Fazer: vihapuhe palmuöljyä vastaan kiellettävä
Vai mitä muuta suklaa tarkoittaa noustessaan vihapuhetta vastaan?
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on mahtavaa että Fazer on ottanut kamppikseen mukaan Mungon, joka on aina niin herttainen ja kiltti lukijoilleen. Ilmeisesti Fazerin rakkauspuheeseen kuuluu toisten nimittely paviaaninperseeksi ym.
Hei muuten, missä blogissa oli joskus jotain paviaanih*** oraa ja hiekkapi *** ua?
Nyt voisi käydä ostamassa jotain kilpailevan firman suklaata.
Palmuöljy aiheuttaa kehossa tulehdustilan, josta voi kehittyä monia terveysongelmia. Mutta sehän ei tietenkään estä käyttämästä palmuöljyä, kuten nikotiinin terveysriskien tiedostaminen ei estä tupakanpolttoakaan. Valintoja, valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on mahtavaa että Fazer on ottanut kamppikseen mukaan Mungon, joka on aina niin herttainen ja kiltti lukijoilleen. Ilmeisesti Fazerin rakkauspuheeseen kuuluu toisten nimittely paviaaninperseeksi ym.
Hei muuten, missä blogissa oli joskus jotain paviaanih*** oraa ja hiekkapi *** ua?
Kyllä se ihan Mungo Lifessa oli. Mutta koska ala-asteella Annaa on ryssitelty oikeuttaa se hänet haukkumaan lukijoitaan samalla kun on mukana fazerin rakkauspuhe-kamppiksessa.
Minä vain lakkasin käyttämästä Fazerin tuotteita palmuöljyuudistuksen jälkeen. Sillähän siitä pääsee. Aina voi ostaa jotain 100% kaakaojauhetta tyyliin Van Houten ja valmistaa makeisensa itse. Niin kauan kuin nyt puhtaita raaka-aineita vielä on tavallisen kuluttajan hankittavissa.
Välillä tulee kyllä kiusaus ajatella, että koko tämä nykyinen teollisuus kaikilla aloilla on valjastettu palvelemaan jotain ihme kansalaisten myrkytyskampanjaa. Kaikki puhdas ja terveellinen pyritään tuhoamaan tai tekemään joko hinnoittelulla tai saatavuudella harvojen herkuksi.
Ja jos oikeasti haluttaisiin edistää ympäristöasioita, huomio ja kaikki toimenpiteet kohdistettaisiin monikansallisiin yrityksiin, jättikonsernihin ja niiden harjoittamaan ympäristörikollisuuteen. Ihan oikeasti.
Nyt meni sininen suklaakin boikottiin, koska tuo bloggaaja!
Näissä Fazerin konvehdeissa ei ole palmuöljyä (jos jotain kiinnostaa):
(Useamman sortin rasioissa, kuten Moments, ei välttämättä kaikissa konvehdeissa ole palmuöljyä, mutta näitähän ei ole eritelty, joten eivät ole listalla)
Sininen maitosuklaa
Julia
Fazermint
Liqueur Fills
Liqueur Fills Mixers
Tumma suklaa 47% cocoa
Sininen & Valkoinen
Seuraavat käsintehdyt konvehdit:
(muutamasta ei löytynyt tuoteselostetta, ne eivät ole tällä listalla myöskään)
Marc De Champagne
Viskipallo, strösseli
Vanilla truffle ball
Milk truffle ball
Dark truffle ball
Valkoinen karpalo
Mustikka crisp
Maraschino
Pähkinä
Mustaherukka
Onko Domino-keksille tapahtunut jotain? On tosi vaalea, eikä maistu enää oikein millekään. Olen siirtynyt Oreoihin.
Näissä Fazerin suklaalevyissä ei ole palmuöljyä (jos jotain kiinnostaa):
(Muuta kasvirasvaa voi olla. Tuoteselosteet katsottu Fazerin sivuilta.)
