Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö todella jouluruuasta?

Vierailija
31.10.2018 |

Olen aika nirso ruuan suhteen ollut lapsesta asti, mutta periaatteeni on että en syö mitään syömisen iloksi vaan ruuan täytyy kyllä olla hyvää että sen itseeni upotan.

Jouluruoka on mielestäni yksi sellainen ruoka mikä ei todellakaan ole minun mieleeni. Perinteisestä joulupöydästä syön kinkkua (paitsi nyt jätin punaisen lihan) ja suklaata.

Esimerkiksi joulutorttu on aivan järjettömän pahaa kuivaa voi-/lehtitaikinaa!! Ja laatikot, sillit yms kaikki kerrassaan pahaa.

Onko muita ronkeleita?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Tykkään laatikoista, sallasta (eli rosollista) ja sen kastikkeesta, kalasta. Kinkkua en syö. Odotan tosi paljon joulua juuri ruokien takia.

Vierailija
82/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle maistuu. Toki tarkkana saa olla että tekee ruokia vain 1-2 päiväksi, sen jälkeen eivät enää meillä kulu. Ollaan kasvissyöjiä niin monista tehdään vegeversio. Tänä vuonna joulupöytään taitaa tulla seuraavia: porkkana- lanttu- ja perunalaatikot, joku paisti punasipulikastikkeella, munakoisosta tehty silli, sienisalaattia, rosolli ja perunasalaatti. Jälkkäriksi jäädykettä ja joulutorttuja kyllä syödään jo edeltävässä kuussa, ne on meillä kaikkien suosikkia ja helppoja lasten kanssa tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te syötte jouluna sitten, jos ei jouluruoka maistu? Ja tosi moni ei pidä jouluruuasta, olen aivan ihmeissäni koska mä RAKASTAN jouluruokaa. Jotain niin taivaallista enkä koskaan varmasti kyllästy, koska sitä syödään sen kerran vuodessa.

Miksi ette nirsot maista vaikka laatikoita joka vuosi edes vähän? Oppisi ehkä pikkuhiljaa syömään, niinkuin minäkin. En tykännyt laatikoista vielä parikymppisenäkään, mutta joka joulu laatikoita ja muita jouluruokia syötyäni olen alkanut tykkäämään niistä. Oikein kuola melkein valuu kun ajattelen sitä hetkeä, jolloin pääsee vihdoin joulupöytää. Laatikot, kinkkua, rosollia, sienisalaattia, lohta..... voi että olispa joulu!

No minä syön kyllä joka joulu noita jouluruokia, en nirsoile laatikoiden tai minkään suhteen, eivätkä ne minusta pahalta maistu, kyllä niitä syö. Mutta olen silti sitä mieltä, etteivät ne mitään herkullista juhlaruokaa ole. Kyllä niitä kerran vuodessa syö, mutta yhtään sen useammin en kyllä viitsisi. Sienisalaatti on minusta tosi hyvää, mutta säilön joka vuosi niin paljon suolasieniä, että sitä tulee syötyä ympäri vuoden. Ei perinteisissä suomalaisissa jouluruoissa siis mielestäni varsinaisesti mitään vikaakaan ole, mutten myöskään oikein ymmärrä niiden hehkutusta.

Vierailija
84/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan perinteistä imellettyä perunalaatikkoa. Porkkana- ja lanttulaatikotkin on oikein hyviä. Mutta rosolli, joulukinkku, lihapateet sun muut, hyi hitto.

Vierailija
85/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin Suomea karjalanpaisti on jouluruokaa? Kysyn koska itse en ole koskaan nähnyt sitä joulupöydässä, en vanhemmillani, isovanhemmillani, sukulaisilla tai ystävillä. Tamperelainen olen.

Vierailija
86/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan. Paitsi lohta ja suklaata.

Vierailija
87/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan kaikkia jouluruokia.

Vierailija
88/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta viime vuosina alkanut pitää porkkana- ja lanttulaatikosta. Sen lisäksi savulohta lautaselle, niin en muuta jouluruokaa kaipaakaan. Kaikki muut maistuvat kyseenalaisen pahoilta. Rosollin punajuuri on pahaa, kinkut ovat usein joko suolaisia tai kuivia - ei tee mieli. Mulle kyllä kelpaavat luumutortut, mutta tavalliset siirappipiparit ovat tylsiä.

Vierailija
89/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin Suomea karjalanpaisti on jouluruokaa? Kysyn koska itse en ole koskaan nähnyt sitä joulupöydässä, en vanhemmillani, isovanhemmillani, sukulaisilla tai ystävillä. Tamperelainen olen.

Varmaan kaikilla sellaisilla, joiden jouluruoka on perunat, uunilohi ja lihapullat. Ja lempijouluruoka tietenkin suklaa, hehheh. Eli makuaistillisesti köyhien.

Vierailija
90/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai maksalaatikko. Meillä ne ovat arkiruokaa.

T. Espoolainen

Vierailija
91/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruuat ovat sangen laaja käsite. Lisäksi useimmiten ruoka on hyvää, kun se on hyvin tehty. Olen syönyt hyvää lanttulaatikkoa ja todella pahaa lanttulaatikkoa jne.

Jouluruuissa parasta ovat kaikki kalat ja tietenkin mäti tykötarpeineen. 

Meillä joulupöytä on monipuolinen ja siitä kyllä löytyy kaikille mieluista syötävää.

Vierailija
92/92 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikkoruuat eivät perinteisesti ole jouluruokia. Laatikkoruokia valmistettiin yleisesti aina silloin kun leivottiin. Laatikkoruoat kypsyi kuin itsestään isojen leivinuunien jälkilämmössä. Laatikkoruokia valmistettiinkin noin kerran viikossa, koska yleisesti leivottiin kerran viikossa. Laatikkoruuat olivat viikonloppuruokaa ja varsin tavallista arkiruokaa. 

Kun isot leivinuunit purettiin, niin samalla loppui laatikkoruokien valmistus lähes kokonaan. Jostain syystä vanhanajan arkiruuat ovat nykyisin juhlaruokaa.

Laatikkoruokien valmistus sähkölieden uunissa on todella helppoa. Miksi laatikkoruokien valmistusta sähköliesien uunissa edelleen karsastetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi