Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fazer: vihapuhe palmuöljyä vastaan kiellettävä

Vierailija
01.11.2018 |

Vai mitä muuta suklaa tarkoittaa noustessaan vihapuhetta vastaan?

Kommentit (270)

Vierailija
181/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fazer käyttää muuten palkattomia työharjoittelijoita "orjina" tekemässä duuneja joista toisille maksetaan palkkaa. 

Fazer on listattu orjatyötä teettävien yritysten joukkoon.  siis se suomessa oleva sivusto joka näitä listaa. 

No siinä uutisoinnissa minkä minä luin Fazerin edustaja sanoi, että arviolta 70% tulisi päätymään palkatuksi tuon rekry-koulutuksen jälkeen. Ja se sivusto on facebook-sivusto, ei mikään virallinen.

Orjat kyllä kelpaa Fazerille ja nämä joille palkkaa pitäisi maksaa saavat kenkää. 
https://yle.fi/uutiset/3-8267700

Vierailija
182/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä osta enää muutenkaan Fazerin suklaita, kun menivät pienentämään joulurasioita.

Niin, ja hinta tietysti sama kuin aiemmin isommilla rasioilla. Taitaa pidemmän päälle tulla kalliiksi Fazerille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä osta enää muutenkaan Fazerin suklaita, kun menivät pienentämään joulurasioita.

Niin, ja hinta tietysti sama kuin aiemmin isommilla rasioilla. Taitaa pidemmän päälle tulla kalliiksi Fazerille.

Ellei jopa korkeampi, koska kustannukset.

Vierailija
184/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa eron; kun ruotsalaisfirmat saivat Ruotsissa palautetta palmuöljystä niin pyysivät anteeksi mokaansa kuluttajilta ja poistivat sen öljyn tuotteistaan.

Eivät siis hyökänneet maksavia kuluttajia vastaan!

Siis kun firmat saivat poliittisia kommentteja tuotteesta, jota kuluttajat haluavat ostaa, pyysivät anteeksi kuluttajilta? Ei, ne pyytävät anteeksi mielensäpahoittajilta.

Minä ainakin haluan syödä laadukkaita ja ravitsevia aineita sisältäviä tuotteita kuten palmuöljyä. On hyvin kurjaa, jos mielensäpahoittajat ja mielistelevät firmat poistavat markkinoilta näitä tuotteita. Silloin niitä joutuu ostamaan kauempaa, mikä ei ainakaan tee hyvää ympäristölle.

Viime vaaleissa moni äänesti Ruotsidemokraatteja koska he vastustavat palmuöljyn käyttöä olipa sitten kyse elintarviketeollisuudesta, polttoaineesta tai kosmetiikasta. Sitten muut eivät saa muodostettua hallitusta koska Ruotsidemokraatit ovat niin kamalan rassikoita.

Vierailija
185/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva että sama litku kelpaa suklaaseen ja auton tankkiin.

Ontuu.

Vierailija
186/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazer on tullut hulluksi. Maine menee.

Vierailija
187/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeassa Talossa suositaan hyljeöljyä.

Vierailija
188/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fazer käyttää muuten palkattomia työharjoittelijoita "orjina" tekemässä duuneja joista toisille maksetaan palkkaa. 

Fazer on listattu orjatyötä teettävien yritysten joukkoon.  siis se suomessa oleva sivusto joka näitä listaa. 

No siinä uutisoinnissa minkä minä luin Fazerin edustaja sanoi, että arviolta 70% tulisi päätymään palkatuksi tuon rekry-koulutuksen jälkeen. Ja se sivusto on facebook-sivusto, ei mikään virallinen.

Mitä sitten vaikka listaaja on face sivusto. Juttu on kuitenkin tosi. 

Ja vaikka Fazer sattuisikin palkkaamaan sen 70% orjatyöläisistään niin sehän tarkoittaa että 30% on täysin orjia.  Se puolestaan tarkoittaa näistä 125 henkilöstä joita tuonne valittiin noin 40 ihmistä on täysin orjina. 

Jippiiii Fazer jipiii. 

Haluisitko sinä kuulua työpaikkasi siihen 30% joka ei saa palkaa duunistaan? 

Niin ja sen fb-sivuston ylläpitäjat ovat aktivisteja ja uutisessa haastateltu ylläpitäjä ei suostunut olemaan jutussa omalla nimellään. Ei pistä yhtään miettimään?

Vierailija
189/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten vaikka listaaja on face sivusto. Juttu on kuitenkin tosi. 

Ja vaikka Fazer sattuisikin palkkaamaan sen 70% orjatyöläisistään niin sehän tarkoittaa että 30% on täysin orjia.  Se puolestaan tarkoittaa näistä 125 henkilöstä joita tuonne valittiin noin 40 ihmistä on täysin orjina. 

Jippiiii Fazer jipiii. 

Haluisitko sinä kuulua työpaikkasi siihen 30% joka ei saa palkaa duunistaan? 

Se rekry-harjoittelu oli Fazerin ja TE-keskuksen toteuttama hanke. Mukaan valittiin pitkäaikaist*yöttömiä, maa*hanmuuttajia ja osatyökykyisiä, ihmisiä joille työllistyminen on vaikeaa. Olisin mieluummin tuossa harjoittelussa, kun kymmenettä kertaa kirjoittamassa CV:tä TE-keskuksen pakottamalla kurssilla.

Vierailija
190/270 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa eron; kun ruotsalaisfirmat saivat Ruotsissa palautetta palmuöljystä niin pyysivät anteeksi mokaansa kuluttajilta ja poistivat sen öljyn tuotteistaan.

Siis kun firmat saivat poliittisia kommentteja tuotteesta, jota kuluttajat haluavat ostaa, pyysivät anteeksi kuluttajilta? Ei, ne pyytävät anteeksi mielensäpahoittajilta.

Minä ainakin haluan syödä laadukkaita ja ravitsevia aineita sisältäviä tuotteita kuten palmuöljyä. On hyvin kurjaa, jos mielensäpahoittajat ja mielistelevät firmat poistavat markkinoilta näitä tuotteita. Silloin niitä joutuu ostamaan kauempaa, mikä ei ainakaan tee hyvää ympäristölle.

Viime vaaleissa moni äänesti Ruotsidemokraatteja koska he vastustavat palmuöljyn käyttöä olipa sitten kyse elintarviketeollisuudesta, polttoaineesta tai kosmetiikasta. Sitten muut eivät saa muodostettua hallitusta koska Ruotsidemokraatit ovat niin kamalan rassikoita.

Populismi jyllää... Miksiköhän Ruotsidemokraatit halusivat mustavalkoisesti kieltää palmuöljyn kokonaan, varmaan sillekin on paikkansa ja käyttökohteensä. Etteivät vain poimiakseen liikkuvia äänestäjiä, jotka eivät osaa olla mitään mieltä isommista asioista vaan antavat äänensä jonkun palmuöljyn perusteella?

Ihmiset ovat lähtökohtaisesti vastaanottavaisempia ja suhtautuvat myönteisemmin tahoihin, joiden kanssa ovat (jo valmiiksi) samaa mieltä jostain muustakin, vaikka sitten siitä palmuöljystä.

Vierailija
191/270 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö Fazer Stockmaannit, eli ryhtyy liian röyhkeäksi, ja sen jälkeen on sitten vaan alamäkeä? Sisänsä harmi, kun on suomalainen yhtiö, mutta onhan niitä muitakin suomalaisia suklaatehtaita. Niiden ympäristöysävällisyydestä en osaa sanoa, nyt heillä olisi tilaisuus näyttää sitä.

Vierailija
192/270 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fazeriin kohdistuva palmuöljyraivo ei kyllä oikein aukea minulle. Eräässäkin ketjussa vaahdottiin sivukaupalla palmuöljystä ja kerrottiin kaikille, että nykyään ostetaan vain mozartin kuulia kun Fazerista on tullut niin kuraa. Kunnes tuli ilmi, että niissä mozartin kuulissakin oli sittenkin palmuöljyä :D (Osassa tuoteselosteista vain oli jätetty kasvirasva tarkemmin määrittelemättä.)

Ja tässäkin ketjussa hehkutettiin:

"Lindt-suklaavalmistaja takaa sivustollaan, että heidän suklaansa ovat kaakaovoita sisältäviä ja muuten palmuöljyvapaita paitsi että jossain suklaansa täytteessä on vähän sitä ja että se heidän käyttämä on vastuullisesti kasvatettua ja tuotettua."

Fazer sanoo itse asiassa melkein samaa, palmuöljyä ei ole suklaassa vaan vain joissain täytteissä (tosin tästä puuttuu tuo "hiukan"-sana ja "täytteet" on monikossa), ja palmuöljy on vastuullisesti tuotettua.

Juuri samaa olen ihmetellyt. Viime jouluna näitä avauksia löytyi tältä palstalta, mutta harva tiesi missä sitä palmuöljyä oli oikeasti ja missä ei ollut. Käsittämätöntä. 

Lukee ihan tuoteselosteessa.

Vierailija
193/270 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palmu-, kookos- ja kaakaorasva on hyvää ja terveellistä. Ihan kaikki niistä voi tuomita epäeettisiksi tuotteiksi joko aatteen palosta tai terveydellisiä vääriä luulojaan tukeakseen.

Jos jotain tuotetta valmistetaan epäeettisesti jossain, se ei tarkoita että oikea tapa olisi olla ostamatta tätä tuotetta lainkaan. Jos niin tekee, jää ostoskori aika laihaksi. Riisiä ihan samoin kuin oletettavasti perunaa tuotetaan jossain paljon saastuttavammin kuin täällä, samoin laitonta alipalkattua työvoimaa oikeuksien ulkopuolella käytetään. Kuluttajaelektroniikasta on turha edes puhua, ja siihen käytettäviä mineraaleja kaivetaan paljon härskimmillä ihmisoikeusloukkauksilla ja jalostetaan todella saastuttavasti.

Boikotoijat voisivat nyt luvata, etteivät enää koskaan syö mitään oikeaa ruokaa tai osta enää yhtään älypuhelinta. Toisaalta parempi tapa voisi olla ostaa 2 vuoden välein hyvä laite sen sijaan että rikkoo halpiksia kolme vuodessa. Ehkä voisi jopa syödä vähemmän, mikä säästäisi myös terveydenhuollon resursseja ja polttoainetta Kanarialle lentäessä.

Mä en osta, koska tuote maistuu pahalta.

En lennä. Puhelin on noin 5 vuotta vanha, akku ei enää tahdo kestää. Ehkä ostankin vain uuden akun? Syön oikeaa ruokaa valmistamalla sitä itse. Syön kotimaista perunaa.

Vierailija
194/270 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen marketissa, näin isot kasat Fazerin suklaalaatikoita kassojen vieressä, mutta ne viestittivät minulle olemassaolollaan pelkkää vihapuhetta, vihasuklaata ja negatiivista markkinointia, joten kävelin ohi enkä ostanut. Onneksi olin lukenut sen jutun aiemmin.

Oliko tämä kenties se Fazerin piiloviesti? Tartuinko heidän viestiin heidän vihjaamalla, oikealla tavalla? :D

Vierailija
195/270 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fazeriin kohdistuva palmuöljyraivo ei kyllä oikein aukea minulle. Eräässäkin ketjussa vaahdottiin sivukaupalla palmuöljystä ja kerrottiin kaikille, että nykyään ostetaan vain mozartin kuulia kun Fazerista on tullut niin kuraa. Kunnes tuli ilmi, että niissä mozartin kuulissakin oli sittenkin palmuöljyä :D (Osassa tuoteselosteista vain oli jätetty kasvirasva tarkemmin määrittelemättä.)

"Lindt-suklaavalmistaja takaa sivustollaan, että heidän suklaansa ovat kaakaovoita sisältäviä ja muuten palmuöljyvapaita paitsi että jossain suklaansa täytteessä on vähän sitä ja että se heidän käyttämä on vastuullisesti kasvatettua ja tuotettua."

Fazer sanoo itse asiassa melkein samaa, palmuöljyä ei ole suklaassa vaan vain joissain täytteissä (tosin tästä puuttuu tuo "hiukan"-sana ja "täytteet" on monikossa), ja palmuöljy on vastuullisesti tuotettua.

Juuri samaa olen ihmetellyt. Viime jouluna näitä avauksia löytyi tältä palstalta, mutta harva tiesi missä sitä palmuöljyä oli oikeasti ja missä ei ollut. Käsittämätöntä. 

Ilmeisesti joskus sen paikalla lukee vain "kasviöljy". Itselle palmuöljyllä ei ole suurta väliä mutta ihmisillä pitäisi olla oikeus tehdä omat valinnat oikeiden tietojen perusteella.

Vierailija
196/270 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä, eli ei niitä kauheasti silti oltu luettu.

Vierailija
197/270 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko joku antanut sitä palautetta SUORAAN Fazerille, eikä vaan kitissyt täällä vauva-palstalla?

Vierailija
198/270 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmuöljy aiheuttaa syöpää..tuhoaa oranginpoikasten kodin ja aiheuttaa orpoutta orangeille. Eihän se hyvää olekkaan..makeisteollisuuden käyttämä kovettaja-aine tosiaankin.

Vierailija
199/270 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palmuöljy aiheuttaa syöpää..tuhoaa oranginpoikasten kodin ja aiheuttaa orpoutta orangeille. Eihän se hyvää olekkaan..makeisteollisuuden käyttämä kovettaja-aine tosiaankin.

Hirveän moni asia "aiheuttaa syöpää". Oleellista olisi sanoa paljonko syöpäriski kasvaa ja kuinka paljon palmuöljyä on siihen nautittava.

Vierailija
200/270 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on mahtavaa että Fazer on ottanut kamppikseen mukaan Mungon, joka on aina niin herttainen ja kiltti lukijoilleen. Ilmeisesti Fazerin rakkauspuheeseen kuuluu toisten nimittely paviaaninperseeksi ym.