Minna on työssäkäyvä perheenäiti, jolla ei ole varaa edes parturiin: ”Elämme kädestä suuhun joka kuukausi”
Mitä mieltä tämän ”Minnan” avautumisesta? https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/minna-t…
Jotenkin ihan naurettavaa kitistä siitä, ettei ole rahaa, kun oikeesti on mutta elintaso vaan niin korkea, ettei sen ylläpitoon riitä edes neljä tonnia kuussa...
Jos mulla, kahdella lapsella ja miehellä jäis käteen kuussa liki neljä tonnia, elettäis ihan herroiksi! Nyt käteen jää pari hassua. Silläkin tullaan toimeen. Säästäminen toki hidasta. Miten Minna ja perhe ei onnistu?
Kuinka paljolla/vähällä teidän perheessä tullaan toimeen kuussa? Jääkö mitään säästöön?
Kommentit (36)
Kulutusluotto, autolaina ja dna-tv. Vinkiksi ihan muille, jotka ei ole itseään vielä tuohon suohon upottanut.
Vastaavilla tuloilla jää säästöön 500€ kuussa ja perheeseen kuuluu minun lisäksi mies, 2 lasta ja koira.
Olemme molemmat opiskelijoita. Minun tulot ovat palkka netto n.900€/kk plus asumistuki 150€. Miehen tulot ovat opintolaina 650€, opintotuki 250€ ja asumistuki 150€. Meille jää vuokran jälkeen n.1400€ käteen. Hyvin pärjää kaksi ihmistä kuussa. Jää vielä säästöönkin rahaa.
Miten niin ei jää mitään säästöön kun asuntolainaa lyhentää reippaasti joka kuukausi? Mitä muuta se omaisuuden kartuttaminen on kuin säästämistä? 🤔
77% suomailista elää vastaavalla tavalla ylivarojensa. Ja nyt pitäisi empatian ja sympatian säteillä ja syöksyä saa**nallisesti syyllistäen yhteiskunnan rakenteiden kimppuun?
Vierailija kirjoitti:
Kulutusluotto, autolaina ja dna-tv. Vinkiksi ihan muille, jotka ei ole itseään vielä tuohon suohon upottanut.
Dna-tv ei paljoa maksa. Minulla on kaikki nuo mainitsemasi, enkä ole suossa. Pärjään kahdella tonnilla loistavasti. En tosiaankaan ole suossa.
Laajakaista, puhelimet, sähköt ja muut 1000e? Siis mitä?!
Miten voi mennä tonni laskuihin kun autot, asunto, vakuutukset ym eivät siihen kuulu?
Joku tässä kyllä mättää ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei jää mitään säästöön kun asuntolainaa lyhentää reippaasti joka kuukausi? Mitä muuta se omaisuuden kartuttaminen on kuin säästämistä? 🤔
Ainakin sitä asuntolainaa on liikaa, jos sen jälkeen ei jää muita säästöjä. Ja joissakin tapauksissa tuo säästö voi kääntyä jopa tappioksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dna-tv ei paljoa maksa. Minulla on kaikki nuo mainitsemasi, enkä ole suossa. Pärjään kahdella tonnilla loistavasti. En tosiaankaan ole suossa.
Asut vuokralla ja mitään ei jää säästöön?
Miksi ei voinut ihan rehellisesti avata, mikä tuo "muut" on? Ja sen lisäksi on sitten vielä kulutusluotot.
Vierailija kirjoitti:
Laajakaista, puhelimet, sähköt ja muut 1000e? Siis mitä?!
Siis laajakaistan ja dna tv:n saa alle 40 euroon kuussa. Vaikka molempien puhelinlaskut olisivat 50e /kk ja sähköä menisi 200e /kk (mikä on jo aika paljon), niin noita muita laskuja on aika paljon. Mielenkiintoista olisi tietää, että mitä kaikkea heillä onkaan tilauksessa jatkuvalla syötöllä. Samaten ruokakulut ovat huikeat siihen nähden, että lapset ovat arkisin päivähoidossa ja syövät oletettavasti siellä useamman aterian.
Voi myötähäpee, et joku kehtaa ees kitistä noilla tuloilla.
Meillä on nyt todella hyvä rahatilanne, koska yhteensä palkoista jää käteen 4700€, mutta voin kertoo etten oo kitissy tuloista sillonkaa ku olin yksin kahen lapsen kaa ja sain kaikkineen rahaa 1800€ kuussa. Kyl mä noilla tuloilla säästin nii et kerra vuodessa pääs käymää ulkomailla, otin esim tatuointeja, jotka maksaa useemman satasen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin se maksaa paljon, jos joutuu elämään kädestä suuhun. Pari kuukautta kun tuostakin säästäisi olisi varaa siihen kampaajaan. Myös laajakaista on liikaa, jos puhelimesta voi jakaa netin.
No ei ole mullakaan varaa kampaajaan, nettotulot noin 1300 ja asumimen ym kallista, vaikka asun kaukana pk:sta. T. Sinkku
Polttoainekulut kahdesta autosta on niin minimaaliset, että mahtaakohan kumpikin auto olla tarpeellinen?
Ei mullakaan jää mitään käteen, vaikka ostin halvimman mahdollisen lentokoneen ja autokin on vain tesla. Ei tässä maassa voi mitenkään pärjätä kun ei vaan mitään jää käteen.
Kaikki on niin suhteellista. Mulla on vuokra 923€, auton lyhennys 329€ ja siihen vielä päälle kolme puhelinliittymää, sähköt, vakuutukset ym.ym. Ja minä tienaan saman kuin tuo nainen ja maksan kaiken yksin. Mitään ei jää säästöön ja velaksi on eletty jo vuosia.
Meillä on miehen kanssa samat tulot ja kaksi lasta. Asuntolainan lyhennyskin on saman verran. Vakuutuksiin ja "muihin" laskuihin meillä ei mene läheskään noin paljon kun Minnan perheellä. Mitähän nämä muut laskut tonnilla oikein on? Meillä jää rahaa säästöön ja on varaa kampaajaan.