Voiko raitis henkilö käyttää alkoholia ruoanvalmistuksessa?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska alkoholi haihtuu kuumentaessa.
Saa sitä jonkun aikaa keitellä kuitenkin.
Mutta mitä väliä sillä on? Jos 4-6 hengen ruokamäärään upottaa vaikka 0,5 dl viiniä, niin vaikkei se kaikki ehtisi haihtuakaan, niin määrällisesti yhden hengen annokseen sattuu niin vähän, että ei siitä edes pahin juoppo pääse saamaan mitään humaltumisen tunnetta, jonka myötä kontrolli menee samantien. (Makuseikka toki eri, mutta puhuin nyt alkoholin haihtumisesta.)
Henkilökohtaisesti minulle ei olekaan, kunhan mainitsin. Minulle kyllä maistuu, ja vielä paremmin keittämättä, liiankin hyvin.
Mutta ymmärrän kyllä raitistuneita alkoholisteja, samoin ymmärrän niitä jotka haluavat olla ns. Täysin absolutisteja muuten vaan. Vähän kuin vegaanitkin.
Vierailija kirjoitti:
Voi, kunhan ei ota hömpsyjä. Tai jos ottaa, niin vain ihan pienet.
Pienet hössyt voi ottaa jotta tietää miltä maistuu. Huippukokitkin aina hokee että maista maista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en käyttäisi.
Terveisin raitistunut alkoholisti
Et käyttäisi sen takia, että joutuisit ostamaan pullon ruoanlaittoa varten ja riski ymmärrettävästi sen myötä suuri, vai onko raittius sinänsä joku sellainen arvo, että ripauskin alkoholia, edes ruoassa, nollaa sen? Vai käytätkö antabusta, jolloin käsittääkseni jopa käsidesi voi aiheuttaa ihan oikeita oireita?
Kysyn mielenkiinnosta, en kuittaillakseni.
Mielenkiintoinen kysymys, olen raitistunut alkoholisti ja siksi haluan vastata tähän, vaikka multa et kysynytkään :)
Mä voin ostaa alkosta viiniä, konjakkia yms, ja siinä ei mulle ole mitään riskiä, sillä en niitä juo itse. Ja koska olen raitis (alkoholisti) en käytä alkoholia missään, eli en myöskään ruuassa, leivonnaisissa yms. Miellän ne alkoholin käytöksi, vaikka en niitä suuhuni juomalla laittaisi, suuhun ne menisivät kuitenkin :). Tiedostan myös tuossa tilanteessa repsahtamisen vaaran riskin, harvalle näin käy, mutta se pienikin määrä voi tehdä sen, että sortuu juomaan. Ja se ei ole minun tarkoitukseni, sillä minä nautin raittiina elämisestä, nykyään.
ps. antabuksen läpi voi juoda... vaikka sitä käsidesiä
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia on pieniä määäriä, hapatetuissa tuotteissa, yrteissä, leivässä, että myös virvoitusjuomissa, hilloissa, jos haluaa olla noin pedantti. Ruoanlaitossa voi viinin korvata jollain muulla happamalla koska sen pointti on hapokkuus. Alkoholitonta olutta voi käyttää myös. Tietenkin risotossa tai kirkkaassa kalakeitossa jne padassa on valkoviini mauste tai punaviinikastiketta on vaikea tehdä mehusta. Ehkä mehu plus siruunahappo tms voisi toimia. Ph mittarit esiin.
Minkä verran ja missä tuotteissa on noissa mainituissa? En ole kuullutkaan, joten todellakin kiinnostaa. Sen olen kuullut, että ns raitis alkoholisti ei saa juoda pommaccia, mutta ei sen takia, että siellä prosentteja olisi vaan tekotavan vuoksi, ja tämä siis niille pedanteille.
No, enpä suosittelisi - raitistuneille ainakaan...!
Helpoin ostaa alkoholiton esim punaviiniä. Pullot pieniä, ei jää hukkaan. Ja halpaa.
Kyllä taas hyvin näkee miten junttia porukkaa täällä on. Kukaan kuullut koskaan flambeerauksesta? Crepes Suzette? Just puusta pudonnut jengi täällä pähkäilee taas typeryyksiä. Suurimmassa äänessä tietysti absolutistifanaatikot.
AA-laiset ovat niin tiukkoja että pieni määrä alkoholia voi nollata kymmenien vuosien raittiuden ja aloitetaan nollasta.
Vierailija kirjoitti:
AA-laiset ovat niin tiukkoja että pieni määrä alkoholia voi nollata kymmenien vuosien raittiuden ja aloitetaan nollasta.
Kova kohtalo. Onneksi ei ole AA tai vekaanirajoitetta. Saa syödä kunnolla hyvää ruokaa, käyttää alkoa ruoassa ja ryypätäkin aina silloin kun huvittaa.
Minä ostin 17-vuotiaalle lapselleni alkoholitonta punaviiniä kun hän tarvitsi sitä ruuanlaittoon. Niissä alkoholittomissa on ihan hyviäkin, ainoa vaan että ne on turhan kalliita käytettäväksi säännöllisesti kun opiskelijabudjetilla kokataan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin 17-vuotiaalle lapselleni alkoholitonta punaviiniä kun hän tarvitsi sitä ruuanlaittoon. Niissä alkoholittomissa on ihan hyviäkin, ainoa vaan että ne on turhan kalliita käytettäväksi säännöllisesti kun opiskelijabudjetilla kokataan.
Mielestäni se on edullinen, 2.90. Tosin pieni pullo, mutta yleensähän esim punaviiniä tarvitsee desistä kolmeen desiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se on edullinen, 2.90. Tosin pieni pullo, mutta yleensähän esim punaviiniä tarvitsee desistä kolmeen desiin.
Kamalaa kuraa moiset!
Voi, kunhan ei ota hömpsyjä. Tai jos ottaa, niin vain ihan pienet.