Tapailemani mies ei pidä yhteyttä lapseensa
Viikko sitten muutamien viikkojen tapailun jälkeen selvisi, että miehellä onkin 5-vuotias poika, joka asuu äitinsä kanssa ulkomailla. Mies ei erityisemmin pidä yhteyttä lapseen, lapsi on ilmeisesti vahinko niiltä ajoilta, kun mies oli töissä ulkomailla muutaman vuoden ajan. Mulle lapsi sinänsä ei olisi mikään ongelma, mutta se, ettei mies pidä yhteyttä, mietityttääkin jo enemmän. Mitä ajattelisitte tällaisesta miehestä? Lapsi asuu siis Ranskassa, eli ei missään toisella puolella maailmaa, yhteydenpito kyllä olisi helpostikin mahdollista.
Kommentit (37)
Mies sysää vastuun yhteydenpidosta VIISIVUOTIAAN lapsen harteille! Mielummin sanoisi ihan rehellisesti, että ei kiinnosta. Hän kaunistelee asiaa sanoessaan, että kyllä välittää lapsestaan. Hän haluaa vakuutella näin itselleen ja sinulle omakuvansa vuoksi tai koska niin ”kuuluu sanoa”. Tällä lapsella on todennäköisesti tulevaisuudessa vähän eri käsitys tästä niin sanotusta välittämisestä.
Taas yksi naisen ehkäisyvakuuttelun ja valehtelun uhri.
Oletpa löytynyt "aarteen"nyt kannattaa heti perustaa perhe muutaman mukulan kera.Kolmen vuoden päästä täällä on uusi naikkonen kysymässä samaa asiaa samasta ukosta ja homma jatkuu?.........
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet asiasta viikko sitten kuullut, niin tässä olisi ollut hyvä viikko selvittää miksi näin on. Ainakin minä olisin asian selvittänyt ennen kuin olisin tänne tullut asiaa retostelemaan. Jos miehellä ei ole mitään kunnon vastauksia asiaan, niin se olisi siinä. En huolisi tuollaista miestä ikinä, en edes kaverikseni.
No en tullut mitenkään retostelemaan, vaan kysymään mielipiteitä, koska itse en ikinä toimisi noin enkä ymmärrä, mitä miehen päässä liikkuu. Olen yrittänyt kysellä häneltä asiasta, mutta en saa oikein itseäni tyydyttäviä vastauksia, kai aihe on miehelle kuitenkin aika vaikea.
Lopeta tapailu. Tuo kertoo hänestä jo aivan liikaa - ja se tieto on hyvin huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. No mistä me tiedetään, jos lapsen äiti ei anna miehen pitää yhteyttä? Tai on kieltänyt pitämästä? Tai heillä sen verran tulehtuneet välit, että yhteydenpito ei siksi onnistu tai mies kokee sen hankalaksi siksi. Toki outoa jos mies ei ole edes yrittänyt pitää yhteyttä. Onhan hänelläkin oikeus lapseensa. Mitä mies itse on kertonut lapsestaan ja puhuuko hänestä mitään? Kuuntelisin tarkalla korvalla näitä vastauksia ja kyselisin lisää tilanteesta vielä.
Yritin tästä kysellä ja ilmeisesti välit eivät mitenkään erityisen huonot ole, mies on kuitenkin muutaman kerran käynyt perheen luona ja nainen lähettelee kuvia lapsesta jne. Myös miehen vanhemmat käyvät katsomassa lasta silloin tällöin Ranskassa. Mies sanoo, että lapsi on kuitenkin hänelle tärkeä ja mies esitteli ylpeänä lapsen kuvia. Jotenkin ristiriitaista minusta. :( Ap
Vierailija kirjoitti:
Miehille on kortsuja. Ne ehkäisevät myös tauteja. Ap: käytä miehen kanssa kortsuja, sillä tauteja on luvassa kun mies kerran paljaalla on vedellyt.
Minkä ikäinen mies? Ilmeisesti jo aikuinen jos on ehtinyt työurallaan myös ulkomaille ja lapsenkin tehdä.
Kysy mieheltä mistä johtuu, ettei hän pidä lapseen yhteyttä. Olen ollut naimissa miehen kanssa, joka vielä seurusteluaikoinamme tapasi tuolloin kolmen vuoden ikäistä (tyttö)lastaan, mutta kun lapsen äiti ei hyväksynyt miestä ja tämän sinänsä hyviä elämäntapoja (ja tämän uutta vaimoa, siis minua, ehkä) kielsi hän miestä tapaamasta lasta enää. Suureksi hämmästyksekseni mies hyväksyi tämän kiellon, eikä lähtenyt taistelemaan asiasta.
Hän kärsi kyllä tilanteesta, mutta tunnetasolla kieltäytyi käsittelemästä koko asiaa. Sanoin tuolloin sekä miehelleni että lapsen äidille, että kun tyttö tulee teini-ikään tai viimeistään aikuisena hän päättää asiasta itse. Tuolloin voi käydä niin, että hän ilmaantuukin isän ovelle.
Sen jälkeen saimme oman lapsen, mutta meidän yhteisen (poika)lapsen ja isän välille ei koskaan syntynyt hyvää ja läheistä suhdetta. Tajusin liittomme aikana, ettei miehelläni ollut "isämoduulia" aivoissa ollenkaan. Uskon edelleen, että sydämessään hän rakasti lasta, tai lapsiaan, mutta hän ei vain osannut tai kyennyt sitä osoittamaan. Keskustelimme tästä ja rationaalisella tasolla hän ymmärsi ja myönsi asian, mutta tunnetasolla ei siltikään kyennyt toimimaan. Hän ei myöskään ollut halukas etsimään apua tilanteeseen esim. käymällä itse jossain ammattiauttajalle, terapiassa tms. Jollain tasolla hän oli itse kuin pieni lapsi ja liittomme päättyikin siihen, että koin huolehtivani kahdesta lapsesta.
Poikamme kärsi kovasti tästä, että isä ei ollut tapaamisissa "läsnä". Ruokalautanen kyllä tuli eteen, mutta tunnetasolla oli pelkkää tyhjää. Missään harrastuksissa isä ei koskaan ollut mukana, eikä tehnyt pojan kanssa mitään yhteisiä juttuja. Juttelin tästä myöhemmin erään psykologin kanssa ja kerroin, että tuntuu kuin ex -mieheltäni puuttuisi se osuus, jonka avulla osataan olla isä. Psykologi totesi, että se on ihan mahdollista, joiltakin se osa todella puuttuu. Tämä voi johtua fyysisistä tekijöistä tai aikaisemmasta traumasta.
Jokatapauksessa, me siis erosimme myöhemmin ja olen miettinyt, että ehkä tuon varhemmin syntyneen lapsen äiti kielsi tapaamisen koska jo silloin oli havainnut tämän ettei mies ole lapsen kanssa läsnä. Se ei kuitenkaan mielestäni riitä syyksi tapaamisen kieltämiselle, jos mies haluaa nähdä lasta ja ennenkaikkea jos lapsi haluaa nähdä isäänsä. En varmaankaan tiedä kaikkea siitä, mitä heidän välillään aikoinaan tapahtui.
Kävi kuitenkin kuten olin ennustanut. Nuorena aikuisena tyttö etsi isän ja tämän vanhemmat käsiinsä ja on käynyt heitä tapaamassa. Ex mieheni ei tietojeni mukaan kuitenkaan edelleenkään osaa osoittaa tunteitaan tyttöä kohtaan. Eikä poikaamme kohtaan myöskään.
Jos sitä yhteyttä ei vain ole ehtinyt muodostua lapseen. Yhden yön suhde tullut raskaaksi ja mies sai tietää siitä myöhemmin? Onko lapsen äiti yrittänyt saada yhteyttä? En sanoisi, että tämä kertoo mitään miten kohtelee tulevia lapsiaan. Miehen pitää sitoutua siihen lapseen ennen kuin voi arvostella sitoutumisesta tai sen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on vahinkolapsi, niin ymmärrän miestä, koska syntymisestä päättää aina nainen.
Ja sperman ruiskaisun osoitteesta päättää aina mies.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi mies, joka ei ole osannut käyttää kondomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkäisy pettänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskot kaiken, mitä mies sanoo?
En oo ap, mut mitä tässä ei pitäisi uskoa?
Voi olla kovinkin läheinen suhde lapseen.
Keskustelusin miehen kanssa syvällisesti asiasta. Maailmassa on paljon miehiä, jotka eivät ole saaneet luotua suhdetta lapseensa eikä syy todellakaan läheskään aina ole se etteikö mies olisi halunnut tai haluaisi.
Ei ole myöskään sanottua etteikö mies joskus vielä saisi luotua suhdetta tähän lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskot kaiken, mitä mies sanoo?
En oo ap, mut mitä tässä ei pitäisi uskoa?
Voi olla kovinkin läheinen suhde lapseen.
Ap ei vaikuta miltään lasten vihaajalta, joten enpä usko, että mies haluaisi tuollaista valehdella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkäisy pettänyt?
Sano se tolle, jonka mielestä kaikki naiset vaan juoksee ympäriinsä valehtelemassa ehkäisyn käytöstään.
En ymmärtäisi liikaa miestä. Aika usein lapseen tutustumattomuus kertoo täydellisestä saamattomuudesta ja mielenkiinnon puutteesta. Aika pitkälle se on siis miehen omista tekemisistä kiinni. Toki ikäviä naisiakin on, mutta kyllä mies olisi siitä varmasti jo avautunut.