Mikä on mielestänne riittävä määrä liikuntaa?
Liikutko riittävästi? Tähän kysymykseen törmää usein eikä oikeastaan missään kerrota mikä on se riittävä määrä liikuntaa?
Minä teen kaksi kävelylenkkiä päivässä. Yhteensä niistä kertyy 5 km. Kävelytempo ei ole kovin nopea, koska selkä ja polvet eivät kestä paljon (6,5-7 km/t). Hartioiden ja niskan seudun venyttelyt kaksi kertaa päivässä. Neljä kertaa viikossa lisäksi 20min. voimistelu, joka on tosin kepeää, koska en pysty hyppimään.
Ikä 59, bmi 21.7.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Otin joitain vuosia sitten tavoitteeksi kolme liikuntakertaa viikossa (kävelyä en laske tähän) Sen tultua rutiiniksi muutin tavoitteen kolmeen tuntiin treeniä. Vaihdellen lihaskuntoa kehonpainolla, salia, hölkkää, kahvakuulaa, jotain sykettä nostavaa.
Kuin niin kävely ei ole muka liikuntaa? Monille kävely saattaa olla ainoa liikuntamuoto ja kyllä se minun mielestä on liikuntaa.
Kävelen töissä 9-10km päivässä, portaita myös. Pituus 168cm ja paino vaan nousee, nyt 81kg.
Enkä syö kuin kotiruokaa, en siis pikaruokaa ja karkkia vain illalla muutaman palan suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yksilöllistä. Maissa joissa ei liikuta, ollaan laihimpia. Meillä taas ihmiset liikku k*rpä otsassa ja suurimmalla osalla on hirveästi vaivoja. Etenkin salilla treenaavilla ei ole yhtään ehjää paikkaa, saati hiihtäjillä tai juoksijoilla.
Kesällä liikun 7 päivänä n. 10 kilsaa päivässä koiran kanssa + 3 kertaa viikossa 1,5h salitreenit. Talvella liikun vähemmän. Kipeänä en liiku ja jos ei huvita en liiku.
Miinus ylipitkille salitreeneille, sorry.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen töissä 9-10km päivässä, portaita myös. Pituus 168cm ja paino vaan nousee, nyt 81kg.
Enkä syö kuin kotiruokaa, en siis pikaruokaa ja karkkia vain illalla muutaman palan suklaata.
Tavassa mitata liikkumisesi on jotain pielessä. Askelmittari sisätiloissa ei toimi, portaat heikentävät luotettavuutta. Eli puolet tosta pois ja lisää vapaa-aikaasi puolen tunnin lenkki arkipäivinä.
Näihin kyselyihin yleensä vastaavat suht aktiivisesti liikkuvat.
Kohtuullinen luonnollinen liikunta riittää ihmiselle peruskuntoon. Kumpikaan ääripää ei ole lajityypillistä.
Myös ruokavalioon pätee kohtuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin joitain vuosia sitten tavoitteeksi kolme liikuntakertaa viikossa (kävelyä en laske tähän) Sen tultua rutiiniksi muutin tavoitteen kolmeen tuntiin treeniä. Vaihdellen lihaskuntoa kehonpainolla, salia, hölkkää, kahvakuulaa, jotain sykettä nostavaa.
Kuin niin kävely ei ole muka liikuntaa? Monille kävely saattaa olla ainoa liikuntamuoto ja kyllä se minun mielestä on liikuntaa.
Kävely on liikuntaa, mutta hyvän kunnon ylläpitoon tai hankintaan tarvitaan myös lihaskuntoa nostavaa ja hikoiluttavaa/ hengästyttävää liikuntaa vähintään 2,5 tuntia viikossa. Pelkkä kävely ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä syö kuin kotiruokaa, en siis pikaruokaa ja karkkia vain illalla muutaman palan suklaata.Tavassa mitata liikkumisesi on jotain pielessä. Askelmittari sisätiloissa ei toimi, portaat heikentävät luotettavuutta. Eli puolet tosta pois ja lisää vapaa-aikaasi puolen tunnin lenkki arkipäivinä.
Olen hotellisiivooja ja työpäivän jälkeen olen niin poikki, että mitkään lisälenkkeilyt sen puolijuoksua kiiruhdetun päivän jälleen ei tule mieleenkään!
Ikää jo 55v ja tuntuu ettei ikinä jaksa edes 60vuotiaaksi enää, saatuja pidempään...
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yksilöllistä. Maissa joissa ei liikuta, ollaan laihimpia.
Mitkä nämä maat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet ja paljonko sitä kotiruokaa tulee syötyä?
(Lihoo sitä lohella ja perunoillakin...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävely on ihmiselle kaikkein luontaisin liikuntamuoto.
Sitä voi myös kävellä vähän tai todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävely on liikuntaa, mutta hyvän kunnon ylläpitoon tai hankintaan tarvitaan myös lihaskuntoa nostavaa ja hikoiluttavaa/ hengästyttävää liikuntaa vähintään 2,5 tuntia viikossa. Pelkkä kävely ei riitä.
On se parempi kuin ei mitään. Siis pelkkä kävely.
Minusta ihminen on luotu liikkumaan ja ajattelen sen tarkoittavan sitä, että pitää liikkua mahdollisimman paljon ja istua vain vähän. Nykyään tuota on vain vaikea toteuttaa, kun tehdään niin paljon istumatyötä ja eihän ainakaan perheellisellä vain tahdo jäädä sitä aikaa harrastaa liikuntaa, työmatkoihinkin menee monella tunti, kaksi päivässä. Siihen ruuanlaitot ja muut kotityöt, eipä ole helppo yhtälö.
Itse olen onnekas, kun työni on vaihtelevaa, teen erilaisia hierontahoitoja, vyöhyketerapiaa jne. Enimmäkseen seison, mutta välillä voin hetkeksi istahtaa, kun teen vaikka jalkapohjien vyöhyketerapiaa. Ja kyllä usein on ihan hiki pinnassa kun hieron. Asiakkaiden välillä täytyy sitten siistiä hoitotila ja laittaa valmiiksi seuraavaa asiakasta varten, voi olla puikkojen pesua, kuumakivien ja kattilan pesua, öljykippojen pesua, tiskaamista. Muutaman minuutin ehtii levätä. Ja päivän lopuksi on aina hoitohuoneen moppaus, odotustilan ja vessan siivous. Työmatkat kuljen pyörällä tai kävellen, 3 km suuntaansa.
Joka aamu ennen töihin lähtöä joogaan puoli tuntia. Muutaman kerran viikossa teen hiit-treenin ja viikonloppuisin sauvakävelen, hiiihdän, lumikenkäilen tai käyn uimassa tai patikontiretkellä. Viime kesänä innostuin myös polkujuoksusta. Melko paljon myös marjastan, sienestän ja haen askartelutarvikkeita luonnosta ja omakotitalossa kun asuu, niin onhan sitä aina kaikenlaista pihahommaa ja lumitöitä, puunkantoa yms.
Iän myötä olen huomannut, että jos en liiku riittävästi, alkaa paino heti nousta, vaikka olenkin kasvissyöjä, lähes vegaani, enkä käytä tavallista sokeria ollenkaan. Samoin nukun huonommin ja olen ihan väsähtänyt. Olen rapiat 50 v.
Minulle sanottiin että jopa hidasvauhtinen esim 7km tunnissa kävelylenkki riittää jos se kestää väh. 20 minuuttia. Ja parasta jos sen voi tehdä kahdesti päivässä. Ja sitten ne pakolliset venytykset. Lihaskuntoa on riittävästi silloin kun selviytyy normaalista arjesta
Olen nelkyt ja teen seisomatyötä, joka on jonkin verran fyysistä (myyjä).
Juoksen 1-2 kertaa viikossa 7-9 km lenkin ja käyn kaksi kertaa salilla. Lisäksi yritän ainakin hyötyliikkua pyörällä, mitä välillä voin.
Mutta jos vaikka juoksen 9 km ja sen jälkeen on työpäivä 7,5 tuntia, jaksan sen kyllä aivan hyvin. Liikunta nimenomaan auttaa jaksamaan.
Mun iässä pitää huomioida palautuminen ja sitten myös minusta hyvä miettiä, milloin liikkuu. En itse välttämättä jaksa liikkua aina työpäivän jälkeen vaan järkkään sitten niin, että liikun ennen kuin menen töihin.
Minulle siis tuo on hyvä määrä liikuntaa, koska tulee jaksava olo.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihminen on luotu liikkumaan ja ajattelen sen tarkoittavan sitä, että pitää liikkua mahdollisimman paljon ja istua vain vähän. Nykyään tuota on vain vaikea toteuttaa, kun tehdään niin paljon istumatyötä ja eihän ainakaan perheellisellä vain tahdo jäädä sitä aikaa harrastaa liikuntaa, työmatkoihinkin menee monella tunti, kaksi päivässä. Siihen ruuanlaitot ja muut kotityöt, eipä ole helppo yhtälö.
Itse olen onnekas, kun työni on vaihtelevaa, teen erilaisia hierontahoitoja, vyöhyketerapiaa jne. Enimmäkseen seison, mutta välillä voin hetkeksi istahtaa, kun teen vaikka jalkapohjien vyöhyketerapiaa. Ja kyllä usein on ihan hiki pinnassa kun hieron. Asiakkaiden välillä täytyy sitten siistiä hoitotila ja laittaa valmiiksi seuraavaa asiakasta varten, voi olla puikkojen pesua, kuumakivien ja kattilan pesua, öljykippojen pesua, tiskaamista. Muutaman minuutin ehtii levätä. Ja päivän lopuksi on aina hoitohuoneen moppaus, odotustilan ja vessan siivous. Työmatkat kuljen pyörällä tai kävellen, 3 km suuntaansa.
Joka aamu ennen töihin lähtöä joogaan puoli tuntia. Muutaman kerran viikossa teen hiit-treenin ja viikonloppuisin sauvakävelen, hiiihdän, lumikenkäilen tai käyn uimassa tai patikontiretkellä. Viime kesänä innostuin myös polkujuoksusta. Melko paljon myös marjastan, sienestän ja haen askartelutarvikkeita luonnosta ja omakotitalossa kun asuu, niin onhan sitä aina kaikenlaista pihahommaa ja lumitöitä, puunkantoa yms.
Iän myötä olen huomannut, että jos en liiku riittävästi, alkaa paino heti nousta, vaikka olenkin kasvissyöjä, lähes vegaani, enkä käytä tavallista sokeria ollenkaan. Samoin nukun huonommin ja olen ihan väsähtänyt. Olen rapiat 50 v.
Huh. Sinä liikut todella ahkerasti. Riittääkö sinulla aikaa työn ja liikunnan lisäksi muuhun?
Vierailija kirjoitti:
Liikutko riittävästi? Tähän kysymykseen törmää usein eikä oikeastaan missään kerrota mikä on se riittävä määrä liikuntaa?
Minä teen kaksi kävelylenkkiä päivässä. Yhteensä niistä kertyy 5 km. Kävelytempo ei ole kovin nopea, koska selkä ja polvet eivät kestä paljon (6,5-7 km/t). Hartioiden ja niskan seudun venyttelyt kaksi kertaa päivässä. Neljä kertaa viikossa lisäksi 20min. voimistelu, joka on tosin kepeää, koska en pysty hyppimään.
Ikä 59, bmi 21.7.
6,5-7km/h on kova vauhti.
Nyt viisikymppisenä oma kävelykuntoni on parempi kuin ikinä. Parin vuoden päivittäinen viisi kilsainen on totuttanut jalat ja lonkat kestäviksi ja kivuttomiksi.
Viikossa 2 kuntosalia ja 2 juoksulenkkiä, lenkit 5-20km. Lisäksi koiralenkit eli kävelyä 1-2h/päivä. Ikää 40, painoindeksi 25.
Vierailija kirjoitti:
Kun monet käyvät salilla noin usein niin mistä otatte siihen ajan ja rahan? Mietin vaan sitä kun minulla ei ole omaa autoa käytössä ja lähin kuntosali sijaitsee 50 km päässä. Miten te olette järjestäneet nuo kuntosalitreenit ettei niistä tule ylimääräidtä stressiä?
Omalla kehonpainolla ja muutamalla välineellä (punnerruskahvat, tanko, dippiteline, lisäpainoja jne) pystyt kehittämään lihasmassaa aivan helposti ilman saliakin.