Sossut tulossa kylään lapsen poissaolojen vuoksi
Kommentit (221)
Sossf kirjoitti:
Itse kun olin teini-ikäinen ja sossut tulivat takiani kotikäynnille, niin aika tupatarkastukselta. Kahdestaan päivittelivät, kuinka on niin pieni talo (kolmio, 4 hlö), vähän on sotkua tuolla ym. Lisäksi kovasti kyselivät vanhemman tuloista ja menoista, mitkä eivät liittyneet asiaan mitenkään.
Että kannattaa pistää koti tiptop-kuntoon ja esittää parempaa ihmistä, ellei halua lastaan huostaanotettavan.
Höpöhöpö. Meistä tehtiin lasu ja kotikäyntiä varten en siivonnut yhtään sen enempää mitä normaalisti siivoisin. Lasu kävi kylässä ja kehui siisteyttä ja olin ihmeissäni! Villakoiria nurkissa, hiekkaa eteinen täynnä (lapsi kaatoi kengistä hiekat siihen), keittiönpöydän alla aamupalan jäljet. En tiedä kuinka sotkuista ja likaista muiden kodissa sitten on, kun tavallinen koti sotkuineen näyttää siistiltä. Lapset edelleen kotona.
Vierailija kirjoitti:
"Opettaja/luokanohjaaja, rehtori tai sovitusti oppilashuollon työntekijä tekee lastensuojeluilmoituksen viimeistään silloin, kun huoltajiin on oltu yhteydessä ja luvattomat poissaolot ylittävät tämän jälkeen edellä mainituista toimenpiteistä huolimatta 50 h"
Tuo raja tuntuu vaihtelevan 30-100 tunnin välillä koulujen kesken.
"Jos sairauspoissaoloja on yli 50 h, luokanopettaja/-valvoja kehottaa huoltajaa ottamaan yhteyttä kouluterveydenhoitajaan tai pyytää yhteydenottoluvan. Näin toimitaan myös, kun huoli herää yksittäisten, toistuvien poissaolojen vuoksi"
Jos vanhemmat sanoo että sairas niin se on uskottava vaikka th soittaa, mulle on soitettu.
Poissaolo ei ole luvaton jos siitä ilmoittaa aamusta.
Luvaton poissaolo sellainen ettei siitä ole ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaiset vatipäät saavat lisääntyä, jälki on sitten tällaista.
Pelit ja puhelimet pois ja vaikka kannetaan se teini kouluun.
Luuletko että tuo asenne ei toisi lisää ongelmia jo ennestään pahaan tilanteeseen?!
Noilla lastensuojeluilmoituksilla voi pyyhkiä peffansa. Meidän teinistä on taas kolmen päivän sisällä tehty 3 lasua, mihinkään ne ei johda. Kerran kävi sossut kotona toteamassa, kuinka on iso ja hieno koti ja lapsella oma iso huone. Eli heidän mielestään kaikki on hyvin.
Silti lapsi käyttää aineita. Maanantaina vasta päästään juttelemaan, lapsi ollut monta päivää sekaisin ja itse toivon, ettei tulisi enää kotiin riehumaan. Täällä ei vaan teineille ole mitään apua paitsi virka-aikana. On soitettu sosiaalipäivystykset ja kaikki läpi. Jokainen sanoo samaa. Koittakaa kestää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaiset vatipäät saavat lisääntyä, jälki on sitten tällaista.
Pelit ja puhelimet pois ja vaikka kannetaan se teini kouluun.
Tule kokeilemaan. Painaa yli 70 kg ja pituutta 185-190cm. Sulla varmaan habaa.
Meidän lapsi oli kipeenä melkein puolet eka ja tokaluokalla. Ekaluokalla halua koululääkäri tavata ja tokaluokalla kuraattori.
Ei ne kotiin tulleet. Ei siinä mitään, kun oltiin käyty melkein joka taudista korvalääkärillä. Eli ei lintsausta. Sitten taudit onneksi vähenivät.
Kyllä tuossa ensisijaisesti pitäisi saada lapsi kuntoon ja sitten miettiä vasta miten koulu suoritetaan. Jos on noin pahan kuuloinen masennus, ei varmaan vain pysty koulutyöhön just nyt. Toivottavasti teidän asiat selkeytyy!
Meillä siis poika oli aina flunssassa kun oli peruskoulussa ja hänellä lievä kehitysvamma. Flunssat oli rajuja ja kas kummaa kun nyt pienessä yksikössä opiskelee niin aina terve.
Peruskoulussa tarttuu kaikki pöpöt niin kuin tarhassakin.
Tätä tuntimäärää ei kaikki koulut noudata vaikka se on olemassa.
Saisi yläkoulussa tehdä lasuja koko ajan.
Ihan samalla tavallahan sitä työelämässä joutuu neuvotteluun, jos on määrätty määrä poissaoloja. Minä jouduin esimiehen ja työterveyden kanssa keskusteluun, kun oli yhtenä vuonna paljon poissaolotunteja. Toki tuntui hassulta, kun kyseessä oli kohdunpoistoleukkaus, jonka vuoksi jouduin olemaan useamman viikon pois. Mutta säännöt on säännöt ja tuntimäärä ylittyi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavallahan sitä työelämässä joutuu neuvotteluun, jos on määrätty määrä poissaoloja. Minä jouduin esimiehen ja työterveyden kanssa keskusteluun, kun oli yhtenä vuonna paljon poissaolotunteja. Toki tuntui hassulta, kun kyseessä oli kohdunpoistoleukkaus, jonka vuoksi jouduin olemaan useamman viikon pois. Mutta säännöt on säännöt ja tuntimäärä ylittyi.
Ei joudu jos kertoo etukäteen mihin menee ja miksi pois.
15 vuotias. Ei hyvältä näytä tuo tilanne ollenkaan.
Jotain on nyt pahasti pielessä ja se paha on tapahtunut jo ennen tätä nykyistä ongelmaa.
Hänet täytyy saada jollakin konstilla puhumaan pahasta olostaan. Mitä hän tekee päivisin kun ei ole koulussa. Nököttää huoneessaan koko päivän ?
Minä penkosin koko huoneen ja katsoisin mitä se pitää sisällään. Ja tietokoneen tutkisin.
Olisin muutaman päivän hänen kanssaan siellä hänen huoneessaan ja tarkastelisin tilannetta, miten reagoi.
Onko teillä ollut aikaisemmin hyvä kontakti lapseen ? Milloin se loppui ja masennus alkoi ?
Lisään vielä että toi Th soitto sai mut pelkäämään poissaoloja.
Th sanoi ettei seuraamuksia tule,
Nyt kun kuopus eri yläkoulussa niin huomannut ettei siellä olla niin niuhoja.
Eli on säännöt miten paljon saa olla sairaana mutta koulut on erilaisia.
On niuhoja kouluja ja niitä jotka joustaa enemmän.
Taas isot koulut ja leviävät taudit ei ole vanhempien ja oppilaan vika.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa ensisijaisesti pitäisi saada lapsi kuntoon ja sitten miettiä vasta miten koulu suoritetaan. Jos on noin pahan kuuloinen masennus, ei varmaan vain pysty koulutyöhön just nyt. Toivottavasti teidän asiat selkeytyy!
Just tämä.
Tuo kouluun pakottaminen vain pahentaa tilannetta ja samoin sossujen sekaantuminen.
Ihan normaalilla älylläkin tuon voisi tajuta, ensin poika kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joudu jos kertoo etukäteen mihin menee ja miksi pois.
Kyllä joutuu! Tai ainakin meillä (oon ope) joutuu rehtorin kanssa käymään läpi varsin vakavaan sävyyn poissaolot ja jaksamisensa, vaikka siis ihan sairauslomatodistukset leikkauksista tai pienemmistä jutuista työterveyden sairauslomapaperi olisi toimittanut. Ja se päivien määrä, mitä saa olla pois joutumatta noihin keskusteluihin, on vuodessa hyvin pieni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä.
Tuo kouluun pakottaminen vain pahentaa tilannetta ja samoin sossujen sekaantuminen.
Ihan normaalilla älylläkin tuon voisi tajuta, ensin poika kuntoon.
Mutta eihän koululta luokkis voi tulla sinne kotiin ja lapsen terveystietoihin _normaalilla älyllään_ tsekkaamaan, että pojalle on hoitoa haettu. Eikä koulu voi tehdä siitäkään diagnoosia, että poika on liian sairas käymään koulua. Joten heidän tulee varmistaa, etteä koulua ei lyödä laimin väärin syin, eli käytännössä siis tehtävä lasu eli pyydettävä "sossuja sekaantumaan" ja toivottava, että pojan tilanne lähtee sitä kautta viimeistään hoitoon.
pyyhi pölyt television takaa ÄKKIÄ!!!
Vierailija kirjoitti:
Sossf kirjoitti:
Itse kun olin teini-ikäinen ja sossut tulivat takiani kotikäynnille, niin aika tupatarkastukselta. Kahdestaan päivittelivät, kuinka on niin pieni talo (kolmio, 4 hlö), vähän on sotkua tuolla ym. Lisäksi kovasti kyselivät vanhemman tuloista ja menoista, mitkä eivät liittyneet asiaan mitenkään.
Että kannattaa pistää koti tiptop-kuntoon ja esittää parempaa ihmistä, ellei halua lastaan huostaanotettavan.
Höpöhöpö. Meistä tehtiin lasu ja kotikäyntiä varten en siivonnut yhtään sen enempää mitä normaalisti siivoisin. Lasu kävi kylässä ja kehui siisteyttä ja olin ihmeissäni! Villakoiria nurkissa, hiekkaa eteinen täynnä (lapsi kaatoi kengistä hiekat siihen), keittiönpöydän alla aamupalan jäljet. En tiedä kuinka sotkuista ja likaista muiden kodissa sitten on, kun tavallinen koti sotkuineen näyttää siistiltä. Lapset edelleen kotona.
Niin, on se kumma kun eri sossut toimivat eri tavalla!
Vierailija kirjoitti:
Jotain on nyt pahasti pielessä ja se paha on tapahtunut jo ennen tätä nykyistä ongelmaa.
Hänet täytyy saada jollakin konstilla puhumaan pahasta olostaan. Mitä hän tekee päivisin kun ei ole koulussa. Nököttää huoneessaan koko päivän ?
Minä penkosin koko huoneen ja katsoisin mitä se pitää sisällään. Ja tietokoneen tutkisin.
Olisin muutaman päivän hänen kanssaan siellä hänen huoneessaan ja tarkastelisin tilannetta, miten reagoi.
Onko teillä ollut aikaisemmin hyvä kontakti lapseen ? Milloin se loppui ja masennus alkoi ?
Kyllä tuota on yritetty psykiatrian polilla selvittää ja lääkkeitä on vaihdettu kolmesti. Keväällä poika alkoi puhumaan että tappaa itsensä, oli osastohoidossa jonkun aikaa. Nyt itsetuhoiset puheet on loppuneet mutta omatoimisuus on nollassa. Käytännössä poika makaa peiton alla, tai on puhelimella jos hyvä päivä on ja keskittyminen riittää. Haluaa olla omassa rauhassa, ei oikein syö, ei nuku kunnolla, ei peseydy..
Diagnoosi on vakava masennus.
Lapsi oli oikein sydämellinen pienenä, oikea halipoika. Puolustaa aina heikompia ja aiemmin harrasti jalkapalloa ja painia sekä kitaran soittoa. Nyt kaikki on jääneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuota on yritetty psykiatrian polilla selvittää ja lääkkeitä on vaihdettu kolmesti. Keväällä poika alkoi puhumaan että tappaa itsensä, oli osastohoidossa jonkun aikaa. Nyt itsetuhoiset puheet on loppuneet mutta omatoimisuus on nollassa. Käytännössä poika makaa peiton alla, tai on puhelimella jos hyvä päivä on ja keskittyminen riittää. Haluaa olla omassa rauhassa, ei oikein syö, ei nuku kunnolla, ei peseydy..
Diagnoosi on vakava masennus.Lapsi oli oikein sydämellinen pienenä, oikea halipoika. Puolustaa aina heikompia ja aiemmin harrasti jalkapalloa ja painia sekä kitaran soittoa. Nyt kaikki on jääneet.
ei ne sossut tuolle tilanteelle mitään mahda, tuskin mikään sijoituskaan toimii jos on tuossa kunnossa. Sairaalahoitoon ja sairaalakouluun tuo kuuluu.
Tuo on ihan puppua. Toisissa kouluissa on ja toisissa ei.
Toisen koulusta on soitettu kotiin et miksi niin paljon poissa ja kerroin miksi.
Ei ilmoitusta, ok
Kuulemma joka koulussa toi 50 h raja ja jonka myös toinen on joskus rikkonut ja mitään ilmoitusta ei ole tehty.
Ilmoitan aamusta että on sairas.
Tuo 50 h tulee helposti yläkoulussa kun päivät on pitkiä.