Missäs ne valoisat aamut nyt ovat? Aamuvirkkunatsit pimensivät iltaulkoilumme, mutta eipä ne aamut nyt niin valoisilta näytä
Kommentit (149)
Ihan oli valoisa aamu, kun vein tytön päiväkotiin. Viime viikolla samaan kellonaikaan oli säkkipimeää.
Vielä kun saataisiin hänen sisäinen kellonsa rukattua, nyt koko perhe joutuu hänen ansiostaan heräämään kuudelta, vaikka saisi nukkua seitsemään.
Minä olen esimies ja vihaan noita iltavirkkuja. Kyttään tarkkaan myöhästyvätkö he minuutin aamuisin ja nyt on taas se ongelma että ovat ajoissa töissä. Aion lanseereta meidän toimistoon työajaksi 6.30 - 14.30. Minä olen parhaimmillani silloin ja saan loistaa hienossa valossa.
Ps. Raikkaita voileipiä toivoisin neukkariin ja laimeaa vihreää teetä tai sitten hopeateetä. Tiedoksi tyhmille että hopeatee koostuu keitetystä vedestä ja maidosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aamuvirkut vaikuttavat normaaliaikaan palaamiseen? Eivätkä illat sen valoisampia olleet viime viikollakaan.
He haluvat pysyvän talviajan, vaikka nyt olisi mahdollisuus valaista illat ja siirtyä pysyvään kesäaikaan.
"valaista illat", pimeä se on vaikka miten vääntelisit kelloa luonnottomiin aikoihin, hyvänen aika. Talviaika on NORMAALIAIKA.
NORMAALIAIKAA ei ole olemassakaan! Kellonaika perustuu yhteisesti sovittuun ja talviaika on peruja niiltä ajoilta kun herättiin klo 4 ja mentiin nukkumaan klo 18 kun ei ollut valoja. Mutta: maailma muuttuu.
Totta kai on normiaika, aurinko on ylimmillään keskipäivällä, ei tämä niin vaikeaa ole.
Ihan luonnon mukaan on tämä aika määräytynyt.
Kesäaika on feikkiaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta nimenomaanhan iltavirkut toivovat talviaikaa: nukkumaanmeno helpottuu, kun tulee aiemmin pimeä.
Ihmeellinen logiikka. Ei sillä ole väliä tuleeko se pimeä neljältä vai viideltä iltavirkkuuteen.
Mulle on ihan sama, onko siinä sun mielestä logiikkaa, mutta kyllä sillä mulle on väliä. Nautin täysillä talviajasta ja pimeydestä. Aamuisin helpompi herätä kun tulee aikaisemmin valoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisko joku nyt, miksi se aamun valoisa tunti on arvokkaampi kuin illan valoisa tunti? Ja joojoo, jankuti jank, talvella on pimeää, joten siksi juuri se yksi valoisa tuntikin on niin arvokas. Mieluummin vietän valoisan ajan vapaalla iltapäivällä, kuin aamulla katsellen työpaikan ikkunan takaa ulos. Minusta talviaika on joko laiskojen/luonnosta vieraantuneiden ihmisten, jotka eivät illalla enää ulos mökistään poistu, tai juurikin agraariyhteiskuntaan tottuneiden, ihmisten vouhotusta. Kello viisi lypsylle, niin saadaan se aurinkoinen tunti talteen. Kai niistä koululaisistakin olisi kivempi nauttia valoisasta illasta pihalla, kuin ihastella sitä valoa bussin ikkunasta (kun aina näillä koululaisilla tätä perustellaan)
Koska se talviaika on se normaaliaika? Illalla pitää mennä nukkumaan, siksi illasta pimeämpää, on helpompi nukahtaa. Aamulla taas valoisampaa, on helpompi herätä ja on virkeämpänä esim. töissä.
Itse olen iltavirkku, enkä todellakaan toivo iltaan lisää virikettä valoisuudesta. Olisi vielä vaikeampi noudattaa mitenkään järkevää päivärytmiä.
totta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vastustan kaikkia natsismin muotoja, mutta kaikista pahimpia ovat aamuvirkkunatsit!
Älä muuta sanoa.
Onneksi päästään aamuvirkkulandiasta pois kun kesäaika loppuu.
Saa taas nukkua pidempään ja herätä järkevämpään aikaan.
Mitäh? Pitikö sun herätä kesällä seiskaksi töihin ja nyt talvella saatkin mennä kasiksi? Ja miten se kellojen siirtely vaikuttaa sun työaikoihin?
Itse sain nukkua tunnin pidempään tasan yhtenä aamuna. Eli silloin kellojen siirtämistä seuraavana aamuna.
Vierailija kirjoitti:
Mitäh? Pitikö sun herätä kesällä seiskaksi töihin ja nyt talvella saatkin mennä kasiksi? Ja miten se kellojen siirtely vaikuttaa sun työaikoihin?
Kyllä. Piti mennä aamulla seiskaan töihin koko kesän ajan, normaaliajan mukaan.
Eli herätä siis jo vähän viiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta nimenomaanhan iltavirkut toivovat talviaikaa: nukkumaanmeno helpottuu, kun tulee aiemmin pimeä.
Ihmeellinen logiikka. Ei sillä ole väliä tuleeko se pimeä neljältä vai viideltä iltavirkkuuteen.
Vaikuttaa. Ihmisen vuorokausirytmiin vaikuttaa mm. valo ja lämpötila. Keho valmistautuu levolle, kun tulee pimeä ja ilma viilenee. Joten jos pimeä tuleekin aikaisemmin, myös iltavirkkuja väsyttää aiemmin. Aamuvirkkuja väsyttää vielä aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain nukkua tunnin pidempään tasan yhtenä aamuna. Eli silloin kellojen siirtämistä seuraavana aamuna.
Niin niin.
Eli siis jos meillä olisi kuvitteellinen vaikkapa "kevätaika" jossa kelloja siirrettäisiin 5 tuntia eteenpäin niin edelleenkin mielestäsi "Mitä ihmettä, siis samaan aikaanhan töihin yhä mennään, ei tässä mitään eroa ole! Kello näyttää kahdeksaa!".
Asia kunnossa. Kesäaikapelle (tm)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisko joku nyt, miksi se aamun valoisa tunti on arvokkaampi kuin illan valoisa tunti? Ja joojoo, jankuti jank, talvella on pimeää, joten siksi juuri se yksi valoisa tuntikin on niin arvokas. Mieluummin vietän valoisan ajan vapaalla iltapäivällä, kuin aamulla katsellen työpaikan ikkunan takaa ulos. Minusta talviaika on joko laiskojen/luonnosta vieraantuneiden ihmisten, jotka eivät illalla enää ulos mökistään poistu, tai juurikin agraariyhteiskuntaan tottuneiden, ihmisten vouhotusta. Kello viisi lypsylle, niin saadaan se aurinkoinen tunti talteen. Kai niistä koululaisistakin olisi kivempi nauttia valoisasta illasta pihalla, kuin ihastella sitä valoa bussin ikkunasta (kun aina näillä koululaisilla tätä perustellaan)
Koska se talviaika on se normaaliaika? Illalla pitää mennä nukkumaan, siksi illasta pimeämpää, on helpompi nukahtaa. Aamulla taas valoisampaa, on helpompi herätä ja on virkeämpänä esim. töissä.
Itse olen iltavirkku, enkä todellakaan toivo iltaan lisää virikettä valoisuudesta. Olisi vielä vaikeampi noudattaa mitenkään järkevää päivärytmiä.
Menetkö siis nukkumaan klo 16 kun tulee pimeä?
Ihan yhtä pimeää tuolla ulkona on keskipäivälläkin marras-joulukuussa. Siihen kellonaika vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta talviaika on joko laiskojen/luonnosta vieraantuneiden ihmisten, jotka eivät illalla enää ulos mökistään poistu, tai juurikin agraariyhteiskuntaan tottuneiden, ihmisten vouhotusta. Kello viisi lypsylle, niin saadaan se aurinkoinen tunti talteen.
Niin, eli mielestäsi vanhan ajan maalaiset lypsyineen pitävät arvossa sitä että nukutaan pidempään?
Kuten normaaliajassa verrattuna kesäaikaan.
Jeps.
niinseon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika katsotaan kellosta eikä siitä "mikä aika nyt olisi jos olisi joku muu aika". Ihmiset puhuvat ihan kuin kesäaikaan koulu alkaisi klo 7 ja talviaikaan klo 8. Se on klo 8 auringon asennosta riippumatta!!
Kesäajassa koulu alkaa klo 7 jos tarkastellaan tilannetta normaaliajassa.
Ihan iisisti nyt vaan jos vasta nyt tajusit että olet väärin argumentein puolustellut järjettömyyksiä.
Kyllä minä sen tajuan - mutta se nimenomaan ei poista sitä faktaa että myös kesäajassa se kellotaulu näyttää on 8 kun se koulu alkaa.
Samaten mennään nukkumaan kesäaikaisen kellon mukaan, esim klo 23, ja herätään kesäaikaan esim. kello 7.
Talvella edelleen menet nukkumaan klo 23 ja heräät klo 7 ja menet kouluun klo 8 - saat täsmälleen saman verran unta, vaikka auringon asento päivän aikana onkin eri.
On aivan turhaa jaskanjauhantaa väittää että kesäaikana oi niin väsyttää kamalasti kun herään "tuntia aikaisemmin". Ei, heräät edelleen tasan silloin kun kellosi soittaa. Ja nukut tasan niin kauan kuin nukkumaanmenostasi menee heräämiseen.
logicsmahtavus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin.
Eli siis jos meillä olisi kuvitteellinen vaikkapa "kevätaika" jossa kelloja siirrettäisiin 5 tuntia eteenpäin niin edelleenkin mielestäsi "Mitä ihmettä, siis samaan aikaanhan töihin yhä mennään, ei tässä mitään eroa ole! Kello näyttää kahdeksaa!".
Asia kunnossa. Kesäaikapelle (tm)
Ääliö. Kannatan normaaliaikaa, eli talviaikaa, koska se on minulle paljon mukavampi.
Mun vuorokaudessa on 24h. Kellojen siirtämisen vuoksi sain yhden ylimääräisen tunnin YHTEEN vuorokauteen, jonka jälkeen muissa vuorokausissani on jälleen 24h. Seuraavan kerran kun siirretään kelloja, menetän yhden tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aamuvirkut vaikuttavat normaaliaikaan palaamiseen? Eivätkä illat sen valoisampia olleet viime viikollakaan.
He haluvat pysyvän talviajan, vaikka nyt olisi mahdollisuus valaista illat ja siirtyä pysyvään kesäaikaan.
"valaista illat", pimeä se on vaikka miten vääntelisit kelloa luonnottomiin aikoihin, hyvänen aika. Talviaika on NORMAALIAIKA.
Siinä ei ole mitään muuta normaalia kuin se nimi. Nimittäin sen "normaali"ajan mukaan eletään vuodesta n 5 kuukautta ja sen epänormaalin kesäajan mukaan n 7 kuukautta. Suurin osa vuodesta on siis tähänkin asti eletty siinä p*rkeleellisen epänormaalissa ajassa joten samalla siinä menee myös muutama talvikuukausikin.
Siinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetkö siis nukkumaan klo 16 kun tulee pimeä?
En.
iltavirkkunen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NORMAALIAIKAA ei ole olemassakaan! Kellonaika perustuu yhteisesti sovittuun ja talviaika on peruja niiltä ajoilta kun herättiin klo 4 ja mentiin nukkumaan klo 18 kun ei ollut valoja. Mutta: maailma muuttuu.
Normaaliaika on normaaliaika.
Kun kelloa alettiin käyttämään saatiin auringon asennosta kellon nollapisteet.
Maailma muuttuu, mutta kesäaika vie meitä entistä enemmän menneen maailman maatalousyhteiskuntaan jossa pitää herätä klo 3 siksi koska.
Itse haluan nukkua pidempään.
Illallakin on kiva valvoa pidempään.
Kesäaika vie nämä ja tuo tilalle aamulypsyn muistot.
Sinä olet kyllä niin pihalla, menepä sinne lypsylle nyt!
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vuodesta on siis tähänkin asti eletty siinä p*rkeleellisen epänormaalissa ajassa joten samalla siinä menee myös muutama talvikuukausikin.
Siinä
Suurin osa ihmisen historiasta? ("tähänkin asti")
Eli vuoden 1981 jälkeinen aika ja siitä se puolet vuodesta kattaa suuremman osan ihmishistoriaa kuin koko ajanlasku ennen vuotta 1981?
Right.
Paras ratkaisu olisi että kello noudattaisi luonnonvakioita mahdollisimman hyvin koska päivällä kuuluu olla valoisaa ja yöllä pimeää. Piste.
Ne jotka sitten haluavat aikaisia herätyksiä ja "valoisia iltoja" eli siis kesäaikapellet, voisivat paikallisesti vaikka sopia että se konttoriaika olisikin heillä esim. klo 6-14. Täten tällä pelleilyllä ei kiusattaisi kuin vain tätä tiettyä "spesiaaliporukkaa" ja normaalit ihmiset voisivat nauttia kellonajoista joilla on jotain yhteyttä todellisuuteen ympäristössämme. OK?
Nythän koko kansa siirtyy siltä kysymättä tämän järjettömän venkslaamisen myötä työaikaan 7-15 joka vuosi kesäisin.