Naapuri tupakoi toistuvasti sisällä, mikä avuksi?
Savu siis leviää porraskäytävään ja sitä kautta muihinkin asuntoihin. Kannattaako ilmoittaa taloyhtiölle, huoltoyhtiölle vai mihin?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vuonna 2018 voi edelleen olla ihmisiä, jotka tupakoi sisällä? En lakkaa hämmästelemästä, eletään kuitenkin sivistysvaltiossa ja tietoa on kaikkien saatavilla.
Anteeksi mutta en voi kun nauraa. Oletko ressukka koskaan käynyt suomen rajojen ulkopuolella? Kaikki ihmiset nykyaikana jopa kehitysmaissa tietävät että tupakointi ei ole terveellistä mutta silti osa polttaa.
Kehitysmaissa tupakointi on elintason merkki. Suomessa tupakointi on wt:n merkki.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs olet muuttanut kessuttelijan naapuriin? 🙄 turha kitistä nyt.
Ainakaan täällä ei todellakaan haissut kessu silloin kun asuntoa kävin katsomassa. Ja voi se tupakoitsija muuttaa taloon senkin jälkeen, kun itse olen sinne muuttanut.
Edelleenkin, tupakoitsijoille pitäisi olla omat röökiluolansa ja meille tavallisille kansalaisille omat kerrostalot.
Sisätilapolttaja menee varmaan bussipysäkilläkin polttamaan lastenvaunujen viereen, menkööt muut sateeseen kärsimään, hänen katos, hänen oikeus polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei sinänsä minulle kuulu, mutta mietin vaan, että aika hemmetin rikkaita ihmisiä meillä naapurissa, kun on varaa tärvellä 250 000e kolmio röökillä.
Mitä maksaa tuollaisen asunnon tupakkaremontti? Kaikki pinnat ainakin pitää putsata ja maalata uusiksi, mutta pitääkö tehdä jotain muuta?
No ei pidä. Ja eihän sitä voi muutenkaan laskea tupakkaremontiksi, kun pinnat menee aika ajoin jokatapauksessa uusiksi. Jos vaan itse pystyy siinä tupakkakämpässä asumaan, niin ei se asunto siitä pilalle mene.
Ei muuten ole ihan halpaa se remppa:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005196863.html
Ei muuten ole oikeasti halpaa se remontointi, voi olla tosi pitkällinen prosessi :/
Näin asunnonostajana voin kertoa että noita tupakkakämppiä tulee säännöllisesti vastaan. Yleensä hintaa on yritetty laskea vaikka 5000 euroa, mutta kun sekään ei kata niitä putsauskustannuksia. Jos haju on pinttynyt oikein pahasti rakenteisiin, ei betoniseinän pesu tai otsonointikaan oikein auta, kun se savu on tunkeutunut niin syvälle seinien (ja muiden pintojen) huokosiin. Yleensä savu on myös pilannut ilmastointikanavista pitkän matkan, eikä niitäkään ole niin helppo hinkata puhtaaksi.
Käytännössä tupakasta voi yrittää päästä eroon seuraavin keinoin, mutta täyttä takuuta ei ole:
- seinien pesu (mahdolliset tapetit ensin pois)
- kattojen pesu
- otsonointi ja ionisointi (mahdollisesti neutraloi rakenteitten hajuhaittoja)
- lattioiden, kaappien yms poisrepiminen (haju on yleensä kyllästynyt puuhun yms niin pahasti ettei siitä pääse eroon muuten)
- ilmastointikanavien puhdistus
- uuden savutiiviin maalipinnan vetäminen kaikkiin pintoihin (kallis erikoisvalmiste)
Käytännössä kuulee kuitenkin että näistäkin huolimatta asuntoon voi jäädä lievä savun haju. Joten itse en uskaltaisi koskaan ostaa savukämppää, ellei kyseessä olisi todella edullinen kämppä todella hienolla alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan täällä ei todellakaan haissut kessu silloin kun asuntoa kävin katsomassa. Ja voi se tupakoitsija muuttaa taloon senkin jälkeen, kun itse olen sinne muuttanut.
Edelleenkin, tupakoitsijoille pitäisi olla omat röökiluolansa ja meille tavallisille kansalaisille omat kerrostalot.
Hölmöä muuttaa jonnekin ottamatta kunnolla selvää naapureista ja muista vuokranantajista. Itseäsi voit vain syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmöä muuttaa jonnekin ottamatta kunnolla selvää naapureista ja muista vuokranantajista. Itseäsi voit vain syyttää.
Niin että jos muuttosi jälkeen naapuriin muuttaa joku joka juhlii 24/7, niin oma vika?
Vierailija kirjoitti:
Näin asunnonostajana voin kertoa että noita tupakkakämppiä tulee säännöllisesti vastaan. Yleensä hintaa on yritetty laskea vaikka 5000 euroa, mutta kun sekään ei kata niitä putsauskustannuksia. Jos haju on pinttynyt oikein pahasti rakenteisiin, ei betoniseinän pesu tai otsonointikaan oikein auta, kun se savu on tunkeutunut niin syvälle seinien (ja muiden pintojen) huokosiin. Yleensä savu on myös pilannut ilmastointikanavista pitkän matkan, eikä niitäkään ole niin helppo hinkata puhtaaksi.
Käytännössä tupakasta voi yrittää päästä eroon seuraavin keinoin, mutta täyttä takuuta ei ole:
- kattojen pesu
- lattioiden, kaappien yms poisrepiminen (haju on yleensä kyllästynyt puuhun yms niin pahasti ettei siitä pääse eroon muuten)
- uuden savutiiviin maalipinnan vetäminen kaikkiin pintoihin (kallis erikoisvalmiste)Käytännössä kuulee kuitenkin että näistäkin huolimatta asuntoon voi jäädä lievä savun haju. Joten itse en uskaltaisi koskaan ostaa savukämppää, ellei kyseessä olisi todella edullinen kämppä todella hienolla alueella.
Jep.
Itse kävin joskus katsomassa asuntoa, jossa oli kyllä tupakointi lopetettu muutaman kuukautta sitten, sen lisäksi oli pintaremontti tehty, haistoin kyllä välittömästi sen käryn.
Varsinkin vuokra-asuntoyhtiöillä sisäkäryttäjät ovat todellinen ongelma, sillä sen asunnon putsaaminen ja remontointi maksaa todella paljon, ja sen maksavat muutkin sitten vuokrankorotuksissa.
Vierailija kirjoitti:
- kattojen pesu
- uuden savutiiviin maalipinnan vetäminen kaikkiin pintoihin (kallis erikoisvalmiste)Käytännössä kuulee kuitenkin että näistäkin huolimatta asuntoon voi jäädä lievä savun haju. Joten itse en uskaltaisi koskaan ostaa savukämppää, ellei kyseessä olisi todella edullinen kämppä todella hienolla alueella.
Halpaa kuin saippua. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei sinänsä minulle kuulu, mutta mietin vaan, että aika hemmetin rikkaita ihmisiä meillä naapurissa, kun on varaa tärvellä 250 000e kolmio röökillä.
Nämä asunnot vielä arvokkaampia, on kuitenkin Helsingin kantakaupungista kysymys. No, mutta polttahan ne rahansakin, ja pilaa asunnon siinä samalla. Eikä paljoa näy kiinnostavan ne sademetsätkään jotka tuhotaan tupakkaviljelysten tieltä.
Jaahaps. Täällä alkaa olla kunto huippuunsa viritetty jeesustelun maailmanmestaruuskilpailuja varten!
Vedätkö joka kerta palkokasvin nenäkäytävääsi, kun joku kertoo faktoja? Tupakointi tuhoaa sademetsät.
Rahan polttamista savuna ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Rahan polttamista savuna ilmaan.
Sitähän se on. Ei taida mikään vakuutuskaan auttaa tupakkavaurioiden siistimisessä, kun itse aiheutettu ongelma.
Sisällä polttamista ei voi kieltää, parveketupakoinnin voi.
-Siksi taloyhtiössäsi voitaisiin pitää ilmastointia päällä muutoinkin kuin vain kello 16-18.
Eli taloyhtiöltä ilmastointi päälle ja loppuu hajut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vuonna 2018 voi edelleen olla ihmisiä, jotka tupakoi sisällä? En lakkaa hämmästelemästä, eletään kuitenkin sivistysvaltiossa ja tietoa on kaikkien saatavilla.
Minä poltan. Minun on elämäni, kroppani ja ai niin, elämäni. On erittäin outoa, että Suomessa kaikki halutaan kieltää, jopa mitä ihmiset tekevät omalla elämällään. Jos haluan pilata terveyteni niin mitäs se teille kuuluu?
Hyvinkin tarpeellista, että tupakointia halutaan rajata, kun polttajilla ei älli riitä kovin pitkälle. Kuten tässä näemme. Tupakointi aiheuttaa myös muille ongelmia kuin polttajalle. Senkus tapat itsesi kääryleeseen, mutta lopeta muiden piinaaminen.
Noh älkää tulko tupakkahuoneiden lähelle sitten baareissa. Sillähän se probleema on sumplittu. Ja ei tarvitse huolia, että minä Suomessa mitään terveys asioitani hoidan. Ei mene kenenkään verorahoja minun huoltamiseen, että simmer down already.
Miten tämä liittyy mihinkään? Kenenkään ei ole pakko mennä baareihin (paitsi niissä työskentelevien), mutta jokaisen on pakko asua jossain, suomessa kun on sen verran kylmä ja karu ilmasto.
Paljon pahempaa hajuhaittaa aiheuttaa ainakin meillä rapussa asuvat soomalit, järjetön haju lähtee, en tiedä, onko niillä lampaita sisällä vai mistä se paskan haju tunkeutuu rappuun.
Olen soittanut muutaman kerran hätäkeskukseen kun naapurista tulee savunhajua. Kerran tuli palokunta ja tuuletti koko rapun, yleensä ovat vain ilmoittaneet isännöitsijälle, jonka perusteella on häädetty jo ainakin kaksi tupakoivaa vuokralaista.
Vierailija kirjoitti:
Olen soittanut muutaman kerran hätäkeskukseen kun naapurista tulee savunhajua. Kerran tuli palokunta ja tuuletti koko rapun, yleensä ovat vain ilmoittaneet isännöitsijälle, jonka perusteella on häädetty jo ainakin kaksi tupakoivaa vuokralaista.
Ohhoh, aika radikaali keino, mutta näemmä toimiva. Mitä olet häkeen sanonut, että olet saanut tupakansavun perusteella tulemaan paikalle?
Ap tässä moi. Asia ei ole edennyt mihinkään kun ilmoitin isännöitsijälle. En tiedä mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, en minä tämän barbaarisen käryn keskelläkään voi elää ja asua, terveyteni ei kestä. Astman lisäksi allergiaoireet pahenneet. Mikä avuksi?
Itse olen lopettanut tupakoinnin mutta käytän niitä tuomaan tunnelmallista savun tuoksua ja muistoja ajalta jolloin vielä tupakoin.