasta.
Myöskin fanaattisten urheiluhullujen seura oli sietämätöntä.
Eräässä kisapaikassa kentällä oli asiallinen porraskatsomo kotijoukkueelle ja vierasjoukkueelle nurmirinne.
Katsomossa oli yllinkyllin tilaa, mutta vierasjoukkueen vanhemmat häädettiin sieltä pois.
Siis luulin, että yhdessä katsottais lasten peliä jutustellen ja kannustaen.
Ei kun pää punaisena pitää kannustaa omia HYVÄHYVÄ JEEE VOUUU-OUUU, solvata vastustajia rähistä tuomaroinnista...
En ymmärrä, en.
Musiikki musiikkiopistossa kyllä oikeasti vaatii vanhemmankin panostusta. Harva ekaluokkalainen jaksaa itse harjoitella ilman kannustusta ja viulu ainakin on sen verran vaikea soitin, että soitosta ei kovin hyvää lopputulosta tule ilman vanhemman apua. Toki voi harrastaa ilman vanhempaakin, mutta sitten se soitto on ihan erilaista ja etenee etanavauhtia, verrattuna siihen, että kotona vahditaan läksyjen teko. Isommat soittimet kuten sello vaativat vanhemman kuskauksen joka tapauksessa ja pianokin pitää virityttää joka vuosi. Soittotunnin (1-2) lisäksi on pakollisena teoriatunti, esiintymiset ja orkesteri muilla kuin pianisteilla, eli yhteensä vähintään neljä käyntiä opistolla, joten jos matka on yhtään pidempi niin kuskausapua tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta: entä jos kumpikaan vanhemmista ei osallistu (eikä edes joku mummo)? Mitä sitten käy? Ap
Olen eri mutta seuratoiminnassa mukana:
Meillä on ongelmaa ollut talkooväen kasaamisessa aina kun on yritetty järjestää kisoja. Talkoissa pyörii aina samat naamat ja painaa useita tunteja, koska muut eivät koskaan viitsi uhrata edes yhtä tuntia viikonlopusta järjestämiseen. Samaan aikaan nämä talkoisiin ei-osallistuvat vanhemmat kyllä valittavat kausimaksuista jotka ovat tällä hetkellä niin alhaiset kuin vain mahdollista niin että seura kestää sen taloudellisesti. Minusta on väärin että samat henkilöt joutuvat huolehtimaan yksin siitä että kaikki monta sataa harrastajaa saavat harrastaa (tällä hetkellä Suomen edullisimmassa) seurassa kilpalajeja joita tarjoamme.
Kaikki siis pitäisi tulla ilmaiseksi tekemättä itse mitään.
Tällä hetkellä tilanne on niin kriittinen että meillä joudutaan nostamaan kausimaksuja ja kyse ei ole muutamista kympeistä. Nyt on alkanut hanskat tiskiin heittämään myös ne vanhemmat jotka sitä talkootyötä ovat painaneet, en yhtään ihmettele. Seuran työntekijät meillä valvoo jopa yöt sen takia että saadaan asiat kuntoon. Kaikki vain siksi että teidän lapset saisivat harrastaa. Mitään kiitosta ei kyllä tule koskaan, valitetaan vaan.
Meillä on kohta tilanne että työntekijät palavat loppuun, silloin kaatuu myös seura ja koska olemme pienessä kunnassa se tarkoittaa koko voimistelun loppua paikkakunnalla. Mahtaa sitten olla naamat mutrussa kun joudutaan menemään naapurikuntaan tuplahinnoilla ja ne joilla ei ole varaa voivat selittää omille lapsilleen kuinka oma laiskuus ja valitus on syy siihen miksi ei enää pääse jumppatunnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten helkkarissa se olisi LAITONTA?! Turnaukset on yleensä AINA normaalin kuukausimaksun ulkopuolista toimintaa. Niille lähtee ne, jotka osallistuu talkoisiin tai maksaa kulut omasta pussistaan. Meillä ainakin treenit ja sarjapelit kuuluu toimintamaksun piiriin, ei varusteet, ei leirit eikä turnaukset. Ja edelleen, mikä LAKI tuon määrittelisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun, esim. talkootyöhön osallistuneet eivät joudu maksamaan kyseisiä maksuja, jonka työhön osallistumattomat joutuvat maksamaan, ei kyse ole vastikkeettomasta työstä. Tällainen etu katsotaan saajansa veronalaiseksi tuloksi.
Edunsaaja on keskimäärin 7-15 v ikäinen, vero% 0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten helkkarissa se olisi LAITONTA?! Turnaukset on yleensä AINA normaalin kuukausimaksun ulkopuolista toimintaa. Niille lähtee ne, jotka osallistuu talkoisiin tai maksaa kulut omasta pussistaan. Meillä ainakin treenit ja sarjapelit kuuluu toimintamaksun piiriin, ei varusteet, ei leirit eikä turnaukset. Ja edelleen, mikä LAKI tuon määrittelisi?
Yhdistyslaki ja verolainsäädäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisiko tulee kotoa hakemaan, jos ei osallistu? Niinpä, ei tule.
No ei tule hakemaan, mutta eipä sitten tuollaisen perheen lapsi saa peliaikaakaan. Aika tylyä, että joku lapsi on aina vaihtopenkillä vain siksi, että vanhemmat eivät halua osallistua. Valmentaja saa päättää ja tuo on kaikille tasapuolinen päätös.