Rautainfuusio Tallinnassa?
Onko kokemusta? Ferriiniarvoni on 10 ja oireita on monenlaisia. Julkiselta puolelta en saa infuusiota koska ei ole anemiaa. Rautavalmisteet tekevät huonon olon ja nostavat arvoa todella hitaasti.
Eli missä Tallinnan lääkäriasemalla saisi ja millä hintaa?
Kommentit (68)
Mulle Maltofer, yksi purutabletti päivässä (100 mg rautaa), ei ole aiheuttanut yhtään vatsavaivoja. Ei yhtään mitään sivuoiretta (paitsi tumma uloste).
Tuota saa kaikista apteekeista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 7 ja hemoglobiini 107. Ei kysettäkään tiputuksesta, on kuulemma liian kallis. Punasolut ovat koko ajan vain pienentyneet, ovat kuulemma todella pienet, en itse osaa arvioida, mikä on normaali koko.
Ei tässä mitään, jos olisi kesäloma ja voisin vain nukkua mutta näin pimeällä ja työssäkäyvänä perheellisenä ei oikein meinaa pakka pysyä kasassa. Nukun öisin 8-10 tuntia, töiden jälkeen helposti kolme tuntia ja aina vaan väsyttää. Viikonloppuisin en meinaa nousta ollenkaan, ellei ole pakko (ja lapsille pitää väsätä ruokaa ja viedä harrastuksiin). Ei ole ihmisarvoista elämää.
Mikä estää syömästä rautaa? Miksi suoneen annosteltu rauta on hienompaa?
Vierailija kirjoitti:
No se itse litku maksaa Suomen apteekeissa noin viisisataa euroa per annos. Ja sitten lääkärin pitää valvoa tiputusta, pahimmillaan voi tulla hengenvaarallinen allerginen reaktio. Eli kannattaa ehkä vielä koettaa erilaisia rautavalmisteita.
Itse sain terveyskeskuksesta kaksi tiputusta ja hemoglobiini nousi 90:stä nopeasti 130:een. Olo oli taivaallinen. Ferritiinin noususta en tiedä, ennen tiputusta se oli 5.
Mutta jokainen varmasti ymmärtää, ettei julkinen terveydenhuolto voi piffata koko kansalle tiputuksia. Eli anemia pitää todeta ja rautavalmisteet havaita tehottomiksi.
Voi hitto, 500e vaan! Entä mitä maksaa väsymiseni, sen takia sairauslomat, tai jatkuva ravaaminen lääkärissä ja aina sanotaan, että kuule, syöpä vielä jotain muuta rautamerkkiä purkista. Anemia on todettu vuosia sitten mutta kun ei pääse infuusioon niin ei pääse.
Mulle laitetaan useampi kerta vuodessa suoneen rautaa. On anemia myös. Diagnoosina ettei rauta imeydy suun kautta. Mulla olo korjaantuu muutamassa päivässä ja olo kestää reilu 2kk hyvänä. 3 kk: n välein otetaan aina verikoe ja sen jälkeen infuusio.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile sellaista rautaa kuin Maltofer. Aiheuttaa hyvin vähän vatsavaivoja ja sen takia se on melko kallis, mutta kaiken sen arvoinen. Lisäksi voit käyttää nestemäisiä rautavalmisteita, jotka eivät myöskään aiheuta vatsavaivoja ja keho osaa siitäkin ottaa tehokkaasti raudan hyötykäyttöön.
On kokeiltu, joo, nosti varastoraudan kolmen kuukauden jälkeen neljästä kahdeksaan.
Kai te infuusiota kaipaavat olette tehneet parhaanne ruokavalion kanssa. Kahvi ja tee minimiin, kalsium ja d-vitamiini eri aikaan päivästä kuin rauta ja c-vitamiini. Myös foolihappo ja b12 tärkeitä, aterioille sekä hemirautaa että kasviperäistä.
Kysyn ihan siksi, että itse olen aneeminen ja silti laiska näissä ravintohommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile sellaista rautaa kuin Maltofer. Aiheuttaa hyvin vähän vatsavaivoja ja sen takia se on melko kallis, mutta kaiken sen arvoinen. Lisäksi voit käyttää nestemäisiä rautavalmisteita, jotka eivät myöskään aiheuta vatsavaivoja ja keho osaa siitäkin ottaa tehokkaasti raudan hyötykäyttöön.
On kokeiltu, joo, nosti varastoraudan kolmen kuukauden jälkeen neljästä kahdeksaan.
Tuplaus kolmessa kuukaudessahan on hyvin. Yleensä jos puutosta on, nousee ensin hemoglobiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 7 ja hemoglobiini 107. Ei kysettäkään tiputuksesta, on kuulemma liian kallis. Punasolut ovat koko ajan vain pienentyneet, ovat kuulemma todella pienet, en itse osaa arvioida, mikä on normaali koko.
Ei tässä mitään, jos olisi kesäloma ja voisin vain nukkua mutta näin pimeällä ja työssäkäyvänä perheellisenä ei oikein meinaa pakka pysyä kasassa. Nukun öisin 8-10 tuntia, töiden jälkeen helposti kolme tuntia ja aina vaan väsyttää. Viikonloppuisin en meinaa nousta ollenkaan, ellei ole pakko (ja lapsille pitää väsätä ruokaa ja viedä harrastuksiin). Ei ole ihmisarvoista elämää.
Nyt takana 5kk kuuri rautaa (Maltoferia 200 g), ja arvot olivat nuo. Sitä ennen siis ferritiini 6,1 ja hemoglobiini 97. On kyllä lääkäritkin (2kpl) ihmeissään, että missä vika, kun ei imeydy.
Ja sinä, joka pohdit ruokavaliota. Tottakai se on tärkeää rauta-arvojen ylläpitäjänä mutta sillä ei pysty saamaan varastorautaa nousemaan, ei varsinkaan minun tapauksessani, kun keho ei jostain syystä kykene rautaa hyödyntämään. Tämä siis lääkärin arvio jo ennen kuin tiesi, ettei rauta imeydy.
Eli ei mikään estä, tulos vaan ei ole toivotunlainen. Ja ennen Maltoferia kokeiltu monenlaista muutakin mutta ne aiheuttivat pahoinvointia, oksentamista ja vatsakipuja.
Nyt on menty toivottomalla väsymyksellä jo kaksi vuotta. Positiivista sentään, että kohta on vuosi siitä, kun keksittiin syy tähän väsymykseen. Negatiivista, että edelleenkään olo ei ole yhtään parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt takana 5kk kuuri rautaa (Maltoferia 200 g), ja arvot olivat nuo. Sitä ennen siis ferritiini 6,1 ja hemoglobiini 97. On kyllä lääkäritkin (2kpl) ihmeissään, että missä vika, kun ei imeydy.
Ja sinä, joka pohdit ruokavaliota. Tottakai se on tärkeää rauta-arvojen ylläpitäjänä mutta sillä ei pysty saamaan varastorautaa nousemaan, ei varsinkaan minun tapauksessani, kun keho ei jostain syystä kykene rautaa hyödyntämään. Tämä siis lääkärin arvio jo ennen kuin tiesi, ettei rauta imeydy.
Eli ei mikään estä, tulos vaan ei ole toivotunlainen. Ja ennen Maltoferia kokeiltu monenlaista muutakin mutta ne aiheuttivat pahoinvointia, oksentamista ja vatsakipuja.
Nyt on menty toivottomalla väsymyksellä jo kaksi vuotta. Positiivista sentään, että kohta on vuosi siitä, kun keksittiin syy tähän väsymykseen. Negatiivista, että edelleenkään olo ei ole yhtään parempi.
"Rauta imeytyy ohutsuolen alkuosassa pohjukaissuolessa. Raudan imeytymiselle on kaksi erilaista reittiä: yksi hemiraudalle ja yksi ferrorauraudalle (Fe2+). Hemirautaa saadaan pääasiassa eläinten lihasta (nisäkkäät) ja se on pääasiassa peräisin punaisesta lihasta, maksasta ja verituotteista. Hemirauta muodostaa länsimaissa tyypillisesti 10-15% ruokavalion raudasta. Mutta lihaa syövän ihmisen raudan saannista se muodostaa noin 2/3 osaa. Tämä johtuu siitä, että hemiraudan imeytyminen on huomattavasti tehokkaampaa kuin kasvikunnasta peräisin olevan vapaan raudan (jota on myös rautavalmisteissa) imeytyminen. Kasvikunnasta peräisin oleva rauta esiintyy pääasiassa ferrirautana (Fe3+), jonka täytyy ensin muuttua ohutsuolessa happamessa ympäristössä suolen limakalvon solujen pinnalla olevan ferrireduktaasi-entsyymin toimesta ferroraudaksi ja sen jälkeen se pääsee kulkeutumaan erityisen kuljettajaproteiinin avulla suolen limakalvon solun sisään ja sieltä edelleen verenkiertoon transferriiniin sitoutuneena. Hemiraudalle on oma imeytymiskanava, jota ei vielä tunneta hyvin.
Jos vatsa on hapoton (esim. atrofinen gastriitti tai happosalpaajien käyttö), ei ferrirauta imeydy kunnolla. Sen imeytymistä estävät myös jotkin ravintoaineet kuten fytaatit (täysjyvävilja, leseet, palkokasvit), polyfenolit (viljatuotteet, kahvi, tee, punaviini) ja kalsium. Sinänsä em. aineet ovat hyödyllisiä ja terveellisiä (viiniäkin voi kohtuudella käyttää) ravintoaineita, mutta esimerkiksi rautatablettien käytön yhteydessä niitä ei pitäisi ottaa samaan aikaan raudan kanssa. Raudan imeytymistä parantavat askorbiinihappo (C-vitamiini), eläinperäinen kudos, ketosokerit (esim. fruktoosi), orgaaniset hapot (maitohappo, voihappo, etikkahappo) ja aminohapot. Tämän vuoksi kasviperäisen raudan ja rautatablettien imeytymisessä voi olla 10-kertainen ero ruokavaliosta ja suolen happamuuseroista johtuen. Parhaimmillaankin vapaasta raudasta imeytyy vain noin 10%. Loput jää suoleen aiheuttamaan vatsavaivoja. Siksi rautavalmisteet ovat usein huonosti siedettyjä. Kasvisruokavalio onkin tunnettu raudanpuutteelle altistava tekijä vaikka laskennallisesti ruokavalio sisältäisikin hyvin rautaa. Hemiraudan imeytymiseen ruokavalion koostumus ei vaikuta.
Raudanpuutteen taustalla olevia syitä voi olla liian vähäinen raudan saanti (kasvisruokavalio, anoreksia), raudan huono imeytyminen (krooninen atrofinen gastriitti, keliakia, pernisiöösi anemia), veren menetys: monet suoliston sairaudet kuten Helikobakteeri-infektio, tulehdukselliset suolistosairaudet"
Sisätautien ja kliinisen hematologian erikoislääkäri
Eikö kenelläkään ole kokemusta lääkäriasemista Tallinnassa tässä asiassa??? Olettaisin, että ehkä puoleen hintaan onnistuisi.
ap
Ihan olen julkiselta puolelta saanut, koska on anemiataustaa, vaikka hemoglobiini ei tällä kertaa ollut vielä sen matalampi 105. Nopeasti nousi hemoglobiini lukemaan 144, mikä ei siis tapahdu heti tiputuksen jälkeen, vaan viikkojen kuluessa. Ferritiiniarvojani en muista.
Sinuna menisin ihan Suomessa yksityiselle, niin jollakulla on edes jonkinlainen vastuu siitä, mitä tapahtuu.
Jos on ollut runsaat kuukautiset muuten koko elämän, mutta pillereitten kanssa olleet pois noin viisi vuotta, niin voiko varastorauta silti olla jäänyt alhaiseksi? Vai onko se ehtinyt korjaantua? Mulla on edelleen loputon hyytymys mihin ei ole mitään järkevää syytä. Ruokavalio on hyvin tasapainossa ja monipuolinen.
Kenelläkään kokemusta rautatankkauksesta Tallinnassa? Mitään tietoa? Verikokeiden tulokset Suomesta ottaisin tietysti mukaan.
Lääkärikin sanoi että "yksityiseltä rahalla saa", joten ei mitenkään kieltänyt rautainfuusiota, sitä ei vain kustanneta verovaroilla. Maksaa siis noin 500 €. Mutta siis terveydellisesti lääkäri ei sitä vastustanut.
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään kokemusta rautatankkauksesta Tallinnassa? Mitään tietoa? Verikokeiden tulokset Suomesta ottaisin tietysti mukaan.
Lääkärikin sanoi että "yksityiseltä rahalla saa", joten ei mitenkään kieltänyt rautainfuusiota, sitä ei vain kustanneta verovaroilla. Maksaa siis noin 500 €. Mutta siis terveydellisesti lääkäri ei sitä vastustanut.
Vierailija kirjoitti:
up
Kiva, tätä näköjään nostelee joku toinenkin :)
ap