Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä jätti ulos makaamaan

Vierailija
01.11.2018 |

Tapahtui alle parikymppisenä. Olin silloisen ystävän kanssa juhlimassa ja kävi sitten niin että sammuin juhlapaikan ulkopuolelle. Molemmat hum.alassa ja ystävä yritti herätellä minua mutta en herännyt. Jätti sitten maahan yksin makaamaan, koska oli kiire kotiin kun äiti oli päättänyt että ystäväni kotiintuloaika on tiettyyn aikaan ja sitä noudatetaan. Molemmat asuimme vielä vanhempiemme luona tuohon aikaan. Oliko mielestänne oikein toimittu? Millainen ystävä jättää toisen maahan makaamaan eikää edes soita apua? Heräsin myöhemmin itsekseni ja pääsin turvallisesti kotiin mutta en ole antanut tapausta vieläkään anteeksi vaikka siitä on jo vuosia...

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ikäviä vastauksia ap saanut suurimmalta osalta...Tietenkin ap oli idi.ootti kuten myös ystävänsä mutta ei se silti oikeuta kenenkään jättämistä maahan makaamaan. Jos minulle tehtäisi noin niin "ystävä" olisi sen jälkeen entinen ystävä ellei vaivautuisi pyytämään anteeksi. Tosin tuo pitkävihaisuus on ehkä vähän huolestuttavaa mikäli tapauksesta on kulunut jo kauan aikaa

Vierailija
42/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lähinnä kaduttaa, että kerran joskus 15 vuotta sitten en jättänyt ystävääni pakkaseen sammumaan. Myöhemmin hän nimittäin ehti vielä paneskella silloisen poikaystäväni kanssa. Toisaalta ei sillä enää edes ole väliä, olen molemmista ihmisroskista jo päässyt eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härskistihän se "ystävä" teki. Mutta ole onnellinen, ettei ollut talvi ja -30 astetta pakkasta. Luultavasti et nyt olisi kertomassa tuota vuosien takaista juttua. Sitä jäin ihmettelemään, millainen koti- ja koulukasvatus teillä oli, kun kaveri ei älynnyt hälyttää apua, vaan juoksi mamman helmoihin, ettei tämä vaan ole vihainen. Opitteko te kumpikin jotain tästä tapauksesta?

Vierailija
44/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Ilmeisesti aika monen mielestä kaverin jättäminen sammuneena maahan makaamaan on ihan ok koska "itsehän vedit kännit."  Joo niin tein ja omaa hölmöyttä ja kokemattomuutta toki (en ole sen jälkeen juonut itseäni tuohon kuntoon) ja tottakai myös silloinen ystävä oli humalassa mutta minkäs teet, en ole silti voinut antaa anteeksi tuollaista piittaamattomuutta. Mielessä pyörii vain että mitä jos olisi raiskattu/tapettu...Vaikka mitään ei ns. tapahtunut. Silti luottamus meni ikuisiksi ajoiksi. Kaipa sitten olen pitkävihainen luonne mutta edelleen olen vihainen. Ambulanssin tai poliisin soittaminen olisi varmaan ollut se oikea ratkaisu. Mutta Suomessahan on se mentaliteetti että "ihminen selvitköön omillaan" ja tämä ketju todistaa sen hyvin! Av ei koskaan petä :) Ps. Syyttäkää vain katkeraksi luuseriksi ja ikäväksi ihmiseksi, kestän sen kyllä

Hyvä!

Kaverisi on varmaan helpottunut päästessään sinusta.

Harva asia on niin rasittavaa, kuin kännisten itsesäälisten paimentaminen.

Onko juopottelu samentanut aivosi niin, ettet tajua ettei ystävyys ole mikään yksipuolinen huoltosuhde?

Vierailija
45/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on vastuussa ensisijaisesti itsestään. Kaveri oli varmaan aika väsynyt itsekin.

Jos jäät odottamaan että maailma pyörii sun ehdoilla, saat odottaa.

Toisaalta ei ketään saa jättää sellaiseen tilaan jossa ei pysty huolehtimaan itsestään. Siinä voi sammunut kuolla. Toisaalta sammuneen on syytä jatkossa miettiä alkoholin käyttöään, alkoholismia pukkaa.

Pitää huolehtia juu mutta kun on sellaisiakin diivoja, jotka haluaa kaverit mukaan jotta saa itse suksilla. Ja luottaa että toinen huolehtii, auttaa jos rahat obn loppu yms. Kilteistä ja skarpeista yritetään tehdä apureita. Se on tosi yleistä. Luotetaan että voin vetää kännit, kun toiset huolehtii. Siis jos kerran käy noin, ei toista kertaa kannata sen kanssa lähteä.

Ap, olisi ihanaa jos joku huolehtisi mutta sun pitää ottaa huomioon että kaveri on ollut itsekin nuori, ei mikään yli-ihminen.

Elämässä on paljon tilanteita, jolloin melkein tapahtuu jotain, mutta ei kuitenkaan tapahtunut. Joten päästä irti.

Vierailija
46/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa nuori mies tuomittiin vankilaan heitteillejätöstä. Pariskunta oli talvipakkasella juopotellut, oli tullut riitaa ja nuori mies oli suutuspäissään jättänyt humalaisen tyttöystävänsä hankeen makaamaan. Aamulla tyttö oli löydetty kuolleena hangesta. Poikaystävä sai ehdottoman, tuomion pituutta en enää muista.

Vierailija
47/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Ilmeisesti aika monen mielestä kaverin jättäminen sammuneena maahan makaamaan on ihan ok koska "itsehän vedit kännit."  Joo niin tein ja omaa hölmöyttä ja kokemattomuutta toki (en ole sen jälkeen juonut itseäni tuohon kuntoon) ja tottakai myös silloinen ystävä oli humalassa mutta minkäs teet, en ole silti voinut antaa anteeksi tuollaista piittaamattomuutta. Mielessä pyörii vain että mitä jos olisi raiskattu/tapettu...Vaikka mitään ei ns. tapahtunut. Silti luottamus meni ikuisiksi ajoiksi. Kaipa sitten olen pitkävihainen luonne mutta edelleen olen vihainen. Ambulanssin tai poliisin soittaminen olisi varmaan ollut se oikea ratkaisu. Mutta Suomessahan on se mentaliteetti että "ihminen selvitköön omillaan" ja tämä ketju todistaa sen hyvin! Av ei koskaan petä :) Ps. Syyttäkää vain katkeraksi luuseriksi ja ikäväksi ihmiseksi, kestän sen kyllä

Tästä on aikaa jo vuosia. Miksi ihmeessä asiaa vatvot?

Elämässä kyllä riittää jossiteltavaa

Vierailija
48/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikos humalaisella kaverillasi paljonkin kokemusta ulos sammuneista kavereistaan? Jos olette salaa vanhemmiltanne ryypiskelleet, tuossa on kaverisi voinut humalapäissään ajatella, että suutut, jos soitat hänen vanhemmilleen tai poliisille, koska silloinhan sinä jäisit kiinni ryyppäämisestäsi. Eikä hän halunnut sinulle niitä ikävyyksiä. Todennäköisesti ette olleet sopineet, mitä tehdä, jos toinen sammuu ulos, ja koska kaverisikin oli humalassa, ei osannut kahden huonon vaihtoehdon väliltä tehdä vähemmän huonoa ratkaisua. 

Vierailija
49/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydestä sakotetaan.

Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.

Niin makaa kuin petaa.

Vain juotu viina humalluttaa.

Vierailija
50/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö nyt voisi vähän ajatella ystävääsikin? Miten se hänen niskaansa kuuluu kaatua, että sinä olet holtiton? Mä olisin tosi onnellinen sinuna, että mitään ei käynyt, eikä kaveriakaan TARVINNUT vaivata! Olet itsekäs ihminen!

Vierailija
51/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ollut parempi ystävä. Ystävä ei jätä itseään toisen vastuulle.

Vierailija
52/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen yks holtiton tuttu.

Joi aina liikaa. Kännissä teloi itseään, rikkoi ikkunoita, varasteli, kaatuili kadulla.

Lopun iltaa itki itsesäälisenä, että ei ole rahaa eikä ole kavereita.

Mikään sanominen ei auttanut.

Vierailija
53/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta syyllistää ap:ta. Siis siitä olen samaa mieltä, että tällaisen muistelu ja vihanpito jälkikäteen on turhaa, mutta toivoisitteko vaikka omien lastenne kavereiden toimivan kuten ap:n kaveri? Nuorena niitä ylilyöntejä tapahtuu monelle. Onneksi minut kasvatettiin niin, että kavereista pidetään huoli, ja mieluummin jäädään vaikka juopottelusta kiinni ja puhutaan avoimesti kuin otetaan riski, että jotain pahempaa tapahtuu. Näin aion omatkin lapseni kasvattaa, jos lapsia joskus saan.

Oli niitäkin kavereita, jotka eivät huolehtineet vastavuoroisesti. Itse en tosin sammunut koskaan ulos, mutta asuin kaukana, ja kaverit saattoivat yllättäen perua luvatun yöpaikan tai muuten jättää yksin. Opinpahan ainakin irtautumaan sellaisista ”ystävistä”, mutta kyllä se nuorena satutti. Ei tässä maailmassa voi moneen luottaa.

Vierailija
54/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat teitte hyvin typerästi. Sinä joit vaarallisen paljon, ja ystäväsi joutui takiasi ikävään tilanteeseen. Ystäväsi teki huonon ratkaisun. Mutta ilman sinun vastuutonta juomistasi, ystäväsi ei olisi joutunut niin inhottavaan tilanteeseen. Eli miksi annat itsellesi anteeksi, mutta et tuolle ystävällesi?

Vierailija
55/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä syytät humalaista lasta siitä, ettei hän ajatellut yhtä järkevästi kuin sinä selvin päin aikuisena? Minusta olet kaksinaismoralistinen tässä. Et sinäkään ollut siinä kunnossa, että olisit pitänyt kaveristasi huolta.

Vierailija
56/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen noin yleisesti, aina huudellaan "MIKSEI SIVULLISET TEHNEET MITÄÄN??!!" Sille sivulliselle se tilanne näyttää usein erilaiselta. Harvoin tulee ajateltua, että mikäli verta ei ole näkyvissä, että toinen on vaarassa. Tämä on ihan meidän turvallisen ympäristön aikaansaama ilmiö, eikä ihmisten välinpitämättömyys. Kyseinen ystävä varmasti selvänä olisi auttanut, mutta humalassa arviointikyky on useilla todella heikko. Tähän auttaa nuorten valistaminen, eikä jälkikäteen syyllistäminen, jos kyseessä ei ole ihan oikea tahallinen laiminlyönti.

Vierailija
57/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt tuota sääntöä mitä ap:n kaverilla oli. Että esim. jos et tule kotiin viimeistään klo 23 kotiin niin kotiin ei ole tulemista sinä yönä. Entä jos bussi on myöhässä? jonka takia myöhästyt kotiintuloajalta ja jäät ilman yöpaikkaa. Entä jos kaikki kaverit asuvat kauempana etkä pääse minnekään lämpimään yöksi? Nukutko ulkona (pahimmillaan) pakkasessa?

Hyvä vaan että pääsit tuollaisesta ’ystävästä’ eroon ap.

Vierailija
58/58 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta syyllistää ap:ta. Siis siitä olen samaa mieltä, että tällaisen muistelu ja vihanpito jälkikäteen on turhaa, mutta toivoisitteko vaikka omien lastenne kavereiden toimivan kuten ap:n kaveri? Nuorena niitä ylilyöntejä tapahtuu monelle. Onneksi minut kasvatettiin niin, että kavereista pidetään huoli, ja mieluummin jäädään vaikka juopottelusta kiinni ja puhutaan avoimesti kuin otetaan riski, että jotain pahempaa tapahtuu. Näin aion omatkin lapseni kasvattaa, jos lapsia joskus saan.

Oli niitäkin kavereita, jotka eivät huolehtineet vastavuoroisesti. Itse en tosin sammunut koskaan ulos, mutta asuin kaukana, ja kaverit saattoivat yllättäen perua luvatun yöpaikan tai muuten jättää yksin. Opinpahan ainakin irtautumaan sellaisista ”ystävistä”, mutta kyllä se nuorena satutti. Ei tässä maailmassa voi moneen luottaa.

Minua vain hävettäisi, jos lapseni olisi noin tyhmä. En toivo hänen hengaavan tuollaisten seurassa, vaan voi huoletta jättää tuollaiset tyypit selviämään itsekseen. Toki ei selkeään hengenvaaraan pakkaseen, mutta muuten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi