Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fazer: vihapuhe palmuöljyä vastaan kiellettävä

Vierailija
01.11.2018 |

Vai mitä muuta suklaa tarkoittaa noustessaan vihapuhetta vastaan?

Kommentit (270)

Vierailija
141/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viha on todella voimakas sana, sitä pitäisi käyttää varoen eikä sen nojalla pitäisi ainakaan mainostaa mitään tuotteita. Edes joulun alla.

Vierailija
142/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerin Sinistä pystyy kai edelleen syömään ilman palmuöljypelkoa?

Vai onko seKIN vihapuhetta jos valitsen palmuöljyttömän vaihtoehdon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en boikotoi mitään, vaan ostan Fazerin konvehtirasian ulkomaalaiselle ystävälleni, joka niihin on mieltynyt. Itse en kyllä syö.

Mutta jotenkin epäuskoisena vieläkin naureskelen sitä, mikä rimanalitus tämä mainoskampanja on. "Syö suklaata ja ilmianna väärinajatteleva tai epäkohtelias tuttavasi Twitterissä". Voi luoja. Vuoden Facepalm -palkinto suorastaan.

Vierailija
144/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen suklaasta sai mielihyvää, nyt vaan mielipahaa.

Vierailija
145/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luen nykyään kaikkien Fazerin tuotteiden tuoteselosteet ennen ostamista. Sen verran on tullut pettymyksiä.

Vierailija
146/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazeriin kohdistuva palmuöljyraivo ei kyllä oikein aukea minulle. Eräässäkin ketjussa vaahdottiin sivukaupalla palmuöljystä ja kerrottiin kaikille, että nykyään ostetaan vain mozartin kuulia kun Fazerista on tullut niin kuraa. Kunnes tuli ilmi, että niissä mozartin kuulissakin oli sittenkin palmuöljyä :D (Osassa tuoteselosteista vain oli jätetty kasvirasva tarkemmin määrittelemättä.)

Ja tässäkin ketjussa hehkutettiin:

"Lindt-suklaavalmistaja takaa sivustollaan, että heidän suklaansa ovat kaakaovoita sisältäviä ja muuten palmuöljyvapaita paitsi että jossain suklaansa täytteessä on vähän sitä ja että se heidän käyttämä on vastuullisesti kasvatettua ja tuotettua."

Fazer sanoo itse asiassa melkein samaa, palmuöljyä ei ole suklaassa vaan vain joissain täytteissä (tosin tästä puuttuu tuo "hiukan"-sana ja "täytteet" on monikossa), ja palmuöljy on vastuullisesti tuotettua.

Vierailija
147/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fazeriin kohdistuva palmuöljyraivo ei kyllä oikein aukea minulle. Eräässäkin ketjussa vaahdottiin sivukaupalla palmuöljystä ja kerrottiin kaikille, että nykyään ostetaan vain mozartin kuulia kun Fazerista on tullut niin kuraa. Kunnes tuli ilmi, että niissä mozartin kuulissakin oli sittenkin palmuöljyä :D (Osassa tuoteselosteista vain oli jätetty kasvirasva tarkemmin määrittelemättä.)

"Lindt-suklaavalmistaja takaa sivustollaan, että heidän suklaansa ovat kaakaovoita sisältäviä ja muuten palmuöljyvapaita paitsi että jossain suklaansa täytteessä on vähän sitä ja että se heidän käyttämä on vastuullisesti kasvatettua ja tuotettua."

Fazer sanoo itse asiassa melkein samaa, palmuöljyä ei ole suklaassa vaan vain joissain täytteissä (tosin tästä puuttuu tuo "hiukan"-sana ja "täytteet" on monikossa), ja palmuöljy on vastuullisesti tuotettua.

No kerronpa sulle, mistä mun Fazer-boikotti lähti. En tiennyt silloin palmuöljystä vielä mitään. Ihmettelin miksi Fazerin ennen niin hyvät patukat olivat alkaneet maistua ihan omituisilta, siis pahoilta. Esim. Geishaa ja Fazerinaa en suostu enää syömään. Sitten tulin lukeneeksi palmuöljy-keskustelut täältä av:lta. Ne olivat selitys sille pahalle maulle. Selitys paremman puutteessa, kun Fazerilta ei ole tullut mitään selitystä. Olisin siis jättänyt Fazerin "herkut" ostamatta ihan ilman av-palstaakin, koska maistuivat pahoilta mun suuhun. 

Vierailija
148/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siirtynyt Rainbow Dark 72% tummaan suklaaseen. Susältää UTZ sertifikoitua kaakaota vähintään 72%. Tosi hyvää ja pari palaa riittää suklaanautintoon. Fazerin pahanmakuisia tuotteita ei tulisi mieleenkään ostaa enää.

Vierailija
149/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa eron; kun ruotsalaisfirmat saivat Ruotsissa palautetta palmuöljystä niin pyysivät anteeksi mokaansa kuluttajilta ja poistivat sen öljyn tuotteistaan.

Eivät siis hyökänneet maksavia kuluttajia vastaan!

Mistä suklaasta ne on poistettu? Kyllä Maraboulta ainakin löytyy vielä.

Vierailija
150/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri samaa olen ihmetellyt. Viime jouluna näitä avauksia löytyi tältä palstalta, mutta harva tiesi missä sitä palmuöljyä oli oikeasti ja missä ei ollut. Käsittämätöntä. 

Vierailija
151/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ulkomaiset fitnessgurut ovat sitä mieltä että palmuöljy aiheuttaa ne pahimmat ihokudosten selluliitit, niin kyllä minä niitä mieluummin uskon kuin jotain suomalaista valmistajaa joka on ottanut tuollaisen eettisestikin huonon öljyn valikoimiinsa.

Kyllä minua ainakin huolestuttaa enemmän hakatut sademetsät, kuin fittnesämmien selluliittikammo.

Vierailija
152/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmassa osassa Fazerin suklaalevyjä (näitä perus 190-200g levyjä) EI ole palmuöljyä. Kausilevyissä sitä kuitenkin ainakin on ja joissain erikoisemmissa mauissa (esim. domino, punaiset marjat, appelsiini&crisp).

Vierailija
153/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ddzvouhan lol

Vierailija
154/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihapuhe ei ole juridinen termi tai rikoslaissa määritelty teko. Vihapuhe on hyvin epämääräinen käsite. Kaikki, mikä tuntuu itsestä ikävältä, voi periaatteessa olla henkilön mielestä vihapuhetta.

Minusta koko termi on lapsellinen ja käyttökelvoton. Ne, joiden mielestä "kaikkihan tietää, mitä vihapuhe on", eivät ole ymmärtäneet maailmassa olemisesta ja ihmisten erilaisuudesta yhtikäs mitään.

Mitä taas rajuun ja raakaan keskusteluun tulee, niin oikeasti ne päivät ovat jo pitkään olleet takana päin. 2000-luvulla verkossa käytiin todella kovaa keskustelua. Nykyisessä mobiilisomessa höyryäminen on melko kelvotonta kaikin puolin, ei siinä ole haastetta.

Vihapuheen (tai sen, minkä kokee vihapuheeksi) voi välttää yksinkertaisesti vain olemalla hakeutumatta toistuvasti sivustoille, joilla kokee tulevansa herjatuksi tai muutoin kaltoin kohdelluksi.

Fazerin video on typerän oloinen. En näe siinä esteettisiä, älyllisiä tai edes moraalisia arvoja. Hyvin kevyt yritelmä tavoittaa jotain, kenties sometykkäyksiä.

Vierailija
155/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä osta enää muutenkaan Fazerin suklaita, kun menivät pienentämään joulurasioita.

No mutta kun kulutustottumukset! t: fazer

Kulutan mieluummin vaikka Brunbergiä tai Pandaa.

t. kuluttaja

Ihan samallalailla nekin tuotteet pitää syynätä läpi palmuöljyn varalta. Itseasiassa myös kookosrasvan takia, kun se ei ole sen terveellisempi vaihtoehto verisuonia ajatellen.

Vierailija
156/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen, mitä olen ehtinyt keskieurooppalaisten konvehti- ja tryffelivalmistajien tuoteselosteita lukea, niin enpä ole palmuöljyyn laatumerkeillä törmännyt. Nyt tilasin Neuhausilta tryffeleitä, saapa nähdä paljonko niistä löytyy palmuöljyä.

Eilen Cittarissa tutkin joulukonvehtitarjontaa. Tosiaan, vanha kunnon Wienernougat on palmuöljytty. Viimeksi taisin sitä maistaa 3–5 vuotta sitten eikä maku ollut silloin enää entisensä. Suurta herkkua se oli vielä 80-luvulla ja 90-luvullakin. Mutta onko kellään tietoa, milloin Wienernougatissa siirryttiin palmuöljyyn? Muutamiin vuosiin en ole enää sitä ostanut, joten huono makukokemus on tosiaan arviolta 3–5 vuoden takaa.

Minähän en siis tiedä, miksi tuote ei enää maistu hyvältä. Voin vain epäillä, että syynä on palmuöljy. Sen kuitenkin varmasti tiedän, että sen paremmin Budapestit kuin Wienernougatitkaan eivät ole enää useaan vuoteen maistuneet hyvältä suussani. Niitä on töissä tarjottu, ja syömättä on jäänyt.

Vierailija
157/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä tarkastella eri rasvojen ja öljyjen vaikutuksia ihmisen elimistöön +alkuperä, ilman että se on automaattisesti tulkittu arvosteluksi tai että henkilö olisi vihainen jostain. Toki varmasti kiukkuisia ihmisiä riittää jokunen, mutta toinen ei ole vastuussa toisen sanoista. Esimerkiksi mehuissa taas glukoosi voi olla tietyille elimille haitallisempi, kuin joku toinen ainesosa.

Vierailija
158/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vihapuhe"-käsite ei kyllä kuulu kuin toisiin ihmisiin, esim. tiettyihin vähemmistöihin kohdistettuun leimaavaan, aggressiiviseen puheeseen, ei kyllä mitenkään sovi johonkin rasvahappoihin kohdistuvaan. Voisi puhua vaikka systemaattisesta/ harhaanjohtavasta/ perusteettomasta palmuöljyn mustamaalaamisesta, eikö?  

Vierailija
159/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiättekö, minua ei haittaa. Voin syödä ne palmuöljysuklaat, jos haluatte päästä niistä eroon. Vissiin on niin huono makuaisti sitten mulla, kun kelpaa. Geishat, fazerinat, kaikki muutkin konvehdit, kyllä kiitos tänne näin. Tack så mycket. Terveyski on valmiiksi pilalla niin tarvi huolehtia, ehkä täältä pääsee vähän nopeammin pois. Ainaki on hyvä mieli, kun mättää niitä menemään. Serotoniinit ja endorfiinit koholle!

Vierailija
160/270 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ottaa koville... Pitäiskö välillä hengittää, vois tuo olokin helpottaa.