Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö todella jouluruuasta?

Vierailija
31.10.2018 |

Olen aika nirso ruuan suhteen ollut lapsesta asti, mutta periaatteeni on että en syö mitään syömisen iloksi vaan ruuan täytyy kyllä olla hyvää että sen itseeni upotan.

Jouluruoka on mielestäni yksi sellainen ruoka mikä ei todellakaan ole minun mieleeni. Perinteisestä joulupöydästä syön kinkkua (paitsi nyt jätin punaisen lihan) ja suklaata.

Esimerkiksi joulutorttu on aivan järjettömän pahaa kuivaa voi-/lehtitaikinaa!! Ja laatikot, sillit yms kaikki kerrassaan pahaa.

Onko muita ronkeleita?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syödä yleensä kinkkua, vaan täytettyä kalkkunaa. Paahdettuja uunijuureksia, riistaa, itse savustettua siikaa, graavilohta, piparkakkumoussea, erilaisia juustoja, saaristolaisleipää... Jos ei tykkää ihan perinteisistä, voi helposti tehdä moderneja versioita ja syödä omaan makuun sopivia jouluruokia ☺️ Ei kukaan pakota tekemään rosollia ja lipeäkalaa, jos ne ei uppoa.

Vierailija
42/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torttua panen kyllä, mutta vain Jouluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään lanttulaatikosta, imelletystä perunalaatikosta ja kinkusta jos se on oikein paistettu. Pienenä tyttönä tykkäsin myös makeasta makaronilaatikosta ja kinkun kastikkeesta, mutta näitä en osaa itse tehdä yhtä hyvin kuin mummi, joten jää muistoihin.

Siinäpä ne. Rosolli, lipeäkala, muut laatikot, silli, luumukeitto, kuivakakut, piparit ja tortut ei uppoa. Me syödäänkin oman perheen kesken niitä mistä tykätään, perinteistä viis. Muilla jos on joulun aikaan, joudun yleensä vähän pakottamaan itseni syömään. Ja aika usein juuri omat lempparit puuttuu..

Vierailija
44/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän! Rakastan lanttu- ja perunalaatikkoa. Porkkanakin on hyvää. Kinkku on ainut todella pahanmakuinen asia joulupöydässä, joten meillä on kalkkunaa sen sijasta. Piparkakut, joulutortut, konvehdit kaikki hyviä, teemme myös joka vuosi puolukkajäädykkeen.

Jouluruoka on ihanaa! :)

Vierailija
45/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

greg4 kirjoitti:

Jouluruoka on ihan jees. Ei mitään superhyvää, muttei mitään superpahaakaan. 

Jos ulkomaalaiselle tarjoaisi suomalaista jouluruokaa, varmaan ihmettelisi miten mautonta ja mielikuvituksetonta jouluruoka on. Suolalla maustettua lihaa, keittetyjä kasviksia pilkottuna kuutioiksi, joulutorttuja, jotka ovat muuten supertylsä leivonnainen jne...

Ainakin kiinalainen ystäväperhe tykkäsi kovasti suomalaisista jouluruuista. Erityisesti laatikoista ja kalasta ja tietysti kinkusta.

Halusivat itsekin tehdä kotona.

Vierailija
46/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voisit alkaa ravintolakriitikoksi ja kirjoittaa arvosteluja lehtiin. "Tätä maksamakkara-kalapuikko-naudanmaksakeittoa tulee pitää herkkuna koska afrikan lapset näkevät tänäkin päivänä nälkää. :DDD

Vierailija kirjoitti:

maailmassa miljoonat ihmiset näkevät nälkää,,,ei tulis mieleenkään valittaa ruuasta ja jouluruuat ovat peräisin ajoilta jolloin suomessakin tehtiin ruuat niistä tarpeista joita oli saatavana,,,elettiin pula aikaa,

Vierailija
47/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää mistää muusta kuin mädistä.

Meillä on siksi ihan erilaiset jouluruoat.

Vierailija
48/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kyllä, mutta en niin paljon että niitä alkaisin itse itselleni valmistaa. Nyt olen saamassa esikoisen ja olen miettinyt ettei meidän jouluun tule kuulumaan perinteiset jouluruoat.

Vierailija
49/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt jouluruokana tarjottavia juureslaatikoita ja rosollia lapsuudesta alkaen  joka viikko lähes 70 vuotta, eikä vieläkään kyllästytä. Hyvää, halpaa ja terveellistä perusruokaa. Olen pysynyt terveenä ja normaalipainoisena. 

Vierailija
50/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pidän!

Parasta ovat ihanat sillit, silakat, graavikalat, savukalaa, mäti ja rosolli.

Sitten tulevat laatikot. Kinkusta en niin välitä, kalkkunafilee maistuu paremmin.

Joulutorttuja voisin vetää kymmeniä ja kymmeniä ja ennen vedinkin, kun mikään syömäni ei kertynyt vyötärölle. Toisin on nyt kolmekymppisenä.

Vierailija
51/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä jouluruokaa nyt joulunaikaan syö, ei töki mulla, vaikkei ihan supersuosikkeja jouluperinnevalikoimaan kuulukaan.  Tykkään etenkin kinkusta ja rosollista. Laatikot menettelee, lanttuloodasta pidän eniten, ja kalat on nam :)

Vierailija
52/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän jouluruuista karjalanpiirakoista (itse tehtyjä), porkkanalaatikosta, savukaloista, joulukakuista ja -tortuista

Imelletty perunalaatikko on myös ok, jos se on itsetehtyä

Rosollia, kinkkua, sillejä, graavikaloja tai lanttulaatikkoa en voi sietää enkä pysty syömään.

Joulupöydästä ei siis oikein löydy syötävää mutta karjalanpiirakoilla lähtee nälkä ja aamulla syömme perheen kanssa myös riisipuuroa mikä maistuu

Vierailija
53/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoka oli lapsuudessani oikeastaan ainoa ruoka, jota oikeasti odotin vesi kielellä. Muuten ruoka oli arkista soppaa ja vaikka maksakastiketta (joka oli pahaa, mutta nälkäänsä ihminen syö sitäkin) No, joskus äiti teki karjalanpaistia muulloinkin, harvoina viikonloppuina. Mutta se jouluinen paistinkastike, lanttulaatikko, perunalaatikko, rosolli ja kinkku...herkkuja olivat. Ovat vieläkin, mutta en oikein viitsi vain itselleni tehdä. Vaikka perunalaatikkoa ei juuri valmiina hyvää saa, siis teollisesti valmistettua. Kaksi päivää jouluruokaa on kyllä maksimi, kolmantena on vain pakko jos sitä riittää. Silloin kun lapsi vielä asui kotona, tein myös ruokia itse. Vaikka olen huono kokki. 

Ahhh, äidin tekemä perunalaatikko, se oli kyllä hyvää.

Joulutortut ovat yleensä kuivia, en niistä välitä, mutta toki syön joskus. Ne pitäisi lämmittää ja jossain muualla kuin mikrossa, jossa luumuhillosta tulee liian kuumaa.

Vierailija
54/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää kuin kalkkunasta sinapin kanssa ja perunalaatikko menettelee.

Tänä vuonna menu on kyllä tilaus pizza ja koppa kaljaa.

Vietän joulun yksin 😊

N30

Vierailija
55/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun osaa laittaa hyvää jouluruokaa, se on silloin tosi hyvää ja maistuu kaikille. Meillä tehdään paljon kaikkea ja syödään monta päivää. Aina vain paranee maut. Toki kylmäsäilytys pitää huolehtia hyvin niinkuin aina muulloinkin. Mikään ei ole parempaa, kuin perinteisten jouluruokien tuoksut ja se, että pyhien ruoka tulee kuin itsestään, aaton jälkeen tarvitsee vain lämmittää. Meillä on kolme teiniä ja kaikki syövät hyvällä halulla jouluruokia.

Vierailija
56/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään karjalanpaistista, perunalaatikosta, kinkusta, sekahedelmäsopasta, riisipuurosta ja erilaisista konvehdeista.