Pure Dark 70% Cocoa tumma suklaa
Pure Dark 70% cocoa - Twist of mint
Pure Dark 70 % cocoa - Coffee & Cardamom
Salmiakkisuklaa
Taloussuklaa
Maitosuklaa
Rusinoita & hasselpähkinää
Suolaista toffeekrokanttia ja maitosuklaata
Tyrkisk Peber
Travel Raspberry & Liquorice
Travel mint & Choco drops
Travel Iced coffee & mudcake
Travel Orange sprinkle fizz
Mustikkajogurtticrispejä & maitosuklaata
Vaalea maitosuklaa
Hasselpähkinä rouhetta
Kokonaisia hasselpähkinöitä
Punaisia marjoja
Lakritsirakeita
47% tumma suklaa
Mansikkaa & vaniljaa
Valkosuklaata & maitosuklaata (ns. Sininen & valkoinen)
Hunajapaahdettuja manteleita
Vierailija kirjoitti:
Palmuöljy aiheuttaa kehossa tulehdustilan, josta voi kehittyä monia terveysongelmia. Mutta sehän ei tietenkään estä käyttämästä palmuöljyä, kuten nikotiinin terveysriskien tiedostaminen ei estä tupakanpolttoakaan. Valintoja, valintoja.
Viljakin aiheuttaa ns. tulehdustilan, koska gluteeni. Viljaa ei silti tarvi jättää pois ellei ole keliakiaa tai muuta suoliston ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko Domino-keksille tapahtunut jotain? On tosi vaalea, eikä maistu enää oikein millekään. Olen siirtynyt Oreoihin.
On, meinasin tukehtua leivinjauheeseen tai mitä ikinä käyttävätkään ja heitin paketin roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Turkinpippurisuklaa, nam nam
joo, vielä kun maistuisikin se turkinpippuri. Ei jatkoon
Vierailija kirjoitti:
Palmuöljyn tuotto ja palmumetsien kaato tarkoittaa sitä että tiikerit ja orangit jäävät ilman koteja. Ovat jääneet jo. En halua tukea sellaista.
Onko tästä olemassa jotain faktatietoa vai ollaanko ihan huhupuheiden varassa, kuten tavallista?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sun täytyy varmaan kannattaa luopua kaupan keksien syönnistä kokonaan, kun palmuöljy on kekseissä yleisesti käytetty raaka-aine ympärimaailman. No, Marie-kekseissä sitä ei ainakaan vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, meinasin tukehtua leivinjauheeseen tai mitä ikinä käyttävätkään ja heitin paketin roskiin.
Joo, niin varmaan heitit :D
Ei oo ihan eilisen päivän juttu tää, että kekseissä on palmuöljyä, että vähän hitaita ootte reagoimaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palmuöljyn tuotto ja palmumetsien kaato tarkoittaa sitä että tiikerit ja orangit jäävät ilman koteja. Ovat jääneet jo. En halua tukea sellaista.
Onko tästä olemassa jotain faktatietoa vai ollaanko ihan huhupuheiden varassa, kuten tavallista?
Kyllä on olemassa faktatietoa. Mutta jos elää omassa pienessä kuplassa jossa kaikki ympäristöstä huolehtiminen tuomitaan viherhössötyksenä, niin ehkä sitä on onnistunut jotenkin välttämään asiaa koskevat uutiset. Laita siis googleen hakusanat palm oil orangutans, niin ensimmäisten tulosten joukossa on mm. Guardianin artikkeli, josta alempi lainaus.
They once thrived in Indonesia’s lush, green rainforests but over the last 50 years they have been forced from their home and killed. In the last 16 years alone, 100,000 Bornean orangutans have been lost. All three species – Bornean, Sumatran and the Tapanuli, a species discovered only last year – are now on the critically endangered list. The reason? It started in the 1960s as forests were logged for timber, but now it’s palm oil.
Global demand for palm oil has increased six-fold since 1990. It’s in half of all packaged products on supermarket shelves and to avoid it completely would be incredibly tricky.
Miten joku Mungoannakin on päätynyt tähän kamppikseen itkemään?!:-O
Vierailija kirjoitti:
Voi kun niissä oreoissakin on sitä palmuöljyä.
On ja vielä monesti, koska tänne copypastettiin niiden korulausetyylisiä vastauksia.