Mistä syystä sinulle kirjoitettiin suoraan kuukausien sairausloma?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Syöpä
Sydänlihaksen tulehdus
Kolarissa Jalan amputaatio ja sisäinvammat
Sydänkohtaus
Aivoverenvuoto
Jos nämä on kaikki ollu sulla, niin älä ainakaan lottoon rahoja tuhlaa...
Säären erittäin paha murtuma. 5 kk suoraan saikkua ja sen jälkeen vielä kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että nämä pitkät sairaslomat eivät ole mitään palkallisia. Siinä tipahtaa nopeasti jollekin kela-korvaukselle ja sen turvin maksetaan tasan pakolliset. Että hyvää joulua vain itse kullekin säädylle.
Joo, muullakin oli koko ajan raha mielessä aivokasvaimeen poiston, sädehoidon ja sytostaattien aikana.
Selkä hajosi niin että leikattiin kaksi kertaa kahden viikon aikana. 8kk saikkua.
Käykö kateeksi vai?
Mieheni astui nitojan niittiin, joka meni jalkaan sisälle. Hänellä oli tietämättään diabetes ja jalkapohjista oli kadonnut tunto eikä huomannut asiaa ennen kuin jalkaterä alkoi turvota ja jalkapohja muuttua mustaksi. Osa jalkaterästä ja kolme varvasta jouduttiin amputoimaan. Sai suoraan 3kk saikkua ja sen jälkeen vielä pätkissä lisää (yht. 5kk).
Nyt hänellä todettiin haimasyöpä, jonka vuoksi sai 2½kk lomaa. Tosin ehti käyttää tästä vain 1kk ennen kuin kuoli.
Pikkurillin jänteen katkeaminen 3kk saikkua.
Tavallaan pieni vaiva mutta isoa riesa kun sattui olemaan oikean käden pikkurilli ja kättä piti pitää paketissa pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että nämä pitkät sairaslomat eivät ole mitään palkallisia. Siinä tipahtaa nopeasti jollekin kela-korvaukselle ja sen turvin maksetaan tasan pakolliset. Että hyvää joulua vain itse kullekin säädylle.
Joo, muullakin oli koko ajan raha mielessä aivokasvaimeen poiston, sädehoidon ja sytostaattien aikana.
Kyllä varmasti monella viivähtää raha-asiatkin mielessä, kun useimpien on maksettava pienentyneistä tuloista huolimatta miltei samat kulut kuin aiemminkin. Lainoihin vielä saa lyhennysvapaata, mutta lapsiin vähän vähemmän.
Munuaisaltaan tulehdus työkaverilla, 2,5kk.
Masennus ja sen lieveilmiöt (voimakas itsetuhoisuus)
Aivoinfarktin, ja toisen kerran syövän vuoksi. Mielenterveys on ollut kunnossa, ihme kyllä.
Varmasti on monia muita syitä kun masennus, mutta mulla on ollut masennusjakson takia ja kakssuuntasen mielialahäiriön masennusjaksosta palautumisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti monella viivähtää raha-asiatkin mielessä, kun useimpien on maksettava pienentyneistä tuloista huolimatta miltei samat kulut kuin aiemminkin. Lainoihin vielä saa lyhennysvapaata, mutta lapsiin vähän vähemmän.
Samojen kulujen lisäksi on vielä maksettava sairauskulut. Jos sairastuminen sattuu loppuvuodesta, maksukatot ehkä ehtivät juuri täyttyä, ja vuoden vaihteen jälkeen aletaan taas ensin kerryttämään omavastuita kustannuksissa.
Selkäleikkaus. Kaksi kertaa. Kahden viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Ei masennuksesta yleensä kirjoiteta pitkää sairauslomaa vaan ohjataan terapiaan. Toki, jos vointi niin huono, että on sairaalahoidossa, on s-lomankin pidempi.
Psykiatrit kirjoittavat aina aika pitkiä s- lomia, mutta työterveyslääkärit eivät niinkään.
Vakava sairastuminen on se mistä ihmiset saavat pitkiä sairauslomia.
Minun masennuksesta johtuneet saikut ovat aina olleet psykiatrin kirjoittamia. Terapiaa ei ole ehdotettu muuten kui sairaanhoitajan keskustelut. Se on vakava sairaus.
Masennukseen ja työuupumukseen saa vain 2-4 viikkoa kerrallaan sairauslomaa.
Parantumaton syöpä on syy saada 6 kk sairausloma, jos on tuon jälkeen vielä hengissä sairausloma jatkuu.
Masennuksesta harvemmin kirjoitetaan suoralta kädeltä 'kuukausien' sairauslomaa.
Kelan sairaspäivärahaan saa tulosidonnaisen kertoimen mukaan korotuksen. Olen ollut 4kk sairauslomalla eikä vaiva ainakaan ole helpottanut. En kerro täällä syytä. Mutta alan vaihto ilmeisesti edessä.