Raskaana ja menossa illallisjuhliin; miten ilmoitan ruokarajoitteet
Työnantajani täyttää vuosia ja järjestää asiakkaille ja yhteistyökumppaneille isot illallisjuhlat.
Olen raskaana ja nyt pitäisi ilmoittaa erityisruokavaliot juhlapaikan keittiölle. Miten olette ilmoittaneet raskausajan rajoitteista: ei raakaa lihaa tai kalaa, ei pastöroimattomia maitotuotteita vai miten? Helpointa olisi varmaan ilmoittaa olevansa vegaani..
Ja raskauteni ei siis enää ole salaisuus.
Kommentit (50)
Helpointa on, että et ilmoita mitään. Yhden illan pärjää vähemmälläkin ja tuskin sinä ilman ruokaa jäät.
Hohhoijaa. Raskaus ei ole esim. allergiaa, joten erityisruokavalion kriteerit ei täyty.
Ilmoitat mitä et syö. Aivan kuten allergikot ilmoittavat allergiansa. Lista vaan ja tieto sinne.
Et varmaan kysy meiltä, mikä ruokakvaliosi pitäisi olla? Ihmiset noudattavat niin erilaisia raskausruokavalioita, jotkut syövät majoneesiakin, vaikka siinä on raakaa kananmunaa.
No meillä näihin on yleensä joku nettikaavakkeen kautta ilmoittautuminen ja siellä on kohta jossa kysytään ruokarajoitteita. Siihen lokeroon sitten kirjoittaa kaiken, mitä ei syö tai juo, on se syy mikä hyvänsä. Jotkut kertovat syynkin, sillä se saattaa auttaa keittiötä miettimään korvaavia ruokalajeja tai aineksia..
Menu on varmasti etukäteen valittu ja jollakin työpaikallasi tiedossa. Kysy mitä on tilattu, niin tiedät voitko syödä. Itse olen ravintolassa töissä ja yleensä erityisruokavaliot ilmoitetaan kootusti etukäteen eikä jokainen erikseen suoraan ravintolaan.
Onko teillä illanistujaisissa ollut tapana että tarjolla vain raakaa lihaa? Onko noutopöytä vai? Eiköhän sieltä sopivaa syömistä löydy 😊
Milloin raskaudesta on tullut sairaus, joka vaatii erikoisruokavalion?
Tuskin on mitään ongelmaa kunhan pysyt paskasta ( eli alkoholista) erossa ja syöt muuten ihan normaalisti.
Ilmoita mitä vain, kunhan sitten syöt sen sinulle räätälöidyn annoksen. Ei olisi ensimmäinen kerta kun ruokarajoitteet ei olekkaan niin rajoitteita kun vieressä oleva ruoka näyttää paremmalta.
No ei ketään kiinnosta sun tiineytesi, koeta nyt vaan ihan itse valikoida sopivat suupalat. Jos on buffa, ei tartte nähdä edes vaivaa.
Ei raskaudesta ja sen aikaisista syömisistä tarvitse mitään ongelmaa/ilmoitusta tehdä. Osaat varmaan valita ruokalistalta sinulle sopivat ruoat ja yhden illan on vaikka ilman ruokaa.
Ihan varmasti lista on laadittu silkkaa pahuuttaan vain ruoka-aineista, joita raskaana olevat ei saa syödä.
Sama tilanne.. kaike lisäks on kauheet raskauspahoinvoinnit ni ei huvita edes mennä..
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Raskaus ei ole esim. allergiaa, joten erityisruokavalion kriteerit ei täyty.
Miten niin? Seuraukset voivat olla allergiaa paljon pahemmat.
No jos se ei ole enää salaisuus, ilmoita noin kuin esitit.