Romanien syrjintä on todellista
https://www.hs.fi/nyt/art-2000005883576.html
Kymmeniä hakemuksia, ei yhtään haastattelua. Vain siksi, että hakemuksessa on romaninimi.
Kommentit (66)
Onko tietoa voiko ''valkolainen'' mies olla romaninaisen kanssa?
Tylsä juttu Hesarilta. Kertois ennemmin siitä niiden hameenkäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei romaanit työllistä toinen toisiaan. Romaaniyrittäjä palkkaa romaanin jne.
Onko romaaniyrittäjä kirjakauppias?
Olisi ollut mielenkiintoinen testi, jos normaaliin työhön olisi haettu kunnollisella CV:llä sekä suomalaisella nimellä että romaninimellä. Kasa hakemuksia ilman yhtäkään haastattelukutsua on kuitenkin tuikitavallista , vaikka julkimot olettavat, että töihin kuin töihin vain kävellään sisään ja että he ovat itse tietenkin nitä halutuimpia huippuosaajia...
Miksei Hesari palkannut jotain romania ja tehnyt siitä juttua? Miksi pitää aina toistaa näitä stereotypioita jutuissa? Sillähän ne vahvistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut mielenkiintoinen testi, jos normaaliin työhön olisi haettu kunnollisella CV:llä sekä suomalaisella nimellä että romaninimellä. Kasa hakemuksia ilman yhtäkään haastattelukutsua on kuitenkin tuikitavallista , vaikka julkimot olettavat, että töihin kuin töihin vain kävellään sisään ja että he ovat itse tietenkin nitä halutuimpia huippuosaajia...
Juuri näin. Aika onneton responserate on moniin paikoista myös suomalaisnimellä, varsinkin jos hakemus ei ole haettavaan paikkaan kohdistettu suoraan.
Ja niihin paikkoihin, joissa joutuu ensimmäiseksi antamaan syntymäajan, ei tule enää edes haettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satoja vuosittaisia suomalaisten vanhusten r.yöstöjä sitä saa mitä tilaa
Emmä nyt oikeen tiedä. Kaikista kovin juttu on kun romanin on voinut surmata suomen laissa aikoinaan, jos liikkui toisten mailla irtolaisena.
Suomalaisten kohtelu romaneja kohtaan on ollut todella tylyä ja sairasta.
Toivottavasti joskus asiasta keskustellaan ihan kovaan ääneen julkisuudessakin ja tehdään vaikka tv-sarja näistä murhien ajoista tyyliin Juuret tyyppinen sarja tai elokuva.
Kohtelua voi verrata amerikan orja-aikoihin. Kumma kun anteeksi ei ole pyydelty ja ei edes korvauksia ole tarjottu.
Alkaisi olemaan aika!
Olet aikas kuutamolla.
Se surmaamislaki määrättiin Ruotsista. Olimme tuolloin Ruotsin vallan alla.
Kaada vaan naapurin syyksi. Samalainen strategia kuin venakoilla on. En minä mutta muut.
Ruotsalaiset sentään on maksaneet korvauksia ja pyytäneet julkisesti anteeksi näitä hirmuaikoja
Syrjitty kirjoitti:
Syrjintä on todellista. Viime viikolla Helsingin Clas Ohlsonilla vartija tuli kahden metrin päähän tuijottamaan viereeni kun testasin musiikkikuulokkeita. Luuli minua romaniksi. Olin aiemmin päivällä käynyt kampaajalla joka laittoi minulle korkkiruuvikiharat, ja korvissani oli isot hopeanväriset korvarenkaat.... Mikään pukeutumisessani eikä käyttäytymisessäni ollut massasta poikkeavaa. Kyllä siinä mielessä kävi että millaista olisi jos aina joutuisi vastaavanlaisesti kohdelluksi kun käy ostoksilla...
Vartija tuli minunkin viereeni kerran. Moikkasin ja jatkoin ostoksia. Vai olisiko pitänyt uhriutua ja itkeä, niinkuin nuo.
Toinen juttu, mitä ansioluetteloissa on lukenut? Media-alan ammattilainen? Suomi on niin pieni maa että ammattilaiset tuntevat toisensa, suosituksia soitellaan hakijalle siitä kertomatta, ja ihan taatusti tiedettäisiin romani mediapersoonana tai mallina.
Olisi kiva nähdä nuo cv:t.
Vierailija kirjoitti:
Mites romanit suhtautuvat työnantajien vaatimuksiin työvaatteista?
Öö, ihan normaalisti?
Ne, jotka oikeasti haluavat työllistyä ja tehdä töitä ymmärtävät kyllä ammatissa käytettävien työvaatteiden merkityksen. Tiedän itse esimerkiksi lähihoitajan, putkiasentajan, tarjoilijan ja siivoojan jotka käyttävät ihan ongelmitta sitä työnantajan tarjoamaa työvaatetusta.
Itse näkisin ja itsekin muutoksen tehneenä katsoisin, että, tuota meidän suomalaisten olisi aika pyytää anteeksi romanikansalta ja antaa heille vähän enemmän mahdollisuuksia.
Tavallaan eväämme heiltä mahdollisuudet menestyä ja haukumme rivissä sylkien päin naamaa.
Sellaiseen en halua osallistua. Haluan olla elämäni hyvis.
Vierailija kirjoitti:
- Artikkelissa kuviteltiin että korkeasaarikoulutuksella saa töitä, eipä ollu. Koulutuksen taso laskenut ja kuka tahansa saa AMK paperit (kouluilla taloudelliset vaikutteet, pakko päästää läpi)
- Kantasuomalaisia korkeakoulutettuja on myös paljon kortistossa (minä mukaanlukien), eikä kutsuja haastatteluihin tule. Olenko jonkun rasismin uhri?
- Työttömiä satoja tuhansia muutenkin, joten työnhakijoitakin paikkaa kohden varmasti vähintään kymmenittäin tai jopa satoja. Ei kaikille riitä töitä
Just näin. En minäkään saanut yli puoleen vuoteen edes sitä kiitos-viestiä saati kutsua haastatteluun. En silti syytä ketään syrjinnästä. Työttömiä on vain ihan älyttömästi eikä töitä riitä kaikille.
Ja olen siis pääkaupunkiseudulta.
Öh, itse ainakin googlaisin henkilön, ja jos ei "Leif Lindgrenin" nimellä löydy Sarasvuon tyylistä uraa vaikka CV niin kertookin, niin en tietenkään moista huijaria kutsuisi edes työhaastatteluun!
Vierailija kirjoitti:
Tuo romanien maatalontyöstä kertova viesti on ironiaa. Koska ja missä heitä on töissä nähty. Kävelivät pitsejä myymässä ja miehet tekivät hevoskauppoja vaihtaen ja pettäen sekä varastivat taloista heiniä hevosilleen.
Ihan totta tuo on ja asiasta on julkisesti muistaakseni mainittu tässä radio-ohjelmassa aikoinaan. Näistä ei puhuta, koska suomalaisia jotenkin kiihottaa leimata romaneja laiskoiksi. Todellisuus on ihan toista ja romanit ovat hyvin ahkeraa väkeä. Meillä olisi paljon opittavaa vähemmistöiltä.
Kannattaa muutenkin kuunnella Kalle Haataisen ohjelmia niin voi vähän oppia laajemminkin asioita. Ei tarvitse kuin kuunnella. Aika helppoa vai mitä?
https://areena.yle.fi/1-1721822
Suomen romanien historia
Suomen romanien historia on pitkä mutta erittäin vähän tutkittu ja tunnettu, kertoo Suomen ja Skandinavian historian dosentti Panu Pulma. Muuttoliiketttä tapahtui monesta suunnasta, mutta ilmeisesti Suomen romanien keskeinen reitti oli lännestä Ruotsin kautta silloiseen Suomeen. 1500-luvulla julistettiin mahtikäskyjä ja lakipykäliä, jotka olivat armottomia romanien suhteen, mutta onneksi todellisuus oli armollisempi. Romanien kiertolaiselämä herätti pelkoa ja hämmennystä, mutta itse asiassa näillä tarkoilla kiertoreiteillä oli keskeinen osa maalaisyhteiskunnassa ja sen työnjaossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sille ole syynsä, miksi romaneilla on huono maine työmarkkinoilla. Tätä uhriutumiskeskustelua voidaan käydä vaikka seuraavat sata vuotta ja silti romanit eivät työmarkkinoilla ole kysyttyjä.
On syynä se että meillä on tietynlaiset slaavilaiset konservatiiviset arvot maassamme. Olimme myös natsien kanssa yhtä pataa. Suomalaiset ovat hyvin homogeeninen kansa.
Vaikea integroitua tuollaisella asenteella ja menestyä.
Selitä miksi aasialaiset integroituvat eikä heitä juurikaan vihata,logiikkasi mukaan sen ei pitäisi olla mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo romanien maatalontyöstä kertova viesti on ironiaa. Koska ja missä heitä on töissä nähty. Kävelivät pitsejä myymässä ja miehet tekivät hevoskauppoja vaihtaen ja pettäen sekä varastivat taloista heiniä hevosilleen.
Ihan totta tuo on ja asiasta on julkisesti muistaakseni mainittu tässä radio-ohjelmassa aikoinaan. Näistä ei puhuta, koska suomalaisia jotenkin kiihottaa leimata romaneja laiskoiksi. Todellisuus on ihan toista ja romanit ovat hyvin ahkeraa väkeä. Meillä olisi paljon opittavaa vähemmistöiltä.
Kannattaa muutenkin kuunnella Kalle Haataisen ohjelmia niin voi vähän oppia laajemminkin asioita. Ei tarvitse kuin kuunnella. Aika helppoa vai mitä?
https://areena.yle.fi/1-1721822
Suomen romanien historia
Suomen romanien historia on pitkä mutta erittäin vähän tutkittu ja tunnettu, kertoo Suomen ja Skandinavian historian dosentti Panu Pulma. Muuttoliiketttä tapahtui monesta suunnasta, mutta ilmeisesti Suomen romanien keskeinen reitti oli lännestä Ruotsin kautta silloiseen Suomeen. 1500-luvulla julistettiin mahtikäskyjä ja lakipykäliä, jotka olivat armottomia romanien suhteen, mutta onneksi todellisuus oli armollisempi. Romanien kiertolaiselämä herätti pelkoa ja hämmennystä, mutta itse asiassa näillä tarkoilla kiertoreiteillä oli keskeinen osa maalaisyhteiskunnassa ja sen työnjaossa.
On ollut ahkeria romaneita, ja sitten rötösteleviä romaneita. Maine ei synny tyhjästä, joten ehkä niitä rötöksiä on sitten ollut suhteessa aika paljon.
Maalaisyhteiskunnan ajalta mm. Alajärven tapaus on jokseenkin hyvin dokumentoitu, kun erään kylän ihmiset kyllästyivät terrorisoiviin romaneihin kerta kaikkiaan.
Viime sodan aikaan romanit taas hakivat ja saivat ruokakuponkeja yhdellä ja samalla lapsella kirjaamalla tämän moneen eri pitäjään eri naisten lapseksi. Sama kläppi käytiin kastamassa monessa eri pappilassa pitkin Suomea.
Kyllähän sen jo päältäkin päin näkee, että vöyreää sakkia ollaan. Ei ole nälästä kärsitty ja uudet polyesterit on aina päällä.
Kerran olin ostoksilla tavallisessa ruokamarketissa. Siellä oli ostoksilla myös romaniseurue. Huomasin, kun tämä seurue oli jauhohyllyllä, vartija yritti salaa hyllyjen vierestä tarkkailla heitä, ilmeisesti epäili, että varastavatkohan he 1,5€ arvoisia vehnäjauhopusseja...
Jos minä olisin työnantaja, minulle rekrytointitilanteessa ei olisi mitään väliä, onko työnhakija kantasuomalainen, irakilainen, thaimaalainen, romani, nainen, mies, vanha tai nuori. Minulle pätevyys on se, mikä merkitsee, ei pärstäkerroin
Tuon 64 hakemusta teen n. kahteen viikkoon - 25 vuoden hyvällä ja kv. kokemuksella. Erittäin harvoin jos koskaan pääsee haastatteluun. Ma. työpaikka on irronnut kuin pari kertaa Suomessa viimeisen 20 vuoden aikana.
Työhakemuksessa vaaditaan yhtä sun toista mutta palkataan olemattomilla pohjilla. Parikymmentä tuhatta hakemusta kun lähettää niin voi tulla arvioimaan omia työttömyyden syitä lehtien palstoille. Joku Sarasvuo voi saada suhteilla töitä muuten ei. Näillä muilla ei ole paljoa tarjottavaa kuin kapealle sektorille. Media- ja muotiala on "oman" väen toimijoita täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se oikeasti syrjintää, jos ovat omalla käytöksellään aiheuttaneet sen, että heistä ei pidetä? Mua ei kiinnosta ihmisten rodut, uskonnot jne. vaan se miten he käyttäytyvät, millaisia ovat.
Ehkä romanien pitäisi katsoa peiliin, eikä syyttää muita syrjinnästä.Oletko tosissasi? Sinua kiinnostaa miten he käyttäytyvät... HE
Naurahdin kun en osaa samaistua yhtään tuollaiseen ajatteluun.
Suurimmalta osalta suomalaisia puuttuu kyky asettua muiden asemaan ja miettiä miltä itsestä tuntuisi ja millaista elämä voisi olla.
Sitä vaan nähdään sen yhden putken läpi asioita ja oleillaan omassa kuplassa ja heitetään kaikkea älytöntä roskaa ilmoille netin syövereissä.
Netti tosiaan on mahdollistanut suomalaisille mahdollisuuden näyttää todellinen luonteensa. He tosiaan ovat rasisteja. Itse olen huomannut tämän käytännössä kun isä on muualta ja äiti Suomesta.
Asenteet ovat hyvin sairaat ja kehitys lapsenkengissä. Sinällään outoa kun EU:ssa ollaan oltu jo vuosikymmeniä ja käytös sekä arvot on kuin Venäjältä.
Kerropa mitä nämä likaiset työt olivat