Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö todella jouluruuasta?

Vierailija
31.10.2018 |

Olen aika nirso ruuan suhteen ollut lapsesta asti, mutta periaatteeni on että en syö mitään syömisen iloksi vaan ruuan täytyy kyllä olla hyvää että sen itseeni upotan.

Jouluruoka on mielestäni yksi sellainen ruoka mikä ei todellakaan ole minun mieleeni. Perinteisestä joulupöydästä syön kinkkua (paitsi nyt jätin punaisen lihan) ja suklaata.

Esimerkiksi joulutorttu on aivan järjettömän pahaa kuivaa voi-/lehtitaikinaa!! Ja laatikot, sillit yms kaikki kerrassaan pahaa.

Onko muita ronkeleita?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maailmassa miljoonat ihmiset näkevät nälkää,,,ei tulis mieleenkään valittaa ruuasta ja jouluruuat ovat peräisin ajoilta jolloin suomessakin tehtiin ruuat niistä tarpeista joita oli saatavana,,,elettiin pula aikaa,

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,pula aika,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Vierailija
62/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villisika, mäti ja kalat on ok. Muu pula-ajan skeidaa joka kelpaa vain kaatopaikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syöny jouluruokaa yli kymmeneen vuoteen. Viimeisinä vuosina on tullut tehtyä raclettea tai karjanlanpaistia ja jotain vastaavaa...

Vierailija
64/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tehty rosolli ja lanttulaatikko ovat suussasulava yhdistelmä.

Rosolliin pitää olla punajuurta, etikkakurkkua, porkkanaa, kiinteää keitettyä perunaa ja omenaa, sekä sipulia.

Se pitää sekoittaa hyvin ja olla valmistettu ainakin 12h ennen tarjoilua.

Graavilohi leivällä.

Hyvää malyaista tehtyä katajalla maustettua kotikaljaa.

Lihapuolella olen viimeaikoina suosinut hirveä, kun sitä on omasta takaa.

Kastikkeeksi teen palapaistin ja ja nuoren eläimen paisti korvaa kinkun.

Vierailija
65/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro, kinkku, kalat, piparit, maustekakut ja tortut on ihania, tykkään! Perunalaatikkoa tykkään syödä vähän jos tarjolla, mutta omassa pöydässä sitä ei ole. Meillä on myös paljon omia jouluruokaperinteitä, eikä pöydässä mitään josta ei tykätä, koska joulu.

Vierailija
66/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä nyt sitten itse kullekin on jouluruokaa. Perinteet vaihtelevat.

Kinkku on hyvää, jos se on tarpeeksi rasvaista ja kypsää.

Lanttulaatikon mausta pitäisin, mutta vatsani ei kestä sitä, joten jää syömättä.

Omatekemäni rosolli on hyvää, kun pilkon kaiken tarpeeksi pieneksi, etenkin sipulin. Sen kanssa itse tehtyä lasimestarin silliä, appenzelleriä ja savuolutta, niin kyllä on hyvää!

Samoin sienisalaatti ja graavilohi on pistämätön yhdistelmä, etenkin punkun kera.

Riisipuuro on ihan okei, samoin lipeäkala.

En oikein ole makean perään, mutta muutama vuosi sitten löysin hyvän hedelmäkakkureseptin. Teen kakkua vain jouluksi ja ei sitä tähteeksi jää. Muutaman joulutortun voin syödä kanssa, eivät ole liian imeliä. Hyvin maustettu ei liian imelä glögi on ihanaa.

Nam nam! Sama täällä. Joulua odotellen. N.65

Vierailija
67/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on aina ollut suuri juhla. Muistan jo ihan pienenä, miten siihen valmistauduttiin huolella. Pellavaliinat ja lautasliinat silitettiin, hopeat hinkattiin ja paikat koristeltiin.

Ja se joulupöytä! Oli haukiterriiniä, mätihyytelöä, sillijäädykettä, kylmäsavuporoa, graavisiikaa...Pääruokana oli kinkku, imelletty perunalaatikko, rosolli ja haudutettu punakaali sekä hernemuhennos.

Jälkiruokana oli aina karpalojäädyke.

Melko tavalla samalla kaavalla mennään nykyäänkin. Nykyisin panostetaan vielä enemmän alkupalapöytään.

Vierailija
68/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rosolli", jossa on punajuuri- kurkku- ja porkkanakuutioita vierekkäin raitoina on surkea vitsi.

Koko salaatin idra on makujen sekoittuminen.

Kinkku ei ole oikein koskaan ollut minulle se jouluruuan juttu. Ehkä, koska en siihen ole lapsena oppinut.

Sian lapaa oli usein lapsuuskodin jouluruuan liha ja jänispaistia.

Hyvät keitetyt perunat kuuluvat kuvioon, esim. laadukas Siikli tai Nicola.

Vierailija
69/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton suosikkini on lipeäkala hyvän valkokastikkeen kera! 

Vierailija
70/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan imellytettyä perunalaatikkoa ja kinkun kastiketta, äidin tekemänä tietenkin. Seuraavaksi parasta on sienisalaatti ja haudutettu punakaali. Maksapatee, lanttulaatikko ja kinkku on myös lemppareita.

Joulutorttuja meillä ei syödä jouluaattona, kukaan ei jaksa, kun on muuten syöty niin paljon. Mutta hyviä ne on juuri uunista tulleina, kun ei paista liian kypsäksi. Ensimmäiset syötiin tällä viikolla.

Jouluaattona syön mielellään muutaman vihreän kuulan ja palan äidin joulukakkua.

Vierailija
71/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikot menee, jos on hyvällä reseptillä tehty. Mummu opetti minulle imelletyn perunalaatikon ja sen resepti on mennyt myös norjalaisille jouluvieraille, miehen sukulaisia. Meillä ei jouluna voissa ja punaisessa maidossa säästellä. Anoppi tekee tosi hyvää porkkanalaatikkoa, kyllä on eroa kaupan pas..aan, teen itse samalla reseptillä. Sienisalaatti- resepti on peräisin myös mummiltani ja se on hyvää.  Kermaperunat teen aina.

Meidän joulupöydästä ei löydy esim. riisipuuroa, luumusoppaa ja rosollia, ei syö minä eikä mies. Löytyy usein hirvipaistia ja kinkkua, ja kinkku paistetaan meillä pikkuisen ylikypsäksi, sellaiseksi että se haarukassa hajoaa. Graavilohen sijasta on usein jouluna savustettua kalaa, ja lipeäkalaa, silliä ym. ei syö kukaan. Karjalanpaisti on meillä arkiruokaa. Torttutaikinan teen itse, ja niistä tulee hyviä. Senkin reseptin annoin Norjaan. Samoin mustikkapiirakan reseptin, se kuuluu meidän joulupöytään.

Pyrin aina siihen, että tapaninpäivänä syödään jo jotain muuta. Harvoin tarttee mitään pidempään puputtaa.

Vierailija
72/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoka on yksinkertaista, keskiaikaista ruokaa. Itse tykkään, mutta jokaisella makunsa.

Mä en sen sijaan oikein pidä tämän hetken trendiruoista vihersmootheineen, siemenineen ja erilaisine epämääräisine sekoituksineen.

Vierailija
73/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on hyvin itse tehty, niin ihan mielettömän hyvää.

Mutta jos ne on jotain kaupan perusmautonta pazcaa, niin ei niitä syö vanha Erkkikään Lauttasaaresta - saati joku muu..

Tehdasmössössä ei ole mitään makuja. Ne pitäisi tehdä kokonaan itse siihen perusmaassaan uudestaan.

Tai siis ilmeisesti ne nykyisin onkin vain muussannut juurekset ja lyöneet vielä vettä jatkoksi 50%.

Ei mikään muukaan ruoka ole hyvää, jollei itse tee  - tai täydellisesti tuunaa uusiksi koko tehdasruokaa. 

Vierailija
74/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te syötte jouluna sitten, jos ei jouluruoka maistu? Ja tosi moni ei pidä jouluruuasta, olen aivan ihmeissäni koska mä RAKASTAN jouluruokaa. Jotain niin taivaallista enkä koskaan varmasti kyllästy, koska sitä syödään sen kerran vuodessa.

Miksi ette nirsot maista vaikka laatikoita joka vuosi edes vähän? Oppisi ehkä pikkuhiljaa syömään, niinkuin minäkin. En tykännyt laatikoista vielä parikymppisenäkään, mutta joka joulu laatikoita ja muita jouluruokia syötyäni olen alkanut tykkäämään niistä. Oikein kuola melkein valuu kun ajattelen sitä hetkeä, jolloin pääsee vihdoin joulupöytää. Laatikot, kinkkua, rosollia, sienisalaattia, lohta..... voi että olispa joulu!

Vierailija
75/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö porkkanalaatikkoa enkä rosollia, muut ovat mielestäni hyvää. Lipeakalaa en ole koskaan maistanut, siitä en tiedä.

Vierailija
76/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän joulupöytään kuuluu nykyään lanttulaatikko, imelletty perunalaatikko, makea makaronilaatikko, kinkku ja sen kastike, salaatti (salaatinlehtiä, rypäleitä, kurkkua, omenaa tms), aurajuusto-punajuurisalaatti, graavilohi ja savustettu lohi ja joku, minkä lapset on valinneet (viime jouluna se oli palermonpasta). Ruoan kanssa olutta ja viiniä, jos siltä tuntuu. 

Aika sekalaista, mutta ne on valikoituneet meidän suosikeiksi. Itse en väitä tuosta perunalaatikosta enkä kinkusta, mutta loput on nam. Jälkkäriksi olen tehnyt lasten kanssa pipareita, ja sitten on täytekakku, glögiä, teetä, kahvia. 

Miehen kanssa olemme molemmat Hämeestä, miehen suku on ihan Hämeen sydänmailta, oma sukuni on Lapista ja Kymenlaaksosta. Jälkimmäisestä kotoisin olevan mummin joulupöydässä oli aina kaikki laatikot, myös makaroni- ja maksalaatikko, rosolli, lipeäkalaa, silliä ja keitettyjä perunoita. Käsittääkseni tuo makea makaronilaatikko on ollut hämäläisen pitopöydän vakiojuttu? 

Vierailija
77/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kinkusta, lanttulaatikosta, perunalaatikosta, glögistä, pipareista ja tortuista. Muita en syö.

Vierailija
78/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee jouluksi vai ne perinteiset ruuat joista pidän, eli meillä on lanttu-ja perunalaatikkoa ja kinkkua. Muuten kaloja graavilohta, mätiä, blinejä yms

Vierailija
79/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

"Rosolli", jossa on punajuuri- kurkku- ja porkkanakuutioita vierekkäin raitoina on surkea vitsi.

Koko salaatin idea on makujen sekoittuminen.

Niin totta. Itse en viitsi alkaa näpertelemään sallatin (eli rosollin) teossa, joten ostan kaupasta sekoitetun version. Niihin en koske pitkällä tikullakaan, missä ainekset on eriytetty toisistaan.

Lanttulaatikko on herkkua, kun on kunnon resepti. Ja parempaa kuin äitini tekemä, ja nykyään itse tekemäni samalla reseptillä, en ole saanut missään muualla.

Karjalanpaistia en ymmärrä, mutta mies vaatii sen joulupöytään. Riisipuuroa ilman voisin hyvin olla, ohrapuuro olisi parempaa. Mutta tässäkin mies haluaa riisipuuron.

Sitten kinkku, suutarinlohi, ehkä jotain savukalaa, perunaa, porkkanaa ja herneitä, kunnon ruisleipää ja -limppua. 

Ja joka vuosi pistän osan lanttulaatikosta pakkaseen, loppiaisena syötäväksi, ja joka loppiainen unohdan ottaa sen sieltä sulamaan :D Josko ensi loppiaisena muistaisin...

Sitten piparit (viime vuonna kaupan taikinasta, hyviä tuli niinkin), tortut ja hedelmäkakku (jälleen hyvä resepti on kaiken a ja o). 

Vierailija
80/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään ole perinteisten jouluruokien ystävä. Ainoat jouluun liittyvät syömiset joista oikeasti tykkään on riisipuuro ja suklaa (joita tulee syötyä muulloinkin). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan