Kertokaa mikä järki on asumisoikeusasunnoissa jos käyttövastike on samaa luokkaa kuin vuokrat?
Pitää maksaa lisäksi hullun kallis asumisoikeusmaksu? Eihän tuossa voita mitään, häviää vain?
Kommentit (82)
Asumisoikeusmaksun saa takas pois muuttaessa. Lisäksi pääsee tasokkaampaan asumiseen kiinni kuin perinteinen vuokrakämppä.
Ei mitään järkeä, mutta kun yleensä se on matalampi ja kaupunkin vuokrakämppiin pitää nykyään olla moniongelmainen tai erivärinen. Näin ainakin pk-seudun pienissä asunnoissa.
Pk-seudulla käyttövastike on alempi, muualla se ei kannatakaan.
No ei tuo vielä mitään, joku aika sitten näin myynnissä omistusosakkeen asunnosta, jonka kuukausivastike oli likimain tonnin kuussa 😁
Eli maksat muutaman satatuhatta, jotta pääset maksamaan samaa hintaa kuin vuokralla 👍
Jahas, asun Helsingissä kaksiossa asumisoikeusasunnossa. Vastike on 400. Mistähän nappaisin vastaavan "vapailta" markkinoilta. Vuokrat ovat alk. 800. Sossukämppiä ei nyt lasketa.
Miksi päästlet paskaa?
Voi saada hiukan paremman asunnon kuin perinteinen vuokratalo. Ei ole vaikeaa saada rahansa pois, kun haluaa luopua asunnosta. Siinä ne edut.
Toki on eroja eri paikkakunnilla ja eri taloyhtiöissä. Esim. Hesassa Ason vuokra on puolet, mitä olisi kovan rahan vuokrataloissa. Tuttu asuu Aso- asunnossa.
Miellyttävämpi naapurusto, kuin vuokrataloissa keskimäärin. Aso-maksun saa poismuuttaessa takaisin.
Nii on tää iha kauheeta, vastike on melkein puolet vastaavien vuokrasta. Ei ole mitään etnistä eikä muutakaan värinää eikä jännitystä. Vastike on pakko maksaa rahalla, vuokraisäntää ei ole tarjoamassa maksamista luonnossa. Ja sijoittamani pääoma vaan kasvaa ja kasvaa. Mitenkähän selviän.
Naapureistakin olen huolissani kun ei koskaan kuulu mitään.
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo vielä mitään, joku aika sitten näin myynnissä omistusosakkeen asunnosta, jonka kuukausivastike oli likimain tonnin kuussa 😁
Jaa. Minä olen nähnyt vaikka kuinka monta, jossa maksu on yli tonnin. Minulla on paremmin varaa omaan kuin asumisoikeusasuntoon.
Normi vuokra-asuntoympäristöt oli ihan kauheita vaihtoehtoja. Eropäätöksen jälkeen kävin katsomassa useita vuokra-asuntoja eri paikoissa. Järkyttävää väkeä asui ja pihat ihan kauheita. Mielummin maksoin vähän extraa, että sain lasten kanssa turvallisen tilapäisen asuinympäristön.
Asuin Jyväskylässä aso-asunnossa. Uudehko talo, rauhallinen. Paikkakunnalta muuton takia möin (vai mikä oikea termi nyt on) ja sain muistaalseni noin tonnin enemmän kuin mitä olin itse maksanut aso-maksua muuttaessani.
Minusta tuossa oli todella paljon etuja vuokra-asuntoon verrattuna.
Miten noi pari ottikin tämän aloituksen noinkin henkilökohtaisesti. Pointtihan aloituksella juurikin oli, että JOS hintataso on sama, mikä järki...
Itse sanoisin, että siinä tapauksessa järki on naapureissa. Paljon keskiluokkaisia tavallisia perheitä. Vuokralla usein tuppaa olemaan päihdeongelmaisia ja sossusakkia. Ei kiitos enää.
Omaa en halua tällä hetkellä. Liian iso laina pitäisi ottaa, enkä halua olla sellaisessa kiinni. Ehkä sitten aikuisena.
N46
Meillä on Asoasunnon vastike halvempi kuin olisi vastaavan kokoisessa tai tasoisessa vuokra-asunnossa. Ensi vuonna vastike on vieäl useita kymppejä pienempi kuin tänä vuonna, vuositasolla satoja euroja vähemmän. Saadaan itse muokata piha mieleiseksi, saadaan maalata seiniä ja tehdä muutenkin muutostöitä. Naapureista ei tosiaan kuulu mitään, saa olla turvassa ja omassa rauhassa. Olen tyytyväinen asumisoikeusasukas.
Vierailija kirjoitti:
Jahas, asun Helsingissä kaksiossa asumisoikeusasunnossa. Vastike on 400. Mistähän nappaisin vastaavan "vapailta" markkinoilta. Vuokrat ovat alk. 800. Sossukämppiä ei nyt lasketa.
Miksi päästlet paskaa?
Tää Av-maailma on kyllä hupaisa
No, tuolta voi katsella hintoja https://www.etuovi.com/myytavat-asunnot/helsinki/asumisoikeusasunnot?gc…
Eipä näy 400e vastikkeita.
Niin siis näissähän on ihan hirveitä eroja ihan riippuen minkä firman asumisoikeusasunto on kyseessä. Käsittääkseni Haso on halvin, ainakin pääkaupunkiseudulla.
No eihän kukaan tervejärkinen tai sellainen joka pystyy muuta mihinkää alemman sosiaaliluokkien vuokrakasarmeihin jotka ovat tavallaan säilytystiloja ihmistuhnuille.Ihan järkyttävää menoa,likaa, sairautta,huumeita ja värinää.No thanks
Helsingissä kivalle alueelle kohtuu uuteen pääsee muuttaman kymppitonnilla ja vastike huomattavasti halvempi kuin vapailla markkinoilla. Mukavia naaöurektakin. Tuntuu ainakin minulle sopivalta, miksi pitäisi mennä jonkun muun järjen mukaan. Hyvä kun on erilaisia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi päästlet paskaa?
Tää Av-maailma on kyllä hupaisa
No, tuolta voi katsella hintoja https://www.etuovi.com/myytavat-asunnot/helsinki/asumisoikeusasunnot?gc…
Eipä näy 400e vastikkeita.
Niin kuin varmasti tiedät, asumisoikeusasuntoja jonotetaan eikä niitä netissä ilmoiteta jos jonosta löytyy halukas ottaja. Mulla on yksiö ja maksan noin 480€/kk. En todellakaan saisi tältä alueelta vastaavaa asuntoa samalla hinnalla vuokralle.
Ei järkeä.