Rautainfuusio Tallinnassa?
Onko kokemusta? Ferriiniarvoni on 10 ja oireita on monenlaisia. Julkiselta puolelta en saa infuusiota koska ei ole anemiaa. Rautavalmisteet tekevät huonon olon ja nostavat arvoa todella hitaasti.
Eli missä Tallinnan lääkäriasemalla saisi ja millä hintaa?
Kommentit (68)
? Minä sain ihan sairaalassa ivnä rautaa kun rautavarasto oli 13 ja hemoglobiini 103. Ai niin olen mies siksi saan parempaa palvelua julkisella puolella.
Mielenkiintoista... ilmeisesti sulla on anemia, kun hemoglobiini on noin alhainen. Mutta olen ymmärtänyt, että nimenomaan se ei kerro kaikkea, ja siksi pitää katsoa myös tuota ferriiniarvoa.
Miten vaikutti vointiin?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista... ilmeisesti sulla on anemia, kun hemoglobiini on noin alhainen. Mutta olen ymmärtänyt, että nimenomaan se ei kerro kaikkea, ja siksi pitää katsoa myös tuota ferriiniarvoa.
Miten vaikutti vointiin?
Väsymystä päänsärkyä. Hemoglobiini nousi 130 kun sain pussin rautaa. Nyt väsymystä edelleen päänsärky poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikutti vointiin?
Väsymystä päänsärkyä. Hemoglobiini nousi 130 kun sain pussin rautaa. Nyt väsymystä edelleen päänsärky poissa.
Mitattiinko miten vaikuttii ferritiiniarvoon?
No se itse litku maksaa Suomen apteekeissa noin viisisataa euroa per annos. Ja sitten lääkärin pitää valvoa tiputusta, pahimmillaan voi tulla hengenvaarallinen allerginen reaktio. Eli kannattaa ehkä vielä koettaa erilaisia rautavalmisteita.
Itse sain terveyskeskuksesta kaksi tiputusta ja hemoglobiini nousi 90:stä nopeasti 130:een. Olo oli taivaallinen. Ferritiinin noususta en tiedä, ennen tiputusta se oli 5.
Mutta jokainen varmasti ymmärtää, ettei julkinen terveydenhuolto voi piffata koko kansalle tiputuksia. Eli anemia pitää todeta ja rautavalmisteet havaita tehottomiksi.
Saahan sen yksityiseltä kun maksaa. En lähtis tallinnaan kokeilemaan.
Mulla ferritiini 7 ja hemoglobiini 107. Ei kysettäkään tiputuksesta, on kuulemma liian kallis. Punasolut ovat koko ajan vain pienentyneet, ovat kuulemma todella pienet, en itse osaa arvioida, mikä on normaali koko.
Ei tässä mitään, jos olisi kesäloma ja voisin vain nukkua mutta näin pimeällä ja työssäkäyvänä perheellisenä ei oikein meinaa pakka pysyä kasassa. Nukun öisin 8-10 tuntia, töiden jälkeen helposti kolme tuntia ja aina vaan väsyttää. Viikonloppuisin en meinaa nousta ollenkaan, ellei ole pakko (ja lapsille pitää väsätä ruokaa ja viedä harrastuksiin). Ei ole ihmisarvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 7 ja hemoglobiini 107. Ei kysettäkään tiputuksesta, on kuulemma liian kallis. Punasolut ovat koko ajan vain pienentyneet, ovat kuulemma todella pienet, en itse osaa arvioida, mikä on normaali koko.
Ei tässä mitään, jos olisi kesäloma ja voisin vain nukkua mutta näin pimeällä ja työssäkäyvänä perheellisenä ei oikein meinaa pakka pysyä kasassa. Nukun öisin 8-10 tuntia, töiden jälkeen helposti kolme tuntia ja aina vaan väsyttää. Viikonloppuisin en meinaa nousta ollenkaan, ellei ole pakko (ja lapsille pitää väsätä ruokaa ja viedä harrastuksiin). Ei ole ihmisarvoista elämää.
Käsittämätöntä että juuri tästä säästetään! :(
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikutti vointiin?
Tässä kommentissa kävi ilmi kusetuksesi: rautaa ei anneta suoneen missään "pusseissa", vaan infuusiopumpulla. Olet saanut punasolupussin tai sitten valehtelet.
Ettekö te pöntöt ymmärrä, että raudanpuuteanemian syy pitää selvittää, takana voi olla syöpä tai muu verenvuotoa aiheuttava vakava asia! Oireet korjataan raudalla vasta kun syy on selvitetty ja hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te pöntöt ymmärrä, että raudanpuuteanemian syy pitää selvittää, takana voi olla syöpä tai muu verenvuotoa aiheuttava vakava asia! Oireet korjataan raudalla vasta kun syy on selvitetty ja hoidettu.
Yleisin ja todennäköisin syy naisilla raudanpuutteeseen on kuukautiset. Runsaat kuukautiset viittaa jo itsessään vahvasti syyhyn ja mikäli arvot nousee rautakuurilla, niin asia ok.
WHO suosittelee, että hedelmällisessä iässä olevat naiset söisivät säännöllisesti rautakuureja.
Vierailija kirjoitti:
? Minä sain ihan sairaalassa ivnä rautaa kun rautavarasto oli 13 ja hemoglobiini 103. Ai niin olen mies siksi saan parempaa palvelua julkisella puolella.
Ei vaan sulla oli anemia. Toisin kuin aloittajalla. Facepalm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikutti vointiin?
Tässä kommentissa kävi ilmi kusetuksesi: rautaa ei anneta suoneen missään "pusseissa", vaan infuusiopumpulla. Olet saanut punasolupussin tai sitten valehtelet.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta kyllä minä sen rautani sain suoneen tippapussista. Mustanpuhuvaa litkua yhdessä pussissa ja suolaliuosta toisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks mä en päässyt infuusioon vaikka mulla oli ferritiini 8 ja hemppa 100? Viis naisten terveydestä, kyllä mies on luomakunnan kruunu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks mä en päässyt infuusioon vaikka mulla oli ferritiini 8 ja hemppa 100? Viis naisten terveydestä, kyllä mies on luomakunnan kruunu.
Vaihtelee varmaan sairaaloittain. Mulle syötettiin rautatabuja vuositolkulla ennen kuin uskoivat että paranee vasta infuusiolla.
Ja aloittajalle, rautainfuusio paransi huimasti jaksamista etenkin fyysisessä mielessä. Aiemmin urheilu ja reipas kävelykin veti olon huonoksi ja kropan hapoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikutti vointiin?
? Sain Ferinjectiä ivnä. Kyllä kyseessä on rautavalmiste. Miksi minä valehtelisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikutti vointiin?
Mitattiinko miten vaikuttii ferritiiniarvoon?
Nousi. Seuraavat labrat kuukauden päästä.
Ferinject liuos suoneen. Onpa aika tyyristä ainetta 550 euroa noin maksaa pussi. :O
Ja ylipäätään kiinnostaa niiden kokemukset, jotka ovat infuusion saaneet. Onko auttanut? Miten nopeasti arvo nousi ja miten paljon, ja miten vaikutti oireisiin?