Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missäs ne valoisat aamut nyt ovat? Aamuvirkkunatsit pimensivät iltaulkoilumme, mutta eipä ne aamut nyt niin valoisilta näytä

Vierailija
31.10.2018 |

mur

Kommentit (149)

Vierailija
21/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti lienee se, että Hki aurinko nousee nyt 9:21 ja laskee 15:21. Aika se ja sama monelle, vaikka nousisikin vasta 10:12, koska ollaan kuitenkin jo töissä, kun taas sillä on eroa, laskeeko aurinko 15:21 vai vasta 16:21, kun moni on jo päässyt töistä -> mahdollisuus illalla nähdä edes vilaus siitä valopallosta muuta kuin ikkunan läpi

Vierailija
22/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelloja siirrellään vielä, koska Itävalta haluaa siirtymäaikaa

lentoliikenteelle v. 2021 asti. Uskooko kukaan muu tätä kuin

BERNERI joka kannattaa siirtymäaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkö ihmiset, että "normaaliaika" on ihan vaan sopimus ja tapa? Ei se ole mikään taivaasta laskeutunut pyhä totuus.

Vierailija
24/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh... aamuvirkuthan sitä kesäaikaa fanittavat.

Silloin kesäajassa kun "saa" eli joutuu nousemaan tunnin aikaisemmin töihin, kouluun yms.

Kai huomasit ja ymmärsit että siirsimme kelloja tunnin TAAKSEPÄIN normaaliaikaan siirryttäessä eli nyt saadaan nukkua aamulla tunnin pidempään ja myös illalla valvoa tunnin pidempään?

Miten talvi/normaaliajan voi siis käsittää aamuvirkkujen intoiluna?

Pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
25/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointti lienee se, että Hki aurinko nousee nyt 9:21 ja laskee 15:21. Aika se ja sama monelle, vaikka nousisikin vasta 10:12, koska ollaan kuitenkin jo töissä, kun taas sillä on eroa, laskeeko aurinko 15:21 vai vasta 16:21, kun moni on jo päässyt töistä -> mahdollisuus illalla nähdä edes vilaus siitä valopallosta muuta kuin ikkunan läpi

Ja ainostaan Helsinki merkkaa jotain?

Vierailija
26/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkö ihmiset, että "normaaliaika" on ihan vaan sopimus ja tapa? Ei se ole mikään taivaasta laskeutunut pyhä totuus.

No ei ole. Kesäaika on sopimus, jolla poiketaan normaaliajasta. 

Vierailija
27/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Hyödyttäisi eniten myös koululaisia ja opiskelijoita ja varmasti lisäisi liikuntaa arkisin.

Vierailija
28/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellojen siirtoon ryhdyttiin 80-luvulla. Ilmeisesti se "normaali" aika ei ollutkaan niin kivaa, mutta nyt siihen pitäisi jostain kumman syystä päästä takaisin, vaikka todettiin jo tuolloin, että ei toimi, ei.

Vierailija
29/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en käsitä mikä vitunmoinen vauhkoominen tästä on tullut. Pimeää talvella on kuitenkin, oli se kello missä ajassa tahansa. Ihankuin esim kesäaika maagisesti "valaisisi illat," niinkuin täällä on mainittu. No ei jumalauta vaan valaise kun varmasti sitten viiden aikaan olisi viimeistään pimeää jo joka tapauksessa. Liikkukaa siinä sitten "valoisassa illassa." Tai talviaika tekisi supervaloisat aamut. No ei tee. Yrittäkääs nyt ymmärtää, että pimeää on kuitenkin.

Mulle ei ole mitään väliä missä ajassa se kello sitten on, pimeä vuodenaika on pimeä vuodenaika. Suosin tietty talviaikaa, koska olen aamuvirkku ja tykkään valoisemmista aamuista. Mutta ei ole vitunkaan väliä. Ja miettikää, voin jopa mennä koiran kanssa illalla pitkälle lenkille, PIMEÄSSÄ, ennenkuulumatonta!

Vierailija
30/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultiiko et kun on kesä-aika niin joka aamu paistaa aurinko? Talvella nyt sattuu olemaan täällä pimeää aikaa. Luonnosta vieraanuttu.

Vierailija
31/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on väärässä.

Nimenomaan aamuvirkun on helppo herätä pimeäänkin aamuun mutta pimeät iltapäivät on ihan helvettiä! Tämä talviaika on ihan p:stä, kesäaika on mun oma oikea aikani!

t aamuvirkku, tänään 05 hereillä (tosin kipujen takia mutta kuitenkin)

Vierailija
32/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odota vain keski-ikää. Kaamosoireet alkavat yleensä pahentua neljänkympin jälkeen. Jos ollaan pysyvässä kesäajassa, toivon työnantajani ymmärtävän, että kehoni ja etenkin mieleni herää vasta aamupäivällä. Vielä kymmenen vuotta sitten en osannut kuvitellakaan tällaista.

Olen myös elänyt pysyvää normaaliaikaa ennen kesäajan keksimistä, joten siitäkin syystä se tuntuisi luonnollisimmalta valinnalta.

Itse olen 44 ja mulla on pahat kaamosoireet ollut aina. Minulla tämä ns. normaaliaika PAHENTAA ongelmaa. Kaipaisin piristyksekseni että saisin edes koiran lenkittää työpäivän jälkeen muuten kuin pussipimeässä, mutta talviaika lyhentää sitä aikaa vuodesta jolloin tämä onnistuu. 

Itselläni viivästynyt vuorokausirytmi lisäksi, mutta siihen ei vaikuta nuo kellon siirtelyt kauheasti mitenkään, aina se on olltu niin että jos vapaasti saan valita, menen nukkumaan klo 4-6 ja herään iltapäivästä. mutta ongelmitta voin pakottaa itseni töihin silloin kun täytyy.

Vierailija
33/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä on valoisaa kokoajan, aamuisin ja öisin.

Tämä loka- joulukuu aika on tympein koska se on pimeintä aikaa. Eli kun aamulla herää töihin, on pimeää. Ja kun pääsee töistä, on lähes pimeää.

Itse tykkäisin kesä- ajasta niin ei tulisi niin aikaisin iltapäivästä pimeää syksyllä ja talvella. Ei se tunnu normaalilta että kesken päivän on jo ihan pilkko pimeää, lähdet ulkoilemaan vaikka klo 17 niin tuntuu että olisi jo yö.

Vierailija
34/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aamuina kun ei ollut pilvistä, aurinko nousi jo 8 aikoihin, vaikka ennen kellojen siirtämistä aurinko alkoi näkyä vasta 9 ja 10 välissä. Minulle on ainakin aivan sama kumpana siirrytään, kunhan loppuu tämä kellojen veivaaminen, kun ei siitä mitään hyötyäkään ole. 

Molemmissa ajoissa on toki puolensa, talviaikaan olisi helpompi nousta ylös kun olisi valoisampaa, toisaalta kesäaika toisi valoisammat illat. Sitten pitää myös miettiä, miten pimeät talvet tulee, jos lunta ei saada paljoa.

Vierailija
35/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaikaa haluavat ekäkeläiset jotka elävät agraarisuomen navetta aikataulun mukaan. Aamu klo7 ollaan jo nykymässä kaupan ovea. Maalaisille on tärkeä kunnon ihmisen merkki herätä jo kukonlaulun aikaan. Siinä todellisessa peräkylien periferian ulkoisessa maailmassa aktiviteetit ovat töiden jälkeen ja iltapainotteisia.

Vierailija
36/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ei aikuiset ihmiset muka kykene ulkoilemaan vaikka olisikin jo hämärää? En ymmärrä

Tuntuu että kuvitellaan sen kesäajan taikovan jostain loputtoman auringonvalon, oletteko hiljattain muuttanut Suomeen vai miten ette tiedä että talvella nyt vaan on pimeää, ei siihen vaikuta kellojen venkslaus mitenkään :D

Vierailija
37/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä on taas lapsellista ja tietämätöntä sakkia. Oikeastiko joku luulee, että kesäajassa pysyminen olisi varmistanut "valoisan iltaulkoilun"? Oli se kello kummassa ajassa tahansa, jo iltapäivällä tulee hämärä/pimeä.

Vierailija
38/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aamuvirkku, mutta vihaan pimeyttä ja talvea. Kesä on tässä maassa ainut positiivinen asia.

Vierailija
39/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talviaikaa haluavat ekäkeläiset jotka elävät agraarisuomen navetta aikataulun mukaan. Aamu klo7 ollaan jo nykymässä kaupan ovea. Maalaisille on tärkeä kunnon ihmisen merkki herätä jo kukonlaulun aikaan. Siinä todellisessa peräkylien periferian ulkoisessa maailmassa aktiviteetit ovat töiden jälkeen ja iltapainotteisia.

Aha. Minä asun kyllä isossa kaupungissa ja aktiviteettini (työt, liikunta, kauppa-asiat) alkavat heti aamusella - koska herään aikaisin. Iltaisin olen kotosalla eikä yleensä ole tarvetta tehdä yhtään mitään kodin ulkopuolella. Kaikilla ei ole sama vuorokausirytmi kuin sinulla.

Minulle on sinänsä ihan sama, kummassa ajassa ollaan tai vaikka kelloja siirrettäisiin joka kuukausi eteen tai taakse.

Vierailija
40/149 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut, että vointini on parantunut merkittävästi taas "normaaliaikaan" siirryttyämme. Kello soi aina klo 8.00, ja nyt herääminen on paljon helpompaa, koska on valoisampaa, kun kello soi.

Miksette ulkoile päivisin? Käykää happihyppelyllä töiden lomassa. Jo 5 minuuttia tekee ihmeitä. Ruokatauolla kevyt nopea lounas ja happihyppely 15 min. Kahvihuoneessa juoruilun tai tupakkapaikalla katoksen alla seisomisen sijaan pieni rauhoittava kävely auringossa.

Ja todellakin, talvella on pimeää. Se kuuluu asiaan näillä leveysasteilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi