Ystävä jätti ulos makaamaan
Tapahtui alle parikymppisenä. Olin silloisen ystävän kanssa juhlimassa ja kävi sitten niin että sammuin juhlapaikan ulkopuolelle. Molemmat hum.alassa ja ystävä yritti herätellä minua mutta en herännyt. Jätti sitten maahan yksin makaamaan, koska oli kiire kotiin kun äiti oli päättänyt että ystäväni kotiintuloaika on tiettyyn aikaan ja sitä noudatetaan. Molemmat asuimme vielä vanhempiemme luona tuohon aikaan. Oliko mielestänne oikein toimittu? Millainen ystävä jättää toisen maahan makaamaan eikää edes soita apua? Heräsin myöhemmin itsekseni ja pääsin turvallisesti kotiin mutta en ole antanut tapausta vieläkään anteeksi vaikka siitä on jo vuosia...
Kommentit (58)
Mitäpä luulet: onko ystäväsi antanut sun sikailusi anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Oikea toimintatapa tuossa tilanteessa on soittaa poliisit, tai ambulanssi. Alkoholimyrkytys on vakava asia. Siihen voi oikeasti kuolla.
No sitä ei voinut joku nuori ihminen aikoja sitten tietää. Jos ap ois kuollut se ois ollut voi voi. Mutta varmaan se kaveri tiesi, ettei kyseessä ole alkoholimyrkytys (siis juotujen määrä ei ole niin suuri).
Kaverilla ei voinut olla ammattitaitoa arvioida, onko juodun alkoholimäärän seurauksena voinut syntyä alkoholimyrkytys vai ei.
Tajunnan menetys kertoo jonkun asteista myrkytystilasta aina. Nuoren maksa ei pysty käsittelemään alkoholia yhtä hyvin kuin aikuisen. Yllättävän pieni määrä voi jo johtaa maksavaurioon.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivikissako se taas muistelee wanhoja...?
Ei kun minä olen vastaaja nro 11. En ole, enkä ole koskaan ollutkaan tuollainen elämänhallinnoton luuseri. Osaan käyttää alkoholia.
Jaapajaa, yllättävän äkkiä vaan löysit tiesi tähän ketjuun jankkaamaan.
Kaveri oli humalassa myöskin...tuskin silläkään järki kovin hyvin juoksi.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Oikea toimintatapa tuossa tilanteessa on soittaa poliisit, tai ambulanssi. Alkoholimyrkytys on vakava asia. Siihen voi oikeasti kuolla.
No sitä ei voinut joku nuori ihminen aikoja sitten tietää. Jos ap ois kuollut se ois ollut voi voi. Mutta varmaan se kaveri tiesi, ettei kyseessä ole alkoholimyrkytys (siis juotujen määrä ei ole niin suuri).
Kaverilla ei voinut olla ammattitaitoa arvioida, onko juodun alkoholimäärän seurauksena voinut syntyä alkoholimyrkytys vai ei.
Tajunnan menetys kertoo jonkun asteista myrkytystilasta aina. Nuoren maksa ei pysty käsittelemään alkoholia yhtä hyvin kuin aikuisen. Yllättävän pieni määrä voi jo johtaa maksavaurioon.
No ei tietenkään eikä muutenkaan mitään tietoa koko aiheesta. Siksipä se olisikin ollut vain ap:n murhe, ettei osaa juoda, jos olisi kuollut. Ei ystävän vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun minä olen vastaaja nro 11. En ole, enkä ole koskaan ollutkaan tuollainen elämänhallinnoton luuseri. Osaan käyttää alkoholia.
Jankkaamaan? Luin säälittävän kommenttisi vasta laitettuani omani.
Se, että humalassa ollut teini ei välttämättä osaa toimia parhaalla mahdollisella tavalla, on mielestäni kuitenkin aika ymmärrettävää. Oli varmaan hädissään tilanteessa, kun oli juotu, vaikkei olisi saatu, kaveri oli sammunut, eikä herännyt, kotiintuloaika kolkutti ja äiti olisi vihainen, jos myöhästyisi, oli kylmä, väsytti ja kaveri oli ehkä koko illan muutenkin ollut ärsyttävä ja ottanut päähän...Väärä ratkaisuhan tuo oli kaveri jättää, mutta että joku vielä vuosien jälkeenkin jaksaa asiaa muistella...aika kasvaa aikuiseksi, ja antaa teini-iän hölmöys kaverille anteenksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et siis ole ihmisiä, jotka ois onnellisia herättyään, ettei kukaan muu joutunut kärsimään ja vaikeuttamaan elämäänsä siitä, ettäsinä et osaa juoda? Jos sulla on ongelmia mun kommenttien asenteen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Se, että humalassa ollut teini ei välttämättä osaa toimia parhaalla mahdollisella tavalla, on mielestäni kuitenkin aika ymmärrettävää. Oli varmaan hädissään tilanteessa, kun oli juotu, vaikkei olisi saatu, kaveri oli sammunut, eikä herännyt, kotiintuloaika kolkutti ja äiti olisi vihainen, jos myöhästyisi, oli kylmä, väsytti ja kaveri oli ehkä koko illan muutenkin ollut ärsyttävä ja ottanut päähän...Väärä ratkaisuhan tuo oli kaveri jättää, mutta että joku vielä vuosien jälkeenkin jaksaa asiaa muistella...aika kasvaa aikuiseksi, ja antaa teini-iän hölmöys kaverille anteenksi.
Ihan oikea ratkaisu, niin oppii känniläinen, että on itse vastuussa itsestään jos juo.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vaikuttaa? Jankkaamisella tarkoitan tuota, kun vastailet täällä nyt kaikille. Minnekäs tämän ketjun aloittaja katosi...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vaikuttaa? Jankkaamisella tarkoitan tuota, kun vastailet täällä nyt kaikille. Minnekäs tämän ketjun aloittaja katosi...?
Saan mä vastailla jos mulla on asiaa. Aloittajat nyt katoaa ketjuistaan muutenkin yleensä, paitsi minä, kun teen aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan mä vastailla jos mulla on asiaa. Aloittajat nyt katoaa ketjuistaan muutenkin yleensä, paitsi minä, kun teen aloituksen.
Aivan 👍😂
Mua huvittaa vain ketjun otsikko, ystävä jätti ulos makaamaan. Itsehän ap sinne raahautui ja sammui. Ystävä ei häntä sinne kaatokännissä vienyt. Oikeampi otikko olisi "jäin ulos makaamaan". Olitpa tyhmä!
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan 👍😂
Niin, mutta tämä ei ole minun aloitukseni. Mulla ei ole mitään tarvetta puolustella kännikalojen itsekeskeisyyttä. Kuten ehkä sulla?
Teinin aivo- ja ajatuskapasiteetti ei ole järkevän aikuisen tasolla, siksi heille tulee painottaa asioita ilmiselviä asioita, kuten " älkää jättäkö sammunutta ihmistä hankeen", eivät tule välttämättä itse (hiprakassa varsinkaan) ajatelleeksi ellei kotona ole asioita toitotettu.
Onneksi ei aloittajalle käynyt kuinkaan. Aika kuitekin päästää irti asian hautomisesta nyt aikuisena, vaikka varmasti läheltäpiti-kokemus säikäytti miettimään ettei kaveri osannut toimia oikein ja jätti oman onnen nojaan pulaan joutuneen ystävänsä. Onhan näitä surullisia tapauksia sattunut kun pakkaseen sammuneita nuoria menehtyy jopa laavun lähelle kun ikätoverit ei tajua pitää huolta toisistaan juovuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan 👍😂
Niin, mutta tämä ei ole minun aloitukseni. Mulla ei ole mitään tarvetta puolustella kännikalojen itsekeskeisyyttä. Kuten ehkä sulla?
Ei ole tarvetta sellaiselle, en ole koskaan sammunut minnekään.
Aloittaja ollut niin humalassa, että sammunut ja syyttää toista ilmeisesti myös humalassa ollutta arviointikyvyn puutteesta. Olisi varmaan aika päästä yli.
No ei ole oikein.
Mutta olet sinä itsekkin ollut täysin urpo kun olet juonut itsesi tuohon kuntoon, et voi täysin heittää tapahtunutta kaverisi niskaan. Teillä kummallakaan ei selkeästi ole päänupissa liikkunut sitten yhtään mitään. Ja loppupeleissä sinulla itselläsi on vastuu itsestäsi, vaikka kaverisi olisi voinut toimia vastuullisemmin.
Ap tässä. Ilmeisesti aika monen mielestä kaverin jättäminen sammuneena maahan makaamaan on ihan ok koska "itsehän vedit kännit." Joo niin tein ja omaa hölmöyttä ja kokemattomuutta toki (en ole sen jälkeen juonut itseäni tuohon kuntoon) ja tottakai myös silloinen ystävä oli humalassa mutta minkäs teet, en ole silti voinut antaa anteeksi tuollaista piittaamattomuutta. Mielessä pyörii vain että mitä jos olisi raiskattu/tapettu...Vaikka mitään ei ns. tapahtunut. Silti luottamus meni ikuisiksi ajoiksi. Kaipa sitten olen pitkävihainen luonne mutta edelleen olen vihainen. Ambulanssin tai poliisin soittaminen olisi varmaan ollut se oikea ratkaisu. Mutta Suomessahan on se mentaliteetti että "ihminen selvitköön omillaan" ja tämä ketju todistaa sen hyvin! Av ei koskaan petä :) Ps. Syyttäkää vain katkeraksi luuseriksi ja ikäväksi ihmiseksi, kestän sen kyllä
Mun työkaveri joi itsensä aina humalaan. Joka viimeisenä lähti bileistä, sai taluttaa hänet kotiinsa. 2 krt tein, sen jälkeen pidin huolta lähdin pois aikaisemmin.
Nainen oli yli 40 v ja ei tuntenut rajojaan.