Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taina Licciardo-Toivola herää klo 03:00

Vierailija
03.11.2018 |

On pistänyt videon Youtubeen aamurutiineistaan. Herää kolmelta ja tekee omia juttujaan, kunnes pienimmät lapset heräävät klo 6. Ajatuksia? Kuulostaa hullulta tuohon aikaan herääminen, mutta samalla olen hieman kateellinen, että joku saa itsensä noin aikasin ylös viettämään omaa aikaa.

Kommentit (10856)

Vierailija
5221/10856 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenna ja Leo tapasivat seurakunnan nuortenillassa, jonne Jenna oli perheen toimesta laitettu.

Vierailija
5222/10856 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenna ja Leo tapasivat seurakunnan nuortenillassa, jonne Jenna oli perheen toimesta laitettu.

Videolla ei sanottu kuka oli kehoittanut menemään sinne. Mutta Jenna kertoi, ettei mennyt nuorteniltaan yhden kerran jälkeen enää uudestaan.

Myöskään Leo ei etsinyt tyttöystävää Suomesta, koska ajatteli heidän lähtevän kohta Ausseihin. (Kuinkahan monta vuotta tuosta on puhuttu??)

Vasta vuosia myöhemmin tutustuivat paremmin, kun törmäsivät sattumalta pysäkillä ja Leolla oli "haku päällä". :D

Tottakai valintaan on vaikuttunut yhteinen usko, mutta ei vaikuta vanhemmat sinällään patistaneen tuohon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5223/10856 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jennan isä on Tainan serkku.

Vierailija
5224/10856 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellarit on mun silmään kaikista konservatiivisimpia. :D Tai ainakaan siellä seurakunnassa missä mun mummi kävi, ei lapsia säästelty niiltä hulluilta rukoussessioilta. Lasten päitä saatettiin painaa veden alle tai pakottaa tärisemään rukoiluissa mukana...

Vierailija
5225/10856 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai Leo ja Jenna olisivat pikkuserkuksia? Mistä tiedät vai arvailetko vain?

Vierailija
5226/10856 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olen verisukulainen, mutten kyllä missään tekemisissä heidän kanssaan, kuten ei muukaan lähipiirini.

Vierailija
5227/10856 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvoin helluntailaisessa perheessä ja kuuluin itsekin seurakuntaan ikävuosina 15-26. Vaikka ko. seurakunnasta lähdin, ei kokemukseni ollut mitenkään erityisen negatiivinen.

Sain tehdä nuorena ihan samoja asioita kuin muutkin, mutta minua ei kiinnostanut ryyppääminen ynnä muu 90-luvun lopun suomalaisen teinin lempiharrastua. Kävin normaalia koulua, enkä tiedä ketään helluntailaista, jota olisi opetettu kotona. Tytöt ja pojat saivat seurustella ihan normaalisti, mutta toki kristinuskon perusteologian mukaisesti opetettiin että seksi jätettäisiin avioliittoon, tosin jotkut eivät jättäneet eikä siitä seurannut mitään (sehän oli heidän asiansa). Ei ollut järjestettyjä avioliittoja tai mitään muutakaan sellaista. Lapset ja nuoret olivat mukana rukouskokouksissa (jos halusivat) mutta mitään tärinöitä tai veden alle laittamisia (mmmitäh...? kuulostaa kamalalta) en koskaan nähnyt.

Negatiivisin asia jonka noilta ajoilta muista on että jotkut ihmiset korostivat liikaa "meillä on voitto Jeesuksessa" -tyyppistä ajattelua. Tarkoittaa siis, että meillä ei voi olla huonoja päiviä, koska vaikeuksienkin keskellä laulamme hallelujaa ja taivaan portit avautuvat. Tosielämässä kuitenkin kohtaamme sen verran rankkoja juttuja, että niistä ei muutamalla aamenella selviä. Tätä ei kuitenkaan saarnattu ainoana totuutena, vaan tosiaan enimmäkseen yksittäiset uskostaan todella todella innostuneet tätä puheissaan toivat esiin.

Yhden kerran olin mukana rukouskokouksessa jossa yritettiin saada kaikkia tunnustamaan ääneen syntejään, mutta kieltäydyin tästä eikä siitä sitten puhuttu sen enempää.

Kaikenkaikkiaan minulla oli turvallinen ja mukava lapsuus ja nuoruus, ja koin henkistä ja hengellistä väkivaltaa aivan muissa yhteyksissä myöhemmin. Licciardo-Toivolan perheeseen tai heidän uskonnolliseen vakaumukseensa en sinänsä osaa ottaa kantaa koska en heitä tunne. 

Vierailija
5228/10856 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olen verisukulainen, mutten kyllä missään tekemisissä heidän kanssaan, kuten ei muukaan lähipiirini.

Kumpi katkaisi välit? Ymmärsin, että Jennan isä ei suostu olemaan tekemisissä "saatanallisiin" sukulaisiin vaan pelkästään uskoviin..?

Vierailija
5229/10856 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi katkaisi välit? Ymmärsin, että Jennan isä ei suostu olemaan tekemisissä "saatanallisiin" sukulaisiin vaan pelkästään uskoviin..?

Välit katkesivat kun Jennan isä painosti Jennan siskon avioliittoon. Samoihin aikoihin Jennan vanhemmat myös erosivat ja isän äiti sanoutui irti pojan touhuista. Jennan isä käänsi asian niin päin että kaikki muut pyrkivät manipuloimaan häntä ja ovat hänen saatanallisia vihollisiaan. En tiedä onko asiassa muuta, itse en enää tuossa vaiheessa ollut kuvioissa vaan tajusin jo aiemmin millaisesta porukasta on kyse

Vierailija
5230/10856 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika henkilökohtaisia asioita jaat tänne noin sukulaisena.

Kiinnostavaa kyllä jos on totta.

Vierailija
5231/10856 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika henkilökohtaisia asioita jaat tänne noin sukulaisena.

Kiinnostavaa kyllä jos on totta.

En nyt ihan sukulaisiksi sanoisi vaikka samaa verta ollaankin. Sen verran oksettavaa sakkia etten halua olla missään tekemisissä ja mielelläni jaan sen myös muille, että osaavat olla varovaisia. Nuo ihmiset eivät kuulu vuoteen 2019 ja lapset pitäisi ottaa pois asap.

Vierailija
5232/10856 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellarit on mun silmään kaikista konservatiivisimpia. :D Tai ainakaan siellä seurakunnassa missä mun mummi kävi, ei lapsia säästelty niiltä hulluilta rukoussessioilta. Lasten päitä saatettiin painaa veden alle tai pakottaa tärisemään rukoiluissa mukana...

Vastahan näillä hihhuleilla oli joku tilaisuuskin, josta lapset lopulta lähtivät sosiaalityöntekijöiden mukaan.

Vierailija
5233/10856 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leonardo avaa syitä sille että miksi ei enää ole vegaani

Vierailija
5234/10856 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy: ei jaksa tehdä itse ruokaa. Ajanpuute on musta kyllä vähän huono selitys. Jos hän on kerran kotonaan oppinut kokkaamaan kasvisruokia ja syönyt monta vuotta vegaanisesti, niin pitäisi tulla jo selkärangasta päivän ruokien koostaminen.

Vierailija
5235/10856 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy: ei jaksa tehdä itse ruokaa. Ajanpuute on musta kyllä vähän huono selitys. Jos hän on kerran kotonaan oppinut kokkaamaan kasvisruokia ja syönyt monta vuotta vegaanisesti, niin pitäisi tulla jo selkärangasta päivän ruokien koostaminen.

Ihan samallatavalla niit vegeruokiakin on saatavina valmiina. Vai jaksaako siis kokata sekaruokaa kuitenkin?

Vierailija
5236/10856 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samallatavalla niit vegeruokiakin on saatavina valmiina. Vai jaksaako siis kokata sekaruokaa kuitenkin?

Ruokakauppavideolla osteli valmishampurilaisia. Jenna kuulemma kokkaa heillä eikä hän ole koskaan ollut vege.

Vierailija
5237/10856 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Jennan äidin isän sukunimi voi myös olla Toivola, jos Toivola sukunimi on tullut Jennalle isän puolelta? Kummallinen kuvio

Vierailija
5238/10856 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten Jennan äidin isän sukunimi voi myös olla Toivola, jos Toivola sukunimi on tullut Jennalle isän puolelta? Kummallinen kuvio

Kummallinen on perhekin. He ovat samalta puolelta, muistaakseni Jennan äidin isä on Jennan isän isosetä.

Vierailija
5239/10856 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä epäilen tuon yllä olevan henkilön kirjoituksia, kun tunnen Suomen kotikoulupiirit aika hyvin, ja helluntailaisissa ei ole juuri ollut kotikouluttajia. Ja muutenkin tuntuu, että nuo jutut on voineet tapahtua korkeintaan joskus tyyliin 1950-luvulla, niin vanhanaikaiselta ja erikoiselta kuulostaa. Ja silloin varsinkaan ei ollut vielä kotikouluttajia.

Olen syntynyt -90 ja kävin peruskoulun -97-07. Meillä ei käynyt mitään kotikouluttajaa vaan isä ja äiti opettivat ihan kotona koulusta saaduista kirjoista ja kerran kuussa käytiin koulussa tekemässä testit ja kokeet sekä opettajan haastattelu. Usein myös saatettiin opiskella muiden uskovaisten perheiden lasten kanssa, yhden kaverin äiti erityisesti oli mahtava opettaja toisin kuin omani. Eikö yleisintä ole se että vanhemmat itse vaan opettaa, ei kai mitään kotiopettajia ole koskaan ollutkaan? Kovin hyvin arvosanoin ei kyllä kukaan peruskoulusta päässyt, omakin keskiarvo oli 7.1 mutta aikuisena sitten menin iltalukioon ja nyt olen yliopistossa. 

Tunnen kyllä helluntailaisuutta sen verran hyvin, että tiedän, että kertomasi ei ole normaalia. Joko vanhempasi ovat muuten mieleltään ongelmaisia, tai provoilet. Tavalliset helluntailaiset ikätoverisi ovat kulkeneet ihan normaalisti nuortenilloissa vastakkaisen sukupuolen kanssa ja käyvät lukiot tms normaalisti.

Sori, mutta et tunne. Teen juuri gradua hengellisestä väkivallasta herätysyhteisöissä ja olen pahoillani, mutta kaikissa niissä on hengellistä väkivaltaa. Myös evankelis-luterilaisessa kirkossa on, ja ateistisissa yhteisöissä (hengellisen kokemuksen vähättely tai kieltäminen on myös hengellistä väkivaltaa). Se ei katso kirkkokuntaa, ja itse asiassa esimerkiksi taloudellinen asema, koulutus ja vanhempien asuinympäristön normatiivisuus ovat määrittävämpiä tekijöitä kuin kuuluminen tiettyyn kirkkokuntaan.

Asenteesi on erittäin haitallinen. Väittämällä, että ryhmässä X ei ainakaan esiinny väkivaltaa, estät avun saamisen uhreilta. Vähän sama kuin sanoisi, että Suomessa ei ollenkaan esiinny parisuhdeväkivaltaa koska suomalaiset ovat niin tasa-arvoisia, ja siksi turvakotejakaan ei tarvita. Se voi olla sinun näkemyksesi jos et ole kohdannut perheväkivaltaan, mutta samalla viet äänen niiltä uhreilta, jotka joutuvat sitä kokemaan ja aliarvioit heidän kokemustaan. Silmien sulkeminen on pahinta, mitä voi tehdä. Katolinen kirkko yritti sulkea silmänsä hyväksikäytöltä ja sitä vahvisti ulkopuolisten "mitään ei ole tapahtunut" -mantra vaikkeivät he tienneet asiasta mitään. Siksi asenne on todella, todella vaarallinen.

Kaikissa uskonnollisissa yhteisöissä esiintyy väkivaltaa ja helluntailaiset eivät todellakaan ole poikkeus. Toisekseen, helluntailainen yhteisö on aivan eri asia Helsingissä kuin vaikka Pohjanmaalla. Helsingin yhteisöt vetävät mukaan moderneja nuoria ja lähentyvät amerikkalaisia herätysyhteisöjä. Sekään ei kyllä ole tae siltä että väkivallalta vältyttäisiin, väkivalta vaan muuttaa muotoaan ja tulee vähemmän näkyväksi. Konservatiivisia helluntaiyhteisöjä on ja ollut aina, koska herätysliikkeet ovat olleet historiansa alusta asti voimakkaan fragmentoituneita jonka lisäksi niiden kehitykseen ovat vaikuttaneet alueelliset tekijät. Uskonto antaa välineet hyvän- ja pahantekoon uskonnosta katsomatta. Ne muut tekijät sitten määrittävät, kumpaan ihminen tarttuu.

Et ole yhteisön jäsen, joten älä kommentoi asiaa noin. Vaikka olisitkin, voit puhua vain omasta puolestasi. Kiva, jos kokemuksesi ovat hyviä. Mutta valitettavasti kaikilla kokemukset eivät ole samat. Kuten jo sanoin, kirkon oppia enemmän määrittävät monet muut tekijät. Väkivalta voi olla myös huomaamatonta. Et tiedä, mitä tuntemiesi perheiden taustalla on ja millaista vallankäyttöä siellä on ollut. Kuten parisuhdeväkivallan, myös hengellisen väkivallan voi helposti piilottaa, etenkin jos se ei ole fyysistä.

Jos teet gradua, kannattaa opetella lukemaan paremmin. En kirjoittanut, ettei väkivaltaa ole, vaan että tuo ei ole normaalia. Kyllä tavallisessa helluntailaiseksi perheessä sisarukset saavat puhua keskenään ja nuoret viettää iltaa nuortenilloissa. Ja opiskella. Ei tuo kirjoitus ole mahdoton, mutta se ei ole tyypillinen helluntailaisille. Ja syy todennäköisemmin löytyy mielenterveysongelmista kuin uskosta.

Asenteesi on aika karu, eikä kovin realistinen. Herätyskristityissä on vikansa, mutta myös vahvuutensa. Kuten kaikissa perheissä, myös joillakin herätyskristityillä on mielenterveysongelmia. Koita nähdä myös ne tavalliset perheet, joissa usko on iloa ja voimaa antava asia, ja missä lapset saavat vapaasti olla eri mieltä ilman minkäänlaista välien katkeamisen uhkaa.

Vierailija
5240/10856 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä epäilen tuon yllä olevan henkilön kirjoituksia, kun tunnen Suomen kotikoulupiirit aika hyvin, ja helluntailaisissa ei ole juuri ollut kotikouluttajia. Ja muutenkin tuntuu, että nuo jutut on voineet tapahtua korkeintaan joskus tyyliin 1950-luvulla, niin vanhanaikaiselta ja erikoiselta kuulostaa. Ja silloin varsinkaan ei ollut vielä kotikouluttajia.

Olen syntynyt -90 ja kävin peruskoulun -97-07. Meillä ei käynyt mitään kotikouluttajaa vaan isä ja äiti opettivat ihan kotona koulusta saaduista kirjoista ja kerran kuussa käytiin koulussa tekemässä testit ja kokeet sekä opettajan haastattelu. Usein myös saatettiin opiskella muiden uskovaisten perheiden lasten kanssa, yhden kaverin äiti erityisesti oli mahtava opettaja toisin kuin omani. Eikö yleisintä ole se että vanhemmat itse vaan opettaa, ei kai mitään kotiopettajia ole koskaan ollutkaan? Kovin hyvin arvosanoin ei kyllä kukaan peruskoulusta päässyt, omakin keskiarvo oli 7.1 mutta aikuisena sitten menin iltalukioon ja nyt olen yliopistossa. 

Tunnen kyllä helluntailaisuutta sen verran hyvin, että tiedän, että kertomasi ei ole normaalia. Joko vanhempasi ovat muuten mieleltään ongelmaisia, tai provoilet. Tavalliset helluntailaiset ikätoverisi ovat kulkeneet ihan normaalisti nuortenilloissa vastakkaisen sukupuolen kanssa ja käyvät lukiot tms normaalisti.

Sori, mutta et tunne. Teen juuri gradua hengellisestä väkivallasta herätysyhteisöissä ja olen pahoillani, mutta kaikissa niissä on hengellistä väkivaltaa. Myös evankelis-luterilaisessa kirkossa on, ja ateistisissa yhteisöissä (hengellisen kokemuksen vähättely tai kieltäminen on myös hengellistä väkivaltaa). Se ei katso kirkkokuntaa, ja itse asiassa esimerkiksi taloudellinen asema, koulutus ja vanhempien asuinympäristön normatiivisuus ovat määrittävämpiä tekijöitä kuin kuuluminen tiettyyn kirkkokuntaan.

Asenteesi on erittäin haitallinen. Väittämällä, että ryhmässä X ei ainakaan esiinny väkivaltaa, estät avun saamisen uhreilta. Vähän sama kuin sanoisi, että Suomessa ei ollenkaan esiinny parisuhdeväkivaltaa koska suomalaiset ovat niin tasa-arvoisia, ja siksi turvakotejakaan ei tarvita. Se voi olla sinun näkemyksesi jos et ole kohdannut perheväkivaltaan, mutta samalla viet äänen niiltä uhreilta, jotka joutuvat sitä kokemaan ja aliarvioit heidän kokemustaan. Silmien sulkeminen on pahinta, mitä voi tehdä. Katolinen kirkko yritti sulkea silmänsä hyväksikäytöltä ja sitä vahvisti ulkopuolisten "mitään ei ole tapahtunut" -mantra vaikkeivät he tienneet asiasta mitään. Siksi asenne on todella, todella vaarallinen.

Kaikissa uskonnollisissa yhteisöissä esiintyy väkivaltaa ja helluntailaiset eivät todellakaan ole poikkeus. Toisekseen, helluntailainen yhteisö on aivan eri asia Helsingissä kuin vaikka Pohjanmaalla. Helsingin yhteisöt vetävät mukaan moderneja nuoria ja lähentyvät amerikkalaisia herätysyhteisöjä. Sekään ei kyllä ole tae siltä että väkivallalta vältyttäisiin, väkivalta vaan muuttaa muotoaan ja tulee vähemmän näkyväksi. Konservatiivisia helluntaiyhteisöjä on ja ollut aina, koska herätysliikkeet ovat olleet historiansa alusta asti voimakkaan fragmentoituneita jonka lisäksi niiden kehitykseen ovat vaikuttaneet alueelliset tekijät. Uskonto antaa välineet hyvän- ja pahantekoon uskonnosta katsomatta. Ne muut tekijät sitten määrittävät, kumpaan ihminen tarttuu.

Et ole yhteisön jäsen, joten älä kommentoi asiaa noin. Vaikka olisitkin, voit puhua vain omasta puolestasi. Kiva, jos kokemuksesi ovat hyviä. Mutta valitettavasti kaikilla kokemukset eivät ole samat. Kuten jo sanoin, kirkon oppia enemmän määrittävät monet muut tekijät. Väkivalta voi olla myös huomaamatonta. Et tiedä, mitä tuntemiesi perheiden taustalla on ja millaista vallankäyttöä siellä on ollut. Kuten parisuhdeväkivallan, myös hengellisen väkivallan voi helposti piilottaa, etenkin jos se ei ole fyysistä.

Kirjoitin tämän tuossa iltapäivällä ja huomasin, että viestistä tuli aika negatiivissävytteinen. Haluan vielä korostaa, että väkivaltaa ei todellakaan käytetä kaikissa uskonnollisissa perheissä. Kaikissa liikkeissä on niitä jotka sitä käyttävät, mutta valtaosa uskonnollisista perheistä on ihan normaalia porukkaa, jotka kertovat lapsilleen uskonnosta ihan ikätasoisesti eivätkä pelottele uskonnollisilla teemoilla. Edes lestadiolaiset eivät ole mitenkään "alttiimpia" hengelliselle väkivallalle vaikka yleinen käsitys onkin se että he ovat erityisen tiukkoja ja ankaria uskossaan. Vanhempien uskon harjoittamisen tavat eivät välttämättä edes näyttäydy lapsille samoin. Useimmat perheet niissä liikkeissä, joissa hengellistä herätystä edelleen harjoitetaan, eivät esimerkiksi tuo lapsiaan räikeimpiin seremonioihin. Monet kuuluisat saarnaajat etenkin ulkomailla pitävät lapsensa poissa tilaisuuksistaan. Ylipäänsä tietoisuus on kasvanut paljon ja käytännöt muuttuneet parempaan suuntaan, osasyynä toki myös maallistuminen. Mutta se ei poista sitä faktaa että kaikissa liikkeissä on väkivaltaa käyttäviä perheitä. Ongelmasta pitäisi puhua nimenomaan perhetasolla, sillä seurakunnan näkemykset korreloivat hyvin huonosti sen kanssa, miten lapsille puhutaan uskonnosta tai käytetäänkö heihin valtaa uskonnollisella tasolla.

Enemmän uskonnollisen väkivallan muodot näyttäytyvät tempauksittain, esim. se lupaus-kampanja jossa nuoria kehotettiin pidättäytymään avioliittoa edeltävästä seksistä. Siinä oli jäseniä monesta kirkkokunnasta ihan tasapuolisesti, myös valtakirkosta. Ja myös tässä kohtaa on hyvä huomata että kampanjassa oli monia tasoja: sekä julkista paasaamista avioliiton ulkopuolisen seksin saatanallisuudesta, mutta myös ihan oikeaa tietoa sukupuolitaudeista ja järkevästi perusteltua tietoa siitä, miksi ekan kerran tulisi olla jonkun luotettavan henkilön kanssa.

Tempausten ja kampanjoiden lisäksi on tietenkin sitten perheen sisäinen väkivalta. Tässäkin se on hyvin tapauskohtaista ja sillä on monia muotoja. Siksi on väärin sanoa, että väkivaltaa on kaikissa yhteisön X perheissä tai sitten ei missään. Pitää muistaa, että valtaosa perheistä on normaaleja, mutta joissain perheissä väkivalta on edelleen ongelma.

Sekin vielä, että moni uskonnollisen väkivallan muoto on tyypillinen myös ei-uskonnollisille perheille. Kun uskonnollisissa perheissä pelotellaan kuolemanjälkeisellä tai vaikka taivaaseen tempaisuilla, saatetaan ei-uskonnollisissa, väkivaltaisissa perheissä vaikka kiristää hyvään käytökseen sillä, että vanhemmat hylkäävät jos lapsi ei ole nätisti. Tai muuten käyttää halventavaa kieltä, halveksua lasta ja hänen kokemuksiaan. Vaikka toistuvasti vertailla sisaruksiin, joka on yleistä sekä uskonnollista että ei-uskonnollista väkivaltaa käyttävissä perheissä. Esim. siskosi pääsee taivaaseen, sinä et vrt. rakastan sinua vähemmän kuin siskoasi. Kumpikin aiheuttaa lapsessa ihan samanlaista tuskaa.

Uskonnollinen väkivalta on monimutkainen ilmiö. ONNEKSI se on kuitenkin yhtä marginaalinen ilmiö kuin ei-uskonnollistenkin perheiden väkivalta. Se pitää muistaa. Kaikkia perheitä ei saa leimata siksi, että joissain on väkivaltaa, muttei myöskään yleistää ettei väkivaltaa ole, jotta sitä kohtaavat saavat kuitenkin apua.

Eli olit sitten kuitenkin samaa mieltä, ettei tuo ole normaalia, ja ettei helluntailaisuutta pidä sen takia leimata kokonaan.

Ketju on lukittu.