Lapsena olin nirsompi, mutta nyt kun ikää on enemmän, niin porkkanalaatikostakin on tullut herkkua! Tehtiin viime jouluna myös punajuurilaatikkoa ja sekin oli yllättävän hyvää.

Sukulaiset tekevät myös leivän kastelua jouluisin. Kinkusta jäävä suolavesi jäähdytetään ja rasva kuoritaan pinnasta pois. Tämä lämmitetään sitten uudestaan ja siinä kastellaan leivän paloja. On hyvää!

Vierailija
57/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuuro, graavilohi, kinkku ja lanttulaatikko, joululimppu. Lisukkeineen tietysti. 

Nämä meidän ainoat perinteiset jouluruoat. Miehen kanssa kahdestaan vietetään joulua, niin ei tarvi onneksi tuon enempää miettiä. Muuten tehdään salaatit ym. sen hetken mielen mukaan. Ihanaa kun ei ole enää tarvinnut vuosiin stressata joulua, voi vain nauttia. Ei ole siis ihanaa, että molempien vanhemmat ovat kuolleet, mutta mitäpä sitä kiertelemään. Ei tarvi reissata paikasta toiseen. Ja meillä oli molemmilla tosi hyvät ja kivat vanhemmat ja hyvin tultiin toimeen kaikki, mutta olihan se aikamoista rumbaa aina mennä sinne ja tänne jouluksi kun ei halunnut loukata vanhoja ihmisiä.

Me olemme siis 45v ja 50v.

58/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään monista jouluruoista, mutta en läheskään kaikista.

Mm. lanttulaatikko, sienisalaatti, karjalanpaisti, taatelikakku, joulutortut ja riisipuuro ovat hyviä.

Vierailija
59/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään karjalanpaistista, perunalaatikosta, kinkusta, sekahedelmäsopasta, riisipuurosta ja erilaisista konvehdeista.

Lapsena olin nirsompi, mutta nyt kun ikää on enemmän, niin porkkanalaatikostakin on tullut herkkua! Tehtiin viime jouluna myös punajuurilaatikkoa ja sekin oli yllättävän hyvää.

Sukulaiset tekevät myös leivän kastelua jouluisin. Kinkusta jäävä suolavesi jäähdytetään ja rasva kuoritaan pinnasta pois. Tämä lämmitetään sitten uudestaan ja siinä kastellaan leivän paloja. On hyvää!

Se on hyvää!! Meillä lapsuudenkodissa tehtiin tuota. En ole muistanut enää vuosikausiin. Tänä jouluna muistan tämän. Kiitos vinkistä :).

Vierailija
60/92 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kuullut tuosta leivänkastelusta. Mistähän päin Suomea se on lähtöisin?

Jouluruoista vielä täytyy korostaa, että molemmilla isovanhemmillani on ollut varsin kattava ja monipuolinen joulupöytä, kun lapsena vietettiin joulua heillä eli ei todellakaan ole kyse vain parista laatikosta ja kinkusta. Toisilla isovanhemmilla vietettiin maalaisjoulua, joten joulupöytään tuli paljon itsesäilöttyjä juttuja niin kuin esim maustekurkut ja erilaiset pikkelsit, itseleivotut leivät, itsetehdyt sillit ja savustetut kalat ja monenlaiset oudot ruoat, joihin en nirsona lapsena koskenut. Toisilla isovanhemmilla oli tällainen sekasotku länsisuomalaista ja ehkä jotain itäsuomalaista tai pohjanmaalaista joulua, kun laatikoihin kuului siis myös maksalaatikko ja makaronilaatikko, pöydästä löytyi karjalanpaistia, lihapullia, kinkunkastike, jokin toinenkin kastike, rosollia mutta myös keitettyjä tai paahdettuja kasviksia erikseen jne.

Joulupöytä ei ollut koskaan ns. vaatimaton ja laatikot ja kinkku olivat sitä vain pieni osa, vaikka kyse onkin suhteellisen köyhistä länsisuomalaisista ihmisistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan