Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Roni Back arvosteli taannoin demokratiaa

Vierailija
04.11.2018 |

Olen seurannut Ronia jonkin aikaa ja viime presidentinvaalien aikoihin tämä tyyppi ihmetteli videollaan sitä, miksei valita vain viisaimpia ihmisiä päättämään asioista ja miksi meille tyhmille ja tietämättömille kansalaisille annetaan se valta. Hän myös ihmetteli vaalisalaisuuden pointtia, koska ei ollut itse ymmärtänyt sitä. Siinä vaiheessa tuli aika kova face palm.

Demokratian tarkoitus ei ole, että kaikki toimisi parhaalla mahdollisella tavalla ja päätökset olisivat täydellisiä. Demokratian tarkoitus on se, että jokaisella kansalaisella on halutessaan oikeus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin. Että yhtäläinen ja yhdenvertainen äänioikeus antaa kaikille mahdollisuuden tulla kuulluksi. Jos valtaa pitämään valittaisiin muutaman älykkään henkilön toimesta tiimi, jolla on vahva kokemus politiikasta ja kyky saada valtio nousuun, Suomi ehkä toimisi paremmin. Mutta se ei ole oikein. Demokratia on muotoutunut, että päätökset tehtäisiin yhdessä ja jos kansa päättää tehdä jotain, se tehdään. Jos se on huono päätös, uppoamme kaikki yhdessä. Sekin on kuitenkin parempi kuin sivistysvaltiosta kaukana oleva eliittipiirin päätäntävalta.

Videolla Roni tosiaan kertoi äänestäneensä Sauli Niinistöä, koska oli keskustellut tämän kanssa ja pitänyt tätä mukavana henkilönä. Ja sitten ihmetteli vaalisalaisuuden tarkoitusta. No sehän on juuri se, ettei julkisuuden henkilöiden tai muuten ihmisten mielipitäisiin mahdollisesti vaikuttavien henkilöiden tarvitsisi kertoa poliittista kantaansa. Ja tietenkin ettei poliittisten mielipiteiden takia voisi vainota, mutta se on jo eri asia. Tuomalla julkisesti kantansa esille Roni vaikutti satojentuhansien lasten ja nuorten mielipiteeseen, ja ilmeisesti ymmärtämättään. Lapsia on helppo ohjailla, ja jos ensimmäinen kosketus politiikkaan on muisto ihailun kohteen mielipiteestä, se voi juurtua yllättävän syvälle jopa loppuelämän ajaksi. Mielipiteen tuominen on tietenkin sallittua ja jopa suotavaa, mutta videosta saa käsityksen, ettei Roni ymmärtänyt valtaansa ja toi asian esille ajattelematta sen seurauksia.

Yleisesti ottaen olen Ronista ja hänen videoistaan aina pitänyt, ja katson niitä usein edelleen, koska osa niistä on hyvinkin viihdyttäviä. Mieleeni vain on jäänyt tämä video, vaikka sen ilmestymisestä onkin jo aikaa, ja halusin nostattaa siitä hieman keskustelua. Olen 14-vuotias, mutta halusin silti julkaista tämän tänne, sillä yleisesti ottaen aikuisten ihmisten poliittinen tietämys on korkeampaa kuin ikäisteni. Ikäni vuoksi tekstissäni epäilemättä on asiavirheitä, joten jos huomaatte niitä, niistä kannattaa ilmoittaa. Halusin vain tuoda mielipiteeni esille, joten älkää kiltit tappako minua.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla