Vauva sairaana. Olen odottanut puhelua terveyskeskukselta jo 1,5h
Missä on vika?? Oli 20 puhelua jonossa, ja jätin soittopyynnön. Olen odottanut kohta kaksi tuntia 🤬
Kommentit (46)
Ne oittavat takaisin vasta iltapäivällä, jolloin kaikki päivän ajat on jo jaettu.
Vastasit itse jo kysymykseesi. Ne 20 puhelua.
Missäkö vika? Olisiko ihan siinä, että et ole ainoa ihminen joka sinne soittaa ja jonossa on muitakin ennen sinua?
Kerro meille mikä vauvallasi on. Osaamme antaa ihan samat vastaukset, jotka tulet saamaan terveyskeskukseltakin.
Jos on suuri hätä niin akuuttiin mars.
Mikä vauvaa vaivaa? Jos on oikea hätä niin tk:n takaisin soittoa ei kannata odotella vaan toimia itse.452
Vika on siinä , että Suomen perusterveydenhuolto ei toimi=siellä ei ole riittävästi resursseja. Porukka kuormittaa päivystyksiä kuten uutisissa pari päivää sitten kerrottiin.Jonnekinhan ihmisen on yritettävä päästä , jos tuntee tarvettä lääkärin apuun.
Resurssien vähyys ei mun mielestä ole ainoa syy , tk:ssa puuttuu kokonaisvaltainen näkemys tai halu.Jos sinne satut pääsemään niin hoidetaan vain sitä vasemman jalan isovarvasta ja oikean käden puutumisesta voidaan keskustella sitten seuraavalla kerralla n.3 kk jonotuksen jälkeen.
Sote ei tätä korjaa varsinkin kun se tuntuu keskittyvän vain maakunta uudistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on suuri hätä niin akuuttiin mars.
Näinpä juuri. Pääsette siellä heti tarkkailuun tilanteen niin vaatiessa.
Jos vauva on oikeasti kipeä niin vie yksityiselle. Ja yö aikaan tietty pääsee päivystykseen mutta jos vauva on oikeasti kipeä niin ei voi odottaa yöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vika on siinä , että Suomen perusterveydenhuolto ei toimi=siellä ei ole riittävästi resursseja. Porukka kuormittaa päivystyksiä kuten uutisissa pari päivää sitten kerrottiin.Jonnekinhan ihmisen on yritettävä päästä , jos tuntee tarvettä lääkärin apuun.
Resurssien vähyys ei mun mielestä ole ainoa syy , tk:ssa puuttuu kokonaisvaltainen näkemys tai halu.Jos sinne satut pääsemään niin hoidetaan vain sitä vasemman jalan isovarvasta ja oikean käden puutumisesta voidaan keskustella sitten seuraavalla kerralla n.3 kk jonotuksen jälkeen.
Sote ei tätä korjaa varsinkin kun se tuntuu keskittyvän vain maakunta uudistukseen.
Ei muuta kun vaatimaan veroäyreihin tuntuvia korotuksia, että saadaan asia kuntoon.
Todennäköisesti aloittajakin on soittamassa sinne ihan turhaan.
Jos vauvan vointi on huono niin voit vain mennä terveyskeskukseen ja kertoa että soitit mutta vauvan vointi on sen verran huono että päätit tulla käymään ennen takaisinsoittoa saamaan arvion vauvan voinnista, ottavat vastaan ilman ajanvarausta jos arvioivat tarpeelliseksi. Jos vauvan vointi on kohtuullinen mutta olet epävarma niin voit soittaa uudelleen ja jonottaa kunnes vastaavat. Jos vauvan vointi on todella huono tai huononee nopeasti niin voit soittaa 112.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus.
Näinhän se menee vaikkei saisi mennä. Toisaalta meidän vakuutuksen hinnalla kävisi useamman kerran yksityisellä, joten ehkä lopetetaan vakuutus silti.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus.
Niin, varmasti toimii sellaisilla paikkakunnilla, joissa on yksityistä päivystystä. En tiedä, millä paikkakunnalla aloittaja asuu, mutta täällä mun asuinpaikkakunnallani ei ole yksityistä päivystystä paitsi työterveysasiakkaille. Lähin yksityinen päivystys on lähes 100 km:n päässä.
Muistan kun meitä pilkattiin kun otettiin lapsille vakuutukset. Nyt on sitten 15 vuotta kuunneltu tätä marinaa ettei julkiselta saa hoitoa. Me vain kävellään lääkäriin ja kotiinkin saatiin ilmaiseksi astmalaitteet, leikkaus saatiin tilattuun aikaan jne.
Menet sinne terveyskeskukseen. Siellä on päivystävä lääkäri ja hoitajia. Joku heistä katsoo ja arvioi tilanteen. Parempi odotella siellä paikanpäällä, mssä on ammattilaiset lähellä, kuin pähkäillä peloissaan kotona. Siis, jos vauvan tilanne oikeasti huolestuttaa sinua.
Siellä terveyskeskuksessa on hyvällä tsägällä vastaamassa niihin puheluihin 4 ihmistä, pienemmällä paikkakunnalla 2.
Itse olen töissä Helsingissä terveysasemalla ja oikein kiireisinä puheli päivinä saatan keritä hoitamaan 50-60 puhelua jos olen koko päivän puhelimessa. Aamun puhelut on usein kuitenkin niitä aikaa vievimpiä joten 1,5 tuntia on vaan ihan realistinen odotusaika.
Vierailija kirjoitti:
Ei tällainen tavanomainen tapaus jossa vauva on tullut kipeäksi ole sen suuruinen valtakunnallinen hätätila, etteikö sen hoitaminen parin tunnin odotusta kestäisi. Tarpeetonta resurssien tuhlausta olisi järjestää asiat niin, että jokainen saisi parin minuutin varoitusajalla palvelua. Tottakai se onnistuisi kun palkataan ihan törkeän paljon lisää lääkäreitä ja muuta henkilökuntaa. Kustannukset nousee pilviin ja mitä sillä saavutetaan? Ei yhtään mitään. Kuumessa oleva vauva on edelleen kuumeessa oleva vauva. Ei se sitä seikkaa miksikään muuta. Riippumatta siitä pääseekö vauvan äiti puhelimella läpi minuutin vai parin tunnin odottelun jälkeen.
Vauva kainaloon ja päivystykseen.
Vakuutus